Rollkur debat tijdens Global Dressage Forum

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lise81

Re: Rollkur debat tijdens Global Dressage Forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 14:22

Huertecilla schreef:
Nogmaals, het maakt niet uit wat de ruiterij ervan vindt. De ethiek van de 21ste eeuw heeft de rijtechnisck van de 19de eeuw ingehaald en de publike opinie legt dat van de kant gewoon op als de ruiterij paard wil blijven rijden. Het alternatief is dat de maatschappij het gewoon helemaal verbiedt in lijn met het trekhondenbesluit bijvoorbeeld.
Buigen of barsten heet dat, met de tijd mee evolueren of uitsterven Haha!

hc

Idd, denk dat de dierenbescherming ook een groot voorstander is van het verbieden van op deze manier uitbuiten van paarden.
Ik heb wel eens te horen gekregen: "jij bent toch zo'n dierenvriend? Waarom rij jij dan paard - dat is toch niet echt diervriendelijk?"

- heb er nog geen goed antwoord op gevonden...

Kortom: het is wel belangrijk dat trainingmethodes e.d. onder de loep worden genomen!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 16:14

Is het niet veel belangrijker dat een boel goedwillende amateurs de hand in eigen boezem steken en beseffen dat zij anatomische en rijtechnische kwaliteiten missen om opeigen houtje na te doen wat topsporters doen? Vervolgens mislukt het of geeft hun paard aan het niet te kunnen en dan klopt vervolgens de methode niet. Begrijp me niet verkeerd, ik vind ook zeker dat er met beleid met dieren moet worden omgegaan. Maar je moet wel een verschil kunnen maken tussen mensen die dagdagelijks met hun dier(en omgaan, daarbij bijgestaan door experts zoals dierenartsen etc. en (goedwillende?) amateurs. De tendens in deze discussies is en blijft dat het per definitie niet goed is, dat de ruiters en amazones in kwestie absoluut geen goed wíllen doen en dat de betrokken DA's etc. allemaal zo corrupt zijn als iets, want zij "beschermen het systeem". We kunnen nu allemaal foto's gaan plaatsen met paarden die volgens ons niet goed worden gereden, maar kunnen we dat niet van alle rij- en opleidingsmethodes?
We kunnen ook wel steeds vasthouden aan richtlijnen en methodes die in de 19de eeuw zijn ontwikkeld, maar gaan we dan niet voorbij aan de evolutie van het paard? Of beter gezegd, de gemanipuleerde evolutie. Want paarden kun je nu niet meer vergelijken met de dieren van honderd of tweehonderd jaar geleden, daarvoor hebben wij als mensen ons te intensief met het fokken beziggehouden.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 16:16

detour schreef:
Slofgebruik is nooit goed. Sterker nog: Een goede fysio kan merken aan het paard dat er met slof is gereden, de achterhand gaat nl vaster zitten.

van die onzin heb ik nog nooit gehoord

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 16:41

In mijn ogen is het paard niet geëvolueerd. Ze zijn niet hoger gaan springen of harder gaan rennen in de laatste 20-50 jaar. Hun lichaam heeft nog steeds dezelfde mogelijkheden en beperkingen! Natuurlijk verschilt dit per paard. 100 jaar geleden waren in nederland vooral boeren werkpaard, nee- niet ideaal voor een grand-prix proef, maar ook tegenwoordig kan daar een prima basis proef mee gereden worden.

Wat veranderd is de wedstrijdsport en trainingsmethoden en het beeld wat mensen laten en willen zien. Een paard wat achter de loodlijn loopt is tegenwoordig meer geaccepteerd dan een paard die zijn neus naar voren steekt.
Met een goed getraind paard kan meer bereikt worden, alleen sommige manieren van trainen stuit andere mensen tegen de borst. Moeten deze mensen dan hun mond houden omdat ze het zelf ook niet beter kunnen?

