Geheime plannen voor afschieten van 10.000 Brumbies

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Geheime plannen voor afschieten van 10.000 Brumbies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 19:01

Australie isnu een maal groot en ik vindt groot genoeg voor de beesten wonen toch nie veel mensen als hier in nederland.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 19:04

Tsja als dit al jaren een probleem is en ze zulke stappen gaan ondernemen lijkt mij dat het toch echt een probleem zal zijn. Veel mensen daar hebben een boerenbedrijf en kan me voorstellen dat die paarden daar dan in de weg lopen, zijn flinke boerderijen daar hoor!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 19:07

missfcdb schreef:
Australie isnu een maal groot en ik vindt groot genoeg voor de beesten wonen toch nie veel mensen als hier in nederland.

jaja, dus zolang JIJ het groot genoeg vind, is het ook groot genoeg? Daarbij lopen er in NL ook geen wilde paarden, of wel?

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 19:07

Het zijn toch niet eens "echte" wilde paarden? Zijn toch ontsnapte kolonistenpaarden die verwilderd zijn. Het zijn geen prezwalski paarden. Clown
Schiet ze gewoon netjes af, desnoods met een giftig pijltje vanuit een helicopter waar ze langzaam van gaan slapen en sterven, maar schieten? no no.

Vraagje aan de wereld; wie wil er een brumby?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 19:11

ja, en wanneer waren er kolonisten? Prezwalski paarden zijn ook uitgezette paarden

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 19:12

Maar die komen van "echte" wilde paarden, die waren al een wild ras voordat ze uitstierven en opnieuw uitgezet werden. Dat zijn nooit gebruikspaarden geweest, om het zo maar te zeggen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 19:14

elk paard komt van een oorspronkelijk wild paard, dus verandert niets aan de situatie.
Paarden die al op zn minst 100 jaar in het wild leven, generatie op generatie, is gewoon een wild paard IMO

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 19:16

Ik zou er dan eerder misschien aan denken om te gaan castreren die hap...

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 19:17

zo'n 3 jaar geleden hebben wij het aanbod gehad om ze te laten overkomen, (zoveel als we wouden)
tegen gemaakte kosten,(transport, opvang, entingen, quarantaine , etc etc)
weet je waar ze dan opzitten?? qua geld.
Daar kan je hier meerdere van kopen.
(en moet je zien hoe lang je bezig bent om ze echt aan mensen te laten wennen....., het zijn en blijven wilde paarden)

Ik vind het niet humaan als zij ze neerschieten om pijnlijk te overlijden, maar in 1 keer raak heb ik minder moeite mee.
Al moet ik er niet te veel over nadenken, wat een ellende,arme dieren.

edit, typo
Laatst bijgewerkt door liannes op 09-11-07 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 19:19

Nee dat moet echt niet, waarom verkopen ze ze dan niet gewoon (voor een klein prijsje)
Er zijn genoég mensen die ze willen hebben hoor!! ik wil er ook wel een paar adopteren !!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 19:21

Dat zeg je nou wel blij, maar dat zijn écht wilde paarden. Die kan je niet zomaar in een weitje gooien en van genieten.. En dat moeten mensen zich ook realiseren. Tuurlijk, als ik kon zou ik dr ook wel laten overkomen misschien, als ik heeeeel veel geld en vooral heeeeeel veel ruimte had..

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 19:22

Sodeletuut schreef:
Nee dat moet echt niet, waarom verkopen ze ze dan niet gewoon (voor een klein prijsje)
Er zijn genoég mensen die ze willen hebben hoor!! ik wil er ook wel een paar adopteren !!

Het probleem is niet de aanschaf van het paard, die zijn voor niks, maar reken op zo'n 5000 (of meer......, hangt van de economie af) per paard, om alles te regelen, en over te laten komen...

edit, toevoeging...

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 19:30

Lastige situatie dit. Stel ze schieten al die dieren af, dan is er over 10 jaar gewoon weer een overschot. Dus dat is een circeltje.
Schieten vanuit een helicopter kan nooit goed raak zijn. Die dieren rennen weg, en kan je dus alleen in de rug schieten. No done in mijn ogen.

Opjagen en dan neerschieten? Er is een hele goede film over zo'n voorval in Amerika. Waarin een aantal oud militairen de paarden redden. Dit is ook niet humaan natuurlijk, je krijgt een massagraf met paardenlijken.

Het bijeen jagen en verkopen van de brumby's gebeurd al jaren. Er zijn genoeg liefhebbers in Australië, maar het kost erg veel tijd. Het is niet zomaar een groen paard, maar een wild paard. En ze kunnen nooit al die 10.000 paarden laten adopteren.

Steriliseren lijkt mij de beste oplossing. Controle van de dieren en zorgen dat dit volgehouden wordt. Daarmee verkomen ze ook de overpopulatie over zoveel jaar.

