Stroper ziet paard voor hert aan en schiet het neer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marrianne

Re: Stroper ziet paard voor hert aan en schiet het neer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 15:15

oeh das echt heel rot

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 16:58

Hoe groot zijn die herten daar wel niets eens?
Kan me namelijk slecht voorstellen dat je het verschil tussen een belg van 1000 kg en een hert van 150 kg (gokje) niet ziet.
Denk ik dit geval toch eerder aan opzet want zo vergissing kan ik me niet voorstellen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 17:01

Jemig, die dacht zeker een eland neer te knallen Nagelbijten / Gniffelen Arm paardje-

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 17:01

Misschien lopen er wel elanden in die regio.
Die zijn wel behoorlijk groot.
En door de bosjes is wel de grootte van een dier grofweg in te schatten, maar niet de juiste omvang en/ of soort.
Als het een gebied is waar men normaal gesproken elanden ziet, verwacht je niet zo snel een paard.

Maar los daarvan, het zal je maar gebeuren.

Ik ben van mening wanneer het hier om een echte, legale jager zou zijn, hij pas een echte vent geweest zou zijn, wanneer hij geprobeerd had de eigenaar van het paard te achterhalen en in overleg met de eigenaar het paard een genadeschot te geven.

edit:
Poster hierboven is me net voor met de elandtheorie

Apollo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 17:04

Jeetje echt joh arm paard; dat hij zo aan het einde van zijn leven moet komen. En helaas gebeurt het vaker...zo heeft mijn vorige verzorgghaflinger ook zoiets meegemaakt (lang geleden), gelukkig heeft ze het overleefd maar ik hoefde écht niet met haar de bossen in te gaan als er jagers waren want dan werd ze heel gestresst (ook niet gek natuurlijk)

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 17:10

Bij ons in Frankrijk is het ook jachtseizoen en dat is voor mij echt een reden om absoluut niet met mijn paard het bos in te gaan. Met name in de tijd dat er op zwijnen gejaagd mag worden waag ik me niet in de buurt van een bos. Zo'n bos wordt dan helemaal omsingeld met jagers. Die staan dan allemaal gereedt om te schieten om het zwijn wat uit het bos wordt gedreven door de honden. Ze zijn dan zo geconcentreerd aan het kijken of ze ook maar iets zien bewegen. Ik vraag me wel eens af of ze gewoon schieten op alles wat beweegt en het bos uit komt lopen. Dus mij niet gezien.

Maar dit is wel een heel triest verhaal. Wat rampzalig om zo je paard te moeten verliezen.... Ten eerste dat hij neer is geschoten is al vreselijk maar het idee dat hij zolang in zijn eentje heeft liggen lijden, vreselijk.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 17:43

Citaat:
Een eland is een groot dier en als je maar een deel van de eland (of de belg) ziet is die verwarring best goed mogelijk.
Iets anders is de vraag of de betreffende jager/stroper had mogen/moeten schieten als hij maar zo'n klein deel van het dier kon zien.

Ik weet niet hoe de regelgeving is in de staat waar dit is gebeurd, maar ik weet wel dat in Nederland niet op herten wordt gejaagd.
Herten worden wel afgeschoten, wat betekent dat er per hert een afschotvergunning gegeven moet worden. In die afschotvergunningen staat vermeld of een bok of geit (en ik dacht dat er ook nog een aparte vermelding voor kalveren was) geschoten mag worden.
De jager moet dus voordat hij schiet kunnen zien om wat voor soort dier, welk geslacht en welke leeftijd het gaat. Schieten op alle grote, bruine, bewegende dingen mag hier in Nederland dus NIET.
Het risico dat per ongeluk door jagers op een "bruin arabiertje" op de veluwe wordt geschoten tijdens het afschotseizoen van de edelherten is dus te verwaarlozen.

Komen er Elanden voor in Amerika?
Mijn vader is jager, dus ik weet wel behoorlijk hoe het er aan toe gaat op de jacht. In Nederland heeft elke jager een bepaald gebied toegewezen gekregen, elke jager kent dat gebied. Als het hier werkelijk om een jager zou zijn geweest had diegene zijn gebied gekent en dus geweten dat daar al een jaar lang een belg in het land stond. Ook stropers komen vaak terug naar het zelfde gebied en kennen dit gebied vaak ook, ik acht het daarom gewoon onmogelijk dat het hier om een jager/stroper gaat.

