Illegale manege Winsum moet sluiten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

EquiNatura

Re: Illegale manege Winsum moet sluiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:56

Gerner schreef:
Een wijziging van dit bestemmingsplan is voor Weidelust de oplossing, waarbij het concurrentie-argument van de huidige manege niet zwaar tot niet zal meetellen. Moet men wel bestuurlijk Winsum zo ver krijgen dat ze die procedure willen starten op een correcte manier?

Zouden ze dat doen? Bestuurlijk winsum? (als ze al wat doen daar overigens Bloos )
De Stichting Willem Steenman manege is destijds wel opgericht met daarbij een constructie voor een concurentie beding van een ander soort gelijk bedrijf in de nabijheid van het dorp. Dit geven zij ook maar zo niet uit handen.....

MariekedB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 11:05

Yokie schreef:
Een wijziging van dit bestemmingsplan is voor Weidelust de oplossing, waarbij het concurrentie-argument van de huidige manege niet zwaar tot niet zal meetellen. Moet men wel bestuurlijk Winsum zo ver krijgen dat ze die procedure willen starten op een correcte manier?

De gemeente Winsum is in dit geval niet degene die hier beslist!
Dat is de provincie Groningen! En die willen niet meewerken!
Dat het al zo lang gedoogd is, zegt volgens mij meer dan genoeg over de gemeente. Zij MOETEN de manege aanschrijven om te sluiten, of ze nu willen of niet.

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 11:33

Met de provincie Groningen is ambtelijk prima te praten, mits een bepaalde gedeputeerde er ook oren naar heeft Nagelbijten / Gniffelen
Ik weet het fijne van deze zaak niet hoor, ik weet dan ook niet of er al een wijzigingsprocedure is gestart en of deze dan gestrand is met de goedkeuring van de provincie. In het laatste geval was het misschien oppertuun geweest de provinciale beslissing aan te vechten? Of.. te wachten op de inwerkingtreding van de nieuwe Wet op de ruimtelijke ordening. Zoals het zich laat aanzien zal de provincie op detailniveau zich zeker terugtrekken uit gemeentelijke zaken. En één manege, dat is op provinciaal niveau zeker een detail.

EquiNatura, ben benieuwd naar de inhoud en aard van die constructie en is de gemeente ook onderdeel van die stichting? Een privaatrechtelijke overeenkomst is vaak geen gegronde reden om een bestuursrechtelijke beslissing onderuit te halen, het gaat dan snel alleen nog maar om schadevergoedingen...

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 11:36

wat is illegaal als de gemeente het gewoon gedoogd...?

EquiNatura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 11:41

Het zou mij er toe lijken dat de provincie zich terug trekt, wat Yokie ook al zegt, het is een detail.

Ik heb geen id of de gemeente onderdeel is van de stichting.

MariekedB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 12:03

Het is inderdaad gestrand omdat de provincie geen goedkeuring wil geven. Weidelust kan hier volgens mij inderdaad nog bezwaar tegen indienen.
De rechtzaak staat, volgens mij, los van wat de provincie heeft besloten. Die hoeven geen rekening te houden met het termijn van beroep en bezwaar.
Verder weet ik het fijne er ook niet van.

annemiek1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 12:19

Ik ben daar een tijdje terug geweest om voor een paard te kijken (die zij daar had staan, voor iemand anders reed) en het liet op mij wel een goede indruk achter. Zijzelf leek heel gemotiveerd en het leek daar allemaal gezellig aan toe te gaan. Mja dit mag natuurlijk niet..

EquiNatura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 12:24

MariekedB schreef:
Het is inderdaad gestrand omdat de provincie geen goedkeuring wil geven. Weidelust kan hier volgens mij inderdaad nog bezwaar tegen indienen.
De rechtzaak staat, volgens mij, los van wat de provincie heeft besloten. Die hoeven geen rekening te houden met het termijn van beroep en bezwaar.
Verder weet ik het fijne er ook niet van.

