Giftig Jacobskruiskruid blijkt toch geen plaag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eirikur

Re: Giftig Jacobskruiskruid blijkt toch geen plaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 00:47

Esther Hecht schreef:
Nee Eric het wordt betaalbaar PAARDENHOOI dus geen koeienhooi vrij van giftige planten. We zijn met ZLTO n de NAK/AGRO al een aardig eindje op weg om te certificeren voor een betaalbare prijs. Tenslotte wil een hooiteler ook zijn hooi kunnen verkopen en dat verkoopt ie natuurlijk nooit als het twee keer zo duur is.
heb ik ff vet pech dat mijn paarden in pension staan bij een melkveehouderij waar ze gewoon met de pot mee eten.... Boos!

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 00:49

dan heb je toch ook geen certificeerd hooi nodig, op agrarisch onderhouden land geeft JKK geen problemen.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 00:52

Tsja, voor zover ik weet zijn wij met een mannetje of vijftien, vorken, vuilinszakken etc het land in gegaan. En daarna is er geïnvesteerd in graszaad, een leeg land en bemesting. Dat is gelukt zonder subsidie, maar gewoon gedaan door mensen die er de noodzaak van inzagen. Mede met dank aan jouw site overigens. Maar kun je het je voorstellen dat ik er niet zo vrolijk van word als ik pak 'm beet 100 meter verderop die plantjes volop in bloei zie staan?
In een berm, waarvan de gemeente erkent dat 'ie van haar is, maar wijst naar de naastliggende gemeente én de NS: zo van: als zij er niets aan doen is het zonde van onze investering. En zo doet niemand iets. Zouden ze bij ons in de buurt onderzoek in weilanden doen zal je, mede met dank aan bovengenoemde acties, weinig vinden. Maar rijd je een rondje door de omgeving staat het óveral in de berm.
Hoewel, na herhaaldelijk schrijven en bellen is er dit jaar toch - jaja - gemaaid. En ik zei al eerder waarom ik daar blij om ben, al snap ik ook wel dat dat niet de oplossing van het probleem is.

Los hiervan heb ik al een aantal keren uit je posts soort van de indruk gekregen 'dat het wel meevalt'. Misschien lees ik het verkeerd, maar ik denk wel dat je daarmee moet uitkijken, want een dergelijk signaal zou zomaar reden kunnen zijn voor wie het uitkomt, of dat nou de hoogste ambtenaar, de moeie graasmaaier of de luie paardenbaas is, dit niet zo serieus te nemen als het genomen zou moeten worden.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 00:58

EstherHegt schreef:
dan heb je toch ook geen certificeerd hooi nodig, op agrarisch onderhouden land geeft JKK geen problemen.
Helaas is deze boerderij gelegen direct naast de Amsterdamse Waterleidingduinen. Op hemelsbreed nog geen 100 meter van het weiland waar mijn paarden lopen, staan er hectares vol JKK de hele zomer in bloei. En voor wat betreft die afstand en oppervlakte kun je me op mijn woord geloven, ik ben landmeter van beroep. Omdat ik er al een aantal jaren verdacht op was, heeft het op dat weiland (nog) geen voet aan de grond kunnen krijgen. Alles wat ik er tot nu toe gerooid heb waren jaarlingen en zaailingen. Vorig jaar hebben we het hooiland, voordat er gemaaid werd voor de eerste snee na de vogeltjesperiode, met alle pensionklanten minutieus uitgekamd en toen gelukkig nog niets gevonden. Maar aangezien dat "agrarisch onderhoud" in de praktijk nogal vrij ernstig tegenvalt, houd ik voor de toekomst mijn hart vast.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 01:05

joy76 schreef:
Los hiervan heb ik al een aantal keren uit je posts soort van de indruk gekregen 'dat het wel meevalt'. Misschien lees ik het verkeerd, maar ik denk wel dat je daarmee moet uitkijken, want een dergelijk signaal zou zomaar reden kunnen zijn voor wie het uitkomt, of dat nou de hoogste ambtenaar, de moeie graasmaaier of de luie paardenbaas is, dit niet zo serieus te nemen als het genomen zou moeten worden.

