Snelheid met aanhanger naar 90 per uur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Snelheid met aanhanger naar 90 per uur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 14:31

Levensgevaarlijk............

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 14:33

Tja, eigenlijk een beetje dubbel gevoel erover.
Aan de ene kant HEEL positief omdat aanduwende vrachtwagens ook niet ideaal zijn voor ons paardenmensen,
maar aan de andere kant: dat al die idioten met caravans nou ineens vrachtwagens in mogen gaan halen...
Ik erger me nu al vaak dood aan dat soort mensen (niet allemaal, maar veel ervan...) en dan komen ze ook nog steeds voor mn neus rijden omdat ze ineens 90 mogen? Ik hoop dat ze nog wel weten dat wanneer je inhaalt je ook nog over je schouder moet kijken!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 14:41

Judje schreef:
Tja, eigenlijk een beetje dubbel gevoel erover.
Aan de ene kant HEEL positief omdat aanduwende vrachtwagens ook niet ideaal zijn voor ons paardenmensen,
maar aan de andere kant: dat al die idioten met caravans nou ineens vrachtwagens in mogen gaan halen...
Ik erger me nu al vaak dood aan dat soort mensen (niet allemaal, maar veel ervan...) en dan komen ze ook nog steeds voor mn neus rijden omdat ze ineens 90 mogen? Ik hoop dat ze nog wel weten dat wanneer je inhaalt je ook nog over je schouder moet kijken!

Vrachtwagens inhalen? Dat zie ik niet zo snel gebeuren
Het probleem is juist dat vrachtwagens nu continu de caravans moeten inhalen, die op de teller 80 of vaak zelfs langzamer rijden. Gaan die caravans eindelijk eens een beetje gas geven, dan kunnen ze mee in het vrachtwagenverkeer en krijg je dus van vrachtwagens minder inhaalmanoeuvres.

Misschien wel handig om dan de regels mbt trekgewicht aan te passen. Er rijden nu toch caravancombinaties op de weg, als die ook nog harder moeten.... Nagelbijten / Gniffelen

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 14:42

Pipo schreef:
Levensgevaarlijk............

Want?????

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 14:56

Ik persoonlijk vind het wel fijn, dat ik nu niet meer mijn cruisecontroll op 'het randje' hoef in te stellen.
Want idd de inhalende vrachtwagens, daar heb ik het meest last van als ik met de trailer rij.
Het liefst pak ik een snelheid, die dus op de km teller, rond de 90 ligt, want dat scheelt een enorme onrust voor het paard (brullende vrachtwagens en de luchtzuiging ed)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 15:20

Ik zie gewoon best vaak hele gevaarlijke caravancombinaties rijden, en als ik bedenk dat die nog harder mogen, dan krijg ik het wel even benauwd en daarom vind ik het gevaarlijk.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 15:30

Ik bekijk het dan idd vanuit mijn eigen situatie. En mbt een aantal caravan- en ook trailer- en aanhangwagen-combinaties vind het sowieso gevaarlijk dat ze uberhaupt aan het verkeer deelnemen

Katja

Re: Maximumsnelheid van auto's met aanhanger < 3500 kg, omhoog!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 15:36

Pytje schreef:
de meeste vrachtwagens rijden harder dan precies 80. En die 'idioten' rijden erg voorzichtig, dus die gaan niet opeens met 90 over de snelweg.
Ik vind het wel een goede zaak dat de snelheid verhoogd gaat worden. 80 is net te langzaam en het is veiliger om met de stroom van de vrachtwagens mee te rijden en niet dat ze je gaan inhalen (niet dat ik met mn trailertje nu precies 80 rij, maar dan wordt het iig legaal)
Scheelt mij weer typwerk, had het niet beter kunnen zeggen.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 15:40

eh... Pytjes bericht had ik dus niet gelezen, had mij ook een hoop typewerk gescheeld Haha!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:06

Vrachtwagens hebben denk ik vaker een geijkte kilometerteller vanwege de snelheidsbegrenzer. 80 kilometer op de teller van een auto is vaak geen 80 echte kilometers.
ik rijd meestal ook het liefst 85 a 90 op mijn teller omdat ik dan met het vrachtverkeer mee kan rijden in plaats van elke keer ingehaald te worden. En natuurlijk zijn er altijd chauffeurs die dan alsnog in willen halen... Maar goed, ik vind 90 niet zo'n gek idee, als ze de snelheid van vrachtwagens maar op 80 laten staan Schijnheilig

