Minister: eigenaar verantwoordelijk mishandeling door smid

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Minister: eigenaar verantwoordelijk mishandeling door smid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 17:54

Nadya schreef:
Had deze gewraakte hoefsmid eigenlijk een diploma?
Want we gillen wel over diploma's, maar ik had twee gediplomeerde hoefsmeden, die niet netjes met mijn paard omgingen. Dus wat zegt zo'n diploma dan qua paardvriendelijkheid? Verward

Niets. En ook niet over vakmanschap. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 17:56

Ook hier alleen gediplomeerde mensen aan de paarden voetjes
Dan kijk ik wel verder naar het karakter van die persoon

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 18:01

JoviBan schreef:
Nadya schreef:
Had deze gewraakte hoefsmid eigenlijk een diploma?
Want we gillen wel over diploma's, maar ik had twee gediplomeerde hoefsmeden, die niet netjes met mijn paard omgingen. Dus wat zegt zo'n diploma dan qua paardvriendelijkheid? Verward

Niets. En ook niet over vakmanschap. Knipoog

Dat wilde ik even horen. Knipoog

Ik vind beide voorwaarden even belangrijk: iemand die weet wat hij doet (hoeft hij niet per se een opleiding in NL voor gevolgd te hebben trouwens) EN iemand die weet hoe hij op een paardvriendelijke manier met paarden om weet te gaan. Voldoet de man/vrouw niet aan beide eisen, wil ik hem niet in de buurt van mijn paard hebben.

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 20:05

Wat een geweldige uitspraak van Verburg Gestoord . Zijn stoplichten op drukke verkeerspunten, vlakbij een school, ook overbodig? "Ouders zijn zelf verantwoordelijk voor de veiligheid van hun kinderen". Of wat te denken van gediplomeerde artsen? "Je kunt toch zelf wel bepalen of een arts vakkundig is of niet".

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 20:45

Nadya schreef:

Citaat:
Ik vind beide voorwaarden even belangrijk: iemand die weet wat hij doet (hoeft hij niet per se een opleiding in NL voor gevolgd te hebben trouwens) EN iemand die weet hoe hij op een paardvriendelijke manier met paarden om weet te gaan. Voldoet de man/vrouw niet aan beide eisen, wil ik hem niet in de buurt van mijn paard hebben.

waar de smid een opleiding volgt boeit me niet, als dat maar eenzelfde niveau of hoger heeft als in NL.

Zie deze discussie nu a.u.b breder dan alleen als gevolg van dat incident.

Een tik zal namelijk in zeldzame gevallen de gezondheid van het paard nadelig beinvloeden.
Incorrect bekappen, of nog erger, beslaan, kan wel degelijk schade aanrichten.

Diploma zegt inderdaad niet veel over of de smid wel of niet een opgewonden standje is, wel over zijn vakmanschap en dat is ietsje breder dan alleen slaag of suikerklont.

Keus heb ik nog nooit hoeven maken, alle smeden die ik heb gehad(door verhuizingen een aantal) waren zeer correct tegen mijn paarden.
Zulke smeden zijn er ook zat.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 21:25

Eigenlijk zou er zo'n speciale paardenminister moeten aangesteld worden die de paardensport kent!
Nu nemen mensen beslissingen over ruiters en paard die er niet s van kennen...
Een hoef is zo belangrijk als daar iets mee mis gaat Boos!. Maar dat kan een minister die niets over paarden (wil) weten niet weten.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 11:55

Het ging hier om een mishandeling van een pony, niet om een slecht bekapte hoef. En ik vraag me af of de mishandeling voorkomen was, als de smid wel een diploma had gehad.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 12:02

Citaat:
Hoefsmid Grootenhuis uit Den Nul vindt het jammer dat de minister geen wettelijk verplichte opleiding wil. ,,Hoefsmeden die niet deskundig te werk gaan, maken zich namelijk al snel schuldig aan dierenmishandeling.''

Daar gaat het óók om Arabesk.

En díe discussie is wel zinnig. Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 12:06

tsja het is maar net wat je defenitie van mishandeling is, de een vindt bijv. NB absolute mishandeling de ander vindt ijzers mishandeling.

Zo blijft het toch.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 12:09

Dat is waar.
Alleen gaat het hier helemaal niet om methode.
Wanneer je ondeskundig ijzers ergens onder timmert, kun je grote schade aanrichten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 12:20

randalinpony schreef:
Wanneer je ondeskundig ijzers ergens onder timmert, kun je grote schade aanrichten.