Ik denk dat je het verkeerd leest, ik vind dat ook geen probleem. Juist door het gedegen onderzoek en mijn website zijn er deskudigen die hun naam hebben verbonden aan de website met hun adviezen. Ik benoem ze allemaal onder de knop adviseurs en auteurs. Het gevolg is dat ook beleidsmakers nu mijn website weten te vinden en er een serieuze gesprekspartner is met overheden. Alles is verifieerbaar en op te zoeken in de wetenschappelijke literatuur. Dit was nooit gelukt zonder gedegen kennis die je zo lek kunt prikken. Wil je echt wat aan de problemen doen moet je feiten hebben. Wat nog een groot probleem is dat het niet duidelijk is en er geen gegevens zijn over hoeveel slachtoffers per jaar deze plant eist. De belangenssector zou dus geld beschikbaar moeten stellen. Bij de veeteelt sector is dat al, sectie op een schaap of koe bijv. is gesubsidieerd vanuit de belangensector, voor paardenhouders zou die drempel ook lager moeten. Vanuit de paardensector, die toch een economische sector van belang is zouden er meer initiatieven genomen kunnen worden.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 01:14

Esther, ik weet dat onderzoek aan de basis ligt voor het vinden van een oplossing voor een probleem. En feitelijke kennis is onontbeerlijk om een probleem als JKK aan de orde te stellen.

Mijn twijfel gaat dan ook echt niet over de vraag of er juiste wegen worden bewandeld, en of de deskundigen het wel of niet bij het juiste eind hebben. Daar heb ik echt wel alle vertrouwen in.

Waar mijn punt vooral om ging is dat bijvoorbeeld een forum als Bokt een breed publiek heeft, dat lang niet altijd even goed leest. Persoonlijk zou ik er op het gebied van voorlichting meer de voorkeur aan geven hóe de paardenbaasjes die hier komen het plantje kunnen herkennen en bestrijden, dan uit te leggen op welk niveau de overheid zich ermee bezig houdt. Begrijp je wat ik bedoel?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 01:25

joy76 schreef:
Waar mijn punt vooral om ging is dat bijvoorbeeld een forum als Bokt een breed publiek heeft, dat lang niet altijd even goed leest. Persoonlijk zou ik er op het gebied van voorlichting meer de voorkeur aan geven hóe de paardenbaasjes die hier komen het plantje kunnen herkennen en bestrijden, dan uit te leggen op welk niveau de overheid zich ermee bezig houdt. Begrijp je wat ik bedoel?

Ja ik begrijp wat je bedoelt en ook daar steek ik op bokt ook veel energie in. Het herkennen van planten is de basis. Ook steek ik veel energie in uitleg. Ook op mijn website en in de webpaginaas of artikelen proberen we de informatie toegankelijk te maken. Er zijn ook praktische downloads die tips geven over het herkennen of uitsluiten van Kruiskruiden. Het zou ook fijn zijn als er meer mensen energie steken in de correcte informatie. Ik ben dus ook blij met jouw genuanceerde bijdrage, je ziet het probleem helder en denkt oplossingsgericht.

edit: typefout verbeterd
Laatst bijgewerkt door EstherHegt op 29-11-07 01:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 01:26

joy76 schreef:
Nee, het is op zich prettig dat het daar kennelijk weinig voorkomt, maar ik zou toch liever zien dat de mensen die er wél mee te maken hebben goede voorlichting krijgen over hoe ze het kunnen bestrijden (daar plukt de rest van het land ook vruchten van), dan dat we met z'n allen moeten gaan applaudiseren vanwege het feit dat er een onderzoek is gedaan.

