Paardenbak rukt op

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paardenbak rukt op

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 09:19

Mijn bak licht naast de stal, 5 meter ofzo.
Bouwblok houd op na 2 meter.
Als ze bij mij moeilijk gaan doen over het licht zet ik de palen wel tegen de muur van de stal aan.
Moet er wel wat meer watt komen hangen omdat ze dan verder weg moeten schijnen...wat ze willen Tong uitsteken Hun verzoek..wij draaien Haha!

ratzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 09:21

Als ze nou gewoon duidelijk hadden gesteld wat wel en niet mag, dan waren er niet zoveel illegale bakken maar hadden mensen tenminste een houvast waar ze aan moeten voldoen. Maar ook dat werd niet afgegeven, ook niet als je er naar vraagt. Mocht het zo zijn dat ze ineens paardenbakken weg laten halen denk ik dat ze wel een hoop op zich afhalen. Kijk als een bak er net een jaar ligt, is het een ander verhaal, maar mensen die hun bak al jaren hebben liggen en daar verder nooit klachten van horen die opeens van de gemeente de bak weg moeten halen... ik ben benieuwd...

ratzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 09:23

en wat noem je illegaal. als hun ineens bedenken dat er plots een vergunning nodig is, terwijl de bakken al jaren gedoogd zijn, dan wist je toch niet dat het illegaal was? Dat hele paardenbakkenbeleid is iets van de laatste jaren. En feit is dat er meer paardesport beoefend wordt, daar hebben mensen ook faciliteiten voor nodig.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 09:23

Je gaat nu gewoon andere dingen erbij zoeken RK, veel bakken die ik ken liggen verder van het erf af en liggen daarbij in een wat vrijer en open gebied.

Het gaat er in deze discussie om dat de bakken vergunningsloos zijn aangelegd en daarbij verlichting staat die niet is toegestaan. Als jij dat kan omzeilen door de verlichting op je erf te zetten: lucky you...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 09:25

rijoyco
Ik ken zelf maar weinig bakken die midden in de wei liggen
Bijna iedereen heeft ze toch bij de stal liggen? Je gaat toch niet eerst je halve wei door om bij de bak te komen? Lachen
Neem aan dat een stal met vergunning is...dan valt ook gewoon bij die mensen de bak net buiten het bouwblok...net als bij ons.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 09:29

RK ik denk dat je ervan zou schrikken hoeveel stallen en bakken er zonder vergunning staan. De bakken die ik ken, liggen stuk voor stuk niet bij een woning, en of die stallen een vergunning hebben, is nog maar zeer de vraag. Lachen

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 09:30

Ik woon zelf in het buiten gebied en veel bakken die ik ken grenzen aan weilanden. Soms liggen ze dicht tegen de stallen of bebouwing aan, vaak ook niet. De straling van het licht houd natuurlijk ook niet op bij de 20-40 meter.

Ik weet ook niet of er bij ons in de gemeente vergunningen voor zoiets nodig zijn,maar ik kan me voorstellen dat gemeentes dat gaan opstellen. De buurman mag toch ook niet zomaar een schuurtje plaatsen, nét buiten zijn bouwblok?

Van mij hoeven alle bakken die er nu liggen ook niet weg, maar regels/vergunningen voor opstellen lijkt me een goed plan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 09:30

Als de stal er idd zonder vergunning staat wordt het wat anders idd.
Maar dan hoeven ze niet alleen te controleren op illegale bakken...maar ook op illegale stallen...wat gaan ze daar dan mee doen?