De begeleiding die topsportende paarden krijgen is in mijn ogen ook niet altijd het beste voor het paard. Het is alleen bedoeld om het paard fit genoeg te houden om te kunnen presteren in de sport.
Allen op stal en onder begeleiding van een mens gestapt worden of gereden. Niks paard zijn, met andere paarden in de wei je uitleven en waarom niet? Uiteindelijk gaat het allemaal weer om geld.

Natuurlijk vind ik dat (goedwillende) amateurs geen methodes klakkeloos moeten gaan kopiëren van topsporters. Niet alleen om dat zij de anatomisch en rijtechnische kwaliteiten missen, maar vooral omdat topsporters niet heilig zijn - het zijn ook maar mensen.

(Ik vind deze discussie wel veel lijken op wat in western-algemeen gaat over 't "opbinden van westernpaarden")

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 17:02

Tuurlijk zijn de topruiters en amazones slechts mensen, maar dat zijn wij als "amateurs" ook. Kijk, ik ben er ook absoluut voorstander voor dat paarden in de wei komen en niet alleen aan de hand worden gestapt. Een paard is een paard, dat moge duidelijk zijn. Maar het is niet zo ontzettend zwart-wit als hier wordt geschetst. Discussies zijn hartstikke goed, maar je moet soms ook open willen staan voor bepaalde zaken en ook op z'n tijd durven zeggen dat je misschien wel erg snel conclusies trekt. Om maar even terug te gaan naar het beginpunt: waarom zeggen zoveel mensen nu dat de amazone uit het artikel niet om haar paard geeft? Dat vind ik geen eerlijke manier van discussiëren.

Mensen hoeven van mij absoluut hun mond niet te houden, alleen moeten diezelfde mensen ook niet doen of zij de wijsheid in pacht hebben. Want waarom zou een Anky niet van haar paarden houden? Natuurlijk spelen er economische belangen mee en die zullen zwaar wegen. En natuurlijk zie je misstanden, die wil ik ook absoluut niet goed praten. Maar waarom zo fel aggeren tegen een relatief kleine groep? Waarom dan niet "ten strijde" trekken in de plaatselijke manege, waar de paarden waarschijnlijk veel meer afzien dan vele anderen?
Een discussie als deze wordt nooit objectief gevoerd en is altijd éénzijdig, omdat de "tegenpartij" niet actief in de discussie betrokken is. En dan zie je dat er vaak wordt verder gediscusieerd op basis van aannames.

En wat je zegt over de boerenpaarden, het klopt dat je daarmee prima een basisproef kunt rijden. Maar veel verder ook niet.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 17:18

sjaantje schreef:
Ben ik het helemaal mee eens. MAAR, die atletisch gebouwde paarden die jij noemt zijn er niet in overvloed. Er zijn zat paarden op een bepaald niveau die gewoon niet door elke ruiter zomaar laag en rond gereden kunnen worden zonder dat iets in hun lichaam ze dwars zit. Daarom kan (goed) slofgebruik soms wel fijn zijn. Als is het alleen maar omdat het op den duur fijner voor het paard is (denk aan lange, grote paarden die iets in de rug niet helemaal lekker hebben zitten).

Dan ga ik liever naar een Osteopaat of een goeie Fysio dan dat ikzelf naar een slofteugel grijp. Helpt dat niet voldoende dan accepteer ik dat dit paard niet gebouwd is om op deze manier getraind te worden en zou ik er voor kiezen om een andere, wel bij het paard passende manier van trainen te zoeken.
Als jij last van je rug of nek hebt, helpt het dan wel dat iemand je in een pijnlijke houding vastzet met touwen (slof) en je zo dwingt te bewegen?? Lijkt mij niet hè? Knipoog

Wat is de definitie van 'Klassieke dressuur'. Dressuur is dressuur, het word alleen op verschillende manieren beoefend volgens mij...

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 17:34

(reactie op chevax)
Ik ben het er helemaal mee eens dat het niet zo zwart-wit is en ik zou nooit zeggen dat ze niet om hun paard geven, ik ben van mening dat ze dat vast doen.
En wat je schrijft over het manegepaard ben ik het al helemaal mee eens! (zie het topic over "manegepaard zonder weidegang")

In mijn ogen zijn beide partijen niet actief bij één discussie betrokken maar houden zijn er twee discussies die beide ongeveer over het zelfde gaan.

