Koetspaarden raken zwaargewond door aanvallende hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ibalia

Re: Koetspaarden raken zwaargewond door aanvallende hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 16:23

Kuggur schreef:
Huertecilla schreef:
Héh, als andere weggebruiker zich meer in het paard zouden moeten verdiepen, hoe zit dan dan met ruiters en honden Duivel Clown

hc

Haha, goede spiegel die je daar omhooghoudt! Zeker in het licht van de "aso's in het verkeer" discussie die nog op BRT woedt.

Ik ben het hier ook helemaal mee eens. Als ik een andere weggebruiker (zonder maar zeker met hond) tegenkom dan ga ik over in stap. Alleen al uit fatsoen.

En ik weet ook dat je juist niet moet wegrennen en rustig moet blijven maar zeg dat maar eens tegen je pony.
En vaak is een harde schreeuw ook wel voldoende.
Als er echt een hond aan je pony hangt dan is de zweng misschien nog een optie, het duurt alleen zo lang voordat je die tot je beschikking hebt Haha!

Onze bernersennenhond (is al lang overleden)is een keer aangevallen door een Deense of Duitse dog. Het was bekend dat deze hond helemaal niet onder appel stond. Mijn ouders waren een eindje aan het wandelen en liepen voor het huis langs van de dog, die het trottoir op sprong en Ando greep. Gevolg: Ando schrok en rende weg waardoor mijn moeder op de straat terecht kwam.
Mijn vader gaf de dog een schop waardoor deze natuurlijk mijn vader aanviel. Mijn vader greep de dog in zijn bek waardoor deze geen kant meer opkon. De eigenaresse kwam eraan te schreeuwen maar dat hielp ook niet. De hond schrok uiteindelijk zo van mijn vaders actie dat deze wegrende en door de eigenaresse opgevangen werd.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 17:17

ellepel schreef:
er worden zo vaak paarden gebeten door honden,maar net dat t een pittbull is komt het weer in de krant.... Verdrietig

Nou ja, het is wel een feit dat dit soort honden, als ze eenmaal "beet" hebben, niet meer loslaten Scheve mond ...
Ik denk niet dat een van mijn Westi´s zulke verwondingen aan kunnen richten Clown .

Vreselijk verhaal, ik hoop dat de paarden er weer bovenop komen.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 17:20

janouk schreef:
Ik heb later via via gehoord dat het paard het gered heeft. Helaas heb ik nooit iets gehoord van de eigenaresse. Jammer, want ik kon mijn kleren daarna weggooien, want al het bloed was er niet meer uit te krijgen.
Ach, als het paard het maar redt.

En dan zou ik dus als eigenaresse zo dankbaar zijn geweest dat je in elk geval minimaal een bloemetje had verdiend. (tja of ze moet in de chaos zijn vergeten je adres te vragen natuurlijk).

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 17:37

joyce83 schreef:
janouk schreef:
Ik heb later via via gehoord dat het paard het gered heeft. Helaas heb ik nooit iets gehoord van de eigenaresse. Jammer, want ik kon mijn kleren daarna weggooien, want al het bloed was er niet meer uit te krijgen.
Ach, als het paard het maar redt.

En dan zou ik dus als eigenaresse zo dankbaar zijn geweest dat je in elk geval minimaal een bloemetje had verdiend. (tja of ze moet in de chaos zijn vergeten je adres te vragen natuurlijk).

Dat had ik nou ook verwacht. Ik had het paard mee naar onze stal genomen in het binnencircuit in Zandvoort. Daar zijn ze hem ook op komen halen met de trailer. Dus ze wist waar ik stond met mijn pony.
Ik had me later wel gemeld bij de manege en ben later nog mijn wollen deken en halster op gaan halen, die ik op het paard had gelegd in afwachting van de veearts. GRRR die lag als oud vuil in de hoek van het manege terrein.
Heel ironisch: de eigenaar van de Pitbull heeft mij op de hoogte gehouden, want die vond het allemaal zo erg.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 17:57

afmaken die hond zeg, nu is het een paard maar straks is het een kind/mens.

