Paarden gevaarlijker dan honden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sparky10

Re: Paarden gevaarlijker dan honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 13:02

tja wat moet je daar nu op zeggen ?

ik heb zowel honden als paarden ,maar kan er nou geen vergelijking mee maken hoor , wie er in de praktijk gevaarlijker zijn ....

beetje raar onderzoek en een hele rare vergelijking

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 13:19

Ik ben wel benieuwd hoe vaak niet-paardenmensen nou het slachtoffer zijn van een paard.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 13:26

niet vaak

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 13:33

Ik denk dat het maar het beste is om gewoon thuis op de bank te blijven zitten, nergens meer heen te gaan en niks meer te doen en vooral niks meer leuk te vinden. Niet de kachel aansteken als je thuis zit, dat is ook weer slecht voor het milieu.

arno8 schreef:
Ik ben wel benieuwd hoe vaak niet-paardenmensen nou het slachtoffer zijn van een paard.

Hier ben ik ook wel benieuwd naar, want eerlijk gezegd vind ik als ik op (paarden)evenementen met veel honden kom, de opvoeding van de honden over het algemeen zwaar onder de maat.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 13:45

Dat is appels met peren vergelijken. Dat is hetzelfde dat je wolven zou houden i.p.v. honden. Dat is ook veel gevaarlijker en zouden meerdere mensen deze dieren houden dan zou het risico op bijtwonden ook groter zijn. De vergelijking klopt dus niet!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 14:25

Nicolletje schreef:
want eerlijk gezegd vind ik als ik op (paarden)evenementen met veel honden kom, de opvoeding van de honden over het algemeen zwaar onder de maat.

Juist, bij honden kan dat, als ie niet mee wil lopen, sleur je hem mee. En als hij ervandoor probeert te gaan, houd je hem wel tegen.

Bij paarden kom je niet ver als je alles op kracht moet doen...

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 14:34

Nouja ook dat, maar ik zie mijn paard al blaffen en bijten naar iedereen op straat die langskomt, zeg Scheve mond

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 15:06

Okay, ik snap heus wel dat omgaan met paarden gevaarlijker kan zijn, maar eigenlijk alleen als je er totaal gen verstand van hebt en als je neit wete hoe je er mee om moet gaan.

Bij paarden lijkt het me logisch dat de ongelukken groter kunnen zijn, omdat het dier groter, zwaarder en sterker is. Maar je meot er ook bij nadenken dat er altijd ongelukken en gevaren bij zijn in omgang met paarden, het is ene vluchtdier en een hond die zou eerder gezegt langzaam wegkruipen of meteen aanvallen.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 15:13

Ik werk met paarden én honden. En ik denk dat t kwestie is van herkennen van gedrag en weten hoe daar mee om te gaan.
Tuurlijk is omgang met paarden gevaarlijker, behalve 4 benen, een mond met tanden hebben ze ook nog een groot en lomp lijf dat ze tegen je kunnen gebruiken.

Ik vind artikel beetje raar geschreven, aanzien er aan 1 kant wel een waarheid in zit, maar het aan de andere kant ook redelijk onzin bevat.
Beetje nutteloze publicatie als je t mij vraagt.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 15:16

Wat is dat in godsnaam voor een vergelijking??? Dan zou er vanaf morgen ook geen enkele auto meer op de weg moeten rijden want dat levert nog veel meer slachtoffers per jaar op. Clown

Mensen hebben op straat eerder kans om aangevallen te worden door een hond als door een paard.. Clown En als je op een knol kruipt, dan ken je de risico's. Als je gewoon in een park loopt en je wordt plots door een hond van een ander aangevallen..tja daar kun je geen rekening mee houden!

Mananeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 17:41

ow, cool. Als we dan toch gaan vergelijken: hoeveel blessures komen er (wekelijks) voor in het voetballen??? Gaan we dat ook verbieden?? Koe (word ik persoonlijk wel blij van als dat van de buis is Haha!)