Klopt idd .. de provincie heeft geen goedkeuring gegeven en ze kunnen in hogerberoep. Daarbij is de gemeente wel bezig met een nieuw bestemminsplan en heeft het mede om die reden gedoogd...

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 12:39

EquiNatura schreef:
Als er iemand zich een blaam betreft is het in dit geval de Gemeente Winsum. Ze hadden of eerder moeten handhaven gezien het oude bestemmingsplan, of eindelijk eens met het nieuwe bestemmingsplan op tafel moeten komen.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Ze hebben zolang gedoogd dat Klaas & Jelly hun manege konden uitbouwen dat hun hele bestaan daar nu op gefundeerd is. Nu zijn de mensen achter beide maneges gedupeerd.

Jip_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 12:57

annemiek1989 schreef:
Ik ben daar een tijdje terug geweest om voor een paard te kijken (die zij daar had staan, voor iemand anders reed) en het liet op mij wel een goede indruk achter. Zijzelf leek heel gemotiveerd en het leek daar allemaal gezellig aan toe te gaan. Mja dit mag natuurlijk niet..

Klopt, ze is ontzettend gemotiveerd en erg aardig, staat altijd voor je klaar.
Ook worden daar veel paarden naar de top gereden.

Maargoed, we zullen zien wat er gaat gebeuren !

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 13:04

Uums schreef:
EquiNatura schreef:
Als er iemand zich een blaam betreft is het in dit geval de Gemeente Winsum. Ze hadden of eerder moeten handhaven gezien het oude bestemmingsplan, of eindelijk eens met het nieuwe bestemmingsplan op tafel moeten komen.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Ze hebben zolang gedoogd dat Klaas & Jelly hun manege konden uitbouwen dat hun hele bestaan daar nu op gefundeerd is. Nu zijn de mensen achter beide maneges gedupeerd.

Mwog.. ook zonder de verder inhoudelijke kennis van het dossier kan ik hierbij wel de kanttekening plaatsen dat je als ondernemer ook verantwoordelijk bent voor de planologische erkenning van jouw bedrijfsactiviteiten. Zolang die erkenning niet in werking is getreden middels de juiste procedures blijf je risico's lopen...

rebble

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 14:33

Hmm.... Dit is niet leuk. Mijn ervaring met de WSmanege is niet echt positief, maar ook al van erg lang geleden.
Ik heb de indruk dat Klaas en Jelly eea aardig voor elkaar hebben en hoop dat alle partijen tot een oplossing komen!
En heb ook erg gepromoot dat mijn nichtje daar op les zou gaan, die is iig super enthousiast!!

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 17:20

Ik vind dat hier nogal veel conclusies getrokken worden zonder er het fijne van te weten. Ik ken beide bedrijven niet, maar het gaat mij wat ver om maar te stellen dat de klanten niet alleen wegliepen omdat de andere manege goedkoper was.

Bovendien, net wat Yokie zegt: L*llig voor de eigenaren van Weidelust, maar zij zijn lijkt mij toch donders goed op de hoogte van het feit dat bepaalde vergunningen/bestemmingsplannen niet strookten met hun activiteiten. Dan kan je gaan wachten tot het fout gaat.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 18:18

Ik ben jaren geleden al weggegaan bij de willem steenman manege omdat ze mijn paard (ik zeg dus MIJN paard, heb het niet over hoe zei met hun paarden omgaan, dat weet ik niet) sloegen in de les omdat ze 'gevaarlijk' was.

Zo ken ik veel meer mensen die toendertijd bij de steenman manege weg zijn gegaan. Dit is overgens 7 jaar geleden en hoe het er nu is durf ik niet te oordelen. Ik ken veel meiden die deze overstap van steenman naar weidelust hebben gemaakt en allemaal zeggen ze hoeveel leuker weidelust is. Ik kom er dagelijks lang en alles ziet er daar super uit. Jammer dat ze moeten sluiten.

