Geen nieuwe aanval virus op manege Kennemergaarde

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sabje19

Re: Geen nieuwe aanval virus op manege Kennemergaarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 20:30

Cayenne schreef:
http://www.haarlemsdagblad.nl/nieuws/re ... ?secId=587
haarlemsdagblad.nl

De laatste keer dat de gevaarlijkste variant van het rhino-virus in deze omgeving toesloeg, was bij een uitbraak in de stallen van de bereden politie in Amsterdam in 2004. Toen sneuvelden vier paarden en waren er twintig besmet.

Kranten moet je ook niet altijd geloven.
Want dit stukje klopt dus niet want vorig jaar was dus de uitbraak bij ons op stal. (2006)
Daarnaast heeft het HD zelf toen het stukje geschreven, maar dat zijn ze opeens vergeten ??

Rhino-virus houdt manege-pensionstal in greep

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 20:45

Nee, ik trek jou verhaal niet in twijfel. Ik vind de informatie verstrekking niet voldoende. Destijds is er bij Goedhart ook rhino geweest en die hadden het eerder in de krant gezet dan dat Kennemergaarde het heeft gedaan. En als er 1 geen fan is van Goedhart ben ik het wel....
Dit geldt ook voor de manege in Hoofddorp.

Ik vraag me af hoe jij het zou vinden als je op een kleine stal staat en je hoort niets. Dinsdag of woensdag stond er pas iets in de krant en dan nog pas nadat het zondag al op de site van Hans had gestaan, voor Hans dus niets dan lof. Er was vrijdag al genoeg reden om aan te nemen dat het rhino betrof en toch gaan er paarden het erf af. Ik zet gewoon mijn vraagtekens bij de aanpak, zeker als je hoort/leest hoe andere maneges ermee omgaan. Dat de lessen doorgingen vind ik onbegrijpelijk. Volgens mij zijn andere stallen ik weet niet hoe lang afgesloten geweest van de buitenwereld.
Het lijkt me niet meer dan normaal dat je vertrouwen hebt in de personen waar je paard staat. Helaas heb ik andere ervaringen met de eigenaren en ik ken ze al dik 20 jaar. Neemt niet weg dat ik dit niemand gun..

Mijn paarden staan er redelijk vlak bij, paniek is er bij mij niet geweest, wel ergernis.
Ik vraag me namelijk serieus af hoe er gereaageerd zou zijn als dit bij bv Heeremans of erger nog Stal Schoorl was gebeurd.

Zoals al eerder gemeld verwijt ik niemand dat er rhino op een bedrijf is. Kan je niks aan doen. Heb alleen zo'n hekel aan de taboesfeer die erom heen hangt. Waarom niet vanaf het eerste moment open kaart spelen? Valt het mee kan het altijd nog op de website gezet worden.

sabje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 20:57

Ik snap het ook wel en zou het zelf ook niet leuk vinden als je van alle informatie wordt onthouden.
En als je dan leest dat de lessen gewoon doorgaan en alles. Dan klopt er ook iets niet.

Ik vind het ook onbegrijpelijk dat er geen meldingsplicht is voor dit soorten dingen net als bij andere soorten ziektes. Ook voor droes heerst er een hoop taboe.
Terwijl je als stal er niet voor hoeft te schamen, want je kan er toch niets aan doen.
Helaas is het spijtig dat stallen er nog steeds geheimzinnig overdoen.
Terwijl Rhino elk voorjaar (het is nu heel apart dat het al rond deze tijd van het jaar is) wel ergens voorkomt (verkoudheidsvorm of andere vorm van Rhino)

Onze stal was gewoon hermetisch afgesloten voor iedereen (behalve pensionklanten en je kon dan ook niet ongezien bij de paarden komen, want iedereen hield het terrein in de gate) vanaf het moment dat het paard verlamminsverschijnselen kreeg en is ongeveer 6 weken dichtgeweest.
Daarnaast hadden we nog 2 drachtige merries staan die op dat moment moest bevallen dus daar ben je ook voorzichtig mee.

Dat van G. wist ik ook niet.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 22:04

Hoorde vanavond dat een stal in de buurt van Kennermergaarde ook een uitbraak van Rhino heeft. Weet iemand om welke stal dat gaat?? Het komt uit een betrouwbare bron.

