Rust na zware inspanning beste voor je paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Re: Rust na zware inspanning beste voor je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:56

Rhodos schreef:
Waar blijft de maandagsziekte in dit verhaal?

Na zware inspanning zorg ik altijd voor de volgende dag lichte inspanning (loswerken). Ik laat hem zeker niet stil staan. Ook hier ondervind ik geen nadeel van.

Maandagziekte is een probleem met de voeding.

Als je je paard op rustdagen minder voert, is er niets aan de hand Lachen

Wij laten de paarden ook een dagje of soms 2 staan als ze een zware training of wedstrijd hebben gehad.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:58

Concours kan ook zware inspanning zijn. Dat ligt aan het niveau en het trainingsniveau van het paard maar als je paarden wat verder zijn (lees: in ieder geval het Z voorbij) dan mag je gaan verwachten dat ze pieken op concours.

Billy schreef:
Bingo, een goed verstaander heeft maar een half woord nodig Haha! Haha!
Of in dit geval driekwart. Knipoog

Ik vind het wel heel belangrijk dat ze op een rustdag voldoende kunnen bewegen. Half uurtje longeren is dan niet wat ik bedoel maar gewoon minstens een halve dag vrij bewegen. Maar dat moeten paarden eigenlijk altijd kunnen doen niet alleen op een rustdag.

Maandagsziekte hoeft ook geen probleem te zijn als je gewoon doorvoert zolang je maar je training na de rust weer rustig opbouwt. Ik voer zelf altijd gewoon door en heb daar nooit problemen mee.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 16:11

Hier worden ook zat paarden 'gewoon' doorgetraind de dag na de wedstrijd.
Ik had altijd de ervaring dat het beter was om rust te geven na de wedstrijd, dus niet trainen, maar gewoon wat vrij bewegen, hij staat dan ook niet op minder voer.

Zelf vindt je het immers ook niet prettig na een pittige inspanning om de dag erna met spierpijn weer vol aan de bak te moeten.
Ook al roepen ze dat het alleen maar 'na' trainen is. Toch verwachten ze dat het dier bij elkaar loopt, elke pas scherp is enzovoort.

Fijn dat dit nu uitgezocht is Knipoog

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 17:12

Katja schreef:
Concours kan ook zware inspanning zijn. Dat ligt aan het niveau en het trainingsniveau van het paard maar als je paarden wat verder zijn (lees: in ieder geval het Z voorbij) dan mag je gaan verwachten dat ze pieken op concours.

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Concours is voor veel paarden denk ik een behoorlijke inspanning, ongeacht op welk niveau ze lopen, het niveau is tenslotte het hoogste wat zij op dat moment kunnen. Vergeet de geestelijke inspanning ook niet, wat lichamelijke spanning tot gevolg heeft. Daarom ben ik er altijd voor om na een uitzonderlijke dag er een lichte dag op te laten volgen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 17:14

Ben ik helemaal met je eens. Ik heb m'n tekst een beetje ongelukkig opgeschreven.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 17:18

Aha! OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 17:22

Na een wedstrijd krijgt hij inderdaad een of meerdere dagen rust hier. (endurance) In de zomer gaat hij gewoon het land op en kom ik af en toe eens kijken. Staan ze nog in de bak gaat hij natuurlijk als nog de hele dag de bak in maar ook even een stukje wandelen aangezien hij minder loopt dan op het land.

En het voer aanpassen lijkt me vrij logisch ja.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 20:55

Ik hoop alleen van harte dat met 'je paard laten staan' niet bedoelt wordt je paard de hele dag in de stal houden. Ik denk zelf lekker aan wat uren weidegang of paddock.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 22:34

wat wij altijd doen na een zware inspanning is de dag daarna juist rijden om spierpijn etc etc te voorkomen. en het werkt erg goed..