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:10

prima regel!
Rij zelf altijd al 90/95 met de trailer
omdat je anders telkens ingehaald wordt door vrachtwagens, erg irritant
wel zouden ze strenger naar de trekauto's moeten kijken
je ziet toch regelmatig een auto die te licht is voor de trailer of caravan..
dat is pas levensgevaarlijk Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:12

Ik vind het eigenlijk aan de ene kant ook goed nieuws. Ik rij altijd precies met de stroom mee als ik met de trailer op pad ben, meestal zoek ik een vrachtwagen uit en blijf erachter plakken, dan rij ik rustig met de stroom mee, ik rij stabiel en constant. Mijn ponies zijn happy, overig verkeer is happy dat wij allemaal op constante snelheid op de rechtse baan blijven rijden, vrachtwagenchauffeurs achter me zijn happy dat ik gewoon meerij.

Ik snap wel het punt dat het opkrikken van de snelheid ook negatief kan zijn. Eigenlijk heb ik er ook geen problemen mee om 80 te rijden (al vind ik het snelheidsverschil tussen 80 en 120/140 vaak wel erg groot als je dus tachtig rijdt). Maar de vrachtwagens om me heen schieten liever meer op, kan ik ook snappen.

Unamie, dat over die trekauto's, in principe groot gelijk, maar heel veel mensen kénnen die regels niet eens... Lips are sealed Zelfs politie-mensen niet, en blijkbaar wordt er vaak van standaarden uitgegaan, pony is 400 kg en paard is 600 kg. Ik heb bijna altijd ponies in de trailer mee, maar 100 % zeker dat die meer dan 400 kg wegen. En dat zou wat mij betreft ook veel meer aan gedaan mogen worden.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:59

Marijkeeee schreef:
rowo schreef:
Ik rijd nooit 80 op de snelweg met de trailer, standaard altijd al 90. Ben dus wel blij met de regel...
Maar ook al rijd ik 90 nog komen regelmatig vrachtwagens me voorbij gestormd. Busjes met werklui en een aanhanger rijden helemaal asociaal.

Ja precies... vraag me soms wel af hoe dat zit met de vrachtwagens

persoonlijk denk ik dat het voor caravans niet heel handig is.. die dingen zijn zo onstabiel zo af en toe... een trailer ligt veel steviger op de weg

1) Of een trailer stabiel(er) op de weg ligt hangt ook erg van de trekauto af. Te licht is al gauw onstabiel.

2) Vrachtwagens horen begrensd te zijn op 89 echte kilometers. 'Echte' omdat de km-tellers (tachograaf) iedere 2 jr verplicht geijkt wordt. (dus je kunt gerust aannemen dat t klopt! Knipoog )
Daar wordt echt niet veel mee gesjoemeld want de boetes zijn enorm.
Dat het op jouw kilometertellertje lijkt alsof ze 'wel' 100 rijden ofzo, komt omdat veel (zoniet de meeste) km-tellers van personenauto's afwijken. Soms wel 10%. In dat geval rij je dus in werkelijkheid maar 90. Een teller die 10% te weinig aangeeft ben ik nog niet tegengekomen trouwens.

Chantal86 schreef:
De maximale snelheid van een vrachtwagen is 90,, en rij zelf een vrachtwagen, en irriteer me dan aan auto's.
Rij ik in me auto, irriteer ik me aan vrachtwagens :p

haha

O? Sinds wanneer is de max. snelheid voor vrachtwagens verhoogd dan? Is echt nog steeds 80 hoor! Knipoog

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 17:04

Km-tellers geven idd bijna altijd teveel aan en daar houden de meeste mensen te weinig rekening mee.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 17:31

sflj schreef:
Soms wel 10%. In dat geval rij je dus in werkelijkheid maar 90. Een teller die 10% te weinig aangeeft ben ik nog niet tegengekomen trouwens.

Schijnheilig Die van onze Samurai geeft een lichte afwijking aan, als ik 60 rij, geeft hij 40 aan, oppassen dus Tong uitsteken. Maar daarbij zit iets niet goed in de sensor, dus dat is niet standaard Haha! .

