Samenleving nauwelijks bezorgd om paardenwelzijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Samenleving nauwelijks bezorgd om paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:41

En idd kun je bij alles roepen dat het nog erger kan. Zo kun je makkelijk wegduiken achter elk excuus Gestoord .
Ik vind dat in elk geval geen goede reden om je ogen maar te sluiten voor het paardenwelzijn in ons land (en de hele wereld).

Ik vind het schandalig dat ik niets kan doen aan de dingen die ik om me heen zie. Ik baal daar enorm van. DB bellen? Ja, dat schiet op..... Die hebben bij mij allang afgedaan.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:42

Ik vind dat geen excuus, ik vind dat meer realistisch dan roepen dat alles erg is, maar niks doen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:43

Wat is het ergste?
Waarom is bijv een varken erger dan dat konijn?
Zitten toch beide opgesloten in een hokje?
En waarom kunnen er niet meer dingen tegelijk.
Op school leer je ook rekenen en taal tegelijk, gaat ook niet om de beurt Tong uitsteken

Idd nadya, roepen er is erger, dan mag je doorgaan met wat je doet?? Lachen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:46

Gewoon roepen dan en niks doen, kan jij alles tegelijk aanpakken, of is roepen genoeg om te zeggen ik doe er wat voor. Ik zeg het nogmaals heb schreinender omstandigheden gezien, maar ik maak tenminste een verschil door leven zo aangenaam mogelijk te maken, en veranderingen proberen maken Lachen

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:46

katiavl schreef:
Ik vind dat geen excuus, ik vind dat meer realistisch dan roepen dat alles erg is, maar niks doen Lachen

Precies Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:49

Ik doe er zelf wat voor, dus ik heb dan het recht tot roepen vind ik Haha!
Paarden staan niet hele dagen op stal...anders had ik ze niet gekocht.
Honden kochten we ook expres 2 tegelijk, leven ook in een roedel. En ook pas toen ik parttime ging werken.

Konijnen vogels enz hebben we niet Lachen

Dus ja, dingen tegelijk aanpakken kan, waarom niet?
Zlef zorgen dat je je dingen op orde hebt ook, dan kun je ook zonder schaamte roepen Tong uitsteken

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:50

runningkawa schreef:
Zlef zorgen dat je je dingen op orde hebt ook, dan kun je ook zonder schaamte roepen Tong uitsteken

Imo heb ik alles prima op orde, maar misschien dat jij er anders over denkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:51

Het geeft maar weer eens aan hoe mensen gewend zijn geraakt aan het beeld "paard op stal" en hoe 'normaal' dat wordt gevonden.
Nieuwe stallen worden bewonderd in de trant van oh wat mooi en wat hebben ze het daar goed voor mekaar. Wanneer mensen een boerderijtje/buitenhuis kopen en hun paard(en) bij huis kunnen hebben, wordt er al gauw als eerste een stalletje gebouwd, want tja dat hoort zo. Paarden die in de regen of in de winter buiten lopen, en ook nog eens geen dikke winterdeken op hebben, worden al gauw 'zielig' gevonden.

Het zit er blijkbaar zo ingebakken allemaal. Mensen realiseren zich niet meer dat paarden bewegingsdieren, kuddedieren en graasdieren bij uitstek zijn, en bovenal nog steeds paard zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:52

Dat kan, maar hoe een ander er over denkt is niet belangrijk.
Wat de behoeftes van een dier zijn wel.
Daar kijk ik naar. En de behoefte van een paard is niet de hele dag op stal. Die hoort te lopen, te spelen en kroelen met een ander, ipv neuzen door de tralies Lachen
En hoe je dat als eigenaar voor elkaar krijgt zal mij niet uitmaken...als het maar gebeurd Lachen

En dan hoor je mij niet zeggen dat het perse 24 uur buiten moet (waar ik ook niet op tegen ben), maar wel enkele uren op een dag Lachen
Dat is gewoon de tussenweg die ik bedoel Lachen

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:55

runningkawa schreef:
Dat mensen een kanarie hebben voor de zang vind ik geen punt, zo'n beestje kan het licht in iemands leven betekenen en is makkelijk te verzorgen dus een ideaal maatje voor zieke en oude mensen. Waar ik een probleem mee heb is dat het beestje wellicht in een veel te kleine kooi wordt gehouden of nooit eens lekker mag losvliegen.