MrWilson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 22:25

klopt kennis is door kg gebeld dat het ook bij paarden centrum santpoort is, kg is door centrum gebeld, de meeste stallen in velserbroek schijnen ook gesloten te worden voor buitenstaanders(dus niet voor eigenaren en verzorgers)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 22:30

Oei...dat komt allemaal wel erg dichtbij! Weet je zeker dat het paardencentrum Santpoort is?? Ik begreep n.l dat het om een andere stal ging, maar zal morgen nog eens goed vragen.

MrWilson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 22:53

ben benieuwd naar die andere stal maar vertel dat maar als dat zeker is

BillyJean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 23:35

GvdT schreef:
Nee, ik trek jou verhaal niet in twijfel. Ik vind de informatie verstrekking niet voldoende. Destijds is er bij Goedhart ook rhino geweest en die hadden het eerder in de krant gezet dan dat Kennemergaarde het heeft gedaan. En als er 1 geen fan is van Goedhart ben ik het wel....
Dit geldt ook voor de manege in Hoofddorp.

Ik vraag me af hoe jij het zou vinden als je op een kleine stal staat en je hoort niets. Dinsdag of woensdag stond er pas iets in de krant en dan nog pas nadat het zondag al op de site van Hans had gestaan, voor Hans dus niets dan lof. Er was vrijdag al genoeg reden om aan te nemen dat het rhino betrof en toch gaan er paarden het erf af. Ik zet gewoon mijn vraagtekens bij de aanpak, zeker als je hoort/leest hoe andere maneges ermee omgaan. Dat de lessen doorgingen vind ik onbegrijpelijk. Volgens mij zijn andere stallen ik weet niet hoe lang afgesloten geweest van de buitenwereld.
Het lijkt me niet meer dan normaal dat je vertrouwen hebt in de personen waar je paard staat. Helaas heb ik andere ervaringen met de eigenaren en ik ken ze al dik 20 jaar. Neemt niet weg dat ik dit niemand gun..

Mijn paarden staan er redelijk vlak bij, paniek is er bij mij niet geweest, wel ergernis.
Ik vraag me namelijk serieus af hoe er gereaageerd zou zijn als dit bij bv Heeremans of erger nog Stal Schoorl was gebeurd.

Zoals al eerder gemeld verwijt ik niemand dat er rhino op een bedrijf is. Kan je niks aan doen. Heb alleen zo'n hekel aan de taboesfeer die erom heen hangt. Waarom niet vanaf het eerste moment open kaart spelen? Valt het mee kan het altijd nog op de website gezet worden.

Jij bent hier toch echt degene die onwaarheden vertelt.
Hoe het gegaan is met de telefoontjes naar kleinere (onbekende?) stallen in de buurt daar weet ik niets van en ga daar dan verder ook niet op in.
Wat ik je wel kan vertellen is, dat wij, pensionklanten, het allemaal vrijdagavond hebben gehoord, dat er toen beslist geen paard meer van het erf is gegaan en dat alles wat daarop volgde in overleg met en op advies van de dierenarts is gegaan.
Inderdaad kwam pas dinsdag of woensdag aan het licht dat het inderdaad om het Rhino virus ging en toen zijn ze daar pas officieel mee naar de media gegaan. De omringende grote stallen zijn in het weekend al gebeld trouwens, toen het nog niet eens zeker was. (voor de zekerheid)
Op de site van de paardendokters heeft ook, net zoal bij ons op de site, waar ik toevallig beheerder van ben, tot die tijd gestaan dat het waarschijnlijk om het Rhinovirus ging en dat voorzorgsmaatregelen zijn getroffen.
Op de site van de manege heb ik een aankondiging gezet met de maatregelen en heb die verder niet meer veranderd, alleen op een andere pagina gezet, vandaar dat daar nog staat dat het waarschijnlijk om het rhinovirus gaat.
Ik vond het niet nodig om dat te veranderen omdat er berichten erna geplaatst zijn die verwijzen naar het Haarlems Dagblad en Ijmuider Courant, waar de persberichten staan, die o.a. vertellen dat het inderdaad om het Rhinovirus gaat.
Alleen het laatste bericht van het Haarlems Dagblad waarin staat dat er twee paarden bijgekomen zijn met koorts klopte niet en heb ik daar dan ook niet gepubliceerd.
In plaats daarvan heb ik een eigen update geplaatst over het ene paard wat nog steeds af en toe koorts heeft maar verder geen 'rhino' verschijnselen heeft.
Moet jij mij maar eens vertellen waar de manege eigenaren of ik dan in de fout zijn gegaan.
Ik vind dat iedereen zijn uiterste best heeft gedaan. In het weekeind posten er vrijwilligers om de stal en de manege om te zorgen dat er echt niemand de stal in komt of paarden gaat aaien, ook omdat onze stal aan een wandelroute zit.
Voor jouw info, ik sta al bij Kennemergaarde in pension met verschillende paarden vanaf 1977, (met wat tussenpozen niet) dus ken de huidige eigenaar ook minstens zo goed als jij en heb totaal geen problemen met hem.
Wat betreft de lessen, die gaan door omdat de mensen graag willen rijden, omdat de paarden hun beweging nodig hebben en ja, ook om commerciele redenen natuurlijk. Er zijn maatregelen voor de manegeklanten getroffen, die je ook op onze site kan lezen, in overleg met de dierenarts, zodat er zo min mogelijk kans is op besmetting.
Ik zou niet weten waar we nog meer maatregelen hadden moeten treffen en vind jouw betoog dan ook nergens op slaan, er is vanaf het moment dat het zeker was dat het Rhino was ogenblikkelijk alarm geslagen!
En vanaf de bewuste vrijdagavond dat wij het te horen kregen zijn ook alle grote stallen in de buurt geinformeerd.
En alles is op advies van en in overleg met de dierenarts gegaan.
Laatst bijgewerkt door BillyJean op 08-12-07 00:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Irma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 23:36