Het is jammer dat het zo moet gebeuren, en ja, ik vind niet dat ze al die dieren mogen afschieten. Ze hebben het zelf zo ver laten komen, en nu moeten ze een humane manier zoeken om het op te lossen..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 19:35

missfcdb schreef:

Er wonen ruim 20 miljoen mensen in Australie Clown

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 19:36

Mee eens! 10.000 dieren laten steriliseren is geen eenvoudige zaak.
Maar wanneer men er eerder (en wellicht is dat wel zo?) werk van had gemaakt was het niet zo vreselijk uit de hand gelopen...
Zou het zinvol zijn om iig iets van een petitie te starten (of is zoiets al gaande) om ervoor te zorgen dat er iig duidelijkheid komt over de aanpak?

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 19:42

10000 paarden herplaatsne, hoe zinvol is dat? In Amerika worden zij bij gevangenissen geplaatst. Maar denk nu eens vanuit het paard: opgejaagd, kuddes uit elkaar gerukt, paniek. Dan ergens in een paddock waar je nooit meer vanaf komt, met een kluitje op elkaar, allerlei kuddes door elkaar...
Er wordt gevochten, de paarden proberen in blinde wanhoop uit te breken en breken een been, ze zijn agressief. Slechts een enkeling gaat ook echt functioneren als menspaard.
Zijn die dieren niet beter af als je ze gewoon slacht?

Ik vind het alleen wel zonde eerlijk gezegd dat ze dan weg liggen te rotten. Regel het dan netjes: schiet ze vanaf de grond, doe iets met het vlees.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 19:43

Verschrikkelijk.

Ze moeten dan de hengsten castreren oid.

Je kan die beesten toch niet zomaar laten afschieten ze aan hun lot overlaten, terwijl dit soort dieren misschien wel drachtig zijn of veulens aan de voet hebben!!! Boos!

Ze hadden dit gewoon beter moeten aanpakken...

Hadden ze de hengst er niet bij weg kunnen halen?
En wanneer zoiets nodig is er weer bij zetten Verward
En verder alle hengstveulens vangen wanneer ze oud genoeg zijn en die weer verkopen..
Laatst bijgewerkt door parouscha op 09-11-07 19:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoukiie13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 19:48

jaa vind ik ook,
echt verschrikkelijk! Huilen
Ik zou het trouwens ook niet over me hart krijgen om een beesie dood (neer) te schieten!
laat ze lekker leven en hun eigen gangetje gaan , ze hebben er tog geen last van?!

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 19:53

Altijd moeilijk, die overschot

Ik weet niet precies wat ik er van vind. Iig is de manier waarop ze het willen gaan doen, niet te begrijpen! Via een helikopter? Kom op zeg...

Maar is het castereren van WILDE hengsten wel te doen?

souraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 19:58

Afschieten vanuit een helikpter is echt not done. Op Bonaire zitten ze met een soortgelijk probleem, alleen zijn het daar ezels die teveel naar de bewoonde wereld trekken en dan ongelukken veroorzaken bij het oversteken van wegen. (De bevolking rijd daar echt als gekken) De merries met veulens worden daar gevangen en in een reservaat gehouden en de agressieve/oudere hensten afgemaakt door middel van een verdovingspijl met een overdosis narcosemiddel/euthasate. De hengstveulens worden allemaal gecastreerd. Daar werkt het goed en is de populatie al flink terug gelopen. Miisschien ook een idee voor Australie! De merrie brumbies hoeft dan niks mee gedaan te worden, al gaat het natuurlijk wel sneller als ze niet ieder jaar gedekt kunnen worden door die ene hengst die toevallig nog intact is.
Laatst bijgewerkt door souraya op 09-11-07 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 20:00

Goed zeg Souraya, dat wist ik niet.... wel steekhoudend!

Anoukiie13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 20:02

ja inderdaad, en dat is tog ook gewoon een manier! inplaats van gelijk doodschieten!

souraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 20:07

Dit werk wordt gedaan door stichting Donkeys Help Bonaire. En wordt helemaal gefinancierd door donateurs en vrijwilligers. Henny Huisman is hier bijvoorbeeld ook donateur en komt ook vaak even bij het opvangcentrum voor gewonden ezels en weesjes kijken. Maar deze manier kost natuurlijk wel veel meer geld en tijd. Maar is op lange termijn een stuk effectiever.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 20:09

Lastig, snap het wel
Diervriendelijk is het niet, je kan al die beesten nooit met 1 schot dood hebben. Zou het niet aan kunnen zien, zo'n dier wat lijd

KiekKiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 20:14

Ik snap de situatie, maar dit kan natuurlijk niet. Al heb ik niet echt sugesties..
En omdat je uit een helikopter niet gericht kan schieten zijn er waarschijnlijk zoveel gewond ipv dood.
Moeilijk hoor!