‘Wildgroei paardenhouderij wekt weerstand’

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bromfiets

Re: ‘Wildgroei paardenhouderij wekt weerstand’

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 22:18

Ik heb eigenlijk nog nooit iets gemerkt van die maatschappelijke weerstand... En niet alle paarden staan tussen witte hekjes Koe

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 22:44

En ik vind wit kunststof hekwerken juist mooi! Duivel
Overigens is dat kunststof ook in houtkleur te krijgen en dan is het misschien voor onze Nederlandse hokjes mentaliteit wel te verdragen Knipoog
Het materiaal is in ieder geval een stuk veiliger voor paard en ruiter dan hout wat breekt en splintert of scherpe palen waar je paard en ruiter op kan spiezen.
Wat ik lelijk vind en uitermate gevaarlijk zijn alle met prikkeldraad afgezette weides, of weides en rijbakken die ooit met hout waren afgezet maar die na verloop van tijd aan elkaar worden geknoopt met strotouwtjes omdat het hout gaat verrotten, enz.
En wat te denken van die enorme damwand kippen schuren, dat zijn echt sieraden in het landschap
Boos! .
Nederland en zijn regeltjes en hokjes, ik moet toch maar eens heel serieus over dat emigreren gaan denken........... Bloos

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 23:38

.
Citaat:
En Van der Put zag bij haar onderzoek dat paarden op veel verschillende manieren worden gehouden. Sommige dieren hebben, gerekend naar de lichaamsomvang, minder ruimte dan een kip in een legbatterij, stelt zij. Boos!

Het gezeur over lint en bakranden is echt onbelangrijk. Paardenwelzijn is veel belangrijker.
Het wordt tijd dat er hier wat aan gedaan wordt. Paarden horen buiten en niet 24 uur op 3 bij 3 waarbij ze 1 uurtje rondje mogen lopen met iemand op zijn rug. Het wordt tijd om al die boeren/paardenhouderijen en eigenaren die dit goed vinden aan te pakken. Ga zelf maar eens 24 uur in je toilet staan. Verdrietig

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 23:46

linky schreef:
Een paard heeft 2 hele goede ogen, en loopt echt niet door een bruin lint hoor!
We hebben zelf wei en rijbak, alles met houten palen en breed bruin lint, valt helemaal weg tegen de achtergrond.
Ik vind al die witte kunststof palen, schots en scheef (want die krengen willen niet recht) met vaak nog schever, doorhangend wit lint ook geen gezicht, dat kan best anders.
De meeste boeren hebben ook al zwart of groen kuilplastik, eveneens een hele verbetering na al die witte bulten.

Hier thuis dezelfde situatie! Alle weilanden vast ingedeeld met bruine palen en bruin lint! En in de buurt zijn ze er blij mee! En het valt ook hier grootendeels weg.
Dus het hoeft helemaal niet zo! Lint wordt ook niet duurder door de kleur...

En over dat welzijn ben ik het ook helemaal eens! Veel mensen schreeuwen moord en brand over zielige koeien, varkens en kippen enzo, maar een paard meer dan 20 uur per dag op stal moet maar kunnen?!

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 00:02

Otex schreef:
wat zeuren nederlanders tegenwoordig, minder zeuren geeft meer vreugde

mel86 schreef:
verpaarding, islamatisering, verharding, mag niemand dan zichzelf meer zijn??!!

Amen Afgod

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 09:33

Door maar hard genoeg te roepen dat er een probleem is, krijg je er vanzelf een. Dat komt vooral beleidsmakers goed uit.

Tuurlijk zijn er mensen die wit lint lelijk vinden.
Ik zeur toch ook niet over de kabouterverzameling in hun voortuin of over hun onder architectuur gebouwd buitenhuis met meterhoge conifeer er rond? Knipoog

Het probleem is dat er van het Nl platteland iets gemaakt moet worden wat het nog nooit geweest is: een 17de eeuws openluchtmuseum.

Dat is totaal onwerkbaar voor iedereen. Alleen leuk voor de stadse beleidsmakers die op zondag met 40 over de buitenwegen toeren.

En over het verpauperen van het platteland: de enige jonge mensen die nog vervallen boerderijen op afgelegen stukken willen kopen om op te knappen: juist. Paardenliefhebbers!

