Raad twijfelt nog over carbidschieters bij paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sparky10

Re: Raad twijfelt nog over carbidschieters bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 14:08

fokfanaat schreef:
anders kom je toch niet onder een steigerd paard?

als je naar een paard toeloopt en het dier is zo in paniek en steigert kan je er ook onder komen

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 14:19

Ik heb mijn paarden al jaren gewoon op oudjaars dag en op nieuwjaarsdag buiten lopen (bij schemer staan ze dan al wel binnen)
Nooit ergens last van.
Wij wonen ook in het buitengebied en onze buurjongen schiet ook altijd carbid.
Vuurwerk e.d. is op ons terein niet toegestaan.
Rijden doen we gewoon niet in die dagen.

Sedalin geven zou ik niet doen, ze kunnen dan nog wel alles mee maken maar niet goed reageren waardoor de angst nog groter kan worden.
Even met de dierenarts overleggen als je echt een "streskip" hebt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 14:21

mijne reageren er ook niet op, en dit zijn volbloed dressuurpaarden!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 14:37

Even voor de goede orde: natuurlijk zat ze er niet op. Het paard flipte op stal. Ten tweede: paarden buiten zetten is helemaal geen optie, aan de andere kant van de weilanden ligt een woonwijk, waar het stikt van de vuurwerk afschietende jonge (en oude)lui. Vorige week vrijdag begon het schieten al weer, behoorlijk dicht bij de manege. Ik woon zelf ook in Wissel, en heb op zich niets tegen carbidschieten, maar het lijkt me verstandiger er bepaalde, vooraf uitgekozen plaatsen voor aan te wijzen. Dat is zinvoller dan alleen te stellen dat het in de buitengebieden in het algemeen mag, mits...enz.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 15:08

Tja, hier bij ons in de Achterhoek is het ook in het buitengebied de gewoonte om op 31 december te gaan carbid-schieten. Dat weet iedereen, ik ga dan ook niet buiten rijden en zet mijn paarden ook in de weide het dichtste bij huis om problemen te voorkomen. Ik weet dit, iedereen weet dit. Het is heel vervelend voor deze Betty wat haar is overkomen, maar dit alles hoort toch gewoon bij oud en nieuw?

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 17:34

Ik woon ook in een buitengebied, en vorig jaar hebben 'wij' (mijn broer met vrienden) ook carbit geschoten, overdag dan wel.
Maar de buurman was op dat moment ook carbit aan het schieten, dus toen werd het echt zo'n wedstrijd wie de hardste knallen kan maken.

Winston stond er op ongeveer 75 meter vanaf in de paddok, en de bal die ze in de bus stoppen kwam elke keer langs vliegen en het maakte hem helemaal niks uit.
Hij stond er gewoon gezellig naar te kijken Knipoog

Wij hadden er wel rekening mee gehouden, dat als winston er echt gek van zou worden ze verder weg zouden gaan staan.
Maar dat ging allemaal goed.

Ik vind het voor die mevrouw wel heel erg vervelend... Maarja, verbieden zal niet echt helpen (het is hier ook verboden, maar er komt toch nooit politie in het buitengebied)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 19:48

Hier bij ons in de buurt wordt ook veel geschoten. De paarden die buiten staan raken er elk jaar weer aangewend.
Toen Andrew nog bij een pensionstal stonden waren de buurjongens van de weides waar hij liep altijd al ruim voor oud en nieuw aan het schieten en daaraan raakten ze snel gewend.
Buitenrijden op oudjaarsdag doen wij ook niet. Vanaf 's ochtends mag er vuurwerk afgeschoten worden op de openbare weg en je weet maar nooit wie je tegenkomt...

