Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Een eland is een groot dier en als je maar een deel van de eland (of de belg) ziet is die verwarring best goed mogelijk.
Iets anders is de vraag of de betreffende jager/stroper had mogen/moeten schieten als hij maar zo'n klein deel van het dier kon zien.
Ik weet niet hoe de regelgeving is in de staat waar dit is gebeurd, maar ik weet wel dat in Nederland niet op herten wordt gejaagd.
Herten worden wel afgeschoten, wat betekent dat er per hert een afschotvergunning gegeven moet worden. In die afschotvergunningen staat vermeld of een bok of geit (en ik dacht dat er ook nog een aparte vermelding voor kalveren was) geschoten mag worden.
De jager moet dus voordat hij schiet kunnen zien om wat voor soort dier, welk geslacht en welke leeftijd het gaat. Schieten op alle grote, bruine, bewegende dingen mag hier in Nederland dus NIET.
Het risico dat per ongeluk door jagers op een "bruin arabiertje" op de veluwe wordt geschoten tijdens het afschotseizoen van de edelherten is dus te verwaarlozen.
abbeltje schreef:Bij ons in Frankrijk is het ook jachtseizoen en dat is voor mij echt een reden om absoluut niet met mijn paard het bos in te gaan. Met name in de tijd dat er op zwijnen gejaagd mag worden waag ik me niet in de buurt van een bos. Zo'n bos wordt dan helemaal omsingeld met jagers. Die staan dan allemaal gereedt om te schieten om het zwijn wat uit het bos wordt gedreven door de honden.
Thefrodo schreef:En ik vind het oer stom dat ze daar geen officiele stroopgebieden hebben bepaald die buiten de bewoonde gebieden vallen!!!
oomens schreef:Ik vind het niet zo raar, aangezien stropen illegaal jagen is. Dus zonder jachtakte of op een terrein waar de betreffende persoon geen jachtontheffing heeft, of op dieren die (in dat seizoen of in het algemeen) niet bejaagd mogen worden of met verboden wapens of technieken (drijfjacht of vergiftiging bijvoorbeeld).
Officiële stroopgebieden instellen zou dus wel het toppunt van gedoogbeleid zijn. Bovendien kan het dan nóg niet, want als je het daar toestaat is het niet illegaal meer en dus geen stropen
Thefrodo schreef:Juist jamijn fout. Misschien kunnen we gaan stropen op stropers hehehe
Cayenne schreef:"Hij heeft waarschijnlijk de hele nacht zo gezeten, niet in staat om te bewegen en badend in het zweet," vertelde Barbara.
Citaat:De "officiële" jagers schieten de duiven uit de lucht met een hagelgeweer, dan is het "eerlijker" voor de duiven want dan hebben ze ook een kans (in de praktijk niet dus, maar wel meer kans om slecht geraakt te worden en nog dagen gewond te lijden) en is het voor de jagers ook meer een sport.
Citaat:De hagel vergroot nauwjuist de kans om geraakt te worden, vanaf het moment dat de trekker over wordt gehaald vliegen de hagels uitelkaar, hoe verder de prooi weg is, hoe verder de hagels uitelkaar zijn en hoe moeilijker het is er werkelijk een dier mee te doden. Daarom moet een dier die met een hagel geweer geschoten wordt altijd dicht bij zijn, en het is dus niet zo dat een jager maar raak kan knallen want van één klein hageltje valt een duif niet dood neer. Wat ik niet helemaal snap aan jouw verhaal is dat een stroper schiet met een kogel, en vervolgens het dier ook nog op eet? Als het hier gaat om klein wild wordt het volledig vlees aan gort geschoten door die kogel, bij een hagelschot blijft het vlees in verhouding beter in tact en dus nog eetbaar.
Citaat:In de meeste gevallen staan er dan een paar goed getrainde jachthonden klaar om het beestje "op te vangen", maar soms lopen ze nog zo hard dat ze ook de honden te snel af zijn.
Citaat:Ik vind het trouwens zeer bedenkelijk hoe jij stropers "ophemeld", stropers zijn gewoon jagers die geen vergunning hebben aangevraagd en geen geld betalen voor hun jachtgebied. Persoonlijk vind ik ze geen haar beter dan dieven, want je ontneemt wild uit een gebied wat jouw niet toegezegd is. Jagers betalen elk jaar een filnke soms geld om een gebied te mogen bejagen
Thefrodo schreef:Desalniettemin Visconti kan je niet ontkennen dat er zonder mensen geen jagers nodig zouden zijn in de natuur.
Het is niet zo dat de natuur jagers nodig heeft, maar het is wel zo dat door de menselijke invloed jagers nodig zijn om bosgebieden in balans te houden. De behoefte aan jagers is dus een gevolg van menselijk handelen.
En dan kom je dus op een stuk ethiek wat de mensheid al lang en breed overschreden heeft.
Citaat:Met hagel heb je inderdaad een grotere kans om te raken, maar om een dier meteen te doden moet je het ook goed raken.
Dus van niet te grote afstand schieten en sowieso moet je kunnen schieten voordat je daadwerkelijk gaat jagen.
Citaat:Wat jij zegt over het afschieten van groot wild, wat slechts na telling en op afschotvergunning plaatsheeft, klopt.
Voor zover ik weet zijn er echter geen quota of aantallen die "gehaald" mogen of moeten worden bij bijvoorbeeld duiven, of de (in Nederland zelfs "vogelvrije", want exoten, nijlganzen of Canadese ganzen)