't is momenteel wel zo in onze buurt dat je verhalen over Rhino altijd een keer of wat moet checken om er zeker van te zijn. Het verhaal van Mr Wilson is mij van meer kanten bevestigd.

Ook ik snap niet helemaal hoe het doorgaan met het geven lessen - onder diverse uitgebreide veiligheidsmaatregelen - zich verhoudt tot alle mogelijke maatregelen nemen tegen verspreiding. Hoe je het ook draait, je neemt een risico.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 23:50

Kom nu jongens...Rhino kan elke stal overkomen en als je je klanten heel goed informeerd dan kan het blijven lessen geen enkel kwaad. Elke stal die momenteel vreemde mensen op zijn terrein krijgt moet gewoon opletten, en nieuwe pensionklanten even niet binnenhalen, maar nog belangrijker natuurlijk, niet naar een andere stal laten verhuizen! Geen wedstrijden laten rijden, ook niet door pensionklanten, meer kan je niet doen.
Een hele stal voor zoveel weken helemaal plat leggen is gewoon onmogelijk!! De paarden moeten uiteindelijk toch hun voer opbrengen en beweging krijgen en de financiele strop is sowieso al heel groot denk alleen al eens aan de dierenarts kosten.

Irma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 23:55

Desalniettemin neem je een risico als je open blijft met een bevestigd Rhino geval in je stallen.

Neem maar rustig aan dat in de desbetreffende hoek van Kennemerland geen enkel paardenbedrijf op dit moment, met wellicht een tweede uitbraak in een straal van 5 km, nog open is voor bezoek.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 10:20

Het gaat inderdaad om paarden centrum Santpoort!

sabje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 11:07

aerdenhout1 schreef:
Een hele stal voor zoveel weken helemaal plat leggen is gewoon onmogelijk!! De paarden moeten uiteindelijk toch hun voer opbrengen en beweging krijgen en de financiele strop is sowieso al heel groot denk alleen al eens aan de dierenarts kosten.

Dit heeft onze stal toen wel gedaan, de lessen zijn met onmiddelijk ingang stop gezet en echt alleen pensionklanten mochten komen.
De stal was best wel klein dus iedereen kent elkaar en vreemden vallen gelijk op.
Daarnaast hadden we nog maar 1 ingang die open was en er hing aan het hek een waarschuwing.
Zo kun je wel voorkomen dat manegeklanten (ondanks goede informatie voorziening) niet direct naar andere paarden gaat of in contact komt met.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 11:30

Het is inderdaad paardencentrum Santpoort, vroeger bekend als manege Roosenstein.