Elanden en belgen lijken trouwens totaal niet op elkaar, een eland is veel groter, bottiger, dunner, langere benen. Terwijl een belg breeder, kortpotig etc. Om eerlijk te zijn zie ik geen enkele overeenkomst tussen deze twee diersoorten, zelfs ik al leek kan van kilometers afstand het verschil zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 18:40

Weer een teken dat jagers hersenloze nietsnutten zijn Scheve mond Ben geen fan van de jacht, en nee ik hoef er ook geen discussie over. Mij krijg je niet van mijn standpunt. Hier in de Belgische Ardennen moet je ook echt niet de bossen in gaan als er jachtbordjes hangen. Levensgevaarlijk want je word zo neergeschoten... Een tijdje geleden was er ook een vader die met zijn volwassen zoon ging jagen, zoon liep een stuk verder en toen hij in het vizier van vader kwam zag hij hem aan voor wild. Gevolg: Zoon dood. Hoe dom kun je zijn om je eigen zoon aan te zien voor een hert? En nu dus ook al een paard. Bah

Thefrodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 19:17

Ik mis hier eigenlijk commentaar over het stropen van de herten... voor een hert is het toch net zo zielig om te lijden als voor een paard of hebben we dat zeg maar gedoogd dat dat nu eenmaal gebeurd? Frusty

Ik vind het rot voor die eigenaren dat ze hun paard kwijt zijn.
Ik vind het jammer voor het paard dat deze door een foutje van zijn leven is beroofd.
En ik vind het oer stom dat ze daar geen officiele stroopgebieden hebben bepaald die buiten de bewoonde gebieden vallen!!! Pling

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 19:19

Een trekpaard is toch wel even iets héél anders dan een hert?! Bloos! als het nou een kleine A of B pony was in hertenkleur was het nog enigzins te begrijpen maar zo'n dikke Belg... Koe

Zonde dat het paard op deze manier aan zijn einde kwam Ach gut

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 19:21

Een "deer" is toch echt de vertaling voor een hert Tong uitsteken

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 21:03

abbeltje schreef:
Bij ons in Frankrijk is het ook jachtseizoen en dat is voor mij echt een reden om absoluut niet met mijn paard het bos in te gaan. Met name in de tijd dat er op zwijnen gejaagd mag worden waag ik me niet in de buurt van een bos. Zo'n bos wordt dan helemaal omsingeld met jagers. Die staan dan allemaal gereedt om te schieten om het zwijn wat uit het bos wordt gedreven door de honden.

Dat heet drijfjacht en is in Nederland verboden.
Ook over drukjacht, waarbij er slechts één persoon drijft en één persoon schiet (en dus niet een heel bosperceel systematisch uitgekamd en verstoord wordt) is momenteel een heftige discussie gaande.

@abbeltje en off-topic: gereed is hier niet met dt.

Thefrodo schreef:
En ik vind het oer stom dat ze daar geen officiele stroopgebieden hebben bepaald die buiten de bewoonde gebieden vallen!!!

Ik vind het niet zo raar, aangezien stropen illegaal jagen is. Dus zonder jachtakte of op een terrein waar de betreffende persoon geen jachtontheffing heeft, of op dieren die (in dat seizoen of in het algemeen) niet bejaagd mogen worden of met verboden wapens of technieken (drijfjacht of vergiftiging bijvoorbeeld).

Officiële stroopgebieden instellen zou dus wel het toppunt van gedoogbeleid zijn. Bovendien kan het dan nóg niet, want als je het daar toestaat is het niet illegaal meer en dus geen stropen Pling

Thefrodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 21:08

oomens schreef:
Ik vind het niet zo raar, aangezien stropen illegaal jagen is. Dus zonder jachtakte of op een terrein waar de betreffende persoon geen jachtontheffing heeft, of op dieren die (in dat seizoen of in het algemeen) niet bejaagd mogen worden of met verboden wapens of technieken (drijfjacht of vergiftiging bijvoorbeeld).

Officiële stroopgebieden instellen zou dus wel het toppunt van gedoogbeleid zijn. Bovendien kan het dan nóg niet, want als je het daar toestaat is het niet illegaal meer en dus geen stropen Pling

Juist ja Bloos mijn fout. Misschien kunnen we gaan stropen op stropers hehehe Extreme duivel

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 21:27

Thefrodo schreef:
Juist ja Bloos mijn fout. Misschien kunnen we gaan stropen op stropers hehehe Extreme duivel

Zelfs dat zou ik niet zomaar willen zeggen.

