Misstanden paardensport: slechts topje van ijsberg bekend

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Misstanden paardensport: slechts topje van ijsberg bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 19:31

Dit topic gaat ook over het beleid van de Dierenbescherming. Niet over het geval Coby van Baalen op zich Haha!
Daarvoor moet je in een ander topic zijn Knipoog

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 19:32

Cayenne schreef:
Er zijn ook verschillende draffoto's Lachen

Waar zijn die dan?? Die heb ik nog nergens gezien, dan kan ik idd evt. van mening veranderen...

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 19:33

Cyntje schreef:
Het kunnen dan toch ook verschillende plekken van diverse rondjes zijn??

De site die ik gezien heb was het ook echt op volgorde van het rondje...

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 19:35

Tha_Niekje schreef:
Cayenne schreef:
Er zijn ook verschillende draffoto's Lachen

Waar zijn die dan?? Die heb ik nog nergens gezien, dan kan ik idd evt. van mening veranderen...

In het andere topic is dat al diverse keren voorbij gekomen Ja
Maar nogmaals, het gaat hier over de Dierenbescherming.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 19:37

Ja ik heb niet 50 of weet ik veel hoeveel pagina's door gelezen Clown (aangezien de meesten hetzelfde zeggen)
Ik heb het over het argument van de fotograaf dat ik hier in eens lees dat het veel langer geduurd heeft Knipoog

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 19:39

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 19:44

en ook nog op 2 kanten in stap en draf!

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 19:45

Even terugkomen op het bericht van de Dierenbescherming. Ik denk inderdaad dat dingen in de paardensport gebeuren die ik niet wil weten. Je hoort weleens bijzondere praktijken om kreupelheid te verdoezelen (daarom schijn je niet met peesbeschermers in de dressuur te mogen rijden) Rare verhalen over de manier waarop paarden zadelmak worden gemaakt of hoe omgesprongen wordt met 'probleempaarden'...

En dan is er natuurlijk ook nog de onwetende eigenaar die bijvoorbeeld het paard 'verkloot' door onkunde...

Als je ziet wat voor bitten er wel niet in omloop zijn...

En dan is er ook nog discussie over het LDRD-rijden. Ik moet wel zeggen, als dat daadwerkelijk zo slecht was voor het paard waarom huppeld Bonfire dan nog steeds gezond door de wei op zijn leeftijd?

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 19:45

Ah bedankt, ik zie het idd... Foto's zijn vandaag toegevoegd zo te zien.
Dat wijst idd op min. nog een rondje (gedeeltelijk) in draf. Toch vind ik de foto's niet overtuigend dat het een lange/volledige training is geweest

@ india; twee kanten?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 19:48

ik wordt zo doodziek van de DB echt ongelooveloos. De dingen die echt, echt niet kunnen.. tjah kunnen we niks aan doen, staan er potverdrie wat shets in de winter op het land moeten ze er vanaf. Is er een kundig iemand bezig met een pony (en ik ben het er helemaal mee eens dat dit niet kan hoor) en diegene heeft er een goed verhaal bij, kan het niet....... maar die penniemiep die haar 1 jarige hengst opgesloten houd in een stal omdat hij anders onhandelbaar is, die is lief.........

die mensen weten echt, echt niet wat ze doen

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 19:49

Tha_Niekje schreef:
Ah bedankt, ik zie het idd... Foto's zijn vandaag toegevoegd zo te zien.
Dat wijst idd op min. nog een rondje (gedeeltelijk) in draf. Toch vind ik de foto's niet overtuigend dat het een lange/volledige training is geweest

@ india; twee kanten?

Nogmaals, hier is een ander topic voor.
Kunnen we nu ontopic blijven?? Lachen

Carin79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 19:50

Los van bovenstaande discussie over het laag-diep-rond rijden lijkt het mij prima als er extra gecontroleerd gaat worden binnen de paardensport (welke discipline dan ook). Als er geen dingen gebeuren die niet door de beugel kunnen hoeft niemand wat te vrezen....
Het welzijn van de dieren moet m.i. altijd voorop staan en ik betwijfel of dat overal zo is....

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 19:51

Wellicht dat de dierenbescherming zich ook wil ontfermen over de de talloze manegepaarden waar elke week weer dezelfde butsende mensen zich op sleuren en welke het rijden nooit onder de knie zullen krijgen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 20:16

Dat houdt toch geen stand wat zij willen? Ieder gaat op z'n eigen manieren met zijn dier om, en tenzij dit (moedwillig) pijnlijk gewelddadig is kun je hier als dierenbescherming niks aandoen.

De een houdt z'n hond in een kennel, de ander op een grasveld en een derde vertroetelt het beestje voor de kachel en kamt het dier elke dag. Gaan ze daar straks ook regels voor opstellen?

ceasario

Re: Dierenbescherming over longeren Power and Paint

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 20:19

Dees schreef:
[***] schreef:
Nog even en paardrijden wordt verboden.

Als je de tekst goed leest, zul je lezen dat DB nog niet eens zo'n groot probleem heeft met paard-rijden op de 'oude' wijze.
Juist de excessen, zoals Anky dat pleegt te doen, en zeker ook dat wat er afgelopen week aan fotos is gepubliceerd over toevallig Cobi van Baalen... maar ook de andere voorbeelden (extreem zweepgebruik, scherpe sporen, doping ed), dát moet