'Dressuur moet op de schop'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ibonn

Re: 'Dressuur moet op de schop'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 15:25

Citaat:
@ ibonn:
Ik begrijp jouw verhaal heel goed. Over sponsoren en de hoge toegangsprijzen..
Maar het is echter zo dat we deze sponsoren nodig hebben om een evenement te laten bestaan. In de paardensport is het sponsorpercentage hoger dan in andere sporten. Gemiddeld 80% van de inkomsten komt uit sponsoring en dat is echt veel. Begrijp je verhaal over het transparanter maken van de sport en dat iedereen op de beste plek wil zitten maar denk dat we de sponsoren in ere moeten laten en dan andere oplossingen vinden voor de toegangsprijzen want ik ben het met je eens dat deze aan de hoge kant zijn. Iemand die niets met paarden heeft zal niet voor deze prijzen naar een grote wedstrijd gaan.
Aan de andere kant als je kijkt naar een evenement als Jumping Amsterdam waar 2 of 3 wereldbekers verreden worden daar verschijt (normaal gesproken) wel de top van de wereld aan de start

Over het terugdringen van het aantal wereldbekerwedstrijden ben ik het overigens wel eens.

Ik denk dat we de promotie van de dressuursport voor een ander publiek (wat er niks van weet) op een heel ander niveau moeten doen. En heel belangrijk daarbij is dat het kleine beetje paardensport op TV op een duidelijke en eenvoudige manier wordt toegelicht. Het zou goed zijn als er eens wat meer van achter de schermen op TV zou worden laten zien..

Ik ben het eens met het feit dat je als organisatie niet zonder sponsoren kan, als bestuurs/commissielid van onze vereniging weet ik uit ervaring dat sponsorinkomsten nodig zijn om op het eind wat over te houden. Wat me alleen vreselijk ergert is dat sommige sponsoren, ook al hebben ze veel geld betaald, er niet komen voor de sport maar voor het netwerken. Dat zou ook ergens anders kunnen zonder uitzicht op de rijbaan em geef ze dan toegang tot een tribune als ze wel willen kijken.

En ook spelen de kosten van de accomodatie mee en dan vraag ik mij af, moeten alle concoursen in grote beursgebouwen gehouden worden? Zuidlaren, Indoor Brabant, Indoor Maastricht, Jumping Amsterdam. Is er echt geen andere mogelijkheid om een goed concours te organiseren in een iets minder presigieuze accomodatie? Voor de bezoekersaantallen is het toch duidelijk niet nodig om zo groot uit te pakken.
Ik ben bang dat we iets afdwalen van het eigenlijke onderwerp maar volgens mij is dit toch een van de onderliggende redenen voor weinig bezoekers.

Minder wereldbekerwedstrijden vind ik niet de oplossing maar wel een kleinschaliger aanpak van de bestaande wedstrijden. Als er maar minder wedstrijden georganiseerd worden, willen en mogen de toppers daar starten en blijven er geen startplekken meer over voor aankomende subtoppers die juist nu gelegenheid krijgen om in de minder populaire wedstrijden mee te rijden. Een soort super league binnen de dresuurwedstrijden zou hiervoor een oplossing kunnen zijn maar dat laat ik aan de echte experts over Haha!

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 16:16

@ ibonn: begrijp je redenatie Ja

Heb voor mijn afstuderen onderzoek gedaan naar paardensportsponsoring en het beeld dat je hebt over sponsoren klopt. 1 van de belangrijkste redenen om de paardensport te ondersteunen is het netwerken (na de reden dat ze zelf betrokken zijn bij de paardensport)
Maar de kracht van dit netwerken tijdens een paardensportevenement is juist wat er in de piste gebeurd. Het is voor de gasten van de sponsoren eigenlijk een 'avondje uit'.
Maar ik denk dat jouw idee voor een deel wel uitvoerbaar is waardoor er meer tribune plaatsen vrij zouden komen.

