Akasha maakt drillen paard overbodig

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Akasha maakt drillen paard overbodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 18:18

Ergens halverwege ben ik gestopt met lezen.... sorry....

De "onnozeltje"'s vliegen je weer om de oren. Alleen omdat iemand het niet op de "middeleeuwse" manier doet.... Wat zou het leven toch fijn zijn als we het allemaal op eenzelfde manier zouden doen he?

Kijk... Kugger... wat jij hebt met die zweverige typjes... heb ik met DE Fysiotherapeut.... praat me er niet van... ben er nog nooit beter van geworden. Een nutteloze actie om er 1 te bezoeken....

Ik kan dan voor mezelf bedenken.... dat het wellicht voor een ander wél een ideale behandelingsmethode is.... en dat ik de fysiotherapeuten niet allemaal over 1 kam moet scheren.... (er zit er vast wel één goeie bij Knipoog ) en dat er mensen zijn die wél baat hebben bij een fysiotherapeut.... (Wil je echt van pijn af.... probeer dan eens QuantumTouch.... wat ook in combinatie kan met Fysiotherapie.... wellicht dat in die vorm fysiotherapie weer wel wat voor mij is....).

Denk.... Daar heb je die hersens voor. Probeer eens te ervaren in plaats te veroordelen.

En Anne's boek is naar mijn mening zeker een aanrader. Fusion kitchen. Voelt als Centered riding.... zonder gecompliceerd te zijn en ik zou heel graag nog eens een paar dagen bij haar lessen.....

Groetjes, [***]

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 11:20

Anne heeft mij gevraagd de volgende reactie in het topic neer te zetten:

Hierbij de reactie van Anne Muller (Akasha) op dit nieuwsbericht:

Door een vriendin van mij ben ik attent gemaakt op dit topic, en zo eindelijk dan toch op bokt beland. Erg leuk om te lezen. Zin en onzin wisselen elkaar in hoog tempo af. Daar begon het overigens al mee. Ik kan niet zeggen dat ik enthousiast was over het artikel over mijn werk, woe 10 okt in de Gelderlander. Maar dat is gewoon altijd zo als je wordt ondervraagd door iemand die niets van paarden weet. Zelfs voor insiders is het even omschakelen. Het beste is het werk omschreven in het artikel dat verscheen in Amazone 1 (staat inmiddels op de Akasha website). Gezien de hoogte van de dosis onzin voelde ik me geroepen toch een en ander uiteen te zetten. Voor wie het interesseert;

Ik ben geen paardenfluisteraar, ik hou wel rekening met lichaamstaal, gebaar, beweging, houding, signaal en impact ofwel resultaat. Ik fluister zelden, praat makkelijk, vaak te veel en ook hard schreeuwen kost me geen moeite. Ik werk overigens niet met 'moeilijke' paarden alhoewel ik wel graag werk met paarden die ergens moeite mee hebben. Voorts heeft mijn collega cursist Annemiek volstrekt gelijk en ben ik door mijn examen (ik moest een echt papiertje zeiden ze) gesjeesd met een 5.5 voor de praktijk. Het commentaar van de examinatoren; ik had het de kinderen te moeilijk gemaakt en ik had ze te weinig laten presteren, voorts had ik me niet echt volledig aan de opdracht gehouden.

In mijn taal betekend dat, dat ik ze heb laten nadenken over wat ze deden voordat ze het in volle vaart voor mijn ogen zouden gaan doen. De groep die ik kreeg was op z'n zachtst niet zo best in zit en houding, bonk, bonk, pluk. en het klopt, ik kan het echt niet laten om over de ruiter te beginnen
als het over gebroken lijnen dient te gaan.

Ikke blij dat ik geen negen had gehaald. Dat had namelijk betekend dat ik lesgaf als te doen gebruikelijk en dat is nou net waar ik mijn vraagtekens bij zet. is onze instructie compleet! Nee dus, en zelfs regelrecht meetbaar in wetenschappelijk onderzoek. Ik zie dat er nog van alles verbeteren kan aan het fenomeen rijlessen vooral inhoudelijk. Ik geef steeds meer les en krijg een beetje zicht op de vraagtekens, mensen willen vaak wel anders maar weten gewoon niet hoe. Dan vertel je ze wat er ook kan en als het paard verbeterd is iedereen blij. Dus als je het niet erg vindt ga ik nog even door met waar ik aan begonnen ben.

Het is niet persoonlijk, ik zie 85% van de ruiters oprecht hun best doen maar nog ziet het er te vaak niet uit EN het paard krijgt de schuld, dat krijg je er bij mij niet in. Als mijn paard de fout in gaat doet hij dat omdat IK tekort schiet. Als een leerling mij niet begrijpt is dat mijn gebrek aan creativiteit. Vervolgens heb ik een heeeeeel ernstig traumatische hekel aan goeroes, het is de domste actie die je jezelf en je paard aan kunt doen.