In mijn eigen omgeving ken ik iemand die wel eens (enkele keren per jaar) een duif of haas schiet. Altijd voor gebruik (lees: om op te eten) en dus niet "zomaar". Wel illegaal, dus stropen.
Dit doet hij altijd uiterst zorgvuldig: Niet schieten als hij niet zeker weet dat hij het dier zo kan raken dat het meteen dood is. Liever een haas die wegrent of een duif die opvliegt omdat hij te dichtbij komt dan een dier dat hij verwondt maar niet doodt doordat hij van te ver weg of van een verkeerde hoek schiet.

Ik zie ook regelmatig (ieder najaar als het graan net geoogst is en er dus lege stoppelvelden zijn en massa's houtduiven zitten) dat er door "officiële", legale jagers een slachtpartij wordt aangericht onder die duiven. Meer dan 50 zo bij elkaar op een hoop gegooid en nog dagen later zie je aangeschoten duiven rondlopen, of "vergeten" of later gestorven dieren op de akkers liggen.

De "officiële" jagers schieten de duiven uit de lucht met een hagelgeweer, dan is het "eerlijker" voor de duiven want dan hebben ze ook een kans (in de praktijk niet dus, maar wel meer kans om slecht geraakt te worden en nog dagen gewond te lijden) en is het voor de jagers ook meer een sport.

De stroper waarover ik het had, schiet met één kogel en raakt dus wel of niet. Zoals ik al zei schiet hij ook alleen als hij zeker is van zijn schot, en niet op alles wat hij op ziet vliegen.

Hiermee wil ik niet zeggen dat alle jagers "fout" zijn, of alle stropers "goed", maar wel dat je iets genuanceerder zou mogen zijn in je mening over het "stropen van stropers".

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 21:29

Cayenne schreef:
"Hij heeft waarschijnlijk de hele nacht zo gezeten, niet in staat om te bewegen en badend in het zweet," vertelde Barbara.

Verdrietig Wat ontzettend zielig. Ik kan me alleen nauwelijks voorstellen dat hij het echt niet goed heeft gezien. Arm paard, wat heeft die zich de laatste uren ellendig gevoeld...

Thefrodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 00:00

Oomens, wees niet bang, ik ben geen psychopaat die nu gelijk het bos in duikt met een jachtgeweer op zoek naar stropers. ROFL

Neem mijn laatste woorden met een klein korreltje ( Haha! ) zout Ach gut

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 00:01

Het zal je paard maar zijn, lekker is dat Boos!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 09:31

Citaat:
De "officiële" jagers schieten de duiven uit de lucht met een hagelgeweer, dan is het "eerlijker" voor de duiven want dan hebben ze ook een kans (in de praktijk niet dus, maar wel meer kans om slecht geraakt te worden en nog dagen gewond te lijden) en is het voor de jagers ook meer een sport.

De hagel vergroot nauwjuist de kans om geraakt te worden, vanaf het moment dat de trekker over wordt gehaald vliegen de hagels uitelkaar, hoe verder de prooi weg is, hoe verder de hagels uitelkaar zijn en hoe moeilijker het is er werkelijk een dier mee te doden. Daarom moet een dier die met een hagel geweer geschoten wordt altijd dicht bij zijn, en het is dus niet zo dat een jager maar raak kan knallen want van één klein hageltje valt een duif niet dood neer. Wat ik niet helemaal snap aan jouw verhaal is dat een stroper schiet met een kogel, en vervolgens het dier ook nog op eet? Als het hier gaat om klein wild wordt het volledig vlees aan gort geschoten door die kogel, bij een hagelschot blijft het vlees in verhouding beter in tact en dus nog eetbaar.

Ik zal niet ontkennen dat er tijdens de jacht nooit een dier niet helemaal geraakt wordt, natuurlijk wordt 99% van de dieren gewoon in één klap gedood, maar soms kan het door omstandigheden dat een dier toch blijft leven en weg loopt. In de meeste gevallen staan er dan een paar goed getrainde jachthonden klaar om het beestje "op te vangen", maar soms lopen ze nog zo hard dat ze ook de honden te snel af zijn. Heel spijtig, en ook echt niet de bedoeling van een jager. Maar in elke sport gebeuren nou eenmaal ongelukken, ook bij de jacht.