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 09:31

Tja,
ik kan me voorstellen dat het niet wenselijk is dat om de 100 m een paardenbak (met verlichtig) wordt aangelegd en dat ze daarom de regels gaan aanscherpen.
Daarnaast kan het wel degelijk de flora schaden. Onze buren bleken een zeldzaam plantje op het land bestemd voor de paardenbak te hebben staan. Nu is dat stukje uitgeroepen tot natuurgebied ( en mogen ze er overigens dus helemaal niks meer mee).
Als de gemeente iets zou versoepelen zouden er veel minder reden zijn om geen vergunning aan te vragen. Ik ken nu namelijk diverse mensen die recent een bak hebben aangelegd of er nog een gaan aanleggen maar niemand vraagt een vergunning aan omdat ze hier altijd geweigerd worden, al zouden ze daar iets op versoepelen zou je met de buurt iets af kunnen spreken, nu heeft iedereen aan deze weg een eigen bak, vaak voor maar een 1 of 2 paarden, allemaal vergunningloos. Stel dat iedereen een vergunning had aangevraagd en de helft had hem gekregen dan hadden de buren met z'n tweeen 1 bak kunnen aan leggen, wat dan ook ongetwijfeld gebeurt was, nu rijd iedereen op hetzij een stuk land van 20 bij 40 hetzij gestort zand met een schriklint omheining. Allebei niet ideaal.

just2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 09:46

Het zal misschien aan mij liggen, maar waar houdt de overheid zich in hemelsnaam steeds mee mee bezig ? Bij ons in België wordt het binnenkort al net zo erg als bij jullie...
Al dat gedoe over de bestemming van de grond. Bij ons moet je landbouwer zijn om stallen te mogen plaatse, rijpistes te mogen aanleggen en dies meer.
Ik kocht een boederij met 4 ha. grond zo'n 14 jaar geleden. Omdat ik paarden heb en paarden wil houden maar omdat ik geen boer ben (en na diverse wetswijzigingen; nu is het weer beter (dan kij de liberalen in de regering)) mocht ik helemaal niks. Mijn buurman daarentegen was vroeger landbouwer en heeft toen een nieuwe loods met huis op een stukje landbouwgrond gebouwd. Na enkele jaren is hij gestopt met boeren en is hij loontrekkende geworden en dat mag dan wel....
Het maakt me echt niet uit wat hij mag en niet, maar dan moeten ze mij ook met rust laten.
Wie heeft er in Godsnaam last van mijn buitenpiste ? Grondwater.... Wij gebruikten alleen maar natuurlijke materialen en hebben er een mooie beukenhaag rond geplant. Ik zie echt het probleem niet hoor. Binnenkort moeten we nog een vergunning aanvragen om een moestuin aan te leggen.
De paardensport is behoorlijk populair. Bij jullie nog veel meer dan bij ons en dat komt ook de samenleving en overheid ten goede (btw, belanstingen, werkgelegenheid). Waarom dan altijd zo moeilijk doen ?
Men doet toch niet zo moeilijk over voetbalvelden enz.... Bij ons vind je her en der een (illegaal) voetbalveld. En als er dan al protest is dan regulariseert men het. Maar paardenmensen.... die worden altijd heel kritisch bekeken. Precies of men beschouwd ons nog altijd als een elite.

In België kun je dit jaar nog nutriënten kopen. Dat komt er een beetje op neer dat je je "vergunning" kunt kopen. Welnu, dat vind ik niet correct want kleine fokkers en paardenliefhebbers hebben daar de centen niet voor en bijgevolg zijn het enkel de kapitaalkrachtige mensen (waar ik overigens niets tegen heb hoor) die zich wel met alles en nog wat in orde kunnen stellen.

Men zou er beter aan doen om soepeler te zijn in dat soort zaken maar duidelijk afspraken maken mbt esthetiek. Bij ons kun je niet zomaar een stal of schuilhok op je weide plaatsen maar een losse, afgeschreven vrachtwagenbak met koeien van letters reclame erop, dat mag je wèl op je weide ploffen.... Da's toch te gek voor woorden ?
Als men nu eens soepele regels opsteld maar wel duidelijke eisen stelt hoe het schuilhok of stal er dient uit te zien (bvb. pannen dak, haagjes rond de stal enz...) dan zou het mijns inziens veel beter zijn.

