Schaarste aan stro dupeert de maneges in Noord-Holland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: Schaarste aan stro dupeert de maneges in Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 11:20

tsja allemaal aan de HITactiefstal dan maar Haha!. Kost veeeel minder stro

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 11:22

Sta in Zuid-Holland en hier gaat de stalprijs per december met 20 euro ophoog. Minimaal t/m augustus volgend jaar en dan word er verder gekeken of de stroprijzen al gezakt zijn.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 11:24

Ik snap niet helemaal waarom men dan door blijft gaan met stro te gebruiken als instrooi Verward . Gewoon overgaan op vlas of zaagsel.
Wbt de stalprijzen: hier vind je hooguit een openstal zonder binnenbak (en als je pech hebt is er nog geen eens een buitenbak!) waar je zelf het grootste deel van de verzorging op je neemt, voor rond de 200 €. Als je op een normale pensionsstal staat (met binnen/buitenbak, paddocks, zomers weidegang, afspuitplaats en het mesten wordt voor je gedaan) ben je hier ong. 260-270 € kwijt en dat vind ik ook een redelijke prijs Lachen .
Op de stal waar mijn paarden staan, hebben we een HIT-actiefstal, maar ik ben blij dat je buiten dat ook keuze hebt uit andere mogelijkheden Haha! . (Openstallen voor 2 of 4 paarden, de "gewone" boxen-paddock combinatiemogelijkheid én paddock-boxen.)

Roel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 11:32

bij ons in IJsselstein is ook het stalgeld met 10 euro omhoog gegaan. Dit is overigens wel de eerste verhoging in 3 jaar.. Valt dus wel mee maar goed. Hoor overal over de hoge prijzen van het stro

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 11:41

Als je het omrekend is vlas of zaagsel echt niet goedkoper + dat de afvoer veel moeilijker is.
Ik heb zelf enkele mensen in pension en heb het uitgerekend.
Wel heb ik er door het stro-nood een op Aubiose gezet Nu heb ik er 4 op stro staan en een opfokstal die stro nodig heeft. Ik ben wel iets zuiniger qua mesten ( haal vaker de mestballen weg in de hoop dat ze dan toch iets schoner blijven). Het geeft extra werk maar hoop dat het helpt.
Ik denk trouwens dat de stroprijs een heel klein beetje kunstmatig hoog gehouden worden. Want alle grote stroleveranciers hebben stro en als je ze belt dan kunnen ze het gewoon brengen en ze nemen ook nieuwe klanten aan?.

Hoop dat alles normaal word en dat stro en voer prijzen niet nog meer stijgen, want dan word het voor pensionstallen echt onmogelijk om redelijke prijzen te handhaven.

philipoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 11:41

sorry maar wat is een hit-actiefstal?

Hier in de randstad betaal je voor een stal met binnenbak zo rond de 330 euro .
En er zijn zelfs stallen die vragen 420 euro

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 11:46

Ik las het vanmorgen in de krant, het zou erg jammer zijn als kinderen niet meer kunnen lessen op manege's of de prijzen voor pensionstalling zover omhoog gaan dat mensen hun paard moeten verkopen. Godzijdank kan ik altijd terugvallen op ons landje bij ons thuis al zou de pensionstal nog duurder worden, dan maar geen bak.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 11:49

Blij dat we het zelf van het land hebben, Ik heb stro genoeg nog. Volgend jaar is er weer genoeg stro dus zal de prijs ook wel weer gaan zakken! We hadden 180 balen grote van eigen land, maar die zijn allemaal goedkoop naar fourage handelaar gegaan. En die verdienen er nu dus op!

Machonito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 11:51

Sterre schreef:
Ik snap niet helemaal waarom men dan door blijft gaan met stro te gebruiken als instrooi Verward . Gewoon overgaan op vlas of zaagsel.Wbt de stalprijzen: hier vind je hooguit een openstal zonder binnenbak (en als je pech hebt is er nog geen eens een buitenbak!) waar je zelf het grootste deel van de verzorging op je neemt, voor rond de 200 €. Als je op een normale pensionsstal staat (met binnen/buitenbak, paddocks, zomers weidegang, afspuitplaats en het mesten wordt voor je gedaan) ben je hier ong. 260-270 € kwijt en dat vind ik ook een redelijke prijs Lachen .
Op de stal waar mijn paarden staan, hebben we een HIT-actiefstal, maar ik ben blij dat je buiten dat ook keuze hebt uit andere mogelijkheden Haha! . (Openstallen voor 2 of 4 paarden, de "gewone" boxen-paddock combinatiemogelijkheid én paddock-boxen.)

