Citaat:@ ibonn:
Ik begrijp jouw verhaal heel goed. Over sponsoren en de hoge toegangsprijzen..
Maar het is echter zo dat we deze sponsoren nodig hebben om een evenement te laten bestaan. In de paardensport is het sponsorpercentage hoger dan in andere sporten. Gemiddeld 80% van de inkomsten komt uit sponsoring en dat is echt veel. Begrijp je verhaal over het transparanter maken van de sport en dat iedereen op de beste plek wil zitten maar denk dat we de sponsoren in ere moeten laten en dan andere oplossingen vinden voor de toegangsprijzen want ik ben het met je eens dat deze aan de hoge kant zijn. Iemand die niets met paarden heeft zal niet voor deze prijzen naar een grote wedstrijd gaan.
Aan de andere kant als je kijkt naar een evenement als Jumping Amsterdam waar 2 of 3 wereldbekers verreden worden daar verschijt (normaal gesproken) wel de top van de wereld aan de start
Over het terugdringen van het aantal wereldbekerwedstrijden ben ik het overigens wel eens.
Ik denk dat we de promotie van de dressuursport voor een ander publiek (wat er niks van weet) op een heel ander niveau moeten doen. En heel belangrijk daarbij is dat het kleine beetje paardensport op TV op een duidelijke en eenvoudige manier wordt toegelicht. Het zou goed zijn als er eens wat meer van achter de schermen op TV zou worden laten zien..
Ik ben het eens met het feit dat je als organisatie niet zonder sponsoren kan, als bestuurs/commissielid van onze vereniging weet ik uit ervaring dat sponsorinkomsten nodig zijn om op het eind wat over te houden. Wat me alleen vreselijk ergert is dat sommige sponsoren, ook al hebben ze veel geld betaald, er niet komen voor de sport maar voor het netwerken. Dat zou ook ergens anders kunnen zonder uitzicht op de rijbaan em geef ze dan toegang tot een tribune als ze wel willen kijken.
En ook spelen de kosten van de accomodatie mee en dan vraag ik mij af, moeten alle concoursen in grote beursgebouwen gehouden worden? Zuidlaren, Indoor Brabant, Indoor Maastricht, Jumping Amsterdam. Is er echt geen andere mogelijkheid om een goed concours te organiseren in een iets minder presigieuze accomodatie? Voor de bezoekersaantallen is het toch duidelijk niet nodig om zo groot uit te pakken.
Ik ben bang dat we iets afdwalen van het eigenlijke onderwerp maar volgens mij is dit toch een van de onderliggende redenen voor weinig bezoekers.
Minder wereldbekerwedstrijden vind ik niet de oplossing maar wel een kleinschaliger aanpak van de bestaande wedstrijden. Als er maar minder wedstrijden georganiseerd worden, willen en mogen de toppers daar starten en blijven er geen startplekken meer over voor aankomende subtoppers die juist nu gelegenheid krijgen om in de minder populaire wedstrijden mee te rijden. Een soort super league binnen de dresuurwedstrijden zou hiervoor een oplossing kunnen zijn maar dat laat ik aan de echte experts over