Vrouw vraagt om toestemming paard in huis te houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Esmeralda

Re: Vrouw vraagt om toestemming paard in huis te houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 14:12

jenniiferr schreef:
nou ik vind het er nou niet echt goede uitzien.. en een pony in je bed kan nooit goed zijn

draait hij zich om hem je een viertal hoeven in je rug porren!!!

_Blacky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 14:20

Het komt idd vaker voor een pony in huis, een oud klasgenootje had een mini shetlander in huis, maar zei had wel een grote tuin met veel grass en ren mogelijk heden, maar als geleide pony vind ik beetje te ver gaan, en een rolstoel met pony past toch niet samen in de lifT?

Lynn_Nikita

Re: Vrouw vraagt om paard in huis te houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 14:41

SONY schreef:
Lynn_Nikita schreef:
arm paardje, laat dat beest lekker in wei rondrennen, met soortgenoten

En wat denk je van een blinde geleidehond? Die honden lopen ook altijd maar voor hun baasje aan...
Maar dat is niet zielig? In Nederland is ook iemand met een pony die als blindegeleidepony word gebruikt...

Ben het er mee eens dat pony niet in huis hoort etc. maar waarom is nou opeens een pony wel zielig en een hond niet??

honden worden altijd in huis genomen, kun je met wandelen los laten, en is anders dan een paard
deze hoort niet binnenshuis te wonen, en niet op wei te kunnen staan

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 16:06

Ik denk dat een paard liever een huis heeft om rond te lopen, dan 23 uur per dag in een stal van 3x3.
Wel vind ik inderdaad dat een paard van 1 jaar te jong is om te trainen. En ook niet geschikt om de rolstoel te trekken, koop dan een electrische rolstoel! Maar als blindegeleidepaard vind ik het niet zo'n probleem. De dieren worden goed verzorgd, de foto's zullen vooral even als leuk fotomoment bedoeld zijn, die paardjes gaan echt niet elke nacht bij baasje in bed slapen..
En ik denk dat ze ook regelmatig op wei mogen, beter dan veel paarden hier in nederland, die het moeten doen met een uurtje onder het zadel elke dag en voor de rest de stal in.

SONY

Re: Vrouw vraagt om paard in huis te houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 16:08

Citaat:
honden worden altijd in huis genomen, kun je met wandelen los laten, en is anders dan een paard
deze hoort niet binnenshuis te wonen, en niet op wei te kunnen staan

Ja maar goed, een hond wil ook wel eens lekker in het bos los rennen, zwemmen, of met andere honden spelen.

Zeker het type hond dat voor blindegeleiden word gebruikt. Maar ken zat honden die buiten de deur aan hun tuigje zitten en zich dienen te gedragen en de rest van de tijd zitten ze ook binnen, die kunnen niet in bos ravotten met andere honden,zwemmen etc. (zullen zeker mensen met blindegeleidehond zijn die dit wel doen maar ken ook zat die niet doen)...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 16:10

Ik heb die docu gezien van een man met hulppony die pony woonde ook thuis, en had een heel goed leventje

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 16:37

Esmeralda schreef:
snap best dat dat mensje het gezellig vind. En misschien later is het een leuk idee om zo,n beestje je rolstoel te laten trekken. Maar als je naar de bus gaat, dan kan dat beest toch niet mee de bus in! Neem dan gewoon een hond, die zijn er veel beter voor geschikt. En dat paardje laat je maar lekker in de wei

Maar er is toch eens zoiets geweest als blindegeleide paarden
Dat is er nog steeds Knipoog
en zo te horen is dit een paard dat daarop getraind word..
Die beesten hebben heus wel een goed leven ze zijn alleen andere dingen geweest dan een normale shetlander die buiten rondhobbelt zoals bij ons

Jonge_Monte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 16:56

Dat mens zou meer hebben aan een electrice voortstuwende stoel, en een hondje als gezelschap.
Dit slaat volkomen nergens op.
Ik zou mijn paard ook wel in de gang willen zetten, maar dan weet je van te voren dat je veel overlast gaat veroorzaken Gestoord Gestoord
Maar ergens vraag ik me ook af hoe deze vrouw uit wil gaan mesten e.d terwijl ze invalide is.

Tumba

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 17:01

Cheytjuh schreef:
ik vind dit echt niet gezond voor zo'n pony, een pony hoort niet in huis ! Als ze em nou in een weitje naast huis had staan en er elke dag een stukje mee zou lopen, oke. MAar dit is absurd

Net zoals hierboven gezegd word : neem dan een hond, dat is een dier die goed binnen gehouden kan worden en die er ook gelukkig bij is..

elke dag een stukje ermee lopen als ze in een rolstoel zit zeker?
Aan het vrouwtjes kant begrijp ik het wel, ze denkt om het beestje want ze laat
een stal bouwen,

maar natuurlijk is het voor het beestje veel lekkerder om in de
wei te rennen met zijn vriendjes.

