Paardrijden als schoolvak

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Re: Paardrijden als schoolvak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 12:31

Ooh wat gaaf hee!! Denk dat het op de HAVO niet komt... helaas...

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 12:33

Vind het maar apart om paardrijden als schoolvak te geven...

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 12:53

Jeej,

Laat ik volgend jaar nou net naar het Wellant gaan Haha!

Canis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 12:56

Ik vind het een goed idee om naast het vak dier ook het vak paard (dus ook paardrijden) op een praktijkschool te geven.
Leerlingen kiezen voor een bepaalde richting waarin ze verder willen. Dit is een goede voorbereiding.

Mensen die iets met kleine huisdieren willen volgen toch ook het vak dier, zodat ze er verder in kunnen. Wordt er dan aangegeven van:"cavia's knuffelen doe je maar in je vrije tijd?"

Dan zijn er ook nog mensen die het leuk denken vinden om te leren paardrijden en later iets met paarden te gaan doen; Maar zelf nog nooit op een paard hebben gezeten, omdat het voor hun niet mogelijk is. Niet iedereen heeft ouders met een goed inkomen of een aardige buurman waarvan je de pony mag verzorgen.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 13:01

Wij hadden vroegr ook keuze gym,maar heb heel bewust NIET voor paardrijden gekozen.

Ik vindhet aan de ene kant onzin, aan de andere kant grappig.
Denk dat als ze het bij de Theorie houden het veel nuttiger is.
Geef anatomie, duidelijke lessen op een interessante manier.
Haal er een (goede!!!) zadelmaker bij, en laat die uitleggen hoe je ziet of een zadel past en hoe je alles moet opmeten.
Laat de "kinderen" ook op een paard zien wanneer een zadel past, en wanneer niet.
Ga naar een manege om daar de zadels te bekijken (ook op de paarden) ect.

veel leerzamer dan een paardrijlesje.
Probeer namelijk maar is groepjes in te delen in niveau'!
Leuk hoor, mensen die een eigen paard/pony hebben en die op een (vaak afgetrapte) manege knol zetten in een stal en draf lesje!

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 13:37

Ik denk zelf dat als ze paard geven het beste 1e week theorie andere week naar de manege voor praktijk

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 13:46

Lijkt me een goed plan, maar alleen als er de keuze is om ook te weigeren.
Als het uurtje paardrijden via school ontaard in een rondje hobbelen, of als het niveau en de stijl niet helemaal aansluit met wat je normaal doet, kan het meer kwaad doen dan goed. Maar voor degenen die normaliter nooit in aanraking komen met paarden misschien wel handig om theoretisch te leren hoe een paard in elkaar steekt en waarom hij zo reageert zoals hij reageert.
Aan de andere kant: moet je de paarden ook trakteren op ruiters die eigenlijk helemaal geen interesse hebben in paardrijden?

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 14:28

ik heb het ook al op me werk.
ik werk op een manege
en daar komen ook 2x in de week kinderen van het wellant college 10 per keer
het is echt een gekke huis dan want die weten helemaal niks van paarden en somige zijn er dan ook gewoon echt bang voor nou zie dat maar op een rug van een paard tekrijgen :N nee dat lukt dus niet

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 14:46

Citaat:
Nou ik vind het belachelijk.
Die kids hoeven maar 4 jaar naar school, zorg dan ook dat ze echt wat leren. Paardrijden doe je maar in je vrije tijd hoor.

Ik zou zeggen dat ze eerst hun tijd kunnen steken in 'leren' van bijvoorbeeld de nederlandse taal, gezien het treurige niveau waar landelijk genoeg over is te doen.
Van het neerkalken van teksten met ongelooflijke schrijffouten, waarbij je je moet afvragen wat de norm is om door te stromen naar een klas hoger of andere opleiding.
Op de fora's en ook hier op bokt is het treurig gesteld, en dan spreken we niet over éénmalig fouten maken maar blijkt dat een ingeslopen onkunde te zijn ofwel de nederlandse taal niet fatsoenlijk kunnen schrijven en zelfs geen uitleg kunnen geven wat een normaal nederlands woord betekend.
Weet je niet waar landelijk over wordt gesproken, bekijk dan maar eens een filmpje van de status 'jeugd zonder toekomst'

Dus zorg eerst dat leerlingen taalvaardig een school kunnen afronden, dan is er hopelijk ook een toekomst en een baan in het vooruitzicht.
En dan net als ieder ander werken voor je hobby.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 15:52

groenhorstcollege in velp doet dit nu al 2 schooljaar.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 16:04

juno1 schreef:
Citaat:
Nou ik vind het belachelijk.
Die kids hoeven maar 4 jaar naar school, zorg dan ook dat ze echt wat leren. Paardrijden doe je maar in je vrije tijd hoor.