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 18:25

Ik heb toch meer schrik van een vreemde hond dan een vreemd paard hoor! Vind het maar een rare vergelijking. Als een hond bijt dan bijt hij meestal mensen die hij niet kent. Meestal verongelukken de mensen die zelf met paarden willen omgaan. Denk dat ze dit een nieuwe onderzoeksvraag gaan moeten stellen. bv: Hoeveel mensen raken er gewonden door een hond/paard die ze niet kennen. Dan kan je een betere vergelijking maken.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 18:52

Over opvoeden gesproken: inderdaad moet je een paard wel opvoeden om hem (qua frmaat) in bedwang te houden. Zonder opvoeding heb je letterlijk niets meer te zeggen als ie er vandoor gaat. Daarom ben ik het er in ieder geval mee eens dat paarden (doorgaans) beter opgevoed worden dan die talloze keffertjes die alles mogen van hun bazen omdat ze een gemakkelijker formaat hebben en om die reden blijkbaar geen opvoeding hoeven te ondergaan.
Ik denk dat je daarnaast kunt stellen dat de grotere honden meestal beter worden opgevoed dan bijvoorbeeld die (sorry) takke-jack-russels die ongestoord mogen keffen, springen, trekken enz aan de lijn, omdat een ruk aan de lijn ze verder wel tegenhoudt. Maar opgevoed zijn ze allesbehalve.
Geef mij maar paarden..... Knipoog

En verder; op deze manier lijkt dit onderzoek ook mij een loze vergelijking.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 18:56

viewtopic.php?f=11&t=846578

Trouwens, hoe verwerken de onderzoekers dit soort gegevens?
Is dan het paard het paard of de hond de veroorzaker van het ongeluk? Ik denk (volgens de statistieken) het paard, aangezien de ruiters door hun paard zijn afgeworpen. Dit soort ongelukken komt helaas vaak voor..... Huilen

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 18:59

Verward En hoe moet het nou met mijn gevalletje: ik brak een arm omdat er een hond vast hing in de staart van mijn paard waardoor mijn paard frontaal tegen een boom knalde. Ligt dat nou aan de hond of aan het paard?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 19:02

Mananeh schreef:
ow, cool. Als we dan toch gaan vergelijken: hoeveel blessures komen er (wekelijks) voor in het voetballen??? Gaan we dat ook verbieden?? Koe (word ik persoonlijk wel blij van als dat van de buis is Haha!)

Goed argument op zich; voetbal is voor zover ik weet inderdaad de sport die het meeste ziekteverzuim bij de beoefenaars veroorzaakt...(Wat mij betreft mag het ook van de buis Knipoog )

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 19:04

Haha, Anne.....
Tja, de directe oorzaak is hier opnieuw het paard.....nietwaar?

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 19:06

Wat een enorme onzinconclusie. Je legt toch geen zadel op je hond om er vervolgens hindernissen van ca. 1 meter te overwinnen. Honden zijn iets beter te controleren of te verplaatsen dan paarden, dus lijkt het me nogal logisch dat de paardensport meer risico met zich meebrengt.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 19:28

Mananeh schreef:

hier nog 1!

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 19:35

trouwens, ik denk dat de meeste 'alleen-honden-eigenaars' het prima met het artikel eens zullen zijn, de meesten die niets met paarden te maken hebben zijn er als de dood voor... terwijl ik idd ook liever een paard op me af zie rennen dan een grote hond...

Ik was laatst met n vriendin aan het rijden, en toen liepen we langs n grasveldje, en daar liepen mensen met honden (niet aangelijnd, wat overigens wél verplicht is), maar er waren 2 vrouwtjes, de 1 die riep snel haar hond terug, en de 2e was eigenwijs en vond dat we daar niet hoorden te lopen... (ze wisten niet dat we ze konden horen, de wind stond goed). Dus de 1e weer, "ja, maar als zo'n paard 1 keer schopt..."

Terwijl mn vriendin nog geen uur ervoor te paard werd 'aangevallen' door een hond waarvan t baasje m niet kon houden... das pas krom, die hing dus mooi in het paard dr benen... (ik bleef stil staan, dus mij vond hij niet interessant genoeg) Maar als je paard dan een schop geeft heb je het nog gedaan ook...

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 21:51

Pfff, is het nog steeds komkommertijd ofzo. Wat een vergelijking zeg. Slapen

Ik heb overigens 7 paarden en 4 grote honden, en nu?

Kern van de zaak is dat een paard niet zo snel over een tuinhekje zal springen om een kind te grijpen.

Graag sporten met sporten vergelijken en beet incidenten met beet incidenten.

Misschien moeten we er anders ook skieen, paragliden, basejumpen, parachutespringen bij betrekken.