Ik vind het trouwens zeer bedenkelijk hoe jij stropers "ophemeld", stropers zijn gewoon jagers die geen vergunning hebben aangevraagd en geen geld betalen voor hun jachtgebied. Persoonlijk vind ik ze geen haar beter dan dieven, want je ontneemt wild uit een gebied wat jouw niet toegezegd is. Jagers betalen elk jaar een filnke soms geld om een gebied te mogen bejagen, moeten een vergunningen hebben, krijgen verschillende controles (wapen controles etc) en hebben een wildstand die ze in de gaten moeten houden. Elk jaar weer wordt er het aantal reeën geteld, aan de telling wordt een berekening gemaakt hoeveel reeën er dat jaar afgeschoten mogen worden. Als er vervolgens een stroper tussen door komt die een paar reeën dood knalt zonder dat de jager zich daar bewust van heeft is die stroper verantwoordelijk voor een verkeerde wildbeheer.

Jagen is niet alleen maar er op los knallen, een groot deel is ook wild beheer, overlast bestreiding etc. Stropers doen daar niet aan mee en verstoren eigenlijk de hele boel, daarnaast worden ze officieel niet in de gaten gehouden en kunnen ze dus zo maar niet toegestaande wapens gebruiken. Ik ben meerdere keren netten in ons bos tegen gekomen van een stroper die daar volgetjes mee ving, arme beestjes zaten 3 dagen in dat net vast en waren meestal al dood al ik het net vond. "er leuk die stropers"...

Thefrodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 11:28

Desalniettemin Visconti kan je niet ontkennen dat er zonder mensen geen jagers nodig zouden zijn in de natuur.
Het is niet zo dat de natuur jagers nodig heeft, maar het is wel zo dat door de menselijke invloed jagers nodig zijn om bosgebieden in balans te houden. De behoefte aan jagers is dus een gevolg van menselijk handelen.

En dan kom je dus op een stuk ethiek wat de mensheid al lang en breed overschreden heeft.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 12:31

Citaat:
De hagel vergroot nauwjuist de kans om geraakt te worden, vanaf het moment dat de trekker over wordt gehaald vliegen de hagels uitelkaar, hoe verder de prooi weg is, hoe verder de hagels uitelkaar zijn en hoe moeilijker het is er werkelijk een dier mee te doden. Daarom moet een dier die met een hagel geweer geschoten wordt altijd dicht bij zijn, en het is dus niet zo dat een jager maar raak kan knallen want van één klein hageltje valt een duif niet dood neer. Wat ik niet helemaal snap aan jouw verhaal is dat een stroper schiet met een kogel, en vervolgens het dier ook nog op eet? Als het hier gaat om klein wild wordt het volledig vlees aan gort geschoten door die kogel, bij een hagelschot blijft het vlees in verhouding beter in tact en dus nog eetbaar.

Waarschijnlijk heb ik dan slechte jagers aan het werk gezien.
Met hagel heb je inderdaad een grotere kans om te raken, maar om een dier meteen te doden moet je het ook goed raken.
Dus van niet te grote afstand schieten en sowieso moet je kunnen schieten voordat je daadwerkelijk gaat jagen.

Even voor de goede orde: de stroper over wie ik het heb schiet niet met vuurwapens (verboden) maar met voldoende krachtige (en legale, want Nederland kent al een aantal jaren geen "7.5 joule regel" meer, die een bovengrens aan de kracht ervan stelde) luchtdrukwapens. Verder is een haas die met een 4.5 of 5.5mm kogeltje door de kop is geschoten perfect eetbaar. Idem voor duiven die door de kop worden geschoten, of van achteraf (zodat de kogel beter door de veren dringt) hoog door de rug of nek.

Bij dat in tact en eetbaar blijven van klein wild na een hagelschot wil ik ook wel wat kanttekeningen plaatsen.
Loodhagel is relatief zwaar en zacht, waardoor het veel energie met zich meedraagt op het moment van inslag, en die energie door vervorming bijna volledig afgeeft in het dier. Hierdoor geeft het hevige inwendige bloedingen en zware beschadiging van weefsels en organen. Het dier is hierdoor (als het goed geraakt is) bijna meteen dood.
Het gebruik van loodhagel is niet meer toegestaan in Nederland. Dit verbod is vooral ingesteld vanwege de giftigheid van lood. Het gebruik van loodjes door sportvissers (daarvan zijn er vele malen meer dan jagers) is echter nog steeds toegestaan en zorgt voor een veel grotere "bedreiging" voor het grond-, oppervlakte- en drinkwater.