Een goede optie zou dan idd wel een hond zijn, dan is ze ook niet meer
alleen en die zijn makkelijker zindelijk te maken.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 17:06

Waar ik mijn shet gekocht heb hadden de mensen ook een shet in huis lopen. Die hadden ze als veulen midden in de winter zwaar verwaarloosd gekocht en toen was het buiten te koud. Met als gevolg dat de pony uit zichzelf de hele dag naar binnen wilde ook in de zomer, terwijl hij de keuze had tussen andere pony;s en op de wei of in huis en in de tuin en bij de mensen. Hij koos voor de mensen en lag sávonds voor de tv. Zeilig zou ik dat niet willen noemen, wel een beetje vreemd, maar goed.

Een 1 jarige de rolstoel laten trekken is inderdaad veel te vroeg.

Sannii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 17:33

Ik ben het helemaal eens met mystictinker!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 18:52

lastig.... als je een pony dit wilt leren (geleiden) dan moet je dat al vanaf jongs af aan gaan doen om het een kans te geven..

Ergens zeg ik: niet doen! van de andere kant, waarom een hond wel, en een pony niet??

mmm... lastig... weet nog niet wat ik ervan vindt...

Otex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 19:13

Cheytjuh schreef:
Ik vind persoonlijk dat een hond al zo gedomesticeerd is door ons, dat het wel in huis kan leven en hier niet onder lijdt. Als je elke dag met je hond een stuk gaat wandelen, en hem niet de hele dag opsluit, dan lijd een hond er niet onder om blindegeleidehond te zijn etc.. Ik heb nog nooit een hond er onder zien lijden een blinde te moeten begeleiden.. Ze vinden het juist geweldig !!!

Daarentegen is een pony gewoon geen hond, en het zal zich niet gelukkig voelen in huis.. Ik vind een pony in huis wel zielig, het dier heeft nog steeds een sterk instinct van het wilde leven, en daar hoort een huis echt niet bij...

Dit is mijn persoonlijke mening, en natuurlijk, ik vind het ook schattig zo'n ieniemienie ponytje, die een blinde helpt.. Maar ik ben er niet van overtuigd dat het ook echt diervriendelijk is.. Daarvoor neigt een paard nog te sterk naar het wild, het heeft dat sterke instinct nog

je hebt het over domesticatie he. maar een paard is ook al in zoveremate gedomesticeerd, ze worden nu wel vaak vrij gelaten in het wild maar er is geen enkelpaard meer wat niet gedomesticeert is.

het gaat er toch om dat de pony gezond is en goed voor word gezorgd. er zijn wel meerdere mensen die een blindegeleide pony hebben. als een pony zielig is is een hond ook zielig

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 20:47

ik snap werkelijk niet wat miniponys beter zou kunnen dan honden in het blindegeleideleven??waarom ze daar uberhaupt aan begonnen zijn.

ponys zijn ook duurder in onderhoud,hebben soortgenoten en ruimte nodig,zijn ze wel zinderlijk te krijgen?,en hooi past niet in een voerbakje of moeten ze daarna ook nog zelf hun hooi nog opstofzuigen?

nee,hou het nu bij honden,die hebben hunzelf toch al echt goed bewezen.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 21:30

Een minipony is ongeveer even duur in het onderhoud als een labrodor en dergelijke (hondenvoer is namelijk veel duurder dan paardenvoer). Het schijnt uit proeven dat ze goed zindelijk te krijgen zijn, tja inderdaad die van mij zijn het ook niet dus eerst zien dan geloven.

En dan het grote verschil met honden, ze worden ongeveer 4 keer zo oud. Tel maar eens, de gemiddelde labrador wordt 12 jaar. De opleiding tot blindengeleidenhond en het hele traject om hond en baas met elkaar om te leren gaan kost ongeveer 2 jaar. De laatste jaren van hun leven kunnen de honden vaak hun werk niet meer uitvoeren door lichamelijke klachten (zoals blindheid) dus actief worden de honden rond de 8 jaar ingezet, van de 12 jaar (met een beetje geluk) die ze leven en onderhouden moeten worden. Uiteindelijk is het paard dan goedkoper. Ik wil hiermee overigens niet zeggen dat paarden niet de behoefte hebben aan geazelschap en weidegang want dat is volgens mij een pré, al is het s'nachts en een deel van de dag.

unicorn1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 00:07

Wel een leuk onderwerp en dus maar eens een beetje gekeken. http://www.guidehorse.org/misconceptions.htm
Maar een één jaar oud paardje zou normaal gesproken dus ook niet geplaatst worden en is natuurlijk een stomme keuze. En ze horen echt wel gewoon op de wei en als ze via een organisatie worden geplaatst dan komt er ook een vriendje mee.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 00:16

sonjim schreef:
En dan het grote verschil met honden, ze worden ongeveer 4 keer zo oud. Tel maar eens, de gemiddelde labrador wordt 12 jaar.