Die stal is iets dichter bij mijn paarden dan kennemergaarde, maar ik zit er lekker tussen in.

BillyJean, ik heb mijn eigen mening en bevindingen en dat dat niet is wat jij wil horen is jou probleem en niet het mijne.

Aerdenhout, ik verwijt niemand dat er rhino is. In mijn allereerste reactie heb ik dat ook al gezegd. Ik ben alleen van mening dat men niet zo open is geweest als men wil doen voorkomen.
Dat BJ daar niet tegen kan is niet mijn schuld.

BillyJean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 11:53

GvdT schreef:
Het is inderdaad paardencentrum Santpoort, vroeger bekend als manege Roosenstein.

Die stal is iets dichter bij mijn paarden dan kennemergaarde, maar ik zit er lekker tussen in.

BillyJean, ik heb mijn eigen mening en bevindingen en dat dat niet is wat jij wil horen is jou probleem en niet het mijne.

Aerdenhout, ik verwijt niemand dat er rhino is. In mijn allereerste reactie heb ik dat ook al gezegd. Ik ben alleen van mening dat men niet zo open is geweest als men wil doen voorkomen.
Dat BJ daar niet tegen kan is niet mijn schuld.

Het heeft helemaal niets te maken of ik wel of niet ergens tegen kan, wat is dat nou voor een kinderachtige opmerking, ik vertel hier de feiten aan degenen die daar in geinteresseerd zijn.
Als jij liever sensatie/indianenverhalen leest of wil plaatsen zodat iedereen ongerust raakt raad ik je aan om andere fora te bezoeken, misschien kom je daar aan je trekken.

Contigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 12:04

Jongens ik sta op Paardencentrum Santpoort en er is MOGELIJK rhino er is 1 pony met uitvalsverschijnselen. Als je verdere info willen dan kunnen jullie me pben. De pony heeft geen koorts en er zijn allerlei maatregelen genomen. Dus we hopen dat het er bij hoe rot dan ook bij 1 blijft.

BillyJean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 12:37

Dan wens ik jullie vanaf manege Kennemergaarde heel veel sterkte en laten we hopen dat het inderdaad bij een blijft en dat die weer opknapt.
Sterkte allemaal bij jullie op stal!!!!!!

Contigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 13:21

Dank je wel

sabje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 21:52

Ik las het in de krant van vandaag dat het mogelijk om Rhino ging bij het Centrum.
Sterkte in iedergeval.

Irma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 17:47

Heel veel sterkte iedereen bij 't Paardencentrum!

Suus88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 18:37

GvdT ik las op de vorige pagina dat je je afvroeg hoe het op stal heeremans gaat qua de rhino uitbraak. ik rij op stal heeremans, zaterdags zijn wij gewaarschuwd dat er mogelijk rhino was en daarna door de veearts op de hoogte gehouden, sindsdien wordt ons gevraagd om niet naar buiten te gaan. en als er wel mensen zijn die perse naar buiten willen om dan richting santpoort zuid te gaan en niet naar bosbeek en die kant op. de meningen verschillen er bij ons op stal nog steeds over of je nou wel of niet naar buiten mag maar het meerendeel heeft zoiets we blijven op stal totdat we zekerheid hebben.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 18:40

Zolang je geen contact hebt met andere paarden die niet op jullie stal staan, is er niets aan de hand en kan je gewoon naar buiten.

Suus88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 18:49

omdat we best wel dicht bij KG zitten wil de stal het gewoon voorkomen dat de paarden van heeremans met andere paarden in contact KUNNEN komen. Vandaar dat ons aangeraden word om dan richting santpoort zuid enz te gaan en niet naar bosbeek en die kant op totdat we zekerheid hebben dat het voorbij is. Ik zelf vind dit wel goed dat dit bij ons op stal gezegd word. maar ieder heeft ze eigen mening.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 18:55

Ben ik het ook helemaal mee eens, maar helemaal niet naar buiten is denk ik overbodig. Ik denk dat geen enkele paardeneigenaar er op zit te wachten dat zijn paard rhino krijgt.

Suus88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 18:59

er wordt ook niet gezegd door de eigenaren van heeremans dat je niet naar buiten mag, want dat kunnen ze je niet eens verbieden. ze vragen alleen om je eigen verantwoording te nemen. Knipoog