Met oud en nieuw heeft Andrew ook gewoon buiten gestaan, op de wei. Door de aanloopperiode van regelmatig wat vuurwerk zien en knallen horen waren ze ,voor zover ik dat heb kunnen zien, altijd rustig. Toen hier midden in de zomer een 1000 klapper afging op de hoek van de straat was het wel even paniek. Blijkbaar is dat anders Knipoog

Natuurlijk heel vervelend als er ongelukken gebeuren door vuurwerk knallen.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 20:18

Kom net van mijn merrie af en ben zelf een paar keer enorm geschrokken van carbidknallen die zeer al redelijk dichtbij waren. Gelukkig reageren mijn paarden er niet heel erg op.
Maar mijn jonge merrie durf ik nu savonds niet te rijden.
Ik woon in de bebouwde kom en het afsteken van vuurwerk en carbid is al volop begonnen. Pas de eerste week na de jaarwisseling houdt het op.
Iedereen mag plezier maken en ook vuurwerk hoort daarbij. Vorig jaar heb ik iemand met een melkbus van mijn weiland naast mijn rijbak gestuurd toe hij carbid afstak en mijn paarden in de bak liepen.
Ik ben blij dat mijn paarden er aardig aangewend zijn geraakt. Maar meer dan een maand al dat geknal komt op een gegeven moment mijn .... uit.

ladolcevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 20:47

Ik neem toch aan dat die dame niet aan het rijden was met Oud&nieuw? Of heeft ze verder geen leven??? Haha!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 23:12

Hierbij de reactie van Betty (wiens vita overigens minstens zo dolce is als dat van degene die hierboven heeft gepost), en die ik op haar verzoek hier plaats:

Ik heb e.e.a. gelezen en wil even duidelijk maken dat ik geen leek ben op het gebied van paarden.
Ramen blinderen, lichten aan, extra voeren voor afleiding.....
Radio aan en elk uurtje iets harder zetten, lekker extra kroelen of juist bepaalde paarden met rust laten (elk paard is anders)
Alles is in overleg gegaan met de d.a. en de dierenbescherming. En van carbid schieten schrikken ze niet echt als het achter elkaar door gaat, maar van een enorme knal van carbid in combinatie met een lawinevuurpijl en daaraan twee à drie bussen haarlak, en dan ook nog onder een tunnel, ja daar schrikken ze bij mij dus wel van. En wij dachten ook dat de wereld verging. Het was met geen pen te beschrijven, wat voor dreun het gaf. En Koriander viel daardoor en kwam vast te liggen in zijn box, dus wat doe je dan als eigenaar. Juist, je paard helpen los te komen. Met helaas nare gevolgen voor beiden.
Hij 11 wervels scheef, staartwortel gebroken etc. en ik met andere narigheid. Koriander staat al zes jaar bij mij, en hij was nooit ergens bang voor.
En de afstand was echt geen 250meter van dertig paarden af. Het afgelopen jaar is ook het eerste jaar in 14 jaar, dat wij letsel hebben bij een van onze dieren!!!
Ik heb geen hekel aan carbid schieten, maar hou het veilig op bijv. een schietterrein of op een open vlakte. Het gaat niet om mij en mijn paard, maar ik wil aandacht voor alle dieren, wat dacht je van een varkensbedrijf, koeienboer, katten- c.q. hondenpension, volliere-houders, etc.

Betty Dalhuisen

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 01:06

ik heb de paarden gewoon in de bak lopen met oudjaarsdag,
op een afstand van 200 meter van de bak schieten ze ook carbid,
wel 10 op een rij, gelukkig doet het mijn paarden niets,
ik doe bijna niets met de paarden de dagen rond de jaarwisseling.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 11:27

@ (dolce?) Betty:
Wat er is gebeurt is natuurlijk niet te vergelijken met gewoon carbidschieten. Dit is ten eerste levensgevaarlijk en ten tweede is er denk ik geen dier (of mens) die hier niet van zal schrikken. Ik vind het alleen jammer dat een traditie waar erg veel mensen gewoon plezier aan beleven nu in een kwaad daglicht wordt gesteld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 11:36

Van mij zouden ze alle vuurwerk in het buitengebied mogen verbieden.
Ik heb altijd al een stronthekel gehad aan die rommel.
Ik zie dus wel vaak dieren in paniek, vaak niet van de knallen van de rotjes, dat is maar zacht, maar wel van het piepen en de flitsen.
En dan heb ik het niet alleen over huisdieren, maar vogels die je ineens uit de bomen ziet fladderen en hazen die dol over de weg rennen.

