Anky: "Ik hoef aan niemand verantwoordig af te dragen"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Anky: "Ik hoef aan niemand verantwoordig af te dragen"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 17:21

lazal schreef:
En dan de keuringen. Ben op veulenkeuring geweest. Ze kijken alleen naar het papier en anders niks. Hij werd voorlaatste met het commentaar: we weten niet wat het gaat worden (weten ze zeker van die anderen wel ha ha). Met 4 zadelmak gemaakt. Met 6 Z1 dr. Goed paard toch. Is helaas overleden.

Maar een sportpaard is wat anders dan een goed uiterlijk Ja Dan heb je nog altijd 2 verschillende dingen.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:23

Cayenne schreef:
Maar een sportpaard is wat anders dan een goed uiterlijk Ja Dan heb je nog altijd 2 verschillende dingen.

Maar een kenner zou een veulen op uiterlijk, karakter en beweging moeten kunnen beoordelen, om te bepalen wat de kansen zijn dat het een topper wordt. Anders kun je de keuringen wel afschaffen, als je toch alleen naar afstamming kijkt...

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:26

daniella74 schreef:
De meeste paarden zijn helemaal niet zo sensibel maar gewoon zeikerig gemaakt en niets gewend.

Amen!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:29

Sim0ne schreef:
Cayenne schreef:

Maar een kenner zou een veulen op uiterlijk, karakter en beweging moeten kunnen beoordelen, om te bepalen wat de kansen zijn dat het een topper wordt. Anders kun je de keuringen wel afschaffen, als je toch alleen naar afstamming kijkt...

Veel grote springstallen keuren amper nog het jonge spul omdat er geen pijl op te trekken valt hoe een paard zich gaat ontwikkelen. Fleche Rouge is destijds via een veiling verkocht omdat men er eigenlijk helemaal niets in zag als jonge merrie om vervolgens voor een fiks bedrag te worden gekocht als Olympiadepaard een aantal jaren later. Je kan het gewoon niet beoordelen, je kan alleen kijken of ze qua model een beetje in de pas blijven en geen hele gekke afwijkingen hebben.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:36

Een keuringspaard is ook heel wat anders dan een sportpaard.
Zoals al eerder werd geschreven kan een paard met een afwijking wel heel erg goed in de sport zijn.
Of een geweldig keuringspaard helemaal niet presteren onder het zadel.

En dan de manier hoe er met sommige paarden wordt omgegaan, paarden die op jonge leeftijd op hoog (dressuur)niveau. Zoals ik soms heb gezien bij bv een pavocup.
Het selecteren van de toekomstige dekhengsten. Ik vind dat deze dieren op jonge leeftijd al veel moeten. Niet elk paard kan dit aan en krijgt de tijd om wel goed te ontwikkelen.
Is volgens mij ook al discussie over geweest.

En dan de fokkers (waarvan wij er 1 zijn) die hun paarden niet uit laten brengen omdat het gewoon te duur is. Toevallig vandaag nog met mijn vader over gesproken. Wij hebben ( en kunnen dit trouwens ook niet betalen) er geen geld voor om onze paarden door topruiters te laten rijden. Vaak verkopen wij onze veulens maar we hebben nu weer 3 merries op stal staan waarvan ik denk dat ze het in de sport goed zouden doen. 2 worden gereden door "gewone" ruiters en doen het harstikke leuk maar er zit meer in.

Ik denk dat dit wel 3 redenen zijn waardoor er toppaarden hun kans mislopen

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:41

Judje schreef:
daniella74 schreef:
De meeste paarden zijn helemaal niet zo sensibel maar gewoon zeikerig gemaakt en niets gewend.

Amen!

Nog een keer amen.

Voorbeeld: zeer gevoelige 4 jarige van Indoctro die volgens haar amazone nog niet met "pagetoiletpapier"te poetsen is (zei ze vanmorgen letterlijk Haha! )
In het begin was het overal bang voor. Ze wordt nu gereden door een meisje die haar overal aan laat wennen maar ook niets uit de weg gaat. Je weet niet wat je ziet.
Een 6-jarige merrie die dit jaar voor het eerst haar veulen heeft gehad en nu weer gereden wordt.
Werd eerder gereden door een meisje die overal bang voor was. Als je moest hoesten dan kreeg je al een kwade blik..Paard ziet overal spoken. Nu wordt ze gereden door een meisje van 14 die overal gewoon schijt aan heeft en gewoon niet reageert als er weer een spook achter een paaltje zit. Paard zie je met de week veranderen.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:53

Geen idee waar die paarden zitten. Zoals hierboven al gezegd, denk ik dat er heel veel kapot gereden worden op jonge leeftijd. Zeker al die (te moeilijke) jonge paarden proeven vragen teveel aan de jonge paarden.
Alle dagen trainen, amper op de wei, nooit op buitenrit, (zo ken ik genoeg stallen) ze zouden voor minder geblesseerd raken. De pezen ontwikkelen zich niet goed genoeg, maar de spieren worden wel opgebouwd met training. Met peesblessures en alle andere dingen tot gevolg.
En die goeie paarden die verkocht worden naar het buitenland zie je niet terug, omdat ze verkocht worden aan rijke amateurs. Lingh stond hier aan de top en zie waar hij nu is... Ik zeg niet dat die vrouw het slecht doet, maar ik vind de combinatie minder. Ze kan er niet uithalen wat erin zit.
Erg jammer maja.