Over het gedoe met zonder zadel; nee ik ben geen voorstander van regelmatig zonder zadel. Veel paarden in de manege laten ook zien dat ze dit lastig vinden omdat het bij ons dus vooral de starters zijn. Mijn eigen paard rij ik 1 op de 100 keer zonder zadel gewoon effe voor het gevoel. Elke cursist van de Basis Rijkunst gaat 1x een 40 min zonder zadel (in stap, aan een touwtje en stalhalster, balansteugel voor de ruiter).

Dan over de dagelijkse join up, die doe ik als ik de stal binnenkom en mijn paard begroet. Ook dan ziet je paard wie hij voor zich heeft, en dat is in de eerste seconde dat je zijn box binnen stapt. We doen met elke cursist één keer een join up (steeds een vers schoolpaard) in een deel van de rijbak om ze te laten zien wat je met je lichaamstaal kunt zeggen tegen en vragen aan een paard, vervolgens leren lezen wat het antwoord is en je heb al meer idee over hoe je een paard
netjes kunt aanspreken cq besturen. In deze les wordt steeds verwezen naar wat je doet als je op het paard zit, de signalen komen naar mijn idee namelijk zeer sterk overeen. Ook als ik met een nieuw paard aan het werk ga doe ik een aantal keer vrij werk, het hoeft echter niet perse in de paddock te zijn. Een eindje wandelen of zelfs naar de wei brengen en je weet genoeg, kan zomaar.let wel, te braaf is ook niet goed, een paard moet kunnen sprankelen.

Dan mijn stelligheid; het is een scherpe kant in mijn karakter, volledig bekend, maar niet altijd in de hand te houden. De jaren maken me overigens wel rustiger, hoor ik van de mensen om me heen, ik weet zelf nog niet of ik daar helemaal blij mee ben maar toch het helpt wel om wat vaker adem te halen. Oorzaak van de waterval die ik over mensen uitstort soms is de overtuiging dat het gemakkelijk beter kan.

Nou heb ik een broertje dood aan overtuigingen, je kunt er niets mee je leert er niets of juist minder door maar deze overtuiging heeft mij wel geholpen. Ik leer mijzelf rijden en mijn fouten vinden en corrigeren op basis van een lichaamschema van horizontale en vertikale assen, een matrix
dus geen goeroe wel waterpas en loodrecht. Ik weet welke wending ik wil van een paard met een beetje wiskunde en een vette computer kan je de ideale beweging zo uittekenen. Visualiseren gaat echter sneller, ik 'zie' het ideaalplaatje voor me, plak mijn zelfbeeld daarover heen, hou de boel tegen het licht, zoek de 10 verschillen en dan kan ik iets aanvangen, verschil proberen te maken door iets aan mijzelf te veranderen. Houding, beweging, signaal, dynamiek, of b.v. tonus.

Pas als ik weet waar ik fout zit en ik weet waar ik naar toe wil kan ik aan de slag, alle andere training is denk ik gewoon trial and error. Of mijn kijk op de zaak de juiste is zal de toekomst gaan uitwijzen, de wetenschap komt met massa's informatie sinds veel onderzoek naar balans en beweging door nieuwe vindingen op een hoger plan is komen te staan. Maar onderzoek vergt jaren, je moet paarden volgen in hun carrière, de stroom data die verwerkt moet worden tot eetbare gegevens is immens, pas als het totaalplaatje helemaal rond is kunnen we uitspraken gaan verwachten. Met een jaar of tien weten we veel meer. Kunnen we er dan ook nu al iets mee of gaan we er pas dan aan beginnen. Mijn handen jeuken.

Mijn hoogstpersoonlijk kader van assen en loodlijnen geeft me houvast en laat me zien waar ik de gaten in het breiwerk laat vallen. Ik heb dus geen mening, ik heb een raster, assen, loodlijnen, tandwielen, een passer, tijd, geduld en heel veel compassie met mijn paard en mezelf. Wat vandaag niet is komt morgen wel. Ik ga pas op wedstrijd als we er klaar voor zijn en geen jaar eerder. Want ik doe dit alles niet omdat ik het zo goed kan, ik doe het omdat ik het wil leren zonder bloed aan mijn ziel of mijn handen.

En ja, ook wij trappen wel eens lol, effe ongecontroleerd door het bos of zo. Of zo. op 27 okt maken we b.v. met 100 spelers, 45 paarden en pony's etc. etc een avondvullend paardentheater. (er zijn nog kaartjes a 14.50 incl. afterparty met live muziek) ) na een jaar voorbereiding omdat we naast zit, houding en beweging ook willen werken aan attitude, karakter, samenwerking, onze grenzen verleggen. Zo blijven we van straat en proberen we ons steentje bij te dragen aan een afwisselend leven voor het manege paard en een lans te breken voor een uitgebalanceerde fijne en heldere opleiding voor de ruiter...