Hier schieten ze gelukkig geen karbiet, maar als ik als zie dat mijn paarden bij elke knal van jagers schrikken...
En die jagen al weken elk weekend, toch raken ze er niet aan gewend. Ik zou niet willen weten wat er op karbiet schieten zou gebeuren...

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 11:54

nou he he en eindelijk zijn er mensen het met me eens .
het gaat hier niet om een eeuwenoude traditie !
het gaat erom hoe er tegenwoordig geschoten word ,
indd onder tunnels met haarlakbussen eraan , extra harde pijlen en dergelijke .
dat is geen traditie meer dat is gewoon tergen en kijken hoever ze kunnen gaan .

ik heb er een grwulijke hekel aan mij zul je dus ook niet zo gauw zien met vuurwerk ja hooguit sterretjes maar zelf dat vind ik nog eng !

en dat het dan uitgerekend bij dieren in de buurt moet zijn vind ik helemaal schofterig !
bij de wissel heb je dat dierentuintje , hondenpensieoen en katten pensieon .
enzenz .

in een woonwijk bij een sportzaaltje prima lees je daar op uit maar doe het niet bij weides en dergelijke in de buurt !
en dat de gemeente epe hier uberhaupt over na moeten gaan denken vind ik helemaal erg !

voor honden en zo is er een cd met geluiden , rustgevend middel , regels enz .
maar ze vergeten de paarden koeien varkens katten geiten ezels en weet ik veel wat meer !

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 12:08

Het gaat hier wel degelijk om een eeuwenoude traditie!!!! Lawinepijlen, haarlakbussen ed horen hier idd niet bij! Er is weer een groep die het voor iedereen moet verpesten!

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 12:12

iepsel schreef:
Het gaat hier wel degelijk om een eeuwenoude traditie!!!! Lawinepijlen, haarlakbussen ed horen hier idd niet bij! Er is weer een groep die het voor iedereen moet verpesten!

ja maar dan is het dus in epe geen eeuwenoude traditie maar juist de groep die het moet verzieken voor de anderen .
en dat is overigens niet alleen in epe zo ,
hier word het ook i nde fietstunnel gedaan en met zwaardere matrealen dan enkelet een melkbus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 12:16

Zo is het ook een eeuwen oude traditie om bij knollen de staarten te couperen....
Soms moet je wel eens van tradities af omdat ze gewoon niet meer van deze tijd zijn....

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 12:20

runningkawa schreef:
Zo is het ook een eeuwen oude traditie om bij knollen de staarten te couperen....
Soms moet je wel eens van tradities af omdat ze gewoon niet meer van deze tijd zijn....

mee eens amen Afgod

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 18:24

runningkawa schreef:
Van mij zouden ze alle vuurwerk in het buitengebied mogen verbieden.

Hier in het buitengebied is vuurwerk ook verboden (maar dan ivm rieten daken) maar dat zegt nog niet dat het niet gedaan word...
De politie is in het dorp, omdat die daar veel harder nodig zijn als hier in het buitengebied, dus die doen er ook niks aan...

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 20:51

Het is jammer dat mensen dan misbruik maken van het woord carbid-schieten. Als ze écht carbid schieten is er weinig tot niets aan de hand. Die doffe dreunen daar wennen de dieren snel aan en bij ons is het ook alleen op oudejaarsdag dat je deze geluiden hoort. In jouw geval durf ik het niet eens meer carbid-schieten te noemen. Dat is gewoon grenzen verleggen en kijken wat er allemaal kan met die melkbus. Daar zou ik als gemeente idd mijn vraagtekens bij hebben, maar het gewone "olderwetse" carbid-schieten mag van mij gewoon doorgaan!