En het volgende probleem: als je dan wat hebt gekocht, is iedere uitbreiding of schuur een drama.
Want we willen dat platteland zo plat mogelijk houden.
Gevolg: rondslingerende trailers, hopen hooi, illegale containers enz....

En probeer maar eens een vergunning voor een simpel schuilhok met wat geel zand erom te krijgen: succes!

Nee, dan met zijn allen klagen over de kapotgetrapte veldjes.

Nederland jammert weer eens.
Zullen we het eens hebben over de goede Nederlandse gewoonte om overal industriegebieden uit de grond te stampen op landbouwgrond, terwijl er dan een kilometer verderop al een is waarvan de helft van de terreinen verpaupert of gewoon leeg staat.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 10:00

CherokeeChum schreef:
Otex schreef:
wat zeuren nederlanders tegenwoordig, minder zeuren geeft meer vreugde

mel86 schreef:
verpaarding, islamatisering, verharding, mag niemand dan zichzelf meer zijn??!!

Amen Afgod

Hier ben ik het hélemaal mee eens, net als het super geschreven stukje van randalinpony!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 12:28

Ik heb ook (nog) witte linten om de bak haha, dat gaan we wel veranderen, omdat we het zelf ook niet mooi vinden... Er komen straks beuken heggetjes om de bak. Ook heb ik een containerstal staan, die straks (als het weer er weer naar is) in dezelfde stijl en kleur wordt geschilderd als mijn houten paardenstal en een landelijke aankleding krijgt met houden palen en een luifel. Het wordt nog wel wat. Tot die tijd is ons paardenerf ook nog niet 'Put-proof' De pony's staan wel elke dag een dagdeel (minimaal) buiten dus wat dat betreft zijn we goed bezig en we hebben ook geen vertrapt veldje waar ze op lopen, haha! Haha!

Ik vind inderdaad dat het bij veel mensen (mezelf incl. dankzij de verbouwing van mijn ouders o.a.) wel een bende is, dat kan ook wel anders.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 12:34

Ik kan me hier iets bij die wildgroei voorstellen. Ik zag ook al de vergelijking van de kip en de legbatterij.
Het is ook net of in elk stukje gras een paard moet staan.
Er wordt een woning gekocht met een grote tuin en soms wordt er dan geroepen: "we hebben een boerderijtje met land gekocht en we komen gelijk 1 paard of beter 2 paarden"

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 12:45

Dat vind ik geen probleem hoor; als het maar netjes is en de vaak paarden genoeg los komen. Ik heb ook niet super veel ruimte thuis, maar zomers gaat de hele boel in het land (natuurgebied hier verder op) en 's winters staan ze thuis in de bak en op stal.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 13:46

even over die kleurtjes, volgens mee heeft dat geen enkele zin want paarden zijn voor het grootste gedeelte kleurenblind

(Kleuren: Ook ziet een paard minder kleuren dan wij. Onderzoeken wijzen uit dat paarden uitsluitend rood en blauw kunnen zien, terwijl wij de zeven kleuren van de regenboog en alle variaties daartussen kunnen waarnemen. Paarden zijn dus kleurenblind met betrekking tot bv. de kleur groen.
http://www.paardenbegrijpen.nl/index.ph ... Itemid=131)

GillsGipsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 15:45

Ik ben het ermee eens als er op een paardenhouderij een bende is en alles ligt op de grond en in de weg (let op! Paarden kunnen zich hieraan bezeren) dat dit NIET optimaal is, maar als het er verder netjes uitziet, maakt dat toch niks uit.......???? Haha! Vaak zie je dat de oorzaak hiervan ligt in het feit dat bijbv. ex koeienboeren, paarden gaan houden. Als je wel eens op een boerderij ben geweest waar ze koeien hebben snap je waarom het er als er dan eenmaal paarden staan niet meteen uitziet als een prachtige paardenhouderij.