Ohw ja, en van mij mag voetbal ook van de TV: Ik zeg weg met voetbal en meer paardensport op TV Knipoog

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 22:47

Normaal ben ik altijd wel een groot voorstander van de honden als hondenliefhebber...maarja in dit geval ook paardenliefhebber Tong uitsteken

en ook ik vind de vergelijking zwaar onzinnig en niet kunnen
tegenwoordig is alles maar gevaarlijk lijkt wel Sigaar

ik zie dit meer om de slechte verhalen van de honden van de laatste tijd een beetje in een doofpotje te stoppen....een soort van vergoeilijking...
ik vind niet dat je een planteneter met een vleeseter kunt gaan vergelijken, beide dieren handelen vaak instinctief....een hond hapt, een paard rent er vandoor...

beetje jammer weer dit Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 23:35

Onzinnige vergelijking dit.
Tja, paarden zijn in zekere zin wel gevaarlijker als honden, maar toch heb ik liever dat een paard op me af komt rennen als een hond...
maar vind het onzinnig om paarden met honden te vergelijken, dat is net zoiets als een mug met een olifant vergelijken...
Kan je op 2 manieren doen trouwens Haha!
1 een mug is gevaarlijker dan een olifant, want muggen geven meer letsel (prikken vaker)
2 een olifant is gevaarlijker dan een mug, want als een olifant een mep of een trap geeft, ben je dood Clown

't Is maar net hoe je de vergelijking maakt... imo klinkklare nonsens.

blondje053

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 03:11

honden en paarden vergelijken..hoe komen ze er bij??
In elke sport komen ongevallen en blessures voor.
Kijk maar naar voetbal en rugby.
Wij hebben zelf ook paarden en honden..Nog nooit problemen mee gehad( met die van ons dan of die van vrienden)...wel een keer gehad dat ik op de fietst zat en een klein keffertje me in de benen wou bijten(dat was dus 1 keer in mijn 17 (bijna 18)jaar of bestaan)..maar deze vergelijking tussen paarden en honden is echt onzinnig. en slaat nergens op.
Als ze voor alles wat gevaarlijk is regeltjes willen bedenken of het willen gaan verbieden zullen ze nog HEEEL lang bezig zijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 10:12

Albert schreef:
Denk dat het probleem juist is dat als je kiest voor fietsen je niet vraagt om loslopende/bijtende honden of op hol geslagen, ruiterloze, paarden die je van de sokken lopen met alle gevolgen vandien.... Knipoog

Waarbij een paard 500 kilo weegt en door de voorruit van een auto gelijk de inzittende huismoeder met haar drie kindere op weg naar school dodelijk verongelukken....
Vergelijk een hondenbeet en een loslopend paard met griep en tetanus.

Een ander héél groot verschil is dat de hondenwereld zich al decennia heel bewust is van de verantwoordelijkheden naar anderen en enórm in tijd en geld in wordt geïnvesteerd door eigenaren, fokkers, verenigingen en de overkoepelende organisatie. De hand steekt al decennia actief in eigen boezem.

De ruiterij wíjst alleen maar naar anderen; kan om ongevallen te voorkomen niet meer bedenken dan zeuren over een valhelm. Hoe naar binnen gericht symtoombestrijdend kan je denken?!
Hier op Bokt rijzen de haren je te bergen als je leest hoe slecht ruiters die in het openbare verkeer rijden de regels kennen, hoe makkelijk ze over naar eigen goeddunken daarvan afwijken denken, hoe de prioriteiten bij een val liggen. Let wel: in de regel!!! niet bij uitzondering.

Mijn schoonvader is neutraal ten opzichte van dieren. Hij koopt en leest uit interesse in wat wat hier doen boeken en tijdschriften over paarden. Bepaald geen vooroordeel, angst of gesloten geest daar.
Hij loopt dagelijks over de hei en is niet alleen maar positief over álle hondeneigenaren doch dat zijn blijkbaar de uitzonderingen en dat ervaart hij ook zo. Je wil hem echt niet horen over ruiters en hij heeft gewoon gelijk. De meeste ruiters zíjn onverantwoordelijk bezig, daarbij onredelijk arrogant en een paard wéégt zomaar 500 kilo.

Paarden zijn niet veiliger of gevaarlijker dan honden. De ruiterij echter is wel levensbedreigend voor de buitenstaander.

De denken ruiter zal zich niet aangesproken voelen, mijn punten herkennen en zich zorgen maken over de gevolgen voor hem/haar.

hc