Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Sterre schreef:Ik snap niet helemaal waarom men dan door blijft gaan met stro te gebruiken als instrooi. Gewoon overgaan op vlas of zaagsel.Wbt de stalprijzen: hier vind je hooguit een openstal zonder binnenbak (en als je pech hebt is er nog geen eens een buitenbak!) waar je zelf het grootste deel van de verzorging op je neemt, voor rond de 200 €. Als je op een normale pensionsstal staat (met binnen/buitenbak, paddocks, zomers weidegang, afspuitplaats en het mesten wordt voor je gedaan) ben je hier ong. 260-270 € kwijt en dat vind ik ook een redelijke prijs
.
Op de stal waar mijn paarden staan, hebben we een HIT-actiefstal, maar ik ben blij dat je buiten dat ook keuze hebt uit andere mogelijkheden. (Openstallen voor 2 of 4 paarden, de "gewone" boxen-paddock combinatiemogelijkheid én paddock-boxen.)
Machonito schreef:Nou Ik heb een paard die niet op Vlas ,zaagsel of hemperade kan staan![]()
Hij gaat er juist van hoesten en krijgt opgezwolle bulten over zijn hele lichaam
hij kan er niet tegen vooral zaagsel niet.
en hemperade krijgt ie koliek van daar gaat ie van eten.
En trouwens bij ons is nog steeds zaagselboxen duurder dan stro![]()
Bij ons zijn de prijzen 25 euro omhoog gegaan wegens de stro verhoging
.
maar de zaagsel boxen zijn ook 25 euro omhoog gegaan terwijl hun geen stro gebruiken ????
arno8 schreef:Gek eigenlijk: dat het paard op stal hoort, zit er zo dik ingehamerd dat mensen het blijven doen, ook als het onbetaalbaar wordt. Met een simpele rekensom kun je al zien dat het veel goedkoper is om een verharde uitloop aan te leggen, rubbermatten in de stal te gooien en een flink hooinet te plaatsen. Ook nog eens beter voor het paard. Ik denk dat een manege de kosten er in 2 winters (misschien 1) uit heeft.
Maar toch blijft bijna iedereen op dezelfde weg doorgaan. Bij welke prijs zou de omslag zitten? Moet een baaltje stro eerst 100 euro kosten voordat alternatieven worden bekeken?
Anya schreef:maar nog meer met de overgang van boeren naar de verbouw van biobrandstof.