Klopt.
En dat ondeskundig timmeren gebeurt dus ook door gediplomeerde hoefsmeden. Knipoog

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 12:42

volgens mij hebben we weer de ouderwetse discussie over hoe goed nb ers zijn en hoe slecht de gediplomeerde zijn.Raar dat altijd mensen die hun boterham verdienen met het nb gebeuren dat die altijd het hardst staan te katten als de discussie er weer is dat hoefsmeden wel of niet hun diploma moeten hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 13:09

Naar mijn weten verdient niemand in dit topic z'n boterham met NB.

En het is ook maar net hoe je het leest en of je je aangesproken voelt. Want er is ook geen sprake van 'katten' maar feiten weergeven, om aan te geven dat een diploma lang niet altijd wat zegt over de kwaliteit van vakmanschap.

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 13:19

Arabesk schreef:
Het ging hier om een mishandeling van een pony, niet om een slecht bekapte hoef. En ik vraag me af of de mishandeling voorkomen was, als de smid wel een diploma had gehad.

hier verdient toch echt iemand wat aan .

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 13:26

meredith schreef:
volgens mij hebben we weer de ouderwetse discussie over hoe goed nb ers zijn en hoe slecht de gediplomeerde zijn.Raar dat altijd mensen die hun boterham verdienen met het nb gebeuren dat die altijd het hardst staan te katten als de discussie er weer is dat hoefsmeden wel of niet hun diploma moeten hebben.

Feit is wel dat mensen op bokt ook altijd lopen te zeveren over deskundige NBers (en dan heb ik het over echt deskundige NBers!). Die van mij heeft zijn opleiding in Amerika gehad, dus ik neem maar even aan dat dat ook als gediplomeerd telt? Of gaan we alleen voor de traditionele opleidingen in NL? Feit blijft voor mij dan weer dat ik twee van dit soort gediplomeerde hoefsmeden heb weggestuurd, omdat ze niet netjes met mijn paard omgingen. Whoosh!

Nogmaals; het gaat om deskundigheid EN paardvriendelijkheid. De idioot waardoor deze hele discussie weer op gang is gekomen, had misschien wel een diploma, maar echt deskundig was 'ie blijkbaar niet.
(Had hij nou eigenlijk een diploma??? Heb ik nog steeds geen antwoord op gekregen, geloof ik). Verward

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 14:06

Onder de streep heeft de minister gelijk; de eigenaar is verantwoordelijk voor wat er met diens paard gebeurt. Niemand anders.

Een diploma hoefonderhoud is een vakbekwaamheidsindicatie welke nóch de paardvriendelijkheid van de smid garandeert noch de eigenaar van díens verantwoordelijkheid ontslaat.

Of een vakbekwaamheidsdiploma voor hoefonderhouders verplicht moet worden en wat dan daarvan de inhoud moet zijn is een heel ander onderwerp.
Hoe je daar ook over denkt, is de situatie op het moment zo dat je nietbeslaanders en beslaanders niet kan vergelijken omdat de laatsten meestal een meerjarige opleiding gehad hebben en de eersten meestal een dag diepvrieshoeven hebben mogen vijlen. De tweede kan een paard ook onbeslagen onderhouden, soms zelfs volgens de letter van vermeend´natuurlijk´.
De discuussie hierover is niet ter zake.
Ook mag je de ethiek van paardhouden niet met het beroep van hoefonderhouder verwarren. Voor het houden, voor het welzijn, is de eígenaar verantwoordelijk!

De hoefonderhouder die een paard slaat is fout. De eigenaar die dit toestaat is ook fout én ervoor verantwoordelijk.
Geen diploma of regeling welke daar wat aan helpt of verandert.

hc

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 23:41

Het gaat niet om NB versus regulier. Laten we dát stokpaardje snel inruilen voor een nuchtere pownie -op goed passend beslag. Clown

Niet iedere eigenaar is in staat het werk van de smid te beoordelen, en bovendien is de smid een beroepsuitoefenaar die degelijk werk dient af te leveren.
De eigenaar mag dus wel degelijk een stukje verantwoordelijkheid uit handen geven.

Punt is alleen dat als het mis gaat, dat leed kan veroorzaken. Dat maakt het verhaal halen van de eigenaar niet ongedaan. Daar wordt aan voorbij gegaan in de redenering van Verburg.

Een paard is geen lekke dakkapel die door de aannemer nog even aangesmeerd kan worden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 12:29

Nee, maar het zou ook eens tot de mensen moeten doordringen dat het hebben van een paard ook inhoudt dat je als eigenaar verantwoordelijk bent voor wat er gebeurt met je dier!