Falko_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 18:17

wat erg voor de paarden en eigenaren Huilen hoop dat alles goed komt met de paarden! jammer dat het weer uitloopt in een soort discussie Frusty de hond word afgemaakt en de paarden worden hoop ik beter

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 19:41

loulou schreef:
Huertecilla schreef:
Vluchten is altijd fout, agressie vaak ook contra-productief en daarom alleen een optie als je veel van honden weet.

hc

dat is makkelijk gezegt, maar in praktijk werkt dat vaak toch net iets anders.

ik ben afgelopen zomer aangevallen door twee herders. mijn paard probeerde de honden van zich af te slaan en toen dat niet lukte ging hij er in volle galop vandoor, ondertussen steeds achteruit en opzij meppend naar die twee honden die natuurlijk in de achtervolging gingen.
paard had beide achterbenen vol tandafdrukken staan.

toen ik uiteindelijk verhaal ging halen bij de eigenaar herhaalde het hele gebeuren zich opnieuw. meneer had namelijk 1 riem bij en 6 honden, honden had hij absoluut niet onder controle. werd gewoon een ofgefokte roedel.

ik heb niks tegen honden. maar als je je honden niet onder controle hebt, dan moet je ze niet loslaten.

tegenwoordig roep ik naar elke hondeneigenaar die zijn hond niet terugroep als het beest naar mij begint te blaffen of grommen dat mijn paard slaat naar honden. meestal heeft het beest dan opeens wel een naam en kunnen ze hem opeens wel roepen.

Ik ga meestal in de tegenaanval...dat verwachten honden niet.Jagers houden er niet van om bejaagt te worden.Ik draai mijn paard dus om en als het moet ga ik er on volle galop achteraan.Op deze manier heb ik al een flink aantal honden bijgebracht dat je beter uit de buurt kunt blijven.
Jammer alleen dat het baasje vaak onderuitgezakt ergens aan de kant staat te bekijken wat er gebeurd en als je een brul geeft dat ze de hond terug moeten roepen staan ze je 'of aan te kijken of het water brand,'of ze zeggen dat de hond daar los mag lopen Boos! .
Ben er dan ook klaar mee...paard gaat dus in de aanval en de zweep is ook gereed,mijn pony's zijn inmiddels redelijk fanatiek geworden Duivel .Jammer alleen dat het zo moet

Nu even "on-topic"
Ik hoop trouwens dat de paarden in kwestie er een beetje bovenop komen...een pitbull in de aanval is onstopbaar.Daar is het diertje nu eenmaal op gefokt.
Mensen hebben erg moedig gereageerd door de hond eraf te trekken,vaak gaan ze onder die omstandig heden compleet door het lint door de smaak van het bloed en pakken alles wat ze kunnen pakken.Ik denk ook dat afmaken in dit geval de enige oplossing is,hoe naar ook.Het is gebleken dat de eigenaren de hond niet onder controle hadden en niet handeleden op het moment van de aanval.
De hond aan hun teruggeven zou onverandwoord zijn en levensgevaarlijk.
De honden opgeven voor adoptie wordt hem ook niet,er zitten teveel risico's aan vast en wie wil er een hond hebben die zo'n aanval op hun naam hebben staan

SANNExREBEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 20:06

Klopt., wie wil er idd een hond hebben die op een hele groep paarden afstormt?

Ook KUNNEN pitbulls niet loslaten wanneer hun agressief raken, en opgefokt zijn. Dit komt doordat wanneer ze iets vast hebben hun kaken "opslot" schieten. In feite is dit gewoon dat de kaken uit de kom schieten. Dit los je op door de hond KEIHARD op beide kanten van de kaak te slaan. Maar goed, wie durft dit? Of de hond moet kalmeren, maar goed.. dat doet het zelden..

Ik ben in ditgeval ermee eens dat de hond moet worden ingeslapen.. in veel gevallen was de hond zelfs terplekke doodgeschoten. Maar ik vind wel dat de eigenaren ook zeker een boete moeten krijgen.

Verder hoop ik dat alle paarden er weer boven opkomen, vreselijk.. t zou je paard maar zijn!

tummy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 21:09

[quote="quote]

hopelijk komt het goed met de paardjes... helaas loopt het soms anders af.. mijn shet is doodgebeten..:S

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 21:58

Albert schreef:
Een enthousiast meerennende hond kan je idd met de zweep wel op andere gedachten brengen. Maar een hond die serieus in de aanval is; daar heb je toch je reservezweng voor nodig.(Daar is dat ding voor!!!)
Weten we ook weer waarom dit type hond in Nederland verboden is.