Over het algemeen wordt er ECHT wel aan het welzijn van de paarden gedacht. En om nou geen weide te gebruiken omdat de buurt zich daaraan zou storen nou, dan moet je OF genoeg wei hebben of wel erg moeilijk buren. Wat te denken van al die koeien in een wei, die de boel kapotlopen???? Daar gaat toch ook niet ineens iedereen tegenaan lopen schoppen? Dat gebeurt gewoon. Een paard of meerdere in een wei, kunnen de boel kapotlopen ja. Nou en dan zorg je dat het in het voorjaar niet zo heel intensief gebruikt wordt en zaai je het weer in en wordt het vanzelf weer gras. Geloof niet dat iemand zich daaraan zou gaan storen.

Het is natuurlijk maar waar je tijd voor hebt, om op dat soort kleinigheden te gaan letten. Het belangrijkste is dat het de paarden goed gaat en dat ze inderdaad niet de dupe zijn van de "Ik wil ook een paard hebben, ook al hebben we geen ruimte" mentaliteit van veel mensen. Dat men DAAR over valt OK, dat is te snappen, maar dat het eens een keertje als het mega veel geregend heeft blubberig is, nou dat is echt niet zo erg hoor! Een paard is allang blij als ie lekker buiten kan staan.
Kijk al die mensen die paarden in hun achteruin hebben staan, dat is zielig, maar een boerderij, waar de paarden lekker buiten kunnen, is toch top ???? Dat het dan achter lint of houten afzetting is, zal de paarden echt niks kunnen schelen. Bovendien heeft niet iedereen het geld om alles zo tip top af te maken en moet men de ruimte die men heeft volledig benutten.
Paardenhouderij moet kunnen, maar vaak zie je dat er ergens maar plaats is voor een 10-tal paarden en dat er (omdat iedere paard geld opleverd) een veelvoud staat. Tja en dat het dan een rommeltje wordt als de ruimte beperkt wordt is natuurlijk heel logisch.

Als het de boeren die een paardenhouderij beginnen en deze tak van ondernemen gaan doen, onmogelijk gemaakt is om nog boer te zijn en dan moeten er andere bronnen van inkomsten komen. Ook al heb je geen verstand van paarden, je hebt de ruimte en het levert geld op dus zetten die boeren die stallen vol met paarden en staan er in plaats van koeien, paarden in de wei..........

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 16:20

GillsGipsey schreef:
Als je wel eens op een boerderij ben geweest waar ze koeien hebben snap je waarom het er als er dan eenmaal paarden staan niet meteen uitziet als een prachtige paardenhouderij.

wat is er mis mee dan?

GillsGipsey schreef:
Als het de boeren die een paardenhouderij beginnen en deze tak van ondernemen gaan doen, onmogelijk gemaakt is om nog boer te zijn en dan moeten er andere bronnen van inkomsten komen. Ook al heb je geen verstand van paarden, je hebt de ruimte en het levert geld op dus zetten die boeren die stallen vol met paarden en staan er in plaats van koeien, paarden in de wei..........

volgens mij gaat het hier meer om de paardenmensen die zo'n afschuwelijk mooi wit hekwerk neerzetten enz enz Clown bij boeren is het vaak wat simpeler en dara vallen ze niet over Haha!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 16:48

Kafue schreef:
Ergens ben ik het er wel mee eens. Als je ziet hoe sommigen het om het huis hebben een zooitje.
Witte hekken keurig geplaatst het past hier niet in het landschap maar dat is dan nog tot daar aan toe.
Maar wat te denken aan de witte schriklint schots en scheef staande paaltjes, modderweitjes waar tig paarden in lopen tot de kogels in de blubber. En dan de plekken om de woningen, stro overal en poep, die silagebalen nee niet echt geweldig.
Maar ook veel boeren hebben een regelrechte vuilnishoop om hun boerderij, om in de walkanten maar niet te kijken want wat ze niet nodig hebben floep aan de kant ermee.
Al met al moeten we gewoon oppassen dat het platteland niet verpaupert.
Sommigen hebben in het dorp hun paard gewoon achter het huis staan, moet ook niet kunnen op een weitje van 100 bij 100 ofzo.

Liever een paard op een weitje van 100 bij 100 dan op een stal hoor.... Cool Een paard 24/7 op stal, das pas "geen zicht" en wat het artikel ook aangeeft, hopelijk wordt hier wat tegen gedaan....

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 16:51

100 bij 100 in het dorp achter het huis? Vork best wel een mooie buurt dan denk ik als iedereen dat heeft Haha!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 16:57

bromfiets schreef:
Ik heb eigenlijk nog nooit iets gemerkt van die maatschappelijke weerstand...

