IrisLove schreef:Wie van de mensen die hier heeft gereageerd is eigenlijk zelf jury?
Er wordt hier een bak met oordelen en meningen uitgestort en ik vraag me af in hoeverre men zelf eigenlijk actief is als jurylid... De beste stuurlui staan namelijk nog altijd aan wal!
Begrijp me niet verkeerd, het is heel goed dat er een discussie over het puntensysteem in de dressuur op gang is gekomen, hoor. Maar ik denk dat je als jurylid toch heel anders hier tegenaan kijkt.
Net als met alle beroepen en functies, kom je ook bij juryleden goede en minder goede juryleden tegen. Maar omdat iemand toevallig een keer bij een jury heeft zitten schrijven die volgens hem/haar niet goed te werk gaat, wil dat nog niet zeggen dat ALLE juryleden zo werken. En dat iemand veel wedstrijden bezoekt en over de beoordeling oordeelt zonder de jury om een toelichting te vragen, vind ik erg jammer!
Er zijn voor de discipline waarin ikzelf actief ben als jurylid wel heel degelijk richtlijnen voor de cijfers. Voortdurend vraag je je bij het geven van een cijfer af: "Waarom niet een punt hoger, wat mis ik nog"? Ik werk dus vanuit een positieve benadering. En heel vaak blijf je rond de 5 hangen als je de richtlijnen volgt! Pas in de hogere klasses zie je ook de cijfers hoger worden. En niet onbelangrijk in dit geheel is; er zijn wel richtlijnen, maar EEN ANDER KAN NOOIT BEOORDELEN WAT JIJ ZIET!!!!
Zo lang je als jurylid maar kunt aangeven waarom jij bepaalde cijfers geeft, doe je je werk prima!
Verder vind ik slechts een verplichte bijscholing per jaar ook erg weinig. Mijn discipline heeft al om meer bijscholingen gevraagd, maar daar heeft de KNHS het geld en de middelen niet voor. Omdat wij maar met een klein jurycorps werken, regelen we onderling extra bijeenkomsten en dat bevalt me heel goed!!
We zijn altijd met minimaal twee juryleden die afzonderlijk een rubriek beoordelen. Ik vergelijk altijd mijn punten met mijn collega en bij grote verschillen in de beoordeling, bespreek ik dat vaak met ze. Zo houd je jezelf scherp!
Wij geven overigens wel halve punten en zelfs tiende punten! Tussen de eerste en de tweede plaats scheelt het gemiddelde dan soms maar een tiende punt!
Oke je hebt gelijk, maar ik heb vroeger ook geschreven en moest doortellen tot aan de laatste onderdelen, dan werd gevraagd hoe zijn de punten? Resultaat : wel of geen wp. Jury moet gewoon punten geven en niet kijken naar het laatste onderdeel, bv de verzorging, 5 of 8, dat is net de doorslag voor wel of geen winstpunt, maar dat werd/wordt wel gedaan.