Ik zou zeggen dat ze eerst hun tijd kunnen steken in 'leren' van bijvoorbeeld de nederlandse taal, gezien het treurige niveau waar landelijk genoeg over is te doen.
Van het neerkalken van teksten met ongelooflijke schrijffouten, waarbij je je moet afvragen wat de norm is om door te stromen naar een klas hoger of andere opleiding.
Op de fora's en ook hier op bokt is het treurig gesteld, en dan spreken we niet over éénmalig fouten maken maar blijkt dat een ingeslopen onkunde te zijn ofwel de nederlandse taal niet fatsoenlijk kunnen schrijven en zelfs geen uitleg kunnen geven wat een normaal nederlands woord betekend.
Weet je niet waar landelijk over wordt gesproken, bekijk dan maar eens een filmpje van de status 'jeugd zonder toekomst'

Dus zorg eerst dat leerlingen taalvaardig een school kunnen afronden, dan is er hopelijk ook een toekomst en een baan in het vooruitzicht.
En dan net als ieder ander werken voor je hobby.

Hier ben ik het mee eens. Waarom zou je 'leuke' dingen gaan doen als er nog zoveel basisdingen zijn die aandacht behoeven. Leerlingen hebben naar mijn mening op het VMBO nog veel meer behoefte aan Nederlands, Engels en wiskunde dan aan al die praktijkvakken.

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 16:15

Ik ben het ermee eens dat vooral VMBO leerlingen eerst maar eens hun taal moeten leren. Maar opzich vind ik lessen met dieren niet verkeerd, alleen om nu een heel apart6 vak te geven over paarden? Nee. Van mij mag er best een vak zijn met dieren waarin ook paarden en paardrijlessen zijn opgenomen, maar alleen paarden lijkt me iets te. Dieren kunnen verzorgen vind ik een belangrijk deel van de ontwikkeling, want je leert er verantwoordelijkheid voor te hebben (nouja, ik ga er van uit dat ze dit leren)

Persoonlijk zou ik het natuurlijk geweldig vinden als ik zo'n vak zou kunnen volgen, maar ik zie niet echt in wat je er nou aan hebt in je toekomst..

Lydjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 16:21

Is echt stoer Haha! Wij kunnen dat alleen in het 4e of 5e ofzo, en dan maar een kwartjaar. Maar ik rijdt nu M1, dus ik vraag me af of het verstandig is om dat dan te doen, want ik denk niet dat ik er dan veel aan heb... Tong uitsteken
Maar is natuurlijk wel leuk om op een vreemd paard te rijden.
Maar opzich ben ik het wel een beetje eens met de andere, school is zo niet echt school meer want paardrijden is een sport...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 16:23

Citaat:
Persoonlijk zou ik het natuurlijk geweldig vinden als ik zo'n vak zou kunnen volgen, maar ik zie niet echt in wat je er nou aan hebt in je toekomst..

Wij moesten trefballen met gym. En turnen, en de coopertest lopen. Wat heb je dáár nou aan? Ook helemaal nix.

Ik neem aan dat het vak Paard niet in de plaats komt van NL, Engels of andere nuttige zaken. Daarbij zijn dat vaak verplichte vakken en mag je er nog iets bijkiezen. Nou als iemand daar het vak Paard bij kiest, so what? Alsof je dan geen fatsoenlijk Engels en/of Nl leert? Wat had ik nou aan het vak Aardrijkskunde? Toch ook helemaal niets? Steden uit mijn hoofd leren? Daar heb ik toch Google Maps voor.

Als het een goed doordacht programma wordt, beetje biologie/anatomie erin, beetje voedingskunde erin, beetje rijden erin. Niets mis mee toch? Als daar toch je interesse ligt.

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 16:39

Joh, wij hadden het vak dier, 4 uur in de week dier, dus paard maar dan dier Tong uitsteken Wat maakt het dan uit of je paard doet of dier. Je krijgt het toch 4 uur. (De mensen van mijn nieuwe school hebben mij ook heel raar aangekeken dat ik 4 uur in de week dier heb gehad en hun lekker achter de tafeltjes hebben gezeten Tong uitsteken)

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 16:40

Cassidy schreef:
Lijkt me een goed plan, maar alleen als er de keuze is om ook te weigeren.
Als het uurtje paardrijden via school ontaard in een rondje hobbelen, of als het niveau en de stijl niet helemaal aansluit met wat je normaal doet, kan het meer kwaad doen dan goed. Maar voor degenen die normaliter nooit in aanraking komen met paarden misschien wel handig om theoretisch te leren hoe een paard in elkaar steekt en waarom hij zo reageert zoals hij reageert.
Aan de andere kant: moet je de paarden ook trakteren op ruiters die eigenlijk helemaal geen interesse hebben in paardrijden?

ja maar er word gezegt dat het een keuze vak is, het zal net een vak worden als de andere keuze vakken op de praktijkscholen.