Ik ben een ontzettende amateur en wil vooral plezier beleven met mijn paard ipv sportbedrijven. Voor mij is het erg moeilijk om te begrijpen dat sommige mensen hun dier (bedoeld of onbedoeld) pijn doen of ongemakkelijk laten voelen, om hun eigen doel te bereiken (of dit nu op amateur niveau of topsport niveau is).

Ik heb de uitleg van de werking van de rollkur gehad van Jarco Dun (fysiotherapeut) en die zei dat het een goede manier is om de buikspieren te trainen. Maar er zit veel verschil in uitvoering hiervan en de tijdsduur van die "oefening".
Ik heb foto's gezien van een paard in de rollkur, die duidelijk zich ongemakkelijk voelt en zijn mond opensperde door de druk op het bit. Daar mag je toch als amateur je vraagtekens bij zetten en als ruiter mag (ik zeg niet gelijk moet) je daar voor schamen.

Ik snap niet dat Presidente van de Internationale club voor Dressuurruiters er even achteraan heeft gezegd: "mits dit het paard niet schaad of pijn toe brengt" oid

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 18:00

@Lise81: ik denk wel dat we grotendeels op dezelfde lijn zitten. Maar ik vind wel dat er een groep mensen is die koste wat het kost wil dat de beroepsruiters en -amazones verkeerd bezig zijn. Ik ben ook een enorme amateur en zal nooit bewust iets doen wat één van mijn paarden schaadt. Maar... ik denk ook dat je van mij ook best foto's zou kunnen maken waar ik me voor schaam als ik ze zie. Ondanks dat ik écht het beste voor heb met mijn paarden. Snap je wat ik bedoel? Als je maar lang genoeg wacht en foto's genoeg maakt, kun je zo van om het even wie dan ook een hele rij foto's publiceren die niet echt geweldig zijn.
En natuurlijk zijn er misstanden en deze moeten ook besproken worden. Maar of dat dan moet gebeuren door mensen die vaak zelf niet weten waar ze over praten? En daarmee bedoel ik niet persé amateur of niet, maar wel met voldoende kennis van het bewegingsapparaat en psyche om te kunnen oordelen.
Het lijkt ook vaak wel of , om maar bij het voorbeeld Anky te blijven, het een soort sport is geworden om tegen haar aan te schoppen. Vliegt Salinero weg, dan kan zij niet rijden. Zou hij echter nooit wegvliegen, is het de schuld van de stang en trens. Bokt het paard en valt ze er af, dan kan zij niet rijden. Zouden haar paarden nooit bokken, dan komt dat door angst en onderdrukking.
Je kunt vanachter je beeldscherm zo makkelijk oordelen over bepaalde zaken, zonder echter tot de kern te komen. Nogmaals en voor alle duidelijkheid: ik vind ook dat misstanden aan de kaak moeten worden gesteld. Maar vaak wordt er ook wel wat kort door de bocht geoordeeld.
Want hoeveel van de ruiters hier op Bokt die zo aggeren hebben zich daadwerkelijk in een paard verdiept? Ik denk dat je nog zou schrikken van het aantal mensen dat eigenlijk alleen maar de voor- en achterkant van een paard weten te vinden.
In de tijd dat die groep zó aan het uithalen is naar een veilige groep (en met veilig bedoel ik dat ze toch weten dat ze niet zullen worden tegengesproken door de ruiters die ze veroordelen), kunnen ze ook iets doen aan het andere paardenleed dat er is.
Of steek je energie in het schrijven/sturen van mails naar organisaties en ruiters waarvan je vindt dat ze het verkeerd doen. Inderdaad, je zult waarschijnlijk geen reactie krijgen. Maar als het je allemaal zó aan het hart gaat, dan maakt dat je niks uit. Dan is namelijk die druppel geen druppel op een gloeiende plaat, maar dan is die druppel het begin van een oceaan.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 19:00

Yvonnelind schreef:
sjaantje schreef:
Ben ik het helemaal mee eens. MAAR, die atletisch gebouwde paarden die jij noemt zijn er niet in overvloed. Er zijn zat paarden op een bepaald niveau die gewoon niet door elke ruiter zomaar laag en rond gereden kunnen worden zonder dat iets in hun lichaam ze dwars zit. Daarom kan (goed) slofgebruik soms wel fijn zijn. Als is het alleen maar omdat het op den duur fijner voor het paard is (denk aan lange, grote paarden die iets in de rug niet helemaal lekker hebben zitten).