Dat komt denk ik van die lui, die alleen op zondag met mooi weer de stad uit komen om leuk over het platteland te gaan fietsen met zijn allen, en dan vinden dat het platteland een recreatie gebied is dat alleen voor hun bedoeld is.
En die er dan achter komen, dat er eigenlijk best veel koeien, wat ze kennen van het plaatje van vroeger, verdwenen zijn uit het landschap.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 17:48

op een ding heeft men wel gelijk: dat er paarden zijn die het met minder ruimte dan een legkip moeten doen(in verhouding)
Denk aan zoveel paarden die 24 op 24 in een stalletje van 3op 3 gehouden worden en dan nog met een minimum aan ruwvoer.
En dan bijna elke dag een uurtje eruit mag om te werken,vaak altijd hetzelfde trainen.

Voor die paarden mag men best aktie houden.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 18:21

Nicolletje schreef:
Dat komt denk ik van die lui, die alleen op zondag met mooi weer de stad uit komen om leuk over het platteland te gaan fietsen met zijn allen, en dan vinden dat het platteland een recreatie gebied is dat alleen voor hun bedoeld is.
En die er dan achter komen, dat er eigenlijk best veel koeien, wat ze kennen van het plaatje van vroeger, verdwenen zijn uit het landschap.

volgens mij is verburgt er het ook mee eens of ze heeft het zelfs aangehaald en zij is ook paarden liefhebster EN van boerenafkomst... Knipoog

ik vind die witte hekwerken rondom bakken echt geen gezicht! hier in de buurt ook... hartstikke mooi uitzicht met oude boerderijtjes en bossen en tadaaah zoon knallend wit hekwerk...

GillsGipsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 22:10

Rianneke schreef:
GillsGipsey schreef:
Als je wel eens op een boerderij ben geweest waar ze koeien hebben snap je waarom het er als er dan eenmaal paarden staan niet meteen uitziet als een prachtige paardenhouderij.

wat is er mis mee dan?

Helemaal niks, het is bij boeren veel eenvoudiger allemaal. Kijk bij die paardenhouderijen zet de een wit hek en de ander een houten hek. In denk dat iedereen dat voor zichzelf moet weten. HET belangrijkste is toch het welzijn van het paard. Die maakt het niks uit waar die tegenaan kijken hoor. Die vinden het gras en een schone stal veel belangrijker. Dus als men zo'n wit hek wilt plaatsen, lekker laten doen Bloos Knipoog

GillsGipsey schreef:

volgens mij gaat het hier meer om de paardenmensen die zo'n afschuwelijk mooi wit hekwerk neerzetten enz enz Clown bij boeren is het vaak wat simpeler en dara vallen ze niet over Haha!

Wat doet dat witte hek dan af aan het welzijn van het paard. Ik denk dat de mensen die zo'n wit hek kunnen plaatsen, vaak wel het geld hebben om de rest ook voor elkaar te hebben, nou dan maakt het toch niks uit dat witte hek ???? Smaken verschillen dat geloof ik graag....... Tong uitsteken
Nee bij boeren kijken ze dus alleen maar of de weides niet kapot gelopen worden........... en of de paarden in de blubber staan Bloos

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 22:50

Kafue schreef:
Sommigen hebben in het dorp hun paard gewoon achter het huis staan, moet ook niet kunnen op een weitje van 100 bij 100 ofzo.

Weitje van 100 bij 100? Dat is gewoon een hectare........

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 23:12

Ik was me net aan het bedenken dat ik graag zo'n klein weitje van 100 bij 100 zou willen hebben.