Krabbendijke ligt in Zeeland, er staat hier volop JKK, en ik heb een hele zomer die k*tplantjes uit mijn tuin en uit de wei lopen trekken.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 01:27

Inoterry schreef:
joy76 schreef:
Nee, het is op zich prettig dat het daar kennelijk weinig voorkomt, maar ik zou toch liever zien dat de mensen die er wél mee te maken hebben goede voorlichting krijgen over hoe ze het kunnen bestrijden (daar plukt de rest van het land ook vruchten van), dan dat we met z'n allen moeten gaan applaudiseren vanwege het feit dat er een onderzoek is gedaan.

Krabbendijke ligt in Zeeland, er staat hier volop JKK, en ik heb een hele zomer die k*tplantjes uit mijn tuin en uit de wei lopen trekken.

Heb je foto's? Misschien een ideetje om die naar de provincie te sturen..? Knipoog

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 01:38

joy76 schreef:
Heb je foto's? Misschien een ideetje om die naar de provincie te sturen..? Knipoog

Nee, ik heb er zelf geen foto's van, maar de koeienboer die bij mij om de hoek woont is al wel enkele jaren bezig geweest met de provincie en de gemeente. De laatste keer dat ik hem erover sprak nog zonder resultaat.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:59

EstherHegt schreef:

Oh nee, 'geen problemen' wat een gedurfde uitspraak, maar ja ik ben uiteraard weer degene die 'toevallig' weer met de hoge uitzonderingsgevallen aan komt Boos!

Ik ken boeren die wel degelijk dikke problemen hebben met hun agrarisch onderhouden land. Zelfs al van 30 jaar terug en nu nog kennen ze de problematiek met JKK en hun koeien.
Ze zien met argusogen de JKK vanuit de natuurgebieden richting hun goed onderhouden weilanden oprukken.

Maar ja ... mijn verhaal zal ongetwijfeld voor de zoveelste keer weer naar het rijk der fabelen verwezen worden door de 2 ' JKK deskundigen' hier op Bokt.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 19:35

OK dan! Go jij! Go jij! Go Henny! Go jij! Go jij! OK dan!

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 20:04

henny_w schreef:
Maar ja ... mijn verhaal zal ongetwijfeld voor de zoveelste keer weer naar het rijk der fabelen verwezen worden door de 2 ' JKK deskundigen' hier op Bokt.

Ha! Je voorspelt onze reactie al op jouw bijdrage. De toon is nog altijd dezelfde begrijp ik. De inhoud ook altijd nog hetzelfde?
Ellen

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 20:22

Bries schreef:
henny_w schreef:

Ha! Je voorspelt onze reactie al op jouw bijdrage. De toon is nog altijd dezelfde begrijp ik. De inhoud ook altijd nog hetzelfde?
Ellen

Ik weet niet waar dit onderlinge meningsverschil over gaat maar ik zou het zeer op prijs stellen als iedereen er in slaagt zich te beperken tot inhoudelijke reacties. Wat mij betreft had in elk geval deze laatste post per pm gemogen. Sorry, maar ík vind JKK een dermate serieus onderwerp dat ik niet zit te wachten op dit soort gekibbel.

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 21:08

joy76 schreef:
Ik weet niet waar dit onderlinge meningsverschil over gaat maar ik zou het zeer op prijs stellen als iedereen er in slaagt zich te beperken tot inhoudelijke reacties. Wat mij betreft had in elk geval deze laatste post per pm gemogen. Sorry, maar ík vind JKK een dermate serieus onderwerp dat ik niet zit te wachten op dit soort gekibbel.

Joy, je hebt helemaal gelijk; je zou nóg meer gelijk krijgen als je een post eerder dit had opgemerkt.
Voorts ben ik het met je eens dat het een heel serieus probleem is. Als een paard eraan overlijd dan is dat afschuwelijk; duur paard of niet; je gunt het geen enkel dier.
Máár.... het is de vraag of er wérkelijk zóveel paarden sterven; of dat er zóveel fatale situaties bestaan. Ik denk dat voorlichting het áller belangrijkst is. Kennen en hérkennen. Voorts, en dat heb ik in de andere draad ook genoemd: goed weidebeheer. Tenslotte is naast goed weide beheer ook erg belangrijk dat je je realiseert dat per paard 2 ha weiland gewenst is om paard en wei gezond te houden. Welnu, in Nederland kunnen we er nauwelijks aan voldoen. Dat betekent dus als we paarden op postzegelveldjes willen houden (en op zich is dat goed mogelijk) we gewoon veel harder moeten werken. Dit geldt voor mestafvoer; hooi aanvoer, zaaien en beperken van schadelijke planten waaronder JKK. Kijk, en dit zijn dingen die we gewoon niet graag horen. We kijken liever naar de overheid met de vraag om vaak schadelijker maatregelen toe te passen.
Ellen