Nou Ik heb een paard die niet op Vlas ,zaagsel of hemperade kan staan Bloos
Hij gaat er juist van hoesten en krijgt opgezwolle bulten over zijn hele lichaam
hij kan er niet tegen vooral zaagsel niet.
en hemperade krijgt ie koliek van daar gaat ie van eten.
En trouwens bij ons is nog steeds zaagselboxen duurder dan stro Nors opkijken
Bij ons zijn de prijzen 25 euro omhoog gegaan wegens de stro verhoging
.
maar de zaagsel boxen zijn ook 25 euro omhoog gegaan terwijl hun geen stro gebruiken ????
Laatst bijgewerkt door Machonito op 08-11-07 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 11:52

Reken er maar op dat of je nu ruimte huurt of een paard aan huis hebt de kosten nog veel verder zullen stijgen.
Er is op de wéreldmarkt een tekort aan graan bijvoorbeeld. Dat heeft HEEL vergaande consequenties, net als de astronomische hoge prijzen voor ruwe olie. Hier in europa zijn we nóg gunstig af omdat de euro zo sterk is. Als je in dollars moet betalen is alles nog VEEL duurder geworden.
Het is niet alleen de schaarste van stro; door de enorme stijging in brandstofprijs wordt een strobaal óók duurder.

Het is echt heel vervelend als prijzen van basisprocucten als graan en brandstof uit de hand lopen omdat dit in vrijwel álles doorwerkt. Een paard is een grootverbruiker en dat tikt aan.

Wij hebben geïnvesteerd in meer opslagruimte voor stro en de winterbehoefte aan bietenkorrels in één keer gekocht.
De investering komt er over de winter uit én we hebben de zekerheid dat we geen 'nee, op' krijgen...
Dat hebben we hier drie jaar terug met stro en hooi nl. al meegemaakt. Moest toen >2000 kilometer verderop vandaan komen en dat was met een héél andere brandstofprijs.
Nu is er ook daar, bij jullie en in Duitsland een schaarste.
Een goede kennis van ons aan de kust heeft 12 paarden en alleen opslagruimte voor een week of twee. Die houdt haar hart vast maar kan níets doen. Ze weet dat ze in de buidel moet gaan graven doch is al heel blij als de tot de nieuwe oogst hooi kán kopen.

Dat stalhouders de prijzen doorberekenen is volledig terecht, dat is niet anders dan een paard onder eigen dak. Jammer voor ons paardeneigenaren.
Bedenk echter dat het paard doorgaans hóbby is!

hc

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 11:55

Het heeft eerder te maken met een combinatie van mislukte stro-oogst, maar nog meer met de overgang van boeren naar de verbouw van biobrandstof.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 11:57

Machonito schreef:
Nou Ik heb een paard die niet op Vlas ,zaagsel of hemperade kan staan Bloos
Hij gaat er juist van hoesten en krijgt opgezwolle bulten over zijn hele lichaam
hij kan er niet tegen vooral zaagsel niet.
en hemperade krijgt ie koliek van daar gaat ie van eten.
En trouwens bij ons is nog steeds zaagselboxen duurder dan stro Nors opkijken
Bij ons zijn de prijzen 25 euro omhoog gegaan wegens de stro verhoging
.
maar de zaagsel boxen zijn ook 25 euro omhoog gegaan terwijl hun geen stro gebruiken ????

Okay, de uitzonderingen bevestigen de regel weer eens Knipoog .
Ik wil bijv. niet dat mijn ruin op stro staat, want die vreet zichzelf de box uit Clown (koliekgevaar!). De merries staan wel op stro. Ben zelf geen stro-fan (vind het ongelovelijk rottig uit te mesten), maar zolang ik het zelf niet hoef te doen, heb ik er geen probleem mee dat ze het als instrooi hebben.
Mochten echter de stallingskosten daardoor hoger worden, komen mijn merries accuut op zaagsel te staan Haha! .

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 11:58

hier, op het niet nader te noemen onderzoeksinstituut, doen ze onderzoek naar biomassa als brandstof. Regelmatig zie ik ze met hooi en stro aan de gang om daar brandstof uit te destilleren.....

Op dit moment is biobrandstof eigenlijk het enige alternatief voor fossiele brandstoffen. Nagelbijten / Gniffelen Zonneenergie en windenergie zijn nog niet geschikt voor transportaandrijving.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 11:59

Vlas, zaagsel of wat anders dan stro is bij ons nog steeds duurder dan stro (geloof 50 tot 75 euro). Vanwege de afvoer die behoorlijk wat duurder is.

Mazoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:23

Bij ons het is het stalgeld nog niet omhoog gegaan... Gelukkig!

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:24

Wat ik mij bedenk is dat als de stalling duurder wordt, en de prijzen van de lessen worden opgeschroefd, er idd mensen zijn die het niet meer kunnen betalen en hun paard verkopen, de huur van het paard opzeggen en er veel mensen stoppen met lessen.
Gevolg is dat er dus minder inkomsten zijn waardoor het nog duurder wordt..........
Ik vind het nu al aan de hoge kant, maar als het zo doorgaat dan weet ik ook niet of ik er mee door kan gaan.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:26

Vorig jaar betaalden wij voor 1000 kg stro € 60,= pas weer stro ingekocht en de prijzen waren toen 1000 kg € 175,=. Kreeg te horen dat de prijzen in de loop van de winter alleen maar blijven stijgen........

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:50

Bij ons (in het midden van het land) zijn de prijzen ook achtelijk hoog geworden!!!
Voor een ABC-pony: €12,50,-
DE-pony: €20,-
Paard: €27,50

Voor een paard betaal je nu bij ons €332,50 PM.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:52

oh wat ben ik blij dat mijn paarden 24.7 buiten staan Cool

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:55

Gek eigenlijk: dat het paard op stal hoort, zit er zo dik ingehamerd dat mensen het blijven doen, ook als het onbetaalbaar wordt. Met een simpele rekensom kun je al zien dat het veel goedkoper is om een verharde uitloop aan te leggen, rubbermatten in de stal te gooien en een flink hooinet te plaatsen. Ook nog eens beter voor het paard. Ik denk dat een manege de kosten er in 2 winters (misschien 1) uit heeft.

Maar toch blijft bijna iedereen op dezelfde weg doorgaan. Bij welke prijs zou de omslag zitten? Moet een baaltje stro eerst 100 euro kosten voordat alternatieven worden bekeken?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:56

ja bij mij in de buurt zijn de "spanningen" al een tijdje te voelen als het gaat om prijsverhoging...

Ik sta op een pensionstal met binnenbaan, enz. enz. dus alles er op en eraan.
Hiernaast heb ik ook nog een jaarling in de opfok staan.

Mijn moeder is weduwe en moet dus alles in haar eentje betalen, doordat ik studeer kan ik niet erg veel voor haar betekenen.
Waarschijnlijk gaat de opfok alweer omhoog, en er gaan geruchten dat bij ons de stalling 20euro omhoog gaat (ik betaal al 320euro voor een buitenbox)

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:59

Jezus wat die stalhouders allemaal durven te vragen zeg. Wat een prijzen. Ik heb ze thuis en het kost mij nog geen 50 euro pm voor drie stuks. Oke ik heb geen luxe verder. Maar daar geef ik niet om.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 13:00

arno8 schreef:
Gek eigenlijk: dat het paard op stal hoort, zit er zo dik ingehamerd dat mensen het blijven doen, ook als het onbetaalbaar wordt. Met een simpele rekensom kun je al zien dat het veel goedkoper is om een verharde uitloop aan te leggen, rubbermatten in de stal te gooien en een flink hooinet te plaatsen. Ook nog eens beter voor het paard. Ik denk dat een manege de kosten er in 2 winters (misschien 1) uit heeft.

Maar toch blijft bijna iedereen op dezelfde weg doorgaan. Bij welke prijs zou de omslag zitten? Moet een baaltje stro eerst 100 euro kosten voordat alternatieven worden bekeken?

Dit vind ik wel heel makkelijk gezegd.. Als ik die mogelijkheid had bij mij in de omgeving, dan had ik er zeker aan gedacht.
Maar er is verder niet veel bij mij in de buurt (om mezelf maar als voorbeeld te nemen Vork ).

En ik kan ook niet ver reizen, want ik heb alleen maar me fietsje..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 13:02

Anya schreef:
maar nog meer met de overgang van boeren naar de verbouw van biobrandstof.

en dat heeft denk je toch niet iets met de prijs van ruwe olie van doen Knipoog

hc

jacqueline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 13:06

jeetje wat betalen jullie véél!!! ik betaal hier in friesland 120 euro per maand voor 2 pony's... daar zit bij:
weidegang, nieuwe buitenbak, grote box (4x4), douche met warm water, zadelkamer+kantine, stro, hooi, kuil en 2kg basisbrok per dag bij... onze stallingsprijzen zijn nog niet omhoog gegaan denk ook niet dat dat gaat gebeuren... hij haalt het stro van eigen land!

als ik die prijzen van jullie zie maakt het me niks uit dat ie de stallingsprijs omhoog doet....