Voor zover mijn persoonlijke kijk op zin en onzin, dank voor je aandacht als je tot hier met me mee gekomen bent. Anne

Kiimberly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 11:51

Lijkt me duidelijk. Knipoog

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 13:26

Dit geeft inderdaad een compleet andere visie dan het oorspronkelijke nieuwsbericht. Geen gefluister, mystiek geneuzel, of oude oosterse wijsheden, maar een nuchtere methode gebaseerd op, en getoetst aan wetenschappelijk onderzoek.
Ik snap alleen niet helemaal waar die grote discrepantie vandaan komt; slechte journalistiek?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 13:37

Kuggur schreef:
Dit geeft inderdaad een compleet andere visie dan het oorspronkelijke nieuwsbericht. Geen gefluister, mystiek geneuzel, of oude oosterse wijsheden, maar een nuchtere methode gebaseerd op, en getoetst aan wetenschappelijk onderzoek.
Ik snap alleen niet helemaal waar die grote discrepantie vandaan komt; slechte journalistiek?

Ja, in dit geval wel naar mijn mening. Maar het is voor iemand zonder verstand van paarden natuurlijk ook erg moeilijk om een stuk over een paardenmens te schrijven. Door de andere insteek krijg je vaak ook een ander verhaal.

griziyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 14:07

.
Laatst bijgewerkt door griziyr op 12-11-22 23:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 14:37

@ griziyr : amen! OK dan!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 14:48

Kuggur schreef:
Haha, ik krijg gewoon jeuk van dit soort presentaties/verwoordingen. Ze zal best een goede lerares kunnen zijn (daar doe ik ook geen uitspraak over) maar ik zie het zo voor me die scene in de stal; mystieke blik, diepe meditatieve concentratie, voel de chi stromen ; oooooohmmmm, "ontstmetten is genoeg", pfffff laat me niet lachen . Okay misschien heb ik teveel fantasie, maar waarom moeten dit soort mensen altijd met van die vage mystieke terminologie smijten, dat is niet "duidelijk en effectief", integendeel, dat is wollig en contra-productief. En nota bene zitlessen zonder zadel zorgen allesbehalve voor goede balans, en zeker niet voor een goede zit, mensen die dat soort onzin beweren kunnen bij mij op een stevige dosis achterdocht t.a.v. hun kundigheid rekenen.

Ik krijg er ook de kriebels van.

Ik heb laatst een workshop gevolgd daarvan en ik ben halverwege weggelopen, wat een onzinnig geneuzel was dat. Allemaal open deuren, overgoten met een new-age sausje. Mede door die workshop kwam ik toen op het idee om die minicursus, hoe word ik een goeroe te schrijven.

'balans' en 'evenwicht' bla bla bla

gewoon recht op je knol zitten en je gewicht gelijk verdelen, *duh*

Dat 'akasha' had ze wel weg mogen laten. Waarom nou niet een oerhollandse nuchtere naam....No Cheer

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 14:52

Arabesk schreef:
Ik krijg er ook de kriebels van.

Ik heb laatst een workshop gevolgd en ik ben halverwege weggelopen, wat een onzinnig geneuzel was dat. Allemaal open deuren, overgoten met een new-age sausje. Mede door die workshop kwam ik toen op het idee om die minicursus, hoe word ik een goeroe te schrijven.

'balans' en 'evenwicht' bla bla bla

gewoon recht op je knol zitten en je gewicht gelijk verdelen, *duh*

En dat gaat je tegen vallen hoe moeilijk dat voor mensen is.... de meeste hebben echt geen idee waar ze uithangen als ze op een paard zitten, hebben geen idee welke hulpen ze hoe aan het geven zijn.

Waar heb jij Anne aan het werk gezien??

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 14:53

Je hebt volgens mij wel dingen waar je de kriebels van krijgt Arabesk.
Maar in dit geval moet ik je wel gelijk geven.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 14:56

_angela_ schreef:
En dat gaat je tegen vallen hoe moeilijk dat voor mensen is.... de meeste hebben echt geen idee waar ze uithangen als ze op een paard zitten, hebben geen idee welke hulpen ze hoe aan het geven zijn.

Waar heb jij Anne aan het werk gezien??

Ja. Ze doet ook wel goed werk en ze heeft ook wel een puht. Maar waarom het nou allemaal weer zo wazig moet Verward

Mensen rijden echt slecht en zelfs Anky zat nu dus voorover te lichtrijden No Cheer

Maar de woorden 'balans' komen me nu ff de strot uit. Het is zo'n non-woord. In het artikel staat ook 'balansteugel'. Vroegah.. noemde ze dat gewoon een beugelriem om de nek van het paard waar je je aan vast kon pakken.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 15:04

ja, zo wordt een touwtje om de nek nou eenmaal genoemd, zodat als de ruiter denkt te gaan glijden naar 1 kant, ze iets hebben om dat te voorkomen...

Ieder zijn eigen ding, ik vind Anne absoluut niet wazig, als dat zo zou zijn dan was ik al lang ergens anders gaan rijden. Als ik ergens niet tegen kan, dan is het wel wazig geneuzel. Ik wil concreet horen: hoe, wat, waar en waarom. En op al die vragen kan ze mij altijd een antwoord geven, een antwoord dat ik begrijp wel te verstaan.

Maar niet iedere manier is voor iedereen geschikt, als je met de methode van Anne niks kunt, prima. En als je paard zich lekker voelt bij jou manier van rijden, dan zou ik dat ook zeker zo houden. Ja

griziyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 15:37

.