Staalhagel is hard en lichter dan loodhagel. Het draagt op het moment van inslag iets minder energie mee dan loodhagel, maar vervormt niet en gaat vaak relatief intact dwars door het dier heen. Het dringt wel dieper door maar geeft "nettere" wonden en minder inwendige bloedingen, waardoor dieren soms minder snel sterven. Een ander nadeel (voor de jager) is dat het de geweerloop veel meer bechadigt dan loodhagel.

De derde soort hagel die veel gebruikt wordt is gemaakt van bismuth. Dit is ook relatief zwaar en verliest door vervorming zijn energie in het dier.
Helaas vepulvert het hierbij vaak, zodat het dier veel moeilijker schoon te maken (en dus te eten) is. Bij lood- en staalhagel blijven de "kogeltjes" heel en zijn ze er eventueel zelfs tijdens het eten nog uit te halen.

Citaat:
In de meeste gevallen staan er dan een paar goed getrainde jachthonden klaar om het beestje "op te vangen", maar soms lopen ze nog zo hard dat ze ook de honden te snel af zijn.

Ik zou niet willen zeggen dat de jagers over wie ik sprak goed getrainde honden bij zich hadden. Ik heb ze bezig gezien toen er een groep Canadese ganzen over kwam vliegen. Één van de ganzen werd aangeschoten en kwam in een weiland terecht. De honden liepen deze gans straal voorbij en bleven enkel staan langs het prikkeldraad om te blaffen naar de rest van de nog vliegende groep.

Ik weet dat dit voorval niets zegt over jagers in het algemeen. Evenmin zegt mijn voorbeeld over die stroper iets over alle stropers.
Ik zeg alleen dat de zwart-wit gestelde bewering "jagers=goed en stropers=fout" niet altijd klopt.

Wat jij zegt over het afschieten van groot wild, wat slechts na telling en op afschotvergunning plaatsheeft, klopt.
Voor zover ik weet zijn er echter geen quota of aantallen die "gehaald" mogen of moeten worden bij bijvoorbeeld duiven, of de (in Nederland zelfs "vogelvrije", want exoten, nijlganzen of Canadese ganzen)

Citaat:
Ik vind het trouwens zeer bedenkelijk hoe jij stropers "ophemeld", stropers zijn gewoon jagers die geen vergunning hebben aangevraagd en geen geld betalen voor hun jachtgebied. Persoonlijk vind ik ze geen haar beter dan dieven, want je ontneemt wild uit een gebied wat jouw niet toegezegd is. Jagers betalen elk jaar een filnke soms geld om een gebied te mogen bejagen

Veel privé-grond in Nederland valt volgens mij niet onder deze jachtgebieden. Daarnaast stroopt stroper waarover ik het heb met medeweten van en gedoogd door de jager die daar de ontheffing heeft (en daarvoor dus ook betaald heeft)

Nogmaals: ik wil stropers niet "ophemelen" maar ik vind het verkeerd dat ze altijd als de boosdoeners en als veel minder "diervriendelijk" dan de "professionals" worden neergezet, alleen maar omdat wat ze doen illegaal is. De wet is niet alleen maar met het oog op diervriendelijkheid opgesteld. (anders was bijvoorbeeld loodhagel nooit verboden geworden.)

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 15:38

Thefrodo schreef:
Desalniettemin Visconti kan je niet ontkennen dat er zonder mensen geen jagers nodig zouden zijn in de natuur.
Het is niet zo dat de natuur jagers nodig heeft, maar het is wel zo dat door de menselijke invloed jagers nodig zijn om bosgebieden in balans te houden. De behoefte aan jagers is dus een gevolg van menselijk handelen.

En dan kom je dus op een stuk ethiek wat de mensheid al lang en breed overschreden heeft.