En wat betreft de locaties, lijkt me dat een moeilijk punt. Zoveel hallen zijn er niet in Nederland die ingericht kunnen worden op een groot internationaal paardensportevenement.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 17:07

Je kunt nu eenmaal een dressuurproef niet verkorten. De 10 kilometer hardlopen kun je immers ook niet in minder tijd doen of verkorten. Aangezien je te maken hebt met een traditionele sport is het nu eenmaal zo dat daar een bepaald gedeelte van de mensen heen gaat. Wil je spectakel, aktie dan ben je bij dressuur aan het verkeerde adres.
Echte dressuur kan een dressuurliefhebber best wel waarderen. Dat de ruiters hogere winstsommen moeten kunnen pakken ben ik het wel mee eens. Als lijkt het dat de twee toppers genoeg verdienen met de nevenactiviteiten uit het merk Anky en Isabell Werth. Neem je een Ikle, Baalen, bartels, Gal, Balkenhol die hebben geen kleding lijn en verdienen mischien weer veel door lesgeven, clinics rijden en dergelijke.
En de top is voor de gewone man helemaal niet meer haalbaar, het is een kwestie van geld geworden.
Jan met de korte achternaam acteert op dat niveau al helemaal niet meer.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 17:15

Citaat:
En wat betreft de locaties, lijkt me dat een moeilijk punt. Zoveel hallen zijn er niet in Nederland die ingericht kunnen worden op een groot internationaal paardensportevenement

Met de kans dat dit een oeverloze discussie kan worden Haha! Ik bedoelde eigenlijk goed uitgeruste manegecomplexen met voldoende stalling. Zijn er idd niet veel van maar zijn er ook niet veel van nodig. In een beursgebouw moet ook minstens één bodem, stallen en nog zoveel meer voor enkele dagen opgebouwd en weer afgebroken worden, dit tikt allemaal door in de prijs van de bezoeker.

Waar het in essentie om gaat, zijn de wedstrijden. Eten, drinken en strodorp zijn bijkomstig, leuk voor de organisatie en een bezoeker die een koopje hoopt te doen maar de ruiters (niet als eigenaars van kledinglijnen Haha! ) zal het worst wezen of er wel of geen markt georganiseerd wordt. Zij komen voor de prestaties in de ring, als die ring dan in een manege ligt of op een industrieterrein in een hal, maakt weinig uit.

Maar ik geef toe dat het makkelijk is om wat te roepen nav andermans uitspraken. Fantaseren en verbeterpunten aandragen kunnen we allemaal maar de uitvoering, dat is het probleem!
Wilde eigenlijk alleen maar aangeven dat ik het gewoon te duur vind Haha!

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 17:16

@ Kafue: Stal Bartels heeft wel een kledinglijn, bescheiden maar toch. Ook zij staan op de kaart van de ruiterkleding Haha!

JJsalinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 17:56

wat is er mis met springen met dressuur vergelijken, ik verveel me dood tijdens een grand prix proef van weer eens zo'n duitse amateur!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 18:11

@JJsalinero: dan kijk je toch gewoon niet?? Gezien de oefeningen die getoont moeten worden is het gewoon niet mogelijk om de proef in te korten... als je al die verschillende oefeningen niet interresant vind, dan is niemand die je verplicht om ernaar te kijken...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 18:14

Duitse amateur? Mag ik vragen wie?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 19:11

Je kunt een grand prix proef best inkorten als je alle dubbele of driedubbele onderdelen één maal vraagt.

En wat betreft dat hij wel weet dat de tribunes voller zitten bij de dressuur, dit is ook alleen bij de finales van wedstrijdseries en bij de kür op muziek. Maar op een EK of WK zitten de tribunes echt niet vanaf half acht, acht uur 's morgens, wanneer ze met de eerste Grand prix proeven beginnen, afgeladen vol over het algemeen.
Alleen Aken vorig jaar was een groot succes en wie organiseerde dat ook alweer? Juist, diezelfde man waarvan jullie allemaal roepen dat hij domme dingen voorstelt.....
Je kunt er op zijn minst eens over na denken in plaats van gelijk te roepen dat het niet kan (of oeverloos dooremmeren over "zucht....." ).

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 19:48

Oefeningen eenmaal laten zien betekend als je er een verpest je ook geen kans meer hebt.
In de basis mag je immers ook alles twee keer laten zien.

Weet je wat wel eens aktie in de zaal bracht als er eens normaal en eerlijk gejureerd ging worden.
Als het niet halthouden bij het groeten eens beloond ging worden met een 1 en het niet juist taktmatig passageren eens beloond ging worden met de cijfers die het waard zijn en niet met die die iedereen geeft.
Als je dus niet bij voorbaad als wist wie nr 1 en 2 werden, dat zou eens spannend zijn.