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 22:03

In theorie heb je natuurlijk hartstikke gelijk met je betoog Ellen, maar meer dan dat, een theoretisch betoog, is het ook niet. De situatie in Nederland ís nu eenmaal gewoon niet zo dat iedereen die een paard heeft, dat een weidegang van minimaal 2 ha. aan kan bieden. En ik weet zeker dat 99,9% van de paardeneigenaren die zich bewust zijn van de situatie en de daarmee samenhangende problematiek, van harte bereid zijn om het extra werk, dat ze daardoor moeten doen om hun weide gezond te houden, uit te voeren.

Des te wranger is het, dat het overgrote deel van de overheid nog steeds in haar pluche fauteuil achteroverleunt als het aankomt op het qua JKK-beheersing goed onderhouden van de door haar beheerde terreinen zoals natuurgebieden en wegbermen. Zoals ik een aantal posts eerder ook al zei: het is dweilen met de kraan wagenwijd open.

Ik slaag er zelf op dit moment nog in, om het weiland waar mijn paarden lopen redelijk kruiskruidarm te houden. Maar wat moet ik in hemelsnaam beginnen tegen hectares vol JKK, dat iedere zomer in volle bloei staat, op hemelsbreed nog geen 100 meter afstand? En met mij nog heel veel andere paardenhouders op ontelbare andere locaties verspreid over het hele land?

Dàt is waar het in de kern om gaat, dat de overheid nu eindelijk eens haar verantwoordelijkheid moet nemen voor de gebieden die zij beheert en waar vanuit zij door het gebrek aan beheersmaatregelen overlast veroorzaakt voor belendende percelen van particulieren. Ik verwacht heus niet dat ze bij mij op het weiland ook komen bestrijden, hoor. Integendeel: Liever niet zelfs, want als ik het zelf doe, weet ik tenminste zéker dat het goed gebeurt.

Op geneuzel over goed weidebeheer zitten paardenhouders met verstand van zaken dus echt niet te wachten, die doen dat allemaal allang. Maar zolang het gros van de overheden, een enkele gunstige uitzondering daargelaten, haar kop in het zand steekt en haar verantwoordelijkheid voor de door haar beheerde terreinen niet neemt, zal het voor de particuliere terreineigenaren altijd een gebed zonder eind blijven.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 22:10

Tsja daarom werken we ons de pokken Eric en zijn in gesprek met overheden zoals ik al in eerdere posten aangaf., maar kennelijk wordt dit niet in dank afenomen door jou en door Hennie gezien de ronduit persoonlijke aanvallen.
Ga jij voor de statencommissie staan en op het landelijke kruiskruidsymposium met goed onderbowde gegevens die niet lek zijn te prikken? Bedankt vast voor al jullie moeite en onderzoek en voorlichting.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 22:18

Ellen, ik ben jullie wel degelijk dankbaar voor al het werk dat jullie in de afgelopen jaren al verzet hebben en alles waar jullie nog steeds mee bezig zijn, maar naar mijn idee doen jullie een deel van de goodwill die je daarmee had kunnen hebben opgebouwd teniet, door het vaak nogal betuttelend en belerend overkomende toontje van jullie posts hier op Bokt. En ik trek ook echt jullie kennis niet in twijfel, maar de manier waarop die hier voor het voetlicht gebracht wordt verdient misschien enige heroverweging.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 22:24

Ik denk dat ze op de twee percelen die wij in beheer hebben, zijn wezen tellen. Haha!