En hoppa weer zo een kort door de bocht opmerking!
ook gemaakt als het een herder betrof?
en nee een westie richt die schade niet aan...maar wat denk je wat een rottweiler of een herder kan of zo een hond als ik heb (bullmastiff van oorsprong berenvechters)
allemaal legale honden die dit ook kunnen veroorzaken...

Citaat:
Klopt., wie wil er idd een hond hebben die op een hele groep paarden afstormt?

Ook KUNNEN pitbulls niet loslaten wanneer hun agressief raken, en opgefokt zijn. Dit komt doordat wanneer ze iets vast hebben hun kaken "opslot" schieten. In feite is dit gewoon dat de kaken uit de kom schieten. Dit los je op door de hond KEIHARD op beide kanten van de kaak te slaan. Maar goed, wie durft dit? Of de hond moet kalmeren, maar goed.. dat doet het zelden..

Dat is een fabeltje,maar ook dat is al 130 x gezegd ofzo...

Het is gewoon weer heel jammer om te moeten lezen dat mens en dier weer de dupe zijn van het idiote of beter gezegd niet optreden van de eigenaar!
waar zit het verstand toch van zulke mensen? en dan nog doodleuk toekijken ook Verward waar gaat het heen!
3 jaar cel, en alle onkosten vergoeden en uiteraard de dood van zijn hond zou ik een terechte straf vinden
jammergenoeg doet " hoger hand" er nooit genoeg aan om dit soort gedrag te bestraffen

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 22:04

Jeetje wat een vreselijk verhaal zeg Bloos!

SANNExREBEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 22:08

Het is geen fabeltje dat die kaken uit de kom kunnen schieten. Dit is niet alleen voor pitbulls van toepassing. Ook voor bijvoorbeeld staffords en rottweilers. Niks tegen deze rassen, ik heb zelf een rottweiler! Kwestie van goed opvoeden..

Ook goede fokkers van in dit geval een rottweiler hebben mij gezegt dat dit wel kan. Maar doet er verder weinig toe..

Wel ben ik t met je eens dat idd die mensen ook cel verdienen.. "ik stond erbij en ik keer erna" beetje achterlijk..
Idd., ik denk niet dat er verder veel stappen ondernomen gaan worden, helaas

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 22:11

SANNExREBEL schreef:
Het is geen fabeltje dat die kaken uit de kom kunnen schieten. Dit is niet alleen voor pitbulls van toepassing. Ook voor bijvoorbeeld staffords en rottweilers. Niks tegen deze rassen, ik heb zelf een rottweiler! Kwestie van goed opvoeden..

Ook goede fokkers van in dit geval een rottweiler hebben mij gezegt dat dit wel kan. Maar doet er verder weinig toe..

kom deze discussie maar voeren in het "pittbulltopic" Knipoog

SANNExREBEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 22:18

Ik heb t niet alleen over pitbulls;)
Ook over bijvoorbeeld een rottweiler;)

Én ik ga er verder niet over in disscusie.. ik zeg wat ik heb gehoord van meerdere mensen die er verstand van hebben.
Hebben jullie andere dingen gehoord, oke ook goed..

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 22:19

Ibalia schreef:
Huertecilla schreef:
Héh, als andere weggebruiker zich meer in het paard zouden moeten verdiepen, hoe zit dan dan met ruiters en honden Duivel Clown
hc

Ik ben het hier ook helemaal mee eens. Als ik een andere weggebruiker (zonder maar zeker met hond) tegenkom dan ga ik over in stap. Alleen al uit fatsoen.
.

ook mee eens. ik ga altijd stappen als ik andere mensen tegen kom op straat of in het bos.
ook als ik honden tegenkom ga ik stappen of stilstaan.
behalve als ik op het grasveldje in het bos aan het trainen ben, maar dan let ik wel goed op de reactie van de hond. wordt hij enthousiast ga ik stappen of stilstaan.

sommige mensen bedoelen het ook goed en roepen hun hond, maar helaas zijn niet alle honden zo goed getraind dat ze dan ook luisteren. dan blijf ik altijd stilstaan tot ze de hond hebben.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 22:55

Citaat:

Een bocht die tien jaar geleden al genomen is noem ik niet kort.
Ja, een herder kan dezelfde schade aanrichten en ja wij hebben herders, maar ik kan met een gerust hart zeggen dat onze herders onvoorwaardelijk luisteren. Altijd.
Neemt niet weg dat de schuld, noem het onnadenkendheid, bij de baas ligt en als baas mag je nooit zo'n risico nemen. Als je kiest voor zo'n hond zal je altijd alert moeten zijn. Dat geldt ook voor bijvoorbeeld een herder.
De wetgever in Nederland heeft besloten dat deze alertheid voor dit soort honden in combinatie met het soort eigenaar dat dit type hond kiest te moeilijk is en heeft ze daarom verboden. Of is dat ook te kort door de bocht?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 23:39

Albert schreef:
Citaat:

Ja, een herder kan dezelfde schade aanrichten en ja wij hebben herders, maar ik kan met een gerust hart zeggen dat onze herders onvoorwaardelijk luisteren. Altijd.
Neemt niet weg dat de schuld, noem het onnadenkendheid, bij de baas ligt en als baas mag je nooit zo'n risico nemen. Als je kiest voor zo'n hond zal je altijd alert moeten zijn. Dat geldt ook voor bijvoorbeeld een herder.
De wetgever in Nederland heeft besloten dat deze alertheid voor dit soort honden in combinatie met het soort eigenaar dat dit type hond kiest te moeilijk is en heeft ze daarom verboden. Of is dat ook te kort door de bocht?

dat is een discussie voor het pittbulltopic....daar gaat het hier niet om
het gaat hier om een HOND die paarden aanvalt.....daarom mijn opmerking over een kort door de bocht opmerking..
jouw herder staat misschien goed onder appel....mijn jack is bijna verscheurd door zo een debiele herder die het niet stond....
nogmaals....elk groot ras met een fikse kaakkracht kan dit veroorzaken...het gaat hier om de baas..

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 00:04

naadje24 schreef:
dat is een discussie voor het pittbulltopic....daar gaat het hier niet om
het gaat hier om een HOND die paarden aanvalt.....daarom mijn opmerking over een kort door de bocht opmerking..
jouw herder staat misschien goed onder appel....mijn jack is bijna verscheurd door zo een debiele herder die het niet stond....
nogmaals....elk groot ras met een fikse kaakkracht kan dit veroorzaken...het gaat hier om de baas..

Het gaat hier ten alle tijden om de baas.Ik woon en rijd in een stuk waar veel mensen wonen en waar ook veel mensen honden hebben.Veel van die honden zijn (net als veel kinderen trouwens) gewoon niet opgevoed.
Mensen nemen een hond want dat is leuk en vervolgens wordt er weinig of niets aan de opvoeding gedaan...moet dat dan?? Ja dat moet en verdiep je ook eens in het gedrag van het dier dat je aanschaft Rolleyes

Het zal mij werkelijk een worst wezen wie er welke hond heeft,zolang mensen er maar verantwoordelijk mee omgaan.Door mijn werk kom ik veel in contact met alle merken honden...groot...klein...dik en dun.Velen zijn niet opgevoed en doen maar wat en dit is zeker hetzelfde beeld wat ik bij ons in het park ook tegenkom.
Ook ik ben wel eens aangevallen met mijn paard door een herder,de eigenaar riep wel maar om nu te zeggen actief Clown . Gelukkig heeft mijn paard veel haar op de benen dus de tanden gingen er niet doorheen.Reactie van de eigenaar...goh...dat deed hij vorige keer ook.
Boos! Dan moet je hem aanlijnen.
Als ik de keren moet tellen dat we worden lastig gevallen door honden die niet onder app'el staan dan kan ik nog wel even...
Een ongeluk kan gebeuren...kinderen en dieren zijn nu eenmaal onberekenbaar op sommige momenten,maar als je dingen van te voren weet(of niet zeker weet)...lijn ze even aan.

Goddank zijn er ook nog vele mensen die wel netjes met hun hond omgaan,als ze het niet zeker weten riepen ze de hond even keurig bij zich en houden hem vast...ik bedank altijd netjes want zo hoort dat.We leven met z'n allen op een klein stukje grond en moeten dat delen...daar hoort opvoeding,respect,tollerantie en enig inlevingsgevoel bij.
Honden en paarden gaan prima samen...als de baasjes de boel maar netjes opvoeden en een beetje reking houden met elkaar Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:52

loulou schreef:
sommige mensen bedoelen het ook goed en roepen hun hond, maar helaas zijn niet alle honden zo goed getraind dat ze dan ook luisteren.