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 22:35

winia4ever schreef:
wat wij altijd doen na een zware inspanning is de dag daarna juist rijden om spierpijn etc etc te voorkomen. en het werkt erg goed..

maar het is nu dus bewezen om ze rust te geven, dus geen arbeid, maar los bewegen.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 09:54

Cer schreef:
Voor zover ik het altijd begrepen heb, is maandagziekte een voerverhaal. Dus je paard in 1 keer stil zetten maar wel door blijven voeren.

Overigens lees ik hier een aantal reacties van mensen die het hebben over 'stil zetten' of 'laten staan'.
Ik mag aannemen dat die paarden wel de box uit komen om op een weitje te staan oid?

Ik heb idd ook al vaker gehoord dat je ze tijd moet geven om te herstellen (meen een lezing van Dr. van Breda). Een spier heeft iets van 24 tot 48 uur nodig om te herstellen na verzuring, meen ik?

Vroeger werkte de paarden de hele week op het land, in het weekend stonden ze stil met dezelfde hoeveelheid voer als normaal en als ze dan op maandag weer volop aan het werk moesten ging het mis, dat is wat ik ooit eens van een boer gehoord heb toen ik daar met mijn paard stond Knipoog

Ik doe na pittig arbeid de dag daarna meestal even lekker loswerken of een paar uur in de paddock

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 10:20

Emilia schreef:
Dus na een dagje concour is het ook het beste om je paard te laten staan?

Ligt eraan hoe zwaar jij traint...
Ik persoonlijk vind dressuurmatig trainen geen zware arbeid. Maar ik rijd dan ook alleen maar de basis Knipoog

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 10:21

Rhodos schreef:

Na zware inspanning zorg ik altijd voor de volgende dag lichte inspanning (loswerken). Ik laat hem zeker niet stil staan. Ook hier ondervind ik geen nadeel van.

Op de wei staan ze niet stil he Knipoog
Houden ze zichzelf wel bezig.
Op stal vind ik voor geen enkel paard goed, valt ook niet onder rust.
Ga jij maar eens de hele dag op een wc zitten Haha! Wordt je knettergek van Ja

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 10:27

Ik heb het nergens over op stal staan.

Ik vind het wel belangrijk dat de spieren losgewerkt worden. Dat gebeurt volgens mij niet op de wei.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 10:33

griebels schreef:
Rhodos schreef:

Op de wei staan ze niet stil he Knipoog
Houden ze zichzelf wel bezig.
Op stal vind ik voor geen enkel paard goed, valt ook niet onder rust.
Ga jij maar eens de hele dag op een wc zitten Haha! Wordt je knettergek van Ja

In de wei staan ze de hele dag met hun kop naar beneden, dus lekker de rugspieren op te rekken en je moet je niet vergissen in wat zo'n beest loopt de hele dag in de wei Knipoog
In dit artikel staat dus ook dat het bewezen is dat het goed is om weidegang/beweging maar dan onbelast te geven, en niet weer arbeid te geven binnen 48 uur na inspanning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 10:42

Volgens mijn DA is een dagje wei geen beweging, ze eten een hapje en doen een stapje en staat vaak nog een tijdje op de zelfde plek te eten. Dus een dagje wei is voor mij ontspanning, dus rust. Als een paard geen weidegang heeft, dan idd wat in de paddock en dan eventueel een uurtje stappen onder het zadel in de omgeving, of wat in de stapmolen.

Ik denk dat mensen wel begrijpen dat die rustdag niet een etmaal op de box inhoudt, dat hoop ik dan maar. Wij gaan op onze vrije dag ook niet de hele dag in bed liggen, toch Haha!

Maar uit het stuk begrijp ik eigenlijk dat voedingssupplementen overbodig zijn, uitgezonderd electrolyten opgelost in water en dan maar hopen dat je paard ook wil gaan drinken, en niet een paar slokjes neemt. Extra voeren na de inspanning dus ook niet? Jammer dat er geen voeradvies is gegeven. Maar wel een leerzaam stukje.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 10:45

winia4ever schreef:
Spierpijn zijn kleine beschadigingen aan de spieren die tijdens de inspanning ontstaan. Die kun je niet voorkomen door de volgende dag iets te doen.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 10:49