Laat ons toch wel wezen : wie heeft er nu last van een buitenbak als hij mooi in het landschap is geïntegreerd. Men doet precies of wij zijn natuurbezoedelaars terwijl net het tegenovergestelde doen.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 09:50

@ just2see: Inderdaad, laten ze regels opstellen (door een landschapsarchitect aub, niet door een van de pot gerukt ambtenaar). ER moeten nu regels komen, omdat de hoeveelehid boeren afneemt en de hoeveelheid paardenbedrijven toeneemt. Omdat deze laatste ook een stempel drukken op het landschap moeten er maatregelen genomen worden. Paardenbakken zijn nou niet de meest fraaie en autentieke landschapselementen, zeker niet in gebieden met hoog landschappelijke waarde.

just2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 09:58

rijoyco - Volledig met jouw akkoord maar ze moeten vooral een vergunning geven. Nu vragen de meeste geen vergunning aan omdat ze inderdaad te maken krijgen met van de pot gerukte abmtenaren die totaal geen benul hebben van onze sport. Ze zien ons te vaak als een kleine elite en daardoor worden wij stiefmoederlijk behandeld. Het gevolg is dat iedereen (en zeker in België) maar doet... Met als gevolg dat er inderdaad afschuwelijke stallen, schuilhokken en dies meer worden neergepoot. Ik heb me laten wijsmaken dat in Duitsland (streek rond Warendorf) veel makkelijker is maar dan moet het wel volgens de regels : pannen dak, bepaalde houtsoorten gebruiken enz...
Zo lang dat wij als een kleine elite zullen worden beschouwd, zal men ons het leven blijven zuurmaken. Ik weet niet hoeveel geld er omgaat in onze sport (alhoewel we zelf ook leven van de ruitersport (ruitersportbenodigdheden) maar ik ben zeker dat alleen de btw-opbrengst gigantisch moet zijn.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 10:03

Just2see, inderdaad, dan kunnen ze wel wat soepelder vergunningen verlenen, maar de vergelijking met Duitsland gaat niet helemaal op, NL is heel wat dichter bevolkt en gebruikt dan Duitsland, dus dan heb je ook te maken met andere regels.

Zoals Lady-magic hierboven aangaf, hoeven er geen 'ik noem maar wat' 3 bakken aan dezelfde straat te worden aangelegd. Daar zijn de paardenmensen dan wel weer elite in, alles moet bij hunzelf en nog mooier dan de buurman (lekker generaliseren), waarom niet 5 minuten in het zadel na de buren, waar wel een bak ligt met vergunning? Ook kan de gemeente, net als voetbalvelden, een algemeen opengestelde (bos)bak laten aaleggen...waar iedereen gebruik van kan maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 10:07

Persoonlijk zou ik er toch ook weinig voor voelen andere mensen op mijn erf te hebben Lachen
Nu liggen er hier in de buurt niet zoveel bakken..maar toch.

Dat het aan regels gebonden is, bijv na (noem maar wat) 10 uur geen licht meer aan. En de omheining in bepaalde kleur...dat kan ik snappen. Maar ze staan nu gewoon niks toe.
Dan vragen ze er ook om dat er mar van alles gedaan wordt.

En zoals just2see ook opmerkt betreft schuilstallen.
Nu mag er niks..terwijl je hier in de omgeving je paard in de zomer niet zonder stal buiten kan zetten ivm dazen.

Nu staan er niks als lelijke (roestige) zeecontainers ed in de wei..mag ook niet, maar wordt gedoogd.
Geef mensen gewoon vergunning en bepaal wat er mag in het landschap.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 10:08

Nederland hangt van de meest waanzinnige regels aan elkaar. En dit heeft niks met de bevolkingsdichtheid te maken, maar alles met de bemoeizucht van de massaal aanwezige overheden (hoezo onzinning veel lagen, gemeente, provincie, landelijk...)
Het is toch eigenlijk te gek voor woorden dat je op je EIGEN grond niet mag doen wat je zelf wilt.
Ik weet zeker dat als al deze regeltjes geschrapt werden NL er echt niet rommeliger uit zou zien. Het zou alleen een stuk gemakkelijker worden.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 10:12

manie schreef:
Nederland hangt van de meest waanzinnige regels aan elkaar. En dit heeft niks met de bevolkingsdichtheid te maken, maar alles met de bemoeizucht van de massaal aanwezige overheden (hoezo onzinning veel lagen, gemeente, provincie, landelijk...)
Het is toch eigenlijk te gek voor woorden dat je op je EIGEN grond niet mag doen wat je zelf wilt.
Ik weet zeker dat als al deze regeltjes geschrapt werden NL er echt niet rommeliger uit zou zien. Het zou alleen een stuk gemakkelijker worden.