Dan ga ik liever naar een Osteopaat of een goeie Fysio dan dat ikzelf naar een slofteugel grijp. Helpt dat niet voldoende dan accepteer ik dat dit paard niet gebouwd is om op deze manier getraind te worden en zou ik er voor kiezen om een andere, wel bij het paard passende manier van trainen te zoeken.
Als jij last van je rug of nek hebt, helpt het dan wel dat iemand je in een pijnlijke houding vastzet met touwen (slof) en je zo dwingt te bewegen?? Lijkt mij niet hè? Knipoog

Wat is de definitie van 'Klassieke dressuur'. Dressuur is dressuur, het word alleen op verschillende manieren beoefend volgens mij...

Oké je begrijpt duidelijk niet wat ik bedoel. Toevallig heb ik hernia's en weet ik dat het bevorderlijk is als je de spieren eromheen (rug en buikspieren) goed traint. Paarden kunnen uitstekende tussenwervels hebben. Zo ken ik er bijvoorbeeld een die dat heeft, maar eromheen gewoon iets te arm bespierd is. Om die spieren eromheen goed sterk te krijgen zeggen de fysiotherapeuten letterlijk dat je het paard veel diep en rond moet rijden (lang, groot paard). Alleen het probleem is dat die af en toe wel puntjes heeft waar hij die wervel voelt, dus niet daar laag wil blijven. Paard loopt aan de longe wel met zn neus over de grond, dus het is echt geen kwestie van elke dag de slof op zn strakst ofzo. Hij voelt het waarschijnlijk net op een moment dat je hem even door wilt sluiten. Op zo’n moment kun je twee dingen doen als mens, zoveel mogelijk rust creëren en soms met de slof net even dat stukje er wel doorheen kunnen houden, maar verder de slof los laten hangen. Of bv bute geven zodat hij de pijn niet voelt en dus toch spieren kan kweken en stoppen met de bute als er genoeg spieren op zitten en hij zn tussenwervel niet meer voelt. Maar dit laatste vind ik niet zo netjes omdat bute niet goed is voor die beesten. De fysiotherapeuten hebben echt deze keuze gegeven.
Er is op dit moment gewoon geen sprake van een ‘andere’ trainingsmethode. Dan zou het überhaupt niet goed komen.

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 20:01

Carte blanche???? Er zal toch enig algemeen toezicht moeten zijn op dierenwelzijn. en daar behoren trainingsmethoden ook onder. En wie zijn methode kiest met het paard met zijn anatomie, spierstelsel, conditie en natuurlijk gedrag en behoeften als uitgangspunt, zal zich niet schuldig hoeven voelen.

_jennifer17_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 21:01

Het welzijn van het paard gaat toch zeker voor, de ruiter moet eigenlijk eens nadenken hoeveel hij al verlangt van een paard (zoiets is namelijk niet aangeboren)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 22:27

Cayenne schreef:
Pletje123 schreef:
Het kan twee kanten op..

Had graag het hele gesprek gezien/gelezen.

Ik hou het wel even in de gaten, mocht ik het hele gesprek tegen komen Lachen

Ik was erbij en het is inderdaad nogal uit zijn context gehaald, wat hier blijkbaar gelijk aanleiding is voor de zo eerder genoemde "moraalridders" om weer op hun stokpaardje te klimmen....
Wat ze duidelijk bedoelde was dat iedereen eens op zou moeten houden met over trainingsmethoden te praten, alsof één recept goed was voor elk paard, maar dat iedereen naar zijn paard als individu moest kijken en ieder individueel paard op een zo goed mogelijke manier trainen met inachtneming van zijn lichaam en geest.