@ russel, dus jij volgt het advies van je da altijd op? Vaak is het bij deze mensen dat de mening nieteens iets is wat ze geleerd hebben, maar uit eigen ervaring. En iedereen heeft zn eigen ervaring Knipoog
Ik luister ook niet altijd naar mn eigen da, maar volg mn eigen gevoel in dit soort dingen.
Ga jij eens heel de dag bij de wei staan en bekijken hoeveel een paard loopt op een dag in de wei.
Daarom is het dus ook niet verwonderlijk dat de conditie minder afneemt van 'rust' in de wei, of boxrust Knipoog
Ik ben het met je eens dat een stukje stappen ook niet verkeerd is, maar dan nog belast je bepaalde spieren die je bij de training ook belast. Als jij aan een bepaalde sport doet, en dat merk je bij paardrijden bijvoorbeeld ook. Als jij flinke spierpijn hebt omdat je bijv een lange rit achter de rug hebt, of voor het eerst weer een wedstrijd rijdt, en je toch anders gaat zitten en dat daarbij nog een stukje spanning komt kijken, en je stapt de volgende dag weer in het zadel, dan wordt je je weer bewust van je spieren, want die voel je dan toch wel op bepaalde plekken Knipoog
Zo is dat voor het paard dus ook.
Ik heb de ervaring dat een paard met weidegang of bij slecht weer paddock na intensieve training / wedstrijd beter herstelt.
Maar ieder zn eigen mening natuurlijk Knipoog

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 10:53

Rhodos schreef:
Ik heb het nergens over op stal staan.

Ik vind het wel belangrijk dat de spieren losgewerkt worden. Dat gebeurt volgens mij niet op de wei.

Was ook niet op jou bedoeld, maar in het algemeen Knipoog

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 10:54

Ik heb hier nog een heel goed boek liggen over spieren en vooral ook de oorzaken en gevolgen van spierpijn. Zal eens kijken of ik een stuk kan inscannen denk dat het voor veel mensen heel leerzaam is om te lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 10:58

Ja ik heb dat van 2 verschillende DA's gehoord, kennelijk is het ook iets wat een mening gevormd is door ervaringen.

Eigenlijk komt het doordat mensen zeggen, ja maar hij loopt op de wei, dus dan hoef ik hem niet te rijden, dus als je dan denkt dat je paard elke dag genoeg beweging krijgt, zit je fout. Natuurlijk is op de wei niet stilstaan op een box, is buiten op een wei boven alles te prefereren. Heb je alleen een box dan MOET je wel elke dag rijden om je paard in een gezonde conditie te houden.

Zo bijv mijn paard had het aan zijn luchtwegen, medicijnen en ik zette hem elke dag buiten op een stukje wei, let wel geen hectare en hij kreeg hooi bijgevoerd, maar in mijn optie stond hij niet stil. Na een aantal weken werd het niet beter, naar de kliniek, kreeg ik te horen dat zulke paarden lichte arbeid nodig hebben. Riep ik, "ja maar hij staat niet stil hoor, hij staat op de wei, dan hoef ik toch niet te rijden, dan heeft hij toch zat beweging?" Toen kreeg ik dus te horen dat dat een foute interpretatie is van beweging, dat die vorm van beweging te verwaarlozen is. Ik zie het ook aan de paarden bij ons, die worden soms maar 1 keer per week gereden, recreatief en de rest van de week een middag buiten, het gras is niks meer, ze vervelen zich, lopen te klieren, maar beweging is niet dat wat ze in conditie houdt. Gelukkig wel even wat naar buiten...

Liesje, weidegang vind ik ook een goede optie om te herstellen, maar ik doelde op beweging, maar mijn paard wordt ook bijna elke dag gereden, niet elke dag pittig, soms een uurtje met losse teugel in de bossen ontspannen, maar dan weet ik wel dat hij meer beweging heeft gehad dan alleen buiten staan.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 11:03

russel schreef:
Ja ik heb dat van 2 verschillende DA's gehoord, kennelijk is het ook iets wat een mening gevormd is door ervaringen.