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 19:04

Sodemetoeters, heb lang lang geleden op Steenman-manege rondgehobbelt en ergens staat me vaag bij dat Jelly en-of Klaas daar toen ook enthousiast rondliepen. En daarna dus blijbaar een eigen stal begonnen zijn.

Maar Willem Steenman manege, daar hoor ik de laatste tijd (lees de afgelopen jaren) eigenlijk geen goed verhaal meer over, ik ben er destijds ook weggegaan omdat alle instructeurs die voor mij wél goed waren er met ruzie weggingen. (en vermoedelijk zijn Jelly en Klaas toen ook weggegaan) En dan krijg je dus verhalen als die van Thokkadisje...

Jurisisch hebben ze gelijk, maar in de praktijk is het zeker jammer.

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 19:13

Ik reed zelf eerst altijd bij de Willem steenman manege.. En dat was gewoon niks, Pony's die niks wilden en konnen, Echt van die manege beesten..
Toen heb ik ook de overstap naar Stal weidelust gemaakt en het is daar zo veel beter.
Pony's waar je geen zweep bij nodig hebt, gezellig en altijd behulpzaam!
Als stal weidelust er niet was geweest was ik alsnog bij Willem Steenman weggegaan!

Ik vind het verschrikkelijk als Jelly er echt mee moet kappen! Ik rijd daar nou al vier jaar met plezier! En bij Willem Steenman heb ik weinig plezier gehad!

De Willem Steenman manege hoeft er ook echt niet op te rekenen dat hij zijn oude klanten terug krijgt! Er lopen daar ook nog maar eens 4 pony's waarvan 1 ook nog es niet zo veel meer voorstel Bloos
he bah, ik ben hier echt zo pissig over Tong uitsteken

Iepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 19:24

Ook ik weet een beetje waar de verhalen vandaan komen.
Ik heb echt jaren op de Willem Steeman manege gereden, vanaf jonge leeftijd. Ik heb daar echt superjaren gehad, was altijd ontzettend gezellig, leuke mensen enzo. En aan die tijd kwam een einde, er kwam steeds meer gezeur, er werd gestookt tussen allerlei mensen, er kwamen groepjes en er zijn gewoon wat niet zulke leuke dingen gebeurd. (Weet er het fijne niet van, maar weet wel dat mensen die er al jaren kwamen en veel hielpen er om weg zijn gegaan.)
Wij zijn er op een gegeven moment ook weggegaan, helaas. Is al wel weer een hele tijd geleden, maar wat ik nu nog van mensen hoor die er tot voor kort nog stonden, is dat niet echt positief. Erg jammer, het was zo gezellig vroeger...

Klaas en Jelly ken ik ook wel. Ben niet bij hun op stal geweest, maar ziet er verzorgd uit zo te zien. Kan daar verder dus ook niks over zeggen, maar wat men hier zegt over de WSmanege, daar ben ik het om deze redenen mee eens.
Hoop ook echt dat er een goede oplossing gevonden wordt voor beiden...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 20:41

de willem Steeman manege heeft trouwens ook een website,
http://www.reitdiepruiters.nl/nieuws/la ... ieuws.html

ik ken beide maneges niet maar ik zou ook liever les hebben bij een manege waar goed met de paarden wordt omgegaan en goed les gegeven wordt.
Ook als die betere manege duurder zou zijn zou ik nog iever meer betalen dan dat je er niets aan zou hebben en het altijd een ergenis is. aan alle regels voldoen wil nog niet zeggen dat je kwaliteit levert.

EquiNatura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 09:36

Yokie schreef:
Mwog.. ook zonder de verder inhoudelijke kennis van het dossier kan ik hierbij wel de kanttekening plaatsen dat je als ondernemer ook verantwoordelijk bent voor de planologische erkenning van jouw bedrijfsactiviteiten. Zolang die erkenning niet in werking is getreden middels de juiste procedures blijf je risico's lopen...

