Paard van Sint uit Alkmaar weer op de been

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mondriaan

Re: Paard van Sint uit Alkmaar weer op de been

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 11:16

Sneu zeg dat iemand dat zijn oude paard nog aan doet, zo in die drukte.
Echt zielig als z'n dier dat niet gewend is.

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 11:44

Sue_ schreef:
31 jaar en dan voor het eerst in zo'n omgeving? Pardon??
Hij zou er spontaan een beroerte van krijgen....

Whahah echt iets voor Klaver Nagelbijten / Gniffelen
maar ja als die "hulp" sinterklazen zonodig op een paard willen zitten, dan moeten ze ook eerst trainen, vanplaats gewoon bij de eerste beste paarden"man"/"vrouw" aanbellen of ze ook een schimmel/wit paard op stal hebben staan die ze kunnen gebruiken.. ze nemen zelf het risico... vind ik.. de eigenaar is ook nog eens zo aardig om een paard uit te lenen..
ik had me schimmel echt voor geen goud uitgeleend.. ze zorgen zelf maar eens voor een goed getrainde nep amigo..

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 12:15

Ik heb geen goed woord over voor deze actie; welke idioot verzint het om een paard zo oud ook nog van Tiel naar Alkmaar te brengen en hem in dan gesedeerde toestand iets te laten doen waar ie totaal niet op is voorbereid. Ik zou met die persoon wel eens een hartig woordje willen spreken, hem vertellen dat je zo'n oud paard gewoon in zijn eigen wei laat staan. Intocht of geen intocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 12:21

Sandrina schreef:
Ik heb geen goed woord over voor deze actie; welke idioot verzint het om een paard zo oud ook nog van Tiel naar Alkmaar te brengen en hem in dan gesedeerde toestand iets te laten doen waar ie totaal niet op is voorbereid. Ik zou met die persoon wel eens een hartig woordje willen spreken, hem vertellen dat je zo'n oud paard gewoon in zijn eigen wei laat staan. Intocht of geen intocht.

Waar kun je vinden dat hij gesedeerd is?
dat kan ik namelijk niet terug vinden

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 12:31

Hoe komt het dat ie door zijn benen zakt? Dat geeft mij genoeg aanleiding te denken dat ie gesedeerd is.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 12:37

Je vraagt je eerder af of het in deze tijd nog te doen is om zich met een paard in zo"n menigte te begeven. Het is voor ieder paard oud of jong stress.

Aischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 12:53

nou ik vond he niet normal !!!!. Een paard zackt niet zp maar door de beenen !

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 12:55

Sandrina schreef:
Ik heb geen goed woord over voor deze actie; welke idioot verzint het om een paard zo oud ook nog van Tiel naar Alkmaar te brengen. En iets laten doen waar ie totaal niet op is voorbereid. Ik zou met die persoon wel eens een hartig woordje willen spreken, hem vertellen dat je zo'n oud paard gewoon in zijn eigen wei laat staan. Intocht of geen intocht.

Hier ben ik het mee eens. Heb even het sedeerde er uit gehaalt !! Omdat ik het niet zeker weet, of dat hij iets gehad heeft?

Dinopino schreef:
Je vraagt je eerder af of het in deze tijd nog te doen is om zich met een paard in zo"n menigte te begeven. Het is voor ieder paard oud of jong stress.

Met prinsjes dag zie je dit niet gebeuren. Omdat dat wel getrainde (politie) paarden zijn.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:06

ja politiepaarden maar die worden niet voor sinterklaas intochten en andere intochten gebruikt.

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:10

Overwegen omdat ook maar eens te doen! Of paarden die daar wel voor getraind zijn. Het gaat toch ook om de veiligheid van de kinderen.. Deze is gaan liggen, maar als hij echt gestrest was zoals de eigenaar zei, had hij er ook vandoor kunnen gaan. Dan hadden er grotere ongelukken kunnen gebeuren..

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:30

Wij hebben ook geprobeerd eens een politiepaard te krijgen voor een ST Maarten optocht. helaas wilden ze daar niet aan en heb toen mijn eigen paardje genomen. Je zou eigenlijk gewoon een paar paarden moeten opleiden voor zulke activiteiten. Een paar schimmeltjes een paar friezen voor trouwkoetsen. Bij ons in enschede is destijds de bruiloftskoets van een echtpaar door een dure kledingzaak op hol geslagen. Stopte nog net voor een pashokje waar geloof ik een vrouw in stond Bloos

En als dat niet te krijgen is is het eigenlijk ook logisch dat je naar het beste en rustigste en misschien ook oudste paard op zoek gaat.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:41

Schrok ook wel toen ik de foto's zag, arm beestje en ja de leeftijd en bijbehorende stress is geen super combie blijkt maar wel.
Maar om nu weer massaal sedatie te gaan roepen doet mij afvragen of je het topic wel gelezen hebben of in ieder geval de link naar het vorige topic..Daar wordt aangegeven dat het paard niet gesedeerd is en deze reactie enkel en alleen uit stress voortkomt. Mijn eerste reactie was om ook aan sedatie te denken maar na het lezen van de topics vind ik de stress reactie erg aannemellijk..
Hadden ze die sedatie nu maar wel aan dat op hol geslagen sinterklaas paard ergens in het land gegeven!
Sterkte met dit "hulp paard"en volgend jaar die taak aan je vorbij laten gaan.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:43

Of gewoon dan goed, speciaal hiervoor getrainde paarden gebruiken óf ze gewoon helemaal niet gebruiken en klaas lekker met de trekker of een auto o.i.d. laten komen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:43

Ik las in een ander topic dat het om singelnijd ging.
En ik ken paarden die er dan idd bij gaan liggen, zeker met stress.