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 17:32

Rinske schreef:
sflj schreef:
Soms wel 10%. In dat geval rij je dus in werkelijkheid maar 90. Een teller die 10% te weinig aangeeft ben ik nog niet tegengekomen trouwens.

Schijnheilig Die van onze Samurai geeft een lichte afwijking aan, als ik 60 rij, geeft hij 40 aan, oppassen dus Tong uitsteken. Maar daarbij zit iets niet goed in de sensor, dus dat is niet standaard Haha! .

Heb jij m geimporteerd uit Engeland? Haha!

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 17:35

Nee, sinds we er een nieuwe motor in hebben gezet doet ie dat Haha! . De auto is al in het bezit van mijn vriend sinds '92.

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 17:48

Gitta1977 schreef:
Trailers vindt ik overigens wél een ander verhaal dan caravans, bestuurders van een trailer rijden over het algemeen niet zo roekeloos omdat ze levende have aan boord hebben...

precies Ja

Roel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 18:56

Ergens is het krom, doordat vrachtwagens structureel te hard rijden, mogen de caravans nu ook harder..

Vrachtwagens mogen nu ook maar 80, inderdaad zijn ze begrensd op 89.

Je rijdt met een trailer inderdaad altijd met het verkeer mee, dus TE HARD omdat je met de vrachtwagens mee moet gaan.

Beetje dubbel hier..

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 19:00

Ik vind de snelheid van de meeste vrachtwagens nog wel meevallen en dan heb ik het over de echt snelheid en niet de snelheid op de km-teller. Als ik in de vrachtwagen 80 op de teller rijdt dan kom ik vrij makkelijk met de andere vrachtwagens mee alleen de caravans en soms ook trailers rijden te langzaam.

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 22:55

Ik ben er wel blij mee, want het is me vaak genoeg overkomen dat een vrachtwagen mij inhaalde!
Nou daar was m'n paard niet blij mee en ik ook niet Boos! paniek in de trailer.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 23:03

Ik probeer ook zoveel mogeliijk de stroom te volgen en rij dan tussen de 80 en 95. Ligt er dus aan hoe hard de vrachtwagens rijden. Als de weg vrij is dan rij ik 90. Ik denk dat het voor de hardrijdende caravanners niet uit maakt dat de ondergrens verhoogd wordt. Ze voelen zich op hun ... getrapt als ze langzaam rijden en denken dat ze meer aanzien hebben als ze gewoon 120 met een kartonnen doos achter zich durven te rijden.
Ik ben 1x op de A1 aan de kant gezet. Er reed een stoet caravans 60 en daar zat ik dus achter met mijn trailer. Daarbij reden ze ook op elkaars bumper en moest ik dus steeds langzamer gaan op afstand te blijven houden. Toen de hele linkerbaan vrij was ben ik gaan inhalen en heb hierbij het gas even goed ingetrapt. Enja, toen kwam meneer de politie om de hoek zeilen. Mijn inhaalgedrag viel op. Ik heb netjes verteld dat ik, zeker met een paard achterin, er niet van hou als alles zo dicht op elkaar rijdt en dat ik bewust over de max snelheid ging tijdens het inhalen omdat je toch overlast geef voor het overige verkeer. Want van 50 naar 110 is toch even doortrekken. Hij heeft nog even naar mijn breekkabeltje gekeken en ik mocht weer netjes gaan. Soms scheelt het als je een vrouw achter stuur bent (zeker als je er net bovenuit komt).
Ik mocht trouwens een poosje met mijn vrachtwagentje 120 rijden omdat hij als een B gekeurd was. Maar dat voelt toch echt te hard. Al zal ik zelfs met 50km/u niet graag een noodstop maken.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 10:14

Dus omdat de vrachtwagens standaard gewoon te hard rijden (en begin niet over afwijkende km tellers, had laatst auto van de baas mee waar de afwijking aangegeven is en dan nog rijden de vrachtwagens echt harden dan ik, als ik echt 80 rijd Knipoog) mogen mensen met een nissan sunny (oid) en een caravan nu ook 90... Lijkt me fijn, benieuwd hoeveel slingerende (of erger) caravans we gaan zien Knipoog
Maar voor de paarden is het idd wel fijn als we gewoon met de stroom mee mogen gaan rijden. Elke keer een vrachtwagen bijna achterin is niet bevorderlijk voor de rust.