russel schreef:Ja ik heb dat van 2 verschillende DA's gehoord, kennelijk is het ook iets wat een mening gevormd is door ervaringen.
Eigenlijk komt het doordat mensen zeggen, ja maar hij loopt op de wei, dus dan hoef ik hem niet te rijden, dus als je dan denkt dat je paard elke dag genoeg beweging krijgt, zit je fout. Natuurlijk is op de wei niet stilstaan op een box, is buiten op een wei boven alles te prefereren. Heb je alleen een box dan MOET je wel elke dag rijden om je paard in een gezonde conditie te houden.
Zo bijv mijn paard had het aan zijn luchtwegen, medicijnen en ik zette hem elke dag buiten op een stukje wei, let wel geen hectare en hij kreeg hooi bijgevoerd, maar in mijn optie stond hij niet stil. Na een aantal weken werd het niet beter, naar de kliniek, kreeg ik te horen dat zulke paarden lichte arbeid nodig hebben. Riep ik, "ja maar hij staat niet stil hoor, hij staat op de wei, dan hoef ik toch niet te rijden, dan heeft hij toch zat beweging?" Toen kreeg ik dus te horen dat dat een foute interpretatie is van beweging, dat die vorm van beweging te verwaarlozen is. Ik zie het ook aan de paarden bij ons, die worden soms maar 1 keer per week gereden, recreatief en de rest van de week een middag buiten, het gras is niks meer, ze vervelen zich, lopen te klieren, maar beweging is niet dat wat ze in conditie houdt. Gelukkig wel even wat naar buiten...
Liesje, weidegang vind ik ook een goede optie om te herstellen, maar ik doelde op beweging, maar mijn paard wordt ook bijna elke dag gereden, niet elke dag pittig, soms een uurtje met losse teugel in de bossen ontspannen, maar dan weet ik wel dat hij meer beweging heeft gehad dan alleen buiten staan.
Oke, ik snap
En die mening deel ik wel met je hoor.
Qua herstellen ed verkies ik weidegang boven boxrust.
Die van mij staat ook in een box, en wordt dus bijna wel elke dag idd gereden.
Het ging mij om het herstellen na inspanning ( zware dus, en dan niet na lichte arbeid) en daarbij heb ik gemerkt dat paarden daarvan beter herstellen.