De dressuursport moet ingrijpend veranderen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chocotof

Re: De dressuursport moet ingrijpend veranderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 18:22

Beetje zonde om dressuurproeven in te korten.
Heb je je paard gewassen, ingevlochten en op
de trailer gezet om 1 minuut in de ring te rijden..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 18:23

_Veronique_ schreef:
Don_Marcello schreef:
Zullen we dan ook de marathon maar wat inkorten?

wat dacht je van de tour de France? Tong uitsteken

Wat dacht je van cricketwedstrijden? Haha! (kunnen zo'n 30 uur duren)
Nee, ik ben er ook niet voor. Wanneer het nou eens gewoon op tv te zien zou zijn, dan komt het publiek vanzelf wel. Zolang de tv het blijft boycotten, zal het idd wel een geheim blijven.

P3TR4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 18:25

Korter NO WAY!!

het is nu al heel kort, ben je straks 2.5 uur bezig, voor een proefje van 3 a 4 minuten, zou de sport niet echt aantrekkelijk maken, voor de gewone hobby ruiter. En ik zie die profs nou ook niet echt intensief trainen en de hele dag ermee bezig zijn, voor een paar minuutjes in de bak, zou dan echt een moment opname worden en 1 klein foutje en je bent weg! Nu kun je je in een proef een foutje permiteren omdat het toch allemaal lang genoeg duurt om je te herstellen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 18:27

Nog korter? Voor mijn gevoel groet ik al af als ik net binnen ben gekomen.

Enkele figuurtjes en wat overgangen en dat was het. Hoe wil men de gevraagde oefeningen in zo'n korte proef stoppen? Volgens mij mag ik dan achterwaartsgaand travers tonen o.i.d. Vork

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 18:33

Als Kemperman het over de dressuurport heeft en het inkorten van proefjes, heeft hij het echt niet over de amateurklassen in Nederland waar jullie 2,5 uur voor onder weg zijn. Die zzullen echt wel deze lenget houden. het gaat er om om topsport tv-aantrekkelijk te maken.

Voel je dus niet aaangesproken als welillende B, L, M of ZZ ruiter.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 18:38

Ik begrijp er niks van. Ziek
Half Nederland kan het in de zomer opbrengen om úren lang een lint wielrenners door het (overigens prachtige) Franse landschap te zien fietsen, maar een dressuurproefje van 5 minuten (waar doorgaans slechts 15 seconden van wordt uitgezonden op TV) moet ingekort worden. Gestoord

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 18:39

_Lorette_ schreef:
Nog korter? Voor mijn gevoel groet ik al af als ik net binnen ben gekomen.

Enkele figuurtjes en wat overgangen en dat was het. Hoe wil men de gevraagde oefeningen in zo'n korte proef stoppen? Volgens mij mag ik dan achterwaartsgaand travers tonen o.i.d. Vork

Ze hoeven geen travers te laten zien. Knipoog

Edit: En vinden jullie de proeven echt zo kort?
Ik vind ze toch ook redelijk lang, niet dat ze korter moeten, maar als er een combinatie in de ring verschijnt die me totaal niet aanspreekt dan lijkt er maar geen einde aan de proef te komen Clown
Laatst bijgewerkt door asjemenou op 30-10-07 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 18:40

Als er weer schaatswedstrijden zijn in Thialf zit iedereen uren te kijken naar steeds hetzelfde rondje en dan moet de dressuur korter, achterlijk gewoon!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 18:41

celano schreef:
Als Kemperman het over de dressuurport heeft en het inkorten van proefjes, heeft hij het echt niet over de amateurklassen in Nederland waar jullie 2,5 uur voor onder weg zijn. Die zzullen echt wel deze lenget houden. het gaat er om om topsport tv-aantrekkelijk te maken.

Ja, dat is wel zo, maar ik snap dan nog niet wat het er aantrekkelijker op wordt. Ik vrees dat je de paardensport wel een beetje moet mogen voor je naar dressuur gaat kijken. Indien je er niet van houdt, zal je er sowieso niet naar kijken, of het nou 3 minuten duurt of 10.

@ asjemenou; ik betrok het even tot de basissport Knipoog

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 18:44

En waar draaid het uiteindelijk om???

Geld geld geld en nog eens geld!!!
Geld, geld! Geld, geld! Geld, geld! Geld, geld! Geld, geld!

Waar gaat het dan toch allemaal nog over??

De passie voor paarden(sport) is hiermee volledig verdwenen!

Senja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 18:47

Ik vind het inkorten van proeven niet echt bevorderlijk voor de kwaliteit. Dressuur is een andere sport dan springen waarbij snelkracht veel belangrijker is en bij dressuur veel meer gefocust ligt op uithouding. Voor allebei heeft zowel paard als ruiter concentratie nodig en de snelheid bij springen vergt een andere meer intensievere concentratie dan dressuur. Bij dressuur gaat alles toch in een ander tempo maar duurt veel langer.

Beide sporten vergen een andere vorm van training van het paard en ruiter. en dat het niet aantrekkelijk is om naar te kijken ben ik het ook niet me eens maar voor en leek is het wel moeilijk om te zien hoe een paard loopt en welke fouten er gemaakt worden. Bij springen is het net even iets anders dat heeft een showelement in zich waarbij de klok een belangrijke rol speelt.

Ik denk dat paardensport op TV geen haalbare kaart is ik denk wel dat internet en internet TV een grotere plaats gaat innemen bij wedstrijden. Ik denk ook dat het veel professioneler gaat worden. Nu zie o.a. bij filmloop dat er vanuit een hoek gefilmd wordt dat gaat in de tijd veranderen er gaat vanuit verschillende hoeken gefilmd worden en de kwaliteit van de uitzendingen zullen drastisch omhoog gaan.

Ik kan het niet goed eens zijn met de stelling maar daarom ligt die er ook. En natuurlijk is een kuur op muziek leuker om naar te kijken dan de saaie verplichte onderdelen (voor de leek) We zullen zien wat de toekomst ons brengt.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 18:50

kom we korten de proeven in. rij ej een minuutje in de bak en klaar kan je weer naar huis.daarbij verhogen we het startgeld met 50,- per proef.en de mensen die voor hun hobby wedstrijden rijden kunnen dan niet meer starten. dacht dat paardrijden een sport was voor iedereen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 18:53

Het levert weer pecunia op he.
Proeven korter en aantal ruiters uit willen breiden? Is gewoon extra startgeld. Wat je ook nog kunt motiveren omdat er extra prijzen gegeven worden...

Het draait niet om het imago van de dressuur maar de kassa van het evenement...

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 18:55

Als de proefjes korter gaan worden mag de prijs om te starten ook wel gaan zakken .
ik betaal 9 euro per proef!! Boos!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 19:00

doom schreef:
Als de proefjes korter gaan worden mag de prijs om te starten ook wel gaan zakken .

dit gaat over de ZZGP ruiters, niet de KNHS ruiters

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 19:16

doom schreef:

Je wil niet weten wat de ruiters betalen waar dit topic over gaat Nagelbijten / Gniffelen

Die_Balken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 19:25

Ik ben het grotendeels eens met de stelling. Dressurproeven kunnen inderdaad korter op het hoogste niveau. Vooral de special en de de intermediare proeven. Een 240 seconde moet voldoende zijn. Mits de ruiters netals bij de turnsport de mogelijkheid de arena/vloer/rijbak waar de wedstrijd wordt vereden mogen verkennen voor een extra warm-up van 10 minuten in groepen van 5 tot 8 deelnemers bijvoorbeeld. Dit om individule spanningen die paard en ruiter kunnen hebben bij het betreden van het wedstrijdterrein wat in een eerlijker perspectief te plaatsen. Let wel hier mag dan geen jury bij aanwezig zijn!

Ook punttellingen mogen anders en de opbouw van proeven. Ik zou graag netals in de turnsport meer transperantie willen zien in jurering door in plaats van een cijferoordeel een strafpunten systeem. Oefeningen krijgen waarden en naarmate een oefening moeilijker wordt, en laat de keuze aan de ruiter welke oefeningen hij/zij wil uitvoeren. De resultaten bestaan dan uit de waarde van de oefeningen opgeteld minus de strafpunten op het rijtechnische vlak en de uitvoering van de oefening.

Het voorstel om een EK of Worldcup over meedere wedstrijden te verrijden klinkt eerlijk en aanlokelijk, hoewel men rekening moet houden met de problemen omtrent vervoer en de faciliteiten voor de paarden op de wedstrijd locaties.

Door het verkorten van de proeven kan men meer deelnemers laten starten en door het vrijgeven van de uit te voeren onderdelen krijgt men een gevarieerdere wedstrijd met een grotere competitie. Dit is voor de kijker eneverender en commercieel ook aantrekkelijker.

Mensen die hier nu behoudend reageren zijn bang voor de toekomst, want de jurysporten staan onder druk vanwege het gebrek aan transperantie (zoals bv bij springen) En ik juich het toe dat men vanuit de dressuursport zelf met initiatieven komt in plaats van dat de dressuur straks niet meer als "eerlijke en compitatieve" sport wordt beschouwd door buitenstaanders.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 19:27

celano schreef:

mm, maar dan nog , de dressuurproef is in weze niets anders dan een graadmeter van de mate van africhting van het paard , niets meer en niets minder
kortere proeven voegen buiten het misschien!! aantrekkelijker maken voor het publiek niets toe en breken waarschijnlijk alleen de sport maar af
mensen die interesse hebben in paardensport kijken toch wel , de mensen die gene interesse hebben laten zich met ene kortere proef echt niet verleiden tot het kijken van.
voorbeeld voetbal ...zolang ik niet onder dwang vatgebonden word voor ene tv en ik gedrogeerd word opdat ik mijn ogen openhoud zal ik niet kijken
al maken ze ene wedtsrijd twee keer een kwartier, zal dat niet veranderen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 19:30

Die_Balken schreef:
Ik ben het grotendeels eens met de stelling. Dressurproeven kunnen inderdaad korter op het hoogste niveau. Vooral de special en de de intermediare proeven. Een 240 seconde moet voldoende zijn. Mits de ruiters netals bij de turnsport de mogelijkheid de arena/vloer/rijbak waar de wedstrijd wordt vereden mogen verkennen voor een extra warm-up van 10 minuten in groepen van 5 tot 8 deelnemers bijvoorbeeld. Dit om individule spanningen die paard en ruiter kunnen hebben bij het betreden van het wedstrijdterrein wat in een eerlijker perspectief te plaatsen. Let wel hier mag dan geen jury bij aanwezig zijn!

Ook punttellingen mogen anders en de opbouw van proeven. Ik zou graag netals in de turnsport meer transperantie willen zien in jurering door in plaats van een cijferoordeel een strafpunten systeem. Oefeningen krijgen waarden en naarmate een oefening moeilijker wordt, en laat de keuze aan de ruiter welke oefeningen hij/zij wil uitvoeren. De resultaten bestaan dan uit de waarde van de oefeningen opgeteld minus de strafpunten op het rijtechnische vlak en de uitvoering van de oefening.
ik denk niet dta je dressuur kunt vergelijken met turnen , dressuur is het afrihen van het rijpaard en de gevraagde oefeningen zijn er om te laten zien dat het paard daadwerkelijk ene bepaald niveau heeft bereikt kwa africhting ...

Het voorstel om een EK of Worldcup over meedere wedstrijden te verrijden klinkt eerlijk en aanlokelijk, hoewel men rekening moet houden met de problemen omtrent vervoer en de faciliteiten voor de paarden op de wedstrijd locaties.

Door het verkorten van de proeven kan men meer deelnemers laten starten en door het vrijgeven van de uit te voeren onderdelen krijgt men een gevarieerdere wedstrijd met een grotere competitie. Dit is voor de kijker eneverender en commercieel ook aantrekkelijker. een serie wedstrijden lijkt me dan wel weer een mooie opzet en zeker transparantie wat betreft jurering lijkt me een hel goed plan (dat mogen ze in iedere klasse wel doorvoeren trouwens

Mensen die hier nu behoudend reageren zijn bang voor de toekomst, want de jurysporten staan onder druk vanwege het gebrek aan transperantie (zoals bv bij springen) En ik juich het toe dat men vanuit de dressuursport zelf met initiatieven komt in plaats van dat de dressuur straks niet meer als "eerlijke en compitatieve" sport wordt beschouwd door buitenstaanders.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 19:42

Raja schreef:
En waar draaid het uiteindelijk om???

Geld geld geld en nog eens geld!!!
Geld, geld! Geld, geld! Geld, geld! Geld, geld! Geld, geld!

Waar gaat het dan toch allemaal nog over??

De passie voor paarden(sport) is hiermee volledig verdwenen!

klopt, maar wel een realistisch beeld van hoe het er tegenwoordig aan toe gaat, en waar het daadwerkelijk om draait

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 19:44

alles voor het oog Slapen en het paard, daar gaat het niet meer om

edit : allemaal dagobert duckjes die er rond swansen

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 19:52

Feanyth schreef:
Denk dat dit ook niet ten goede zal gaan komen van de sport.
Dressuur is nu eenmaal een langer durende vragen van het paard om elke oefening optimaal te performen.
Wanneer alle oefeningen te kort op elkaar geplaatst worden kunnen zowel ruiters als paarden niet voldoende voorbereiden op de volgende oefening waar een bepaalde voorbereiding nodig is om de juiste krachtinspanning te geven.
Dit is puur het commercieel spelen om meer kijkcijfers, meer publiek en meer geld.

Als het komt op het ondersteunen om meer profs te krijgen in de sport zouden ze onderandere ook gelijk moeten gaan kijken naar het talenten ontwikkeling. Immers, echte talenten beginnen ook bij klasse B. Wanneer je in aanmerking wilt komen tot bv. de RaboTop moet je minimaal Z zijn. Hierdoor zie je ook nog eens vaak dat diegene genomineerd worden waar al een bak geld achter zit.

Persoonlijk denk ik dat de dressuur, maar ook het springen er goed aan zou doen om talenten te gaan zoeken in de B en L al. Er is genoeg talent, maar niet elk talent heeft zelf, of ouders, genoeg geld om een top paard te kopen en bij een top ruiter te gaan lessen. Dat zijn de talenten die we zouden moeten steunen en helpen.

En ben er zeker mee eens dat Dressuur niet vergeleken mag worden met Springen.
Dressuur is langdurig vrij laten komen van een verzamelde kracht.
Springen is het snel laten vrij komen van een explosieve kracht welke van korte duur is.

Wanneer mensen meer intresse in de dressuur willen laten krijgen zouden ze gewoon de langere proeven op TV moeten uitzenden met goede commentaar erbij. In de loop der tijd zullen mensen vanzelf de bewondering krijgen voor de dressuursport, ook mensen die het nooit eerder hebben gezien.
Korte proeven zullen absoluut niet de oplossing brengen voor de kwaliteit van de dressuur.
Wil je meer publiek? Dan moet je meer reclame en aandacht gaan besteden aan de dressuursport, net zoals met de springsport wordt gedaan.
Tevens geld dit voor alle takken van de paardensport.

Hier sta ik helemaal achter!! Perfect verwoord naar mijn idee Lachen

En vooral je punt:
Citaat:
Persoonlijk denk ik dat de dressuur, maar ook het springen er goed aan zou doen om talenten te gaan zoeken in de B en L al. Er is genoeg talent, maar niet elk talent heeft zelf, of ouders, genoeg geld om een top paard te kopen en bij een top ruiter te gaan lessen. Dat zijn de talenten die we zouden moeten steunen en helpen.
spreekt mij erg aan Ja

Westenwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 19:58

Weet je wat ze eens mogen inkorten! Al die voetbalwedstrijden en noem al die sporten maar op!

Als dan de tijd die daarvan overblijft eens wordt gebruikt om paardensport uit te zenden komt het ook eens in de media, raken er mensen in geintresseerd en dan heb je mensen die het leuk vinden om te kijken, dus meer publiek.. Als het nog korter wordt kan je niet eens meer afwerken.. misschien de stap eruithalen en de rengalop toevoegen, gaan we nog sneller...

Ansofie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 20:42

Suzanne F. schreef:
Hm dan wordt het gewoon een snelle circusact, puur voor het vermaak van het publiek.

Zucht.. idd.

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 20:48

Belachelijk...
als ze de proeven inkorten, komt er nog meer druk op de ruiter, die in een kortere tijd een goede prestatie neer wil zetten. Dit is echt niet bevordelijk voor het ontspannen laten voorkomen van het paard!
Dit streeft totaal het doel van de dressuur voorbij. De dressuur is geen doel opzich, het is een manier om te laten zien hoe los/goed aan de hulpen/krachtig/... is. Bij het nóg korter maken van de proefjes zal het dressuur nog meer een doel opzich worden.

Jammer...