Hier is de buurt heel blij met de paarden, echter de gemeente houdt alles tegen. Mijn ouders hebben twee weides van 3500m2 per wei. Het hekwerk(groen heras) is een half jaar tegen gehouden, het mocht maximaal een meter hoog zijn en louter van prikkeldraad gemaakt worden. Tja een paard achter prikkeldraad daar weten we allemaal de gevolgen van. Tot mijn vader een artikel vond waarin staat dat de eigenaar van het dier ten alle tijden verantwoordelijk is voor de door het dier aangerichte schade (ook bij uitbreken), zolang als dit redelijkerwijs door de eigenaar opgelost had kunnen worden. Is een wetgever er debet aan dat de wei niet goed afgezet mag worden dan is deze ook verantwoordelijk en ineens mochten we een hek plaatsen. Met een autoweg naast de wei was het risico te groot voor de gemeente. Echter een schuilstal mag absoluut niet, ook geen afdak, helemaal niks. Er staan geen bomen of andere natuurlijk beschutting aangezien dat allemaal het uitzicht belemmerd volgens de gemeente. Het is toch maf dat je in totaal (met mijn wei erbij) meer dan een hectare hebt en er alleen zomers paarden op kunt zetten omdat er voor de rest niet voldoende aan het welzijn van de paarden gedacht wordt door de wetgever. Overigens hebben de mensen die daar wonen allemaal al aangeboden om handtekeningen te verzamelen zodat hun paarden kunnen blijven in de winter. Ja hun paarden want zij zien ze de hele dag vanuit hun raam en genieten er enorm van. Dus verpaarding, ik weet het niet, maar de meeste jongeren hier weten amper een paard van een hond te onderscheiden.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 15:08

GillsGipsey schreef:
Wat doet dat witte hek dan af aan het welzijn van het paard. Ik denk dat de mensen die zo'n wit hek kunnen plaatsen, vaak wel het geld hebben om de rest ook voor elkaar te hebben, nou dan maakt het toch niks uit dat witte hek ???? Smaken verschillen dat geloof ik graag....... Tong uitsteken
Nee bij boeren kijken ze dus alleen maar of de weides niet kapot gelopen worden........... en of de paarden in de blubber staan Bloos

dat witte hek heeft helemaal niks met welzijn te maken Clown alleen met de inrichting van het landschap! en aangezien ze daar tegenwoordig heel veel mee bezig zijn is dat heel logisch vind ik...
alles moet er natuurlijker uitzien op het platteland dus zo'n lelijk wit hek past daar niet in!
jou laatste zin over die boer snap ik helemaal niet. volgens mij hebben ze bij de verpaarding juist erg weinig over welzijn... voornamelijk over het uiterlijk van de paardenhouderijen!

sonjim -> ik vind jou verhaal op zich ook niet zo gek... je kunt nou niet overal een schuilstal neer zetten! ze houden echt geen rekening met wat jij met zo'n stukje grond doet. of er nou paarden lopen of het word gemaakt of het word een moestuin Clown en het ligt er heel erg aan wat er in het bestemmingsplan staat Knipoog

als wij wat willen aanbouwen mogen wij aan de ene kant van het huis ook niks neerzetten! en die regeltjes zijn er vaak niet voor niks Knipoog maar aan de andere kant zouden we zonder problemen vergunning kunnen krijgen voor een hal van 40 bij 40 ofzo Clown

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 20:31

Tja het dubbele is dat de wei ernaast volgend jaar bebouwd gaat worden met hoogbouw, dus als ze dan het excuus gebruiken dat het landschap natuurlijk moet blijven dan past dat er helemaal niet in. Hte vervelende is dat we dus wel iets lelijks neer mogen zetten mits het verrijdbaar is, maar geen fatsoenlijke stal.

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 01:03

Tja da's Nederland he, alles is lelijk wat jij wilt bouwen, alleen snelwegen, industriegebieden, HSL , Betuwelijn en fraaie windmolen parken niet....die zijn volgens onze regering prima in te passen in het landschap...want die brengen de staat geld in het laatje. Koe

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 17:41

sonjim schreef:
Tja het dubbele is dat de wei ernaast volgend jaar bebouwd gaat worden met hoogbouw, dus als ze dan het excuus gebruiken dat het landschap natuurlijk moet blijven dan past dat er helemaal niet in. Hte vervelende is dat we dus wel iets lelijks neer mogen zetten mits het verrijdbaar is, maar geen fatsoenlijke stal.

Beetje creatief zijn dan? Hier in de buurt staat idd een verrijdbare stal, grote schuilstal, schat zo 8 bij 4, gemaakt op het frame van een oude melkwagen. Ziet er netjes uit en voordeel is dat ie ook echt wordt verplaatst als dat nodig is. Nadeel is natuurlijk geen licht - maar dat kun je eventueel opvangen met een generator.