Trouwens, Anky zegt "zelfs Krack C zou Salinero nog kunnen vervangen als het nodig zou zijn", wat is er met Krack dan? Wordt hij nu al te oud ofzo Verward

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 19:00

Malibu schreef:
Het zou natuurlijk ook helpen als de prijzenpot omhoog gaat. Als je ziet wat de gemiddelde springruiter binnenhaalt en wat de dressuurruiter haalt daar zit echt een mega verschil in. En inderdaad, op zo'n niveau paarden onderhouden is gewoon erg duur.

Weinige goede paarden vraag ik me ook af, als je het nu bekijkt lijkt er eerder een overschot aan paarden (zeg niet allemaal goede, maar er zullen gerust een paar uitblinkers tussen zitten).
Denk eerder dat het schort aan goede opleiding, dat duurt gewoon 5 tot 7 jaar. En als zo'n paard in de tussentijd gespot wordt door een 'rijke' Amerikaan, dan worden er bedragen voor geboden waar menig ruiter geen nee tegen kan zeggen omdat het zijn/haar financiele toekomst voor een tijd vast stelt.
Wij nuchtere hollanders houden namelijk bijna altijd in het achterhoofd dat het een levend wezen is, en ook de volgende dag dood in z'n stal kan liggen door koliek of dergelijk...

Helemaal met je eens over het prijzengeld dient minimaal vier maal verhoogd te worden

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 19:15

hilden1971 schreef:
Helemaal met je eens over het prijzengeld dient minimaal vier maal verhoogd te worden

En waar moet dat geld vandaan komen?

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 20:48

AniekR schreef:

En waar moet dat geld vandaan komen?[/quote]

Gelet op de kosten zullen er veel grotere en langdurige evenementen moeten komen die de recreatieve ruiter en alleen de recreatieve ruiter de kans moet kunnen krijgen om zijn of haar paard te presenteren op deze evenementen. Hierbij gelet op de grotere namen een keer misschien te weigeren zodat ook de persoon met een wat kleiner budget de kans krijgt om een leuke prijs te winnen. Het hoeft niet altijd een evenement te zijn waarbij grote namen voorkomen.

Misschien iets voor het FNRS om te kijken of het opzetten van een fonds voor recreatieve ruiters tot de mogelijkheid behoort om meer en hogere prijzen uit te keren. Op deze manier komt ook de jeugd van nu voor de toekomst in beeld als pro ruiter daar zij door deze hogere prijzen meer in hun sport kunnen terug steken.

Het is maar een idee.

Melis20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 00:51

Ik leef wel met Anky mee ik weet hoe het is om
je dierbaarste te verliezen alleen het paard van
Anky was 33 en die van mij was 7 helaas. Maar toch
heel erg.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 08:39

hilden1971 schreef:
AniekR schreef:

En waar moet dat geld vandaan komen?

Gelet op de kosten zullen er veel grotere en langdurige evenementen moeten komen die de recreatieve ruiter en alleen de recreatieve ruiter de kans moet kunnen krijgen om zijn of haar paard te presenteren op deze evenementen. Hierbij gelet op de grotere namen een keer misschien te weigeren zodat ook de persoon met een wat kleiner budget de kans krijgt om een leuke prijs te winnen. Het hoeft niet altijd een evenement te zijn waarbij grote namen voorkomen.

Misschien iets voor het FNRS om te kijken of het opzetten van een fonds voor recreatieve ruiters tot de mogelijkheid behoort om meer en hogere prijzen uit te keren. Op deze manier komt ook de jeugd van nu voor de toekomst in beeld als pro ruiter daar zij door deze hogere prijzen meer in hun sport kunnen terug steken.

Het is maar een idee.[/quote]

De FNRS is er alleen voor "manegeruiters" en niet voor echt ambitieuze wedstrijdruiters. De F-proeven lopen wel degelijk op naar een hoog niveau (vergelijkbaar met Z1) dus daar ligt het niet aan.
Echter ook kinderen van minder rijke ouders moeten de kans krijgen om regelmatig te kunnen starten dus de prijzen liggen relatief laag en het is niet reeel dat jouw idee uitvoerbaar zou kunnen zijn zoals je het nu in gedachten hebt. Ik vraag mij af of deze groep ruiters aantrekkelijk zijn voor een sponsor om substantiele bijdrages te doen in dit fonds.

Ik ben het wel met je eens dat A- en B-kader op bepaalde wedstrijden niet mee mogen doen en dat het prijzengeld op dat soort wedstrijden omhoog moet.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 13:58

Volgens mij zijn er genoeg toppaarden in Nederland, ik wijs eerder de ruiters aan. Ieder jaar weer zie je ze terug, paarden die topambitie hebben maar gewoon naar de stinkmodder zijn gereden. Bij de helft die ik op Z niveau tegenkom, kan ik als het ware een groot vraagteken erachter plakken.