Om eerlijk te zijn ken ik geen kanaries die los mogen (kan aan mijn omgeving liggen) Parkietjes dan weer wel. Maar daarom pakte ik ook expres de kanarie als voorbeeld.[/quote]

Parkietje en kanarie zijn voor mij zowat hetzelfde Bloos maar we hebben hetzelfde punt denk ik m.b.t. de grootte van de huisvesting.

Ik ben er voorstander van dat er een instantie regelmatig steeksproefsgewijs aanbelt om e.e.a. te checken voor wat betreft de zorg van huisdieren en eventueel waarschuwingen uitdeelt en bij herhalingsbezoek sancties treft. Het plaatselijke diernasiel doet dat trouwens bij nieuw geplaatste dieren, als je niet acoord gaat krijg je het dier gewoon niet mee en als zij constateren dat er structureel iets echt fout gaat met het verzorgen van de kat dan gaat hij terug naar het asiel om opnieuw geplaatst te worden.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:58

JoviBan schreef:
Het geeft maar weer eens aan hoe mensen gewend zijn geraakt aan het beeld "paard op stal" en hoe 'normaal' dat wordt gevonden.
Nieuwe stallen worden bewonderd in de trant van oh wat mooi en wat hebben ze het daar goed voor mekaar. Wanneer mensen een boerderijtje/buitenhuis kopen en hun paard(en) bij huis kunnen hebben, wordt er al gauw als eerste een stalletje gebouwd, want tja dat hoort zo. Paarden die in de regen of in de winter buiten lopen, en ook nog eens geen dikke winterdeken op hebben, worden al gauw 'zielig' gevonden.

Het zit er blijkbaar zo ingebakken allemaal. Mensen realiseren zich niet meer dat paarden bewegingsdieren, kuddedieren en graasdieren bij uitstek zijn, en bovenal nog steeds paard zijn.

Dat een paard een stal heeft wil toch niet automatisch zeggen dat ie daar 24 uur per dag in staat Verward

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 13:02

daniella74 schreef:
Ik ben er voorstander van dat er een instantie regelmatig steeksproefsgewijs aanbelt om e.e.a. te checken voor wat betreft de zorg van huisdieren en eventueel waarschuwingen uitdeelt en bij herhalingsbezoek sancties treft. Het plaatselijke diernasiel doet dat trouwens bij nieuw geplaatste dieren, als je niet acoord gaat krijg je het dier gewoon niet mee en als zij constateren dat er structureel iets echt fout gaat met het verzorgen van de kat dan gaat hij terug naar het asiel om opnieuw geplaatst te worden.

Maar wie bepaalt wat goed en fout is dan? Mijn katten komen bv niet buiten, alleen in onze eigen tuin als het mooi weer is. "Jouw" instantie vind dat vermoedelijk fout, ik niet. Ik vind het zieliger als ze aangereden worden of vergiftigd door een buurtbewoner met visjes / vogeltjes.
Maar ik weet zeker dat geen een dierenasiel zou zeggen dat mijn katten het slecht hebben.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 13:04

Denk dat ze het op mij bedoeld Lachen mieke is 24 uur stalpaard (proefpaard)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 13:05

runningkawa schreef:
waarom is een nerts slechter af dan een 24/7 stalpaard?
Ze hebben buitenlucht dus geen amoniak stal, een schone buitenren, een hokje met stro om te slapen. Krijgen op vaste tijden hun eten. En hun hokje is in vergelijk met de grote van het dier groter dan de stal van een paard.
En worden niet uit de stal getrokken met stijve spieren en moeten dan in de krul lopen. (niet luisterend prikkend met sporen en trekkend aan het bit, zich gelukkig prijzen dat vandaag de slof er niet aan zit)

Het is maar wat je beter en slechter vind Lachen
Voor mij zijn die cijfers even hoog Ja

Ik denk idd dat maar weinig mensen weten dat een paard een dier is om te lopen, een kudde dier is.
En die behoefte dus ook heeft.
Maar omdat hij eens geborsteld word heeft hij het blijkbaar goed? Lachen

Ben het hier helemaal mee eens!!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 13:09

IKbenEllen schreef:
JoviBan schreef:

Dat een paard een stal heeft wil toch niet automatisch zeggen dat ie daar 24 uur per dag in staat Verward

Nee, maar het gaat meer om het denkpatroon. Paard moet stal hebben... die redenering.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 13:11

Wendy schreef:
Nee, maar het gaat meer om het denkpatroon. Paard moet stal hebben... die redenering.

