Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Ruudjw schreef:Uitlaat gas technisch zijn de oorlogen te paard wel een stuk schoner
Huertecilla schreef:Ik kom niet meer bíj....
De hele ruiterij stapt massaal van links op omdat JanSoldaat-te-paard de sabel links had. Sabel, niet om taart te snijden.
hc
Miss_Mustang schreef:Het paard heeft niet meegedaan aan deze technische vooruitgang, dus wat heeft het nog te zoeken in de oorlog?
Miss_Mustang schreef:ja maar zouden we inmiddels niet door moeten hebben dat je met oorlog niks bereikt? En dus paarden ENKEL en ALLEEN voor recreatie landbouw enz. gebruiken?
Niet dus helaas....
Want daar is geschiedenis belangrijk voor, leren van eerder gemaakte fouten...
Huertecilla schreef:Miss_Mustang schreef:Het paard heeft niet meegedaan aan deze technische vooruitgang, dus wat heeft het nog te zoeken in de oorlog?
en de mens wel?
Ik stel vboor dat we juist weer teug gaan naar oorlog te paard en de rest vergeten. Stel je voor G.W.Bush en BinLaden http://www.youtube.com/watch?v=hPvtJmuyzn4 en hónderdduizenden mensen in Afghanistan en Irak en elders zitten niet met de gebakken peren.
Serieus: wie mauwt over paarden in oorlog heeft de prioriteit écht niet op een rijtje en geen idéé wat oorlog inhoudt.
Voorbeeldje: in Irak worden amerikaanse jongens uit uitzichtloze achterstandswijken gedood om hun high-tech wapens die dan voor veel geld naar Hezbollah in zuidelijk Libanon gaan omdat die daar willen overleven tegen Israel waarvan de inlichtingendienst willens en wetens de amerkanen ervan overtuigd heeft Irak binnen te vallen.
Laat die NL militair toch lekker met sabel op zijn paard rijden. Niemand die zich daar druk over maakt. Wel zo fijn voor diens familie.
hc
Ruudjw schreef:Miss_Mustang schreef:ja maar zouden we inmiddels niet door moeten hebben dat je met oorlog niks bereikt? En dus paarden ENKEL en ALLEEN voor recreatie landbouw enz. gebruiken?
Niet dus helaas....
Want daar is geschiedenis belangrijk voor, leren van eerder gemaakte fouten...
Ik bespeur hier enig naief denk gedrag.
En het is ook niet waar. Grote oorlogen zijn super voor technologische vooruitgang.
En hoewel Mengele niet de meeste fijne gozer op aarde was, heeft hij wel het eea uitgezocht.
Nee is niet leuk als het jou of je familie treft, maar mensen zijn nu eenmaal diep van binnen nog steeds niet geciviliseerd.
En paarden voor de landbouw is barbaars, daar hebben we trekkers voor
Ruudjw schreef:Schijnbaar is de techniek dus nog steeds niet in staat om ons op geheel onherbergzame gebieden te brengen.
Huertecilla schreef:Schijnbaar is de techniek dus nog steeds niet in staat om ons op geheel onherbergzame gebieden te brengen.
Dat ervaar ik bijna routinematig. Ik rij regelmatig waar ik te voet niet kan komen: heb ik minimaal mijn handen bij nodig dan.
Ook is low-tech dé tech om high-tech te omzeilen.
Ook is low-tech dé tech om duurzaam te (over)leven.
hc
Huertecilla schreef:Ik kom niet meer bíj....
De hele ruiterij stapt massaal van links op omdat JanSoldaat-te-paard de sabel links had. Sabel, niet om taart te snijden.
Wie de vraag stelt over waarom die zieluguh paardjes de oorlog ingestuurd moeten worden moeten eens overdenken waarom nederlandse jongens in afghanistan op mijnen moeten rijden.
Zo vroegen amerikaanse jongens zich af wat ze in Vietnam deden en vragen zich nu af wat ze in Irak doen.
In Tora Bora reden amerikaanse soldaten te paard naar vestingen van de taliban omdat dit de enige manier was om daar te komen. Wat míj betreft hadden ze daar helemáál niets te zoeken.
Oorlog is smerig, er bestaan geen ´schone´ oorlogen. Paard of niet is irrelevant.
hc
OoappeloO schreef:Zoals een goed geschiedkundig ooit heeft gezecht: history does not repeat itself, but it surely rimes. Dus wie zegt dat de paarden niet weer voor oorlog gebruikt kunnen worden?
Verder: staat er ergens in het artikel dat de paarden in het heetst van de strijd gebruikt worden of aan de rand an een slagveld moeten werken..? Nee, en een logische verklaring is dat je te paard hulpeloos bent dan. Ze worden vnl voo rhet transport gebruikt, en om op plaatsten te komen waar een heli niet kan landen en een tank meteen vastloopt.
Dus wat nou zielughh..?
BTW die politiepaarden hebben de beste opleiding, verzorging en bescherming. In het heetst van de strijd voelen zij de spanning ook, en jaa dan dribbelen ze wel. Maar stijgeren niet, want dan vliegen ze er meteen uit als politiepaard! En kijk eens naar die paarden die bij bv. wedstrijden als 'preventief' staan, die staan gewoon lekker op rust. Weer niks zielughh.
Edit: Typo
OoappeloO schreef:En kijk eens naar die paarden die bij bv. wedstrijden als 'preventief' staan, die staan gewoon lekker op rust.
Huertecilla schreef:OoappeloO schreef:En kijk eens naar die paarden die bij bv. wedstrijden als 'preventief' staan, die staan gewoon lekker op rust.
´Preventief´? Staan die daar echt preventief om Anky of zo af te stoppen?! zoals op de wereldruiterspelen![]()
Zal even een actuele foto zoeken mbt het topic.
http://www.aussiesaddle.com/Carbine-scabbard.htm
hc