Zoals ik al eerder heb gepost: Vap (verwerking van argrarische produkten), bloemsierkunst, groenverziening, dierhouderij etc. Deze vakken worden gegeven, 2 a 3 uur dat is Theorie en praktijk.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 16:48

Leuk idee..
Maar niet als schoolvak, dat vind ik nou net weer iets overdreven...
Zou het liever los zien, als vrij vak, erbij!!! dus niet ipv...

Vind het voor een vmbo ook niet echt noodzakelijk..

het vak dier... vind ik trouwens stuk ruimer dan paard.... Zit
een wereld van verschil in.. muis, goudvis, paard, hond, kat, hamster,
kanarie, parkiet, kameleon, gekko, rat, cavia, zebravink, konijn.. en dan
heb ik het nog niet eens over koe, geit, schaap, lama, eend, kip......
en ehhh, wilde dieren, zijn er ook nog.....
Denk dat paard alleen dan wat kort door de bocht is..

Heb zelf ook studie met dieren gedaan daar reed je zelf in je vrije tijd..!!
Dus 's avonds, inclusief, wachten tot laatste les was afgelopen, bak omscheppen
en de gehele gang vegen en schoonspuiten...Werd dan ook gezamelijk gekookt en
gegeten, reuze gezellig...
Op paarden van de school kon gelest worden, kosten toen 10 gulden per les..
(nee niet 100 jaar geleden maar 10 jaar....) Vriendelijke prijs!
Er werd gereden op paarden van de school. In bak van de school..
Wel een lange wachtlijst zoals je je kunt voorstellen..

Krijg je natuurlijk de discussie, dat teamsport belangrijker is..
Dat sommige mensen vinden dat ze te goed rijden...Of een manege paard niet
goed genoeg voor ze is, want daar kunnen ze niets meer van leren..
Ach voor alles kun je wat zeggen, en tegen alles ook ( Duivel ..)

Denk dat het buiten schooluren als extra vak, of in plaats van lichamelijke
oefening kan.. Maar denk niet voor het bedrag wat ze voor ogen hebben...
De tijd zal het leren......

Tamara_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 17:22

Ik zit al op het welland Haha! het is praktijk en nu als we praktijk dier hebben mogen we wel is op de school paarden gaat rijden maar als dit wordt ingestelt,, heb ik namelijk al gehoort dat is het wel leuk Haha!

manonetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 17:56

Idd een leuk idee, maar niet als schoolvak. Sport is voor in je vrije tijd. Ik vind zelf gym ook niet nuttig alsof ik ooit iets ga doen met softbal, turnen of volleybal e.d.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 17:58

paardrijden hoeft geen sport te zijn, ik werk nu ook in de paarden heb van mijn hobby mijn werk gemaakt. En trouwens het is een praktijk school waar kan je beter in de praktijk werken als op een praktijkschool en als je het niet wilt hoef je er niet voor er kiezen.

Ilse_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 18:43

Ik zou het echt zoooo graag willen bij ons op school, VWO daar doen ze echt niks anders dan alleen maar les...met gym gaan we dan nog vooral voetballen en handballen ook.. Boos! ik zou echt graag willen dat we met sportorientatie ofzo uit paardrijden (of zwemmen) kunnen kiezen, de lessen zullen dan een stuk leuker zijn Haha!

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 19:31

wow wat gaaf Bloos! paard als vak hebben Haha!

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 19:33

Een beetje stom om te denken maarre... was ik nou maar wat dommer, wat zou ik dat graag willen!

yv0nnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 19:35

Hadden wij dat vak maar bij ons op school!! Is er eindelijk eens een leuk vak Knipoog

joyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 20:12

Ik heb dat.. ik zit in bilzen op de sporthumaniora Haha! Is gewoon havo en je kunt een sport erbij kiezen.. Naast de school is een manege. (manege is van school) En daar moet je na school gaan rijden (je moet er wel een eigen paard voor hebben + €250 per maand) en naast de standaard vakken in je lesrooster, heb je ook nog theorie van paarden. Clown