Daar geef ik je gelijk in.. Ook als ondernemer heb je je verantwoordelijkheden

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 12:55

Ik begrijp trouwens ook niet zo goed waarom het kinderachtig zou zijn dat Steenman hier een zaak van gemaakt heeft. En nogmaals, ik ken geen van beide bedrijven, dus ik heb geen enkele voorkeur voor een partij. Maar als ik mijn brood verdien met een bedrijf en ik krijg ineens oneerlijke concurrentie van iemand die zich niet aan dezelfde regels en vergunningen hoeft te houden die wel voor mij gelden, dan zou ik daar ook werk van maken. Dat staat volledig los van de manier waarop beide partijen omgaan met hun dieren en klanten. Of hij er wat mee opschiet weet ik niet, want uit de berichten krijg ik het idee dat op den duur het bestemmingsplan wel veranderd zal worden, maar ik begrijp zijn beweegredenen wel.

Iepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 13:15

Er is alleen geen sprake van een 'hij','zijn' of 'eigenaar', naar mijn weten is de manege van een stichting en is het dus geen bedrijf van iemand die er dagelijks zijn brood mee moet verdienen.
Tenminste, dit is altijd zo geweest, heb niet het idee dat het veranderd is.

Misschien dat het nu duidelijker wordt waarom mensen het kinderachtig vinden. De manege moet natuurlijk wel inkomsten hebben om te blijven bestaan, maar het is geen eigen bedrijf, er zijn dus geen mensen afhankelijk van de omzet van de manege. In tegenstelling tot Stal Weidelust, dacht ik.

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 14:00

Yokie schreef:
Cassidy schreef:
Dus als er geen manegelessen mogen worden gegeven, mogen ze wel les geven aan pensionklanten daar?
Is er dan geen constructie te bedenken dat de manegeklanten "pensionklanten" worden? Dat de manegepaarden worden verleast oid? Valt vast wel een mouw aan te passen.
Als de paarden daar niet per direct wegmoeten, is er een constructie te bedenken hoor!

Gerner schreef:
Als agrarier mag je wel pensionklanten houden. Je betaald tenslotte ook het hoge btw tarief. Pensionklanten vallen niet onder recreatie.

Dit klopt niet. Een agrarisch bedrijf met dito bestemming mag geen pensionklanten huisvesten. Dat is namelijk geen agrarische activiteit. Daar is zat jurisprudentie over te vinden en helaas voor de creatieve oplossingen: slechts het fokken van paarden is een agrarische activiteit. BTW tarieven doen niet terzake, alleen het bestemmingsplan.

Waarom kunnen bij ons inde omgeving dan alle boeren stoppen met hun boerderij en overstappen op een paardenpension?
ZIjn deze allemaal illegaal?

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 14:18

Bij ons geldt zelfs de regel dat agrarische bestemming het niet toestaat om een stal te plaatsen, dus ik kan me er iets bij voorstellen dat een paardenpension geen agrarische bestemming is, maar van de andere kant, voor koeien heb je ook een stal nodig. Raar ding die wetgeving.

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 14:27

misschien heeft het er iets mee te maken dat ze de boerderij ook nog hebben en ook nog boer zijn dus ?

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 14:48

Ik ken een aantal manege bedrijven die ook nog een agrarisch bedrijf erbij hebben.
Vreemd agrarisch en recreatie tegelijkertijd, waaronder vallen dan zorgboerderijen?
Het maakt mij verder niks uit. Ik klaag geen boer aan, zelfs niet de buurman die een pensionstal begonnen is. Je hebt niks aan vechten, je kan beter samenwerken.
En alles wat je een ander aandoet of wenst, krijg je ooit op je boterhammetje terug.
Ik vind het ook jammer voor beide partijen.