Jee, net ruiters ROFL al is het relatief enórm veel beter gesteld in de kynologie.

hc

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:53

Citaat:
Verder kan de ruiterij een enorm lichtend voorbeeld nemen aan de kynologie op het gebied van opvoeding en opleiding van eigenaars en dieren.
Ook mbt de diepgang en het niveau van de trainingskennis is de kynologie meer dat 10 jaar voor op de ruiterij.

En dat is denk ik maar op kleine schaal.
Ik ken en kom maar heel en heel weinig honden tegen die netjes zijn opgevoed. Mijn paarden zijn beter opgevoed dan menig hond.

Ik heb heel wat lopen vloeken in het bos als er weer zo'n losgeslagen beest achter me paard aan ging. Gelukkig is mijn paard zo opgevoed(en aangelijnd) dat ie stilstaat als de hond komt. en dan maar hopen dat de hond niet bijt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 11:12

Albert schreef:

Destijds was dat kort door de bocht en een politieke noodmaatregel.

Hier in Spanje definieert men grote sterke honden als potentieel gevaarlijk en vergunningplichtig ongeacht het ras.
Dat is een stuk genuanceerder en gelijk een deelfilter op de doelgroep.

Zoals ík het zie zou dit met paarden ook moeten gebeuren.
Paarden zijn niet gevaarlijk in de zin van agressief doch wel in combinatie met onkunde van de ruiter, mogelijk vluchtgedrag en 500+ kilo.
De combinatie groot bang paard en een aso pubermeisje is ook een ramprecept. Voor de niet-ruiters exact eenzelfde prototype angstaanjager als een trainingspak met een pitbull. Mijn niet-ruiter schoonvader koopt/leest paardenboeken voor begrip!!! en vindt op grond van wat hij leest en zijn ervaring dat 'ze' verboden zouden moeten worden Pling

Zoals jij terecht opmerkt behoefde de combinatie pitbull-randfiguur een politieke bochtinkorter en dat is 10 jaar terug in de wet op gevaarlijke dieren ingevuld.
De kynologie heeft heel duidelijk de hand in eigen boezem gestoken, hád dat al!, en heeft een enórme voorsprong op welk gebied ook op de ruiterij.
Léér daarvan ipv er tegen af te zetten.

Even een droog voorbeeld.
Neem een recreatiegebied. Een hond welke per ongeluk losbreekt loopt hooguit hinderlijk in de weg maar blijft in de regel in de buurt van de eigenaar, zal zélden naar huis rennen en een weg oversteken. Zelfs dan is het een hond van zeg 20 of 30 kilo.
Hoe zit dit met een paard? Als de ruiter valt? Vreemd genoeg vindt de ruiterij het volkomen normaal dat het paard als een ongeleid projectiel van 500 kilo door het verkeer naar huis gaat.....
De ruiterij als geheel heeft echt oogkleppen en een bord voor de kop. Geen énkel recht te wijzen naar anderen.

hc

Rens_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 11:49

Hier keert mijn maag 3 keer van rond. Getsie!

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 13:18

als wij honden achter ons aan krijgen en dit gebeurd heel vaak als we op strand zijn, dan stoppen we en lopen wij achter de honden aan, dan is het beeld ineens anders om. Er echt naar toe lopen en ik heb een paard die zijn voorpoten maar al te graag op de hond zet. Wij hebben wel nog nooit dergelijke agressieve honden die echt aanvallen tegengekomen. Als je wegloopt van de honden dan leer je eigenlijk aan je paard van weg te lopen als ze een hond achter zich krijgen.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 13:43

DAs ook een idee. Knipoog
Ik was Jorrit laatst aan het longeren en de jonge hond van mijn ouders kwam ook even in de binnenbak(mag niet maar ja, vaders was even niet in de buurt Vork )
Voor ik de hond weg kon sturen, dook Jorrit erop af en sloeg met zijn voorbeen naar de hond.
Het ging gelukkig allemaal goed.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 15:56

tinky12 : ik ben het helemaal met je eens maar je moet wel goed quoten Knipoog nu lijkt het alsof ik in discussie ben met mijzelf in plaats van met albert Clown