Wat is er mis met die redenering? Mijn paarden moeten een stal hebben ja.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 13:13

IKbenEllen schreef:
Wendy schreef:

Wat is er mis met die redenering?

Dat hij fundamenteel fout is. Een stal is geen eerste levensbehoefte voor een paard, dat zijn goed eten, ruimte om te bewegen en contact met soortgenoten en een mogelijkheid om uit wind en regen te kunnen komen.
Een stal hoort niet thuis in het rijtje met eerste levensbehoeften...

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 13:18

Een stal is toch een mogelijkheid om uit regen en wind te komen, weet niet hoe jij dat ziet?
Mijn paarden krijgen alles wat jij nu opnoemt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 13:20

IKbenEllen schreef:
Een stal is toch een mogelijkheid om uit regen en wind te komen, weet niet hoe jij dat ziet?
Mijn paarden krijgen alles wat jij nu opnoemt.

Het punt is dat je daar niet per se een stal voor nodig hebt. Een stal is een van de mogelijkheden.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 13:22

Ja maar ik als ruiter WIL die gewone stal. Ik zie niet in wat daar mis mee is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 13:27

Uit de regen en wind staan is toch in een stal?
Schuilstal is toch ook een stal?

Ik heb niks tegen een stal.
Ik heb wel wat tegen 24/7 (oke op het rijden na) op stal.

Toen wij verhuisde heb ik ook gezorgt dat de stal klaar was voordat ze kwamen.
Maar ik heb ook gezorgt dat er ondertussen al een maatje was gekocht en dat de weide veilig was afgemaakt Lachen

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 13:44

IKbenEllen schreef:
daniella74 schreef:

Maar wie bepaalt wat goed en fout is dan? Mijn katten komen bv niet buiten, alleen in onze eigen tuin als het mooi weer is. "Jouw" instantie vind dat vermoedelijk fout, ik niet. Ik vind het zieliger als ze aangereden worden of vergiftigd door een buurtbewoner met visjes / vogeltjes.
Maar ik weet zeker dat geen een dierenasiel zou zeggen dat mijn katten het slecht hebben.

Dat is het probleem met deze discussies, iedereen betrekt alles op zichzelf. Het gaat dan meer om chronisch vieze kattenbakken, slechte verzorging, slechte veterinaire zaken als niet ontworomen terwijl de wormen in kluwen eruit hangen, niet enten, niet behandelde aandoeningen/ziektes enz enz.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 14:27

daniella74 schreef:
Dat is het probleem met deze discussies, iedereen betrekt alles op zichzelf.

Klopt en ineens gaan sommige mensen zich persoonlijk verdedigen: "maar bij mij .... kan het echt niet anders, want .... ja 23.7 stal is eeeecht de enige optie, maar mijn paard is er echt gelukkig bij hoooooooooooor"
Dromen

Kennelijk voelen ze zich toch op een of andere manier aangesproken en begint er iets te knagen. Cool In dat licht is het misschien wel goed dat die mensen het op zichzelf betrekken. Pling

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 14:40

Er gaat niets bij mij knagen hoor ! Clown

Mijn paard moet ook in een stal! Duivel
Dat jij het daarmee niet mee eens bent daar zit ik niet mee. Je kan mij niet overtuigen met je uitspraken dat mijn pony wel 24/7 buiten moet blijven omdat jij denkt dat dat beter is. Sigaar

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 14:42

Nou als je mij daarmee bedoelt Arabesk: ik voel me totaal niet aangesproken hoor, en er knaagt ook niets. Knipoog

daniella74 schreef:
Dat is het probleem met deze discussies, iedereen betrekt alles op zichzelf. Het gaat dan meer om chronisch vieze kattenbakken, slechte verzorging, slechte veterinaire zaken als niet ontworomen terwijl de wormen in kluwen eruit hangen, niet enten, niet behandelde aandoeningen/ziektes enz enz.

En bij paarden gaat het om iets anders, of ook om deze zaken?