Dan zou het juist een circus worden....als alle mensen mogen doen wat ze willen.
Al ben ik ook niet eens met sommige beslissingen van de welstand..

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 10:17

Zodra de 'bak' voldoet aan de afmetingen/ omheiningen/ ondergrond van een rijbak en dusdanig wordt gebruikt moet je er een vergunning voor aan vragen. Verander je de afmeting, bijv. vierkant, zet je er palen met schriklint omheen dan noem je het paddock en hoef je geen vergunning. Tenminste dat is hier zo!
Laatst bijgewerkt door singasong op 12-10-07 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 10:17

Als ik hier sommige bakken zie, met 3 x spierwit kunststoffen planken omheining er om en dan 4 of 6 bouwlampen van 1000 Watt, en dat allemaal in een ouderwets coulissenlandschap (= agrarisch gebied, kleine weilanden, omzoomd met boomwallen) dan denk ik dat die eigenaren niet goed nagedacht hebben voordat ze hun statussymbool plaatsten.
Wij hebben 3 x bruin schriklint van 4 cm, bruine palen, en 5 lantarenpalen afgedankt door Nuon er omheen. Zacht diffuus licht, verblindt niemand, en brandt hooguit 1 uur per avond, en hooguit 2 -3 x per week. Nog nooit problemen mee gehad, terwijl de buren op 50 en 100 m. wonen. Ook rond de weilanden staan bruine palen met strak 2 x bruin lint, dat valt mooi weg tegen de bomenrijen. Bloos
Het scheelt dus ook HOE je de boel aanlegt en of je een beetje meedenkt met de omgeving.
Helaas moeten er nu heel veel mensen boeten voor de fouten van een paar, zoals zo vaak.

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 10:18

Ik denk dat paarden bakken best wel storend kunnen zijn. Niet als je in een gebied met ruimte om je heen woont en de huizen net wat verder uitelkaar staan en het erf op zich ruimte voor een bak heeft.

De buren van mijn moeder bijvoorbeeld wonen in een eensgezinswoning met een tuin, zij hebben toen zij daar kwamen wonen een bak gemaakt aan de zijkant van het huis (was de enige ruimte waar plaats was, verder was het overal te klein daarvoor) direct grenzend aan het erf van mijn moeder zonder overleg en zonder haag o.i.d. Mijn moeder heeft enorme last van zand overal in en om het huis tijdens droog weer, omdat dat alle kanten uit stuift....
(en daarnaast wordt mest uit de bak bij mijn moeder op het erf gegooid)
Ik denk dat er veel mensen zijn die eigenlijk de ruimte niet hebben om paarden te houden, en dus ook niet echt de ruimte om een bak aan te leggen (laat staan weidegang te bieden, maar dat is weer een hele andere discussie) dit wel doen en willen.
Ik denk dat het veel gemeentes gaat om het plaatsen van een bak in dat soort situaties, niet als je genoeg ruimte hebt en een bak aan wilt leggen.....
Dergelijke situaties kunnen echt storend voor aanwonenden zijn.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 10:18

rijoyco schreef:
manie schreef:

Dan zou het juist een circus worden....als alle mensen mogen doen wat ze willen.
Al ben ik ook niet eens met sommige beslissingen van de welstand..

Ik denk dat dat dus heel erg meevalt.
80% van de mensen wil het rond hun huis toch het liefst netjes en goed voor elkaar hebben.
Nu zijn er ook mensen die een rommeltje van hun huis en erf maken, punt is dat daar nou vaak niet tegen opgetreden kan worden.
Terwijl mensen die het netjes willen maken worden tegen gewerkt.

Laat staan als je een bedrijf oid wilt opzetten, alle ondernemingszin vergaat je wanneer je met de overheden te maken krijgt...
Hoezo Nederland werkt zichzelf naar de afgrond.

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 10:19

Tijdens mijn 200 km te paard voor ms viel het ons ook op dat zoveel mensen een buitenbak hebben....
Echt, bijna overal waar meer dan 3 paarden stond lag ook een, al dan niet goede, buitenbak.