Vind die aannames om sederen daarom ook raar, staat nergens in de berichten te vinden, maak dat er dan ook niet van

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:50

Het is in ieder geval niet bepaald verstandig om een paard van deze leeftijd aan dit soort stress te onderwerpen.
Heb net de video pas bekeken en heb het écht te doen met het arme dier.
En verder: als je toch weet dat je paard singelnijd heeft, kun je hier van tevoren toch al rekening mee houden?!
Als het dier níet een klein streepje gesedeerd was...had het misschien wel verstandiger geweest om dit júist wel te doen! Je ziet ook aan het begin van het filmpje al dat de begeleider het paard wel een heel kort bochtje wil laten draaien. Als hij doorheeft dat het paard dit niet wil, neemt hij hem mee een stapje naar voren, waarbij ik wel wil opmerken dat ik vind dat het paard wel érg snel gaat liggen?

(Singelnijd heb ik overigens nog nooit meegemaakt in de vorm van gaan en blíjven liggen, wel bokken etc., wist dus niet dat dat voorkwam.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:51

Als een paard allang niet meer in een stress situatie is geweest vergeet je als baasje wel eens dat hij dat had Knipoog

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:53

Júist als je paard al tijden niet in een stressvolle situatie is geweest, dus niet op regelmatige basis hiermee 'geconfronteerd' wordt, zou je er als baasje misschien juist veel verstandiger aan doen om meteen nee te zeggen?

(Heb overigens andere topic hierover niet gelezen nog, heb begrepen dat eigenaar daarin zelf gereageerd heeft?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:55

mee eens, maar ik kan me ook voorstellen dat je denkt, die is wel wat gewend door wedstrijden, op leeftijd dus lekker braaf.
Inschattings foutje Lachen

Niet leuk voor het dier, maar ook geen opzet lijkt me zo, ik kan persoonlijk me meer kwaad maken om dingen die met opzet gebeuren

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:57

ik moet zeggen dat dit paard er toch toppie uit ziet voor 31 jaar....
daar word goed opgepast....

en in deze situatie vind ik het dus niet zielig......

ik denk dat dit paard vast vaker bij dit soort optochten is gebruikt...want hij staat best rustig......en ligt ook rustig.... Haha!

je gaat toch geen paard gebruiken, waarvan je maar enigzins denkt dat het bv op hol slaat.....lijkt mij...

als je het filmpje bekijkt, kijk ik niet op, als dit dus van singeldwang komt....

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:59

Oh nee, het zal gerúst niet met opzet zijn geweest maar ik weet wél wie Kees Klaver is... Knipoog Dat is in dit geval dan niet de eigenaar maar is via hem geregeld...laten we zo zeggen: het is een échte handelaar...

Ik ga er niet van uit dat de eigenaar met opzet zijn paard heeft ingezet.

Persoonlijk zou ik bij mijn 31-jarige paard júist denken: dit zou weleens teveel voor hem kunnen zijn (ook al issie verder nog heel fit).

Maar goed, het is ieders eigen keuze hoor; persoonlijk zou ik zoiets nooit doen, tenminste...niet in die omstandigheden (drukke binnenstad met een paard van die leeftijd)...

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 14:02

Nogmaals het was zeker geen opzet en het paard is al in geen 15 jaar meer gaan zitten.
In het filmpje is trouwens door oplettende kijkers erg goed te zien dat het paard omvalt omdat sinterklaas hem omvertrekt aan zijn teugels nadat ze is gaan zitten.

En RK: Dankje dat je niet zoals veel anderen, hier boze opzet inziet.
Dat is het namelijk nooit geweest.

Tnx Sigrid1182: Paard ziet er zeker nog goed uit.

\maar zoals ook in het andere topic al gemeld was dit ook de laatste keer dat het gebeurd is, paard mag nu nog lekker wat uitrusten en gaat van de week weer lekker de lessen in.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 14:03

En over Kees hij leende al jaren onze andere schimmel en dat is wel altijd goed gegaan daar hoor je jammer genoeg nooit wat over...

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 14:03

ik ken kees klaver ook......erg goed zelfs....

@ randy01..... wat je bedoeld met echte handelaar, ongaat mij helemaal.....

kan je dat ff verder toelichten.....

want ik krijg er een nare smaak van in de mond.....
Laatst bijgewerkt door amen op 20-11-07 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 14:04

Met alle respect voor de oudjes, hier loopt er ook een, maar met 31 jaar, zonder ervaring en dan in zoiets zetten? Logisch dat dat beest niet meer weet wat er gebeurd Nagelbijten / Gniffelen
Oudjes kunnen zker nog zeer fit zijn, die van mij liep met 26 nog Z1 dressuur. Maar dit vind ik eerlijk gezegd een beetje gekkenwerk...
Ik snap ook niet echt waarom die man toestemming geeft als hij weet dat z'n paard er weinig ervaring mee heeft Nagelbijten / Gniffelen

Volgens mij wordt het met de tijd verstandiger dat sint volgend jaar op 'n stalen ros komt en zegt dat z'n Amerigo nog een extra dakentraining kreeg Vork

Of inderdaad een goed getraind politiepaard, voor die paarden is het volgens mij ook een stuk minder stress omdat die het gewend zijn en dan reageren je zintuigen minder heftig, naar mate van gewenning.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 14:06

EDIT: sorry, er is al uitleg gegeven, heb het weggehaald