Eigenlijk komt het doordat mensen zeggen, ja maar hij loopt op de wei, dus dan hoef ik hem niet te rijden, dus als je dan denkt dat je paard elke dag genoeg beweging krijgt, zit je fout. Natuurlijk is op de wei niet stilstaan op een box, is buiten op een wei boven alles te prefereren. Heb je alleen een box dan MOET je wel elke dag rijden om je paard in een gezonde conditie te houden.

Zo bijv mijn paard had het aan zijn luchtwegen, medicijnen en ik zette hem elke dag buiten op een stukje wei, let wel geen hectare en hij kreeg hooi bijgevoerd, maar in mijn optie stond hij niet stil. Na een aantal weken werd het niet beter, naar de kliniek, kreeg ik te horen dat zulke paarden lichte arbeid nodig hebben. Riep ik, "ja maar hij staat niet stil hoor, hij staat op de wei, dan hoef ik toch niet te rijden, dan heeft hij toch zat beweging?" Toen kreeg ik dus te horen dat dat een foute interpretatie is van beweging, dat die vorm van beweging te verwaarlozen is. Ik zie het ook aan de paarden bij ons, die worden soms maar 1 keer per week gereden, recreatief en de rest van de week een middag buiten, het gras is niks meer, ze vervelen zich, lopen te klieren, maar beweging is niet dat wat ze in conditie houdt. Gelukkig wel even wat naar buiten...

Liesje, weidegang vind ik ook een goede optie om te herstellen, maar ik doelde op beweging, maar mijn paard wordt ook bijna elke dag gereden, niet elke dag pittig, soms een uurtje met losse teugel in de bossen ontspannen, maar dan weet ik wel dat hij meer beweging heeft gehad dan alleen buiten staan.

Oke, ik snap Haha! En die mening deel ik wel met je hoor.
Qua herstellen ed verkies ik weidegang boven boxrust.
Die van mij staat ook in een box, en wordt dus bijna wel elke dag idd gereden.
Het ging mij om het herstellen na inspanning ( zware dus, en dan niet na lichte arbeid) en daarbij heb ik gemerkt dat paarden daarvan beter herstellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 11:03

Katja schreef:
Ik heb hier nog een heel goed boek liggen over spieren en vooral ook de oorzaken en gevolgen van spierpijn. Zal eens kijken of ik een stuk kan inscannen denk dat het voor veel mensen heel leerzaam is om te lezen.

Zeker leerzaam, ooit een stukje gelezen dat je heel goed moet aanvoelen wanneer je training geen spieropbouw meer wordt maar afbraak, als je net te lang doorgaat, dan gaat het paard juist spieren afbreken.

Na een stevige galop doe ik altijd een stukje langzaam draven, heb je daar ook wat over hoe dat op de spieren werkt? Soms denk ik wel eens dat hij daar juist vermoeide spieren van krijgt. Ik spoor nooit aan tijdens een latengaangalop.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 11:10

russel schreef:
Zo bijv mijn paard had het aan zijn luchtwegen, medicijnen en ik zette hem elke dag buiten op een stukje wei, let wel geen hectare en hij kreeg hooi bijgevoerd, maar in mijn optie stond hij niet stil. Na een aantal weken werd het niet beter, naar de kliniek, kreeg ik te horen dat zulke paarden lichte arbeid nodig hebben. Riep ik, "ja maar hij staat niet stil hoor, hij staat op de wei, dan hoef ik toch niet te rijden, dan heeft hij toch zat beweging?" Toen kreeg ik dus te horen dat dat een foute interpretatie is van beweging, dat die vorm van beweging te verwaarlozen is.
Dit is ook een ander verhaal dan over spieren. Voor longproblemen is het vaak nodig om de longen te prikkelen en daarvoor moet er een bepaalde ademhalingsfrequentie gehaald worden.
De spieren hebben juist rust nodig met alleen wat lichte beweging om de afvoer van afvalstoffen te bevorderen.

racheldanst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 20:11

Erg handig om te weten ! Knipoog Bloos