En die zijn niet JKK vrij omdat het probleem niet speelt, maar omdat wij zoveel moeite doen om ieder plantje onverwijld te verwijderen.

Vrij irritant zijn danook de akkerranden/bermen die vrolijk geel naar ons wuiven. Knipoog

Op zich opvallend dat veel zeeuwen die hier reageren, wel degelijk het probleem kennen.
Ik vraag me dan ook af hoe de percelen zijn geselecteerd?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 22:37

EricPrast schreef:
Ellen, ik ben jullie wel degelijk dankbaar voor al het werk dat jullie in de afgelopen jaren al verzet hebben en alles waar jullie nog steeds mee bezig zijn, maar naar mijn idee doen jullie een deel van de goodwill die je daarmee had kunnen hebben opgebouwd teniet, door het vaak nogal betuttelend en belerend overkomende toontje van jullie posts hier op Bokt. En ik trek ook echt jullie kennis niet in twijfel, maar de manier waarop die hier voor het voetlicht gebracht wordt verdient misschien enige heroverweging.

Ik wil hier wel op reageren, ik weet niet of ie naar mij of naar Ellen is gericht. Ik vermoed dat wat je met een 'belerend toontje' bedoelt iets met definitie te maken heeft. Deze draad bijv. heet 'Giftig Jacobskruiskruid blijkt toch geen plaag' je kunt het zo lezen als het is 'geen plaag', dat is een groot verschil met waarvan ik denk dat het gelezen kan worden 'geen probleem''
Jakobskruiskruid is in het bijzonder een probleem voor paardenhouders. Maar het probleem wordt ook gevoed door populaire websites met angstwekkende verhalen, er is niets bekend over de schaal van het probleem. Websites suggereren dat er honderden paarden sterven aan Jakobskruiskruid, ook kranten doen daar aan mee. De cijfers die bekend zijn bij de gezondheidsdienst voor dieren laten een heel ander beeld zien. Het gaat om enkele gevallen per jaar die bevestigd worden. Dat betekent niet dat het er veel meer kunnen zijn!!!! Het betekent wel naar mijn mening dat belangenverenigingen moeten investeren in onderzoek. Zonder bewijzen van masale sterfte is het moeilijk voor beleidsmakers om beleid te maken. Wel zijn er al veel convenanten afgesloten in provincies.

Met beleid maken heb je bewijzen en cijfers nodig, geen goodwill. Ook is het onnodig om paniek te zaaien. Goede voorlichting die verifieerbaar is door na te trekken bronnen is belangrijk. Een Kruiskruidvergiftiging is omkeerbaar als er op tijd gesignaleerd wordt. Het is bijv niet zo dat een hapje eeuwig opgeslagen wordt. Ook over de werking van de pyrrolizidine alkaloiden zijn veel misverstanden en onnodige angst. Als je de uitleg belerend wil noemen vind ik best, ik beleer net iets liever dan dan ik angst voed met onjuiste informatie. Helaas worden mensen wel eens boos om deze informatie ( tot dreigende PM s toe) en trekken dan niet de bronnen na waar het wel is te controleren maar geloven gewoon alles wat op internet staat geschreven. Soms is het vechten tegen de bierkaai, dat wel.
Laatst bijgewerkt door EstherHegt op 29-11-07 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 22:50

EricPrast schreef:
Maar zolang het gros van de overheden, een enkele gunstige uitzondering daargelaten, haar kop in het zand steekt en haar verantwoordelijkheid voor de door haar beheerde terreinen niet neemt, zal het voor de particuliere terreineigenaren altijd een gebed zonder eind blijven.

Blij, Eric, dat je goed op de hoogte bent van goed weidebeheer. Toch is niet iedereen dat en op zo'n forum als dit kan het maar niet genoeg benadrukt worden. Wat dat betreft zal ik doorneuzelen en kun jij die stukjes met een gerust hart overslaan.