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 19:55

Ja!!! geef de kledingkeuze vrij!! Dan kunnen we midzomer tenminste in kleding rijden die geschikt is om in te sporten.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 21:48

sandr0 schreef:
MissVicky schreef:
Vind ik ook ditchie, over bruin of zwarte laarzen/tuig moeten ze niet zo moeilijk doen. Zolang we niet allemaal in het knalroze starten Knipoog

er zijn ook mooie roze laarzen Clown

Misschien toegestaan voor de Bixi :p met barbie roze jasje ;p

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 11:54

ThisIsMe schreef:
horseyfries schreef:
zie hierboven.... zucht....

Misschien is het dan zinvoller om in een topic als dit aan te geven wat volgens jou de juiste context zou zijn in plaats van enkel zo'n pedante opmerking te maken? Ik vind met name de 'zucht' erachter eerlijk gezegd een beetje onfatsoenlijk......

Iedereen begint hier gelijk te stijgeren dat kemperman die proefen korter wil. Dat zegt ie helemaal nooit niet. Hij geeft dat alleen aan als feit en dat door de hoeveelheid combinatie zo`n dag enorm lang duurt. En om die 2 reden pleit hij er dan voor dat de echte klappers "de mensentrekkers" in 1 blok worden gezet. Waardoor het voor de media interesanter is om een stuk van de filmen.

Dat iedereen gelijk over kortere proefen begint terwijl het niet gezegd word, wil maar eens zeggen hoezeer dressuurmensen bang zijn om aan hun principes te komen

Angel99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 01:38

Is dit kort genoeg bij A binnen komen in arbeids galop op X halt houden groeten en afgroeten en bij C in stap de rijbaan verlaten, hi,hi. Ben trouwens wel voor versoepeling van de kledingvoorschiften die vreselijke oudbollige rij-jasjes dat kan wel wat vlotter.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 01:45

Cayenne schreef:
Ik ben het ook eens met Sjef.
Men kan wel 90 minutenlang naar voetbal kijken, plus voor en na beschouwing, plus 2 uur aan interviews en reclame. Maar een paar uur per half jaar voor deze tak van sport is dan weer teveel gevraagd Verward

Jij slaat de spijker op zijn kop:Men kan uren naar voetbal kijken, en men KIJKT ook uren naar voetbal. En een paar uur voor dressuur is niet teveel gevraagd, tenminste: voor die paar liefhebbers. Zie je het verschil: de ene sport heeft iets waar veel mensen naar kijken: een te volgen wedstrijdvorm, makkelijk te begrijpen wanneer jouw club aan de winnende hand is, vele vedetten om te interviewen enz.
Wat heeft dressuur: paarden met antiek aangeklede mensen er boven op die al of niet met muziek erbij ingewikkelde pasjes maken. En dan die jurering, ook niet echt te volgen voor een goedwillende toeschouwer.
Onze sport is nu eenmaal minder boeiend voor de meesten. En juist daar wil Kemperman iets aan doen! Bravo, hij durft het aan om heilig onschenbaar dressuurland met hun neus op de feiten te drukken.
Ooit was de kur op muziek zoiets als vloeken in de kerk. Gelukkig waren er volhouders(Bartels) en nu blijkt dat de kur de sport gered en zelfs opgewaardeerd heeft.
Ik vind het een boeiende discussie, waarbij me nu al opvalt dat men weinig openstaat om ook maar iets uit te proberen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 01:53

[quote="Kafue"]Je kunt nu eenmaal een dressuurproef niet verkorten. De 10 kilometer hardlopen kun je immers ook niet in minder tijd doen of verkorten. .
quote]
De internationale proeven zijn wel in te korten hoor: ga maar eens tellen: een paar maal 10-15 passen piaffe en passage, dat kan dus gewoon 1x, aantal keren verruimen in draf: kan 1 keer, serie wissels om de 2 en om de pas, gewoon eenmaal zo serie en klaar.
Je ziet, logisch nadenken en er is wel tijd te winnen. Waarom zou je drie keer een passage laten zien?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 09:58

Kafue schreef:
Oefeningen eenmaal laten zien betekend als je er een verpest je ook geen kans meer hebt.
In de basis mag je immers ook alles twee keer laten zien.

Weet je wat wel eens aktie in de zaal bracht als er eens normaal en eerlijk gejureerd ging worden.
Als het niet halthouden bij het groeten eens beloond ging worden met een 1 en het niet juist taktmatig passageren eens beloond ging worden met de cijfers die het waard zijn en niet met die die iedereen geeft.
Als je dus niet bij voorbaad als wist wie nr 1 en 2 werden, dat zou eens spannend zijn.

Je spreekt jezelf tegen....
Hoe zou het namelijk spannender worden??? Als mensen maar één kans kregen om iets goed uit te voeren!!!