Ben het volledig met je eens hoor, ik vind persoonlijk niets mooier dan de natuur en heb zelf ooets van "laat die natuur lekker zijn gang gaan". Maar ik ben echter wel zo realistisch om te zien dat het in Nederland niet meer mogelijk is. In Nederland bestaat geen echte natuur meer, alles wat een beetje op natuur lijkt is opgezet door de mens, en qua omvang te klein om werkelijk een goed werkende ecotoop te kennen. Wat ik zelf wel een mooi voorbeeld vind is het jaagdverbod op de vos enkele jaren geleden. Wat een ramp was dat, overal in onze omgeving werden kippen hokken geplunderd, bij ons op grasveld liep een klein baby vosje uitgemergeld en waarschijnlijk in de steek gelaten door zijn moeder omdat die waarschijnlijk niet eens voor zichzelf kon zorgen. En nu een tijd later is het vossen probleem nog steeds niet helemaal opgelost. En zijn al vaker testen gedaan om bepaalde gebieden onbejaagbaar te laten en de natuur zijn gang daar te laten gaan, maar uiteindelijk werd er toch altijd weer een jacht beleid in gesteld. De gebieden zijn simpel weg te klein en te veel blokkades om goed te laten werken zonder de menselijke hulp.

Citaat:
Met hagel heb je inderdaad een grotere kans om te raken, maar om een dier meteen te doden moet je het ook goed raken.
Dus van niet te grote afstand schieten en sowieso moet je kunnen schieten voordat je daadwerkelijk gaat jagen.

Het aantal hagels valt reuze mee, bij bijvoorbeeld een konijn heb je er maar een paar nodig. Als de hagel een konijn raakt schrikt het konijn zich letterlijk dood, de hagel was in dit geval niet dodelijk maar het schrik reflex.

Citaat:
Wat jij zegt over het afschieten van groot wild, wat slechts na telling en op afschotvergunning plaatsheeft, klopt.
Voor zover ik weet zijn er echter geen quota of aantallen die "gehaald" mogen of moeten worden bij bijvoorbeeld duiven, of de (in Nederland zelfs "vogelvrije", want exoten, nijlganzen of Canadese ganzen)

Klopt, voor klein wild is er geen officiele telling (nagenoeg onmogelijk) maar dat wil niet zeggen dat jagers niet weten wat voor wild er in hun gebied zit. Mijn vader heeft een vrij groot jachtgebied, hier in de buurt bevind zich in totaal 2 konijntjes. Eentje is echt wild, en eentje waarschijnlijk uitgezet. Vroeger stikte het hier van de konijnen en werd er ook wel eens een konijntje geschoten, maar na al die konijnenziektes zijn er nog maar 2 konijntjes over, je zult mijn vader nooit zo'n konijntje zien schieten. En dat terwijl hij exact weet waar hij ze kan vinden, waarom niet? Omdat hij een verantwoordelijkheid heeft voor die wildstand in dat gebied, en hij graag de konijnen populatie terug ziet groeien. Een stroper heeft deze verantwoordelijkheid niet en misschien ook niet de kennis over het gebied..

Of iemand nou een stroper of een jager is zegt denk ik weinig over hoe hij te werk gaat, het feit gaat er om dat stropen illegaal is. Het is tegen de wet en dat is met een reden, als je echt graag wilt jagen vraag dan gewoon een vergunning aan en hou je aan de regels.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 16:58

over hagel gesproken, kreeg altijd vroeger wild te eten wat met hagel geschoten was, moest altijd uitkijken als ik kauwde, en dan de kogeltjes eruit halen, bah!!

buurman en oom is jager, dus ben wel bekend mee
tijdje geleden wel ruzie met jagers gehad, ik zit gebukt, wil beenkappen omdoen, een schot
pard para, rent net niet over me heen
ik loop erop af, vraag om voortaan even te waarschuwen als ze zein dat ik met de paarden bezig ben
prima, zouden ze doen; !week later, paard door de draad heen, en de rest weer helemaal hyper omdat ze paar meter naast de wei begonnen te schieten op duiven. Ik liep op ze af, vroeg of ze soms scheel waren en niet zagen dat die paarden zo op en neer aan renen waren, maar zeiden tegen me, ja doen ze normaal ook niet en jagen hier al paar jaar
ja eikel, zijn ook elk jaar andere paarden die hier staan

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:00

Belgische trekpaarden líjken ook zoveel op herten Clown

Bow_Hoefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:16

Echt niet normaal stelletje achterlijke dierenbeulen!!!!!
Kunnen ze niet even een bril opzetten voordat ze schieten??
Een belgisch trekpaard is toch echt wel iets anders dan een hert!! ik vraag me nu ook echt af of ze het niet expres hebben gedaan.

Otex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 20:59

wat erg Verdrietig ooki nog op eign terein ook nog Verdrietig
stropers moeten uitkijken wat ze doen ze kunnen niet in het wilde weg gaan schieten.
anders staat je paard/pony nergens veilig