Wat betreft de suggestie van hartslagmonitor en drukmeter op de OS te laten meelopen, wat een grote onzin zeg. Dus degene die een arabier heeft met een van nature lage basishartslag en een mond waar geen verbinding mee te krijgen valt is dan automatisch de beste ruiter volgens jou?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 22:43

"Ruiters zouden de vrijheid moeten krijgen om te rijden op de manier die zij denken dat goed is,"
Vooral dat laatste stukje lijkt mij elangrijk: 'die zij denken dat goed is' Waarom stellen de meeste mensen dat de toppaarden bewust 'mishandelt' worden en dat de ruiters expres hun dieren mishandelen? Zij trainen omdat zij denken dat dat de beste manier is.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 01:00

horseyfries schreef:
Ik was erbij en het is inderdaad nogal uit zijn context gehaald, wat hier blijkbaar gelijk aanleiding is voor de zo eerder genoemde "moraalridders" om weer op hun stokpaardje te klimmen....
Wat ze duidelijk bedoelde was dat iedereen eens op zou moeten houden met over trainingsmethoden te praten, alsof één recept goed was voor elk paard, maar dat iedereen naar zijn paard als individu moest kijken en ieder individueel paard op een zo goed mogelijke manier trainen met inachtneming van zijn lichaam en geest.

Wat betreft de suggestie van hartslagmonitor en drukmeter op de OS te laten meelopen, wat een grote onzin zeg. Dus degene die een arabier heeft met een van nature lage basishartslag en een mond waar geen verbinding mee te krijgen valt is dan automatisch de beste ruiter volgens jou?

Kijk eens aan Afgod

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 11:40

horseyfries schreef:
Ik was erbij en het is inderdaad nogal uit zijn context gehaald (...)

Dus toch!

Het grote gevaar van de media.. Als je alleen die ene zin leest denken veel mensen meteen aan wat anders. Dat deed ik in eerste instantie ook.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 13:02

Huertecilla schreef:
Cayenne schreef:
"Ruiters zouden de vrijheid moeten krijgen om te rijden op de manier die zij denken dat goed is, en zouden zich hier niet schuldig over moeten voelen,"

Zo is het. Lák aan de ethiek van de 21ste eeuw. Rot op met je welzijnsnormen voor paarden, hadden ze maar geen paard moeten worden. Niet mee bemoeien hoe de ruiter bit, sporen, sweep, wat-ook eventueel als P+ gebruikt. De ruiter moet het toch allemaal zelf weten!? Frusty

Hiermee is weer eens duidelijk dat de overheid gewoon welzijnsnormen moet ópleggen Whoosh! Whoosh!

hc

Precies! Ben het voor een van de eerste keren ooit 100% met je eens. Ja
Vooral het dikgedrukte is goed gevonden.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 13:07

Ik denk ook uit conclusie getrokken, je kan het duidelijk vanuit twee kanten zien. En natuurlijk neem je dan de kant die je meest aanspreekt. Of het kan gewoon verkeerde uitspraak zijn, sommige mensen uiten zich anders dan bedoeld alleen jammer dat je er dan op genomen word, zou niks voor mij zijn elk woord dat je zegt word zoveel waarde aan geschat, zeker als je het negatief kan maken

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 13:22

horseyfries schreef:
Ik hou het wel even in de gaten, mocht ik het hele gesprek tegen komen Lachen