Verlichting is niet erg maar soms schijnen de 600 of zelfs 1000 watt lampen op de straat en dan kan het verkeer natuurlijk in gevaar gebracht worden Knipoog

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 10:23

Goh nog een voordeel van redelijk vlakbij (hemelsbreed dik 500-750 m) een voetbalveld te wonen.

Wat die lichtmasten stralen 4 avonden per avond heb ik bijna geen bakverlichting meer nodig
Nog niet gesproken over het geluidproducerende volume Lips are sealed

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 10:23

manie schreef:
Ik denk dat dat dus heel erg meevalt.
80% van de mensen wil het rond hun huis toch het liefst netjes en goed voor elkaar hebben.
Nu zijn er ook mensen die een rommeltje van hun huis en erf maken, punt is dat daar nou vaak niet tegen opgetreden kan worden.
Terwijl mensen die het netjes willen maken worden tegen gewerkt.

Laat staan als je een bedrijf oid wilt opzetten, alle ondernemingszin vergaat je wanneer je met de overheden te maken krijgt...
Hoezo Nederland werkt zichzelf naar de afgrond.

Vooral in het buitengebied zou ik dit een bepaald niet wenselijk vinden.
Wat weet de doorsnee Nl-er over verschillende landschapstypes, met daarbij behorende bebouwingslinten, akkers, essen, beekdalen, flora en fauna, boomsoorten, landschappelijke elementen, ect.

Als iedereen maar gaat doen wat ze goed lijkt, dan krijg je juist witte hekken, bebouwing in het wilde weg, en al het groen word weggehaald, want dat is onhandig, rommelig en wat al dan niet meer....

Nee...dan je in de stad mag bepalen wat er in je tuin gebeurd dat begrijp ik, maar in het buitengebied...brrrr, nee liever niet!

just2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 10:33

Het zal dan wel te maken hebben met de bevolkingsdichtheid in Nederland dat jullie zo overgereglementeerd zijn maar het heeft volgens mij ook met mentaliteit te maken (calvinistisch ?).
Wij Belgen (overwegend Katholliek) hebben de neiging om eerder tegendraads te zijn. Vandaar dat hier "creatiever" wordt omgesprongen met wat de overheid ons opglegd. Zo zijn wij bijna het enige land in Europa met zoveel lintbebouwing. Misschien niet het fraaiste om te zien maar het is toch onze eigenheid. Zo'n eenheidsworst vind ik ook maar niks en als je de heren deskundigen (planners) moet gaan volgen, leven we binnenkort onpersoonlijke getto's waar geen plaats meer is voor het individu... Nee, er moeten regels zijn maar die moeten realistisch en door de betrokkenen gedragen zijn.

Om nu bij mijn buurman te gaan rijden, heb ik ook niet zo veel zin. Ik snap echt niet wat er vekeerd kan zijn met een buitenbak als ie maar netjes in het landschap is geïntegreerd.
Verder zou het inderdaad goed zijn om verenigingen enz... makkelijker een vergunning te geven zodat er daar in ieder geval kan worden getraind door zoveel mogelijk mensen. Er zijn overigens veel mensen die dat liever doen in clubverband. Ik ben niet zo. Ik ben liever alleen. Daarom ben ik de mening toegedaan dat iedereen over de vrijheid kunnen beschikken te doen en laten op hun eigendom als het het landschap maar niet schaadt.

Ik had 14 jaar geleden dolgraag een pensionstal of zo opgestart maar omdat ik geen boer was en er in ons gemeente (provincie) een mestoverschot was, heb ik die droom moeten laten vallen. Ofschoon we genoeg land hadden. Da's toch verschrikkelijk ? Ik vraag me nu eigenlijk af waarom een boer dat wel mag een niet-boer niet ?

We hebben wel meer dan 200 bomen aangeplant; we bemesten niet of nauwelijks; sproeien doen we niet of nauwelijks. De boerderij waar we wonen is er alleen maar dik op vooruit gegaan en past veel beter in de natuur rond ons dan dat het vroeger het geval was.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 10:55

en geld he... bij ons in de gemeente kost de aanvraag alleen al... 600,- Rolleyes