Wat betreft verantwoordelijkheden; áls we ervoor kiezen om paarden te houden op té kleine stukjes weide dan hebben wij zélf primair de verantwoordelijkheid voor de gevolgen daarvan. Simpel.

Ik vind wél dat de overheden oerstom is geweest om JKK via zaaimengsels uit te zaaien. Zij zijn daarop aangesproken en hebben direct actie ondernomen. Voorts proberen ze verstandig beleid te voeren en wat mij betreft doen ze dat op basis van degelijk onderzoek en met inzicht in gedrag van de plant.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 23:08

@ Eric, bij nalezen van deze discussie zag ik dat jij een foto hebt toegevoegd over bermen en hooibalen Zou jij mij die foto willen sturen zodat er geen mijn album opstaat en als het kan in een hoge resolutie? Voor het kruiskruidsymposium is deze foto misschien goed bruikbaar om de angst van de paardenhouder te illustreren.

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 23:11

EricPrast schreef:
Ellen, ik ben jullie wel degelijk dankbaar voor al het werk dat jullie in de afgelopen jaren al verzet hebben en alles waar jullie nog steeds mee bezig .

O, ja,
ik werk maar zijdelings. De eer is aan Esther die met niet aflatend doorzettingskracht ál het monnikenwerk heeft verricht; ál dat wetenschappelijk onderzoek tot op de draad uitspitten; al die contacten en ál die (vertrouwens)relaties met wetenschappers opbouwen; reken maar dat dat volk is dat wars is van 'geneuzel'.
Esther verdient wat mij betreft de eer.
Ellen

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 23:12

En dan ga ik me nu tóch in dit meningsverschil mengen.

Ik ben het op twee punten niet eens met wat je zegt Ellen.
Ten eerste: als de overheid nooit had bedacht dit plantje in de bermen te zaaien, had ik er op mijn land geen last van gehad. En nee, mijn paarden lopen niet op een te klein stuk. Maar het zijn wel paarden, die soms in hun bewegingen een stukje grasmat slopen.

Ten tweede: Over dat direct actie ondernemen heb ik zo mijn twijfels. Ten eerste is er in deze gemeente een aantal pony's bezweken aan JKK (en nee, ik denk niet dat de eigenaar jullie meldpunt heeft weten te vinden), maar vervolgens heeft het ons ettelijke brieven en telefoontjes gekost voordat er hier in de omgeving gemaaid werd. En voordat ik weer een tik op mijn vingers krijg: ik weet ook wel dat maaien niet ideaal is. Beetje jammer dat ik zodra ik de gemeentegrens overga overal JKK zie staan, en dat wordt niet gemaaid. Laat staan uitgestoken.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 23:13

Bries schreef:
Wat betreft verantwoordelijkheden; áls we ervoor kiezen om paarden te houden op té kleine stukjes weide dan hebben wij zélf primair de verantwoordelijkheid voor de gevolgen daarvan.

Uiteraard is iedere terreinbeheerder primair zelf verantwoordelijk voor het beheer van zijn terrein. Niet alleen de paardenhouders die "er voor kiezen paarden te houden op té kleine stukjes weide", maar óók de overheden, die de mate van voorkomen van JKK in den lande via de verspreiding in bermmengsels explosief hebben doen toenemen. Als ze dat om te beginnen niet gedaan hadden, was de hele huidige JKK-problematiek er nu niet geweest.

En van dat "verstandige beleid" dat ze nu zouden proberen te voeren, zie ik in ieder geval in mijn eigen woonomgeving voorlopig nog maar bitter weinig terug. Dat beleid is namelijk het volgende: "Wij zijn juist aan het bezuinigen op maaien, want aan de andere kant van de sloot is de spoorbaan van de NS en die maaien niet en het terrein daar weer achter is niet van ons maar van de buurgemeente en die maaien óók niet, dus is het zinloos". Niet onwaar, maar als iedereen op elkaar blijft zitten wachten, dan gebeurt er dus gewoon niets en neemt de ernst van het probleem voorlopig alleen maar verder toe.