[/quote]

zoals jij het nu zegt klinkt het al anders , maar ja, die stelling word niet nergeplempt in het bericht dus is de reactie op het bericht ook logisch
dus bij wie zou je aan moet kloppen om te klagen , degene die het bericht verkeerd heeft geinterpeteerd en neergeplempt heeft als zijnde correct bericht Lachen

klopt dat je puur naar het paard moet kijken , naar de mogelijkheden en onmogelijkheden en vandaaruit verder moet gaan en binnen de grenzen mot blijven van wat een dier aankan
helaas word dat niet altijd gedaan
denk wel degelijk dat de discussie over bepaalde methodes kwa training aan de gang moet blijven , juist om mensen hioervan bewust te maken en dat er wel degelijk dingen zijn die voor een enkel paard en ruiter geschikt zijn en dat het gros van de mensen er gewoon ver van weg moet blijven.
en ik denk dat ook zeker de proffesionals zich er heel bewust van moeten zijn en blijven
juist in de wereld waar er het meeste geld in omgaat , de druk is daar veel hoger om ene paard op minder wenselijke manieren toch zover te krijgen binnen een beaald tijdsbestek
dus de kans op onbehoorlijke trainingsmethodes is zeker in de top een rsico

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 13:54

Zoals mijn vriend zei "als ik een chirurg op tv een open hart operatie zie uitvoeren met het grootste gemak dan ga ik dat toch ook niet thuis nadoen?"
Moeten topruiters nu voor alle imbecielen die er rondlopen hun paard maar anders gaan trainen?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 14:03

Er zijn veel minder topruiters dan imbecielen, dus dat is wel het makkelijkst.

Maar of het ook reeel is..? Nagelbijten / Gniffelen

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 16:35

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 10:06

horseyfries schreef:

Als men met de arabierenmond geen verbinding kan krijgen dient men beter te leren rijden.
Geen mond zo prettig en zacht als die van een arabier. Gaat men er een hoop ijzerwerk in hangen of heeft men geen "eerlijke" hand zal dit idd worden afgestraft door het paard. Misschien moeten hele volksstammen leren rijden op deze bloedpaarden dan leren ze voor eens en altijd alle poespas, geruk en getrek goed af! Dan is de basis van deze discussie ook gelijk opgelost.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 21:36

horseyfries schreef:
Ik was erbij en het is inderdaad nogal uit zijn context gehaald
Helaas ben ook jij niet bepaald objectief Knipoog
horseyfries schreef:
Er is net zo min maar één goed recept als dat er maar één slechte is.
Er is nogal een verschil tussen wat verschillende mensen als "goed" beschouwen. Iedereen vindt dat ie goed bezig is - zijn er maar weinigen die het express doen om hun paarden kwaad te doen. Niet iedereen kan het misschien even goed beoordelen. Genoeg mensen die de lichaamstaal van paarden niet begrijpen (of zelfs niet zien). Dat risico is er óók bij de toppertjes. Daarbij kan ambitie blind maken.

Reden genoeg lijkt mij, om kritisch te blijven kijken en de discussies te blijven aangaan.

JuuLePuuL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 23:29

Don_Marcello schreef:
Van barreren gaan ze (volgens sommige trainers) ook beter springen en een Duitse trainer/handelaar is daarop ook publiek veroordeeld. Door de verontwaardiging daarover is die praktijk nu gelukkig verleden tijd.

Voor de jonge bokkers, barreren gebruikte men enkele jaren geleden bij het springen. De balk werd dan, juist als het paard boven de sprong zet, hard tegen de benen omhoog gestoten, waardoor het paard steeds iets hoger ging springen dan hij de hindernis inschatte. Sommige deden zelf scherpe bierdoppen onder de bandages om ze nog wat gevoelliger te krijgen.

Vraag me af waar je dan mee bezig bent, met je paard in harmonie samenwerken of alleen maar denkend aan prestatie...

Leuke discussie, hou hem even in de gaten...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 23:45

sjaantje schreef:
detour schreef:
Slofgebruik is nooit goed. Sterker nog: Een goede fysio kan merken aan het paard dat er met slof is gereden, de achterhand gaat nl vaster zitten.

van die onzin heb ik nog nooit gehoord

Ik ook niet.
Mijn fysio/osteopaat was juist uitermate lovend de laaste keer dat ik mijn paard zo ontzettend los en tweezijdig evenredig bespierd was. Ik longeer en rij regelmatig met slof, juist omdat te kunnen bereiken. Als jouw paarden vast gaan zitten van een slof dan zegt dat meer over jezelf.