Volgens mij worden pony's geen 48 jaar, ik denk dat als je pony 24 wordt je al blij mag zijn. Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 00:23

Kleine, sterke pony's worden toch wel wat ouder, die halen met gemak de 30, vaak zelfs 40.
Een hond zal zo'n 8 jaar kunnen werken, een paardje wel 20 tot 30 jaar, is toch fijn als je als blind persoon een maatje voor het leven hebt, in plaats van elke 8 jaar een nieuw hondje Lachen

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 02:49

Ik ken veel geleidehonden, en bij hen wordt er altijd voor gezorgd dat ze genoeg vrije tijd krijgen en de mogelijkheid om te spelen met andere honden. Als de blinde dit niet kan bieden, krijgt hij geen hond.
Ik heb ook de hulp-paardjes op TV gezien. Ze zijn kleiner en fijner dan shetten en passen op zich best wel in een huis, zeker als daar een tuin bij hoort. Ze zijn net zo groot als een stevige hond. Toch vind ik ze niet echt geschikt omdat ze inderdaad minder gedomesticeerd zijn, en lastiger trainbaar omdat het geen roofdieren zijn. (Roofdieren kunnen een lange taak uitvoeren en snappen dan dat de beloning op die hele taak slaat. Paarden denken dat de beloning alleen op het laatste slaat wat ze hebben gedaan.) Maargoed, als professionals die paardjes de juiste training kunnen geven, en als ze met zorg worden toegewezen en regelmatig gecontroleerd worden, dan moet het wel kunnen. De gemiddelde Amerikaanse huizen en tuinen zijn toch wel wat groter dan de Nederlandse.

Het belangrijkste bezwaar vind ik: Wil je een paard of hond zo perfect opvoeden dat hij dit soort werk kan doen, dan kun je niet gehandicapt zijn. Je moet ze de hele dag in de gaten houden, en snel kunnen ingrijpen. Hoe krijg je een pup zindelijk? Door hem snel naar buiten te brengen als hij moet plassen. Dat is echt secondenwerk. Ben je al blind, dan zie je niet eens dat die pup plast, dus je kunt hem ook niet leren om dat buiten te doen.
Ik ken een blinde vrouw die dacht dat ze zelf wel een hond kon opleiden. Ik zie haar regelmatig door het dorp lopen en ik hou mijn hart vast. Die hond luistert nergens naar en is nog stouter dan de gemiddelde gezinshond.

Ik ben bang dat die vrouw nog heel wat te stellen gaat krijgen met dat paardje, ook al krijgt ze de huisvesting wel op orde.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 02:55

Geef die vrouw een elektrische rolstoel en een kat, is ze niet meer alleen en kan ze vooruit Clown

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 06:26

echt weer iets amerikaans Lachen

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 10:51

sommige opmerkingen zijn best kortzichtig.
wat als je nou meer van paarden houd dan van een hond? dat kan toch..
en kunnen ze geen andere oplossing zoeken een stalletje naast het huis van de vrouw.. of iemand die haar naar het paardje toebrengt..
die vrouw is gewoon ontzetetnd eenzaam en het paardje is het enigste wat ze heeft..
dan moet er gewoon een oplossing komen Lachen

en denk dat paardje wel kan helpen hoor, komt vaker voor alleen is die nu nog wat jong maar als er vanaf jonge leeftijd mee getraint word net als nu dan kan het heus wel wat worden..

Jonge_Monte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 16:07

FF tussendoor, Ik lees nergens dat deze vrouw Blind is hoor.
Maar wel dat ze in een rolstoel zit.
Dus vind ik het al zeker flauwe kul allemaal dat ze een pony wil die haar voortrekt.
Zeker deze tijd.
Techniek komt hier beter op zijn plaats, en een hondje als gezelschap ook. Clown

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 16:13

*ziet al een op hol geslagen mini-pony met daarachter een rolstoel door de straten gaan* Clown

Nee, niet echt ideaal...

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 18:49