Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
_Veronique_ schreef:Don_Marcello schreef:Zullen we dan ook de marathon maar wat inkorten?
wat dacht je van de tour de France?
_Lorette_ schreef:Nog korter? Voor mijn gevoel groet ik al af als ik net binnen ben gekomen.
Enkele figuurtjes en wat overgangen en dat was het. Hoe wil men de gevraagde oefeningen in zo'n korte proef stoppen? Volgens mij mag ik dan achterwaartsgaand travers tonen o.i.d.
celano schreef:Als Kemperman het over de dressuurport heeft en het inkorten van proefjes, heeft hij het echt niet over de amateurklassen in Nederland waar jullie 2,5 uur voor onder weg zijn. Die zzullen echt wel deze lenget houden. het gaat er om om topsport tv-aantrekkelijk te maken.
Voel je dus niet aaangesproken als welillende B, L, M of ZZ ruiter.
doom schreef:Als de proefjes korter gaan worden mag de prijs om te starten ook wel gaan zakken .
ik betaal 9 euro per proef!!
doom schreef:Als de proefjes korter gaan worden mag de prijs om te starten ook wel gaan zakken .
ik betaal 9 euro per proef!!
celano schreef:Als Kemperman het over de dressuurport heeft en het inkorten van proefjes, heeft hij het echt niet over de amateurklassen in Nederland waar jullie 2,5 uur voor onder weg zijn. Die zzullen echt wel deze lenget houden. het gaat er om om topsport tv-aantrekkelijk te maken.
Voel je dus niet aaangesproken als welillende B, L, M of ZZ ruiter.
Die_Balken schreef:Ik ben het grotendeels eens met de stelling. Dressurproeven kunnen inderdaad korter op het hoogste niveau. Vooral de special en de de intermediare proeven. Een 240 seconde moet voldoende zijn. Mits de ruiters netals bij de turnsport de mogelijkheid de arena/vloer/rijbak waar de wedstrijd wordt vereden mogen verkennen voor een extra warm-up van 10 minuten in groepen van 5 tot 8 deelnemers bijvoorbeeld. Dit om individule spanningen die paard en ruiter kunnen hebben bij het betreden van het wedstrijdterrein wat in een eerlijker perspectief te plaatsen. Let wel hier mag dan geen jury bij aanwezig zijn!
Ook punttellingen mogen anders en de opbouw van proeven. Ik zou graag netals in de turnsport meer transperantie willen zien in jurering door in plaats van een cijferoordeel een strafpunten systeem. Oefeningen krijgen waarden en naarmate een oefening moeilijker wordt, en laat de keuze aan de ruiter welke oefeningen hij/zij wil uitvoeren. De resultaten bestaan dan uit de waarde van de oefeningen opgeteld minus de strafpunten op het rijtechnische vlak en de uitvoering van de oefening.
ik denk niet dta je dressuur kunt vergelijken met turnen , dressuur is het afrihen van het rijpaard en de gevraagde oefeningen zijn er om te laten zien dat het paard daadwerkelijk ene bepaald niveau heeft bereikt kwa africhting ...
Het voorstel om een EK of Worldcup over meedere wedstrijden te verrijden klinkt eerlijk en aanlokelijk, hoewel men rekening moet houden met de problemen omtrent vervoer en de faciliteiten voor de paarden op de wedstrijd locaties.
Door het verkorten van de proeven kan men meer deelnemers laten starten en door het vrijgeven van de uit te voeren onderdelen krijgt men een gevarieerdere wedstrijd met een grotere competitie. Dit is voor de kijker eneverender en commercieel ook aantrekkelijker. een serie wedstrijden lijkt me dan wel weer een mooie opzet en zeker transparantie wat betreft jurering lijkt me een hel goed plan (dat mogen ze in iedere klasse wel doorvoeren trouwens
Mensen die hier nu behoudend reageren zijn bang voor de toekomst, want de jurysporten staan onder druk vanwege het gebrek aan transperantie (zoals bv bij springen) En ik juich het toe dat men vanuit de dressuursport zelf met initiatieven komt in plaats van dat de dressuur straks niet meer als "eerlijke en compitatieve" sport wordt beschouwd door buitenstaanders.
Raja schreef:En waar draaid het uiteindelijk om???
Geld geld geld en nog eens geld!!!![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Waar gaat het dan toch allemaal nog over??
De passie voor paarden(sport) is hiermee volledig verdwenen!
Feanyth schreef:Denk dat dit ook niet ten goede zal gaan komen van de sport.
Dressuur is nu eenmaal een langer durende vragen van het paard om elke oefening optimaal te performen.
Wanneer alle oefeningen te kort op elkaar geplaatst worden kunnen zowel ruiters als paarden niet voldoende voorbereiden op de volgende oefening waar een bepaalde voorbereiding nodig is om de juiste krachtinspanning te geven.
Dit is puur het commercieel spelen om meer kijkcijfers, meer publiek en meer geld.
Als het komt op het ondersteunen om meer profs te krijgen in de sport zouden ze onderandere ook gelijk moeten gaan kijken naar het talenten ontwikkeling. Immers, echte talenten beginnen ook bij klasse B. Wanneer je in aanmerking wilt komen tot bv. de RaboTop moet je minimaal Z zijn. Hierdoor zie je ook nog eens vaak dat diegene genomineerd worden waar al een bak geld achter zit.
Persoonlijk denk ik dat de dressuur, maar ook het springen er goed aan zou doen om talenten te gaan zoeken in de B en L al. Er is genoeg talent, maar niet elk talent heeft zelf, of ouders, genoeg geld om een top paard te kopen en bij een top ruiter te gaan lessen. Dat zijn de talenten die we zouden moeten steunen en helpen.
En ben er zeker mee eens dat Dressuur niet vergeleken mag worden met Springen.
Dressuur is langdurig vrij laten komen van een verzamelde kracht.
Springen is het snel laten vrij komen van een explosieve kracht welke van korte duur is.
Wanneer mensen meer intresse in de dressuur willen laten krijgen zouden ze gewoon de langere proeven op TV moeten uitzenden met goede commentaar erbij. In de loop der tijd zullen mensen vanzelf de bewondering krijgen voor de dressuursport, ook mensen die het nooit eerder hebben gezien.
Korte proeven zullen absoluut niet de oplossing brengen voor de kwaliteit van de dressuur.
Wil je meer publiek? Dan moet je meer reclame en aandacht gaan besteden aan de dressuursport, net zoals met de springsport wordt gedaan.
Tevens geld dit voor alle takken van de paardensport.
spreekt mij erg aanCitaat:Persoonlijk denk ik dat de dressuur, maar ook het springen er goed aan zou doen om talenten te gaan zoeken in de B en L al. Er is genoeg talent, maar niet elk talent heeft zelf, of ouders, genoeg geld om een top paard te kopen en bij een top ruiter te gaan lessen. Dat zijn de talenten die we zouden moeten steunen en helpen.
Suzanne F. schreef:Hm dan wordt het gewoon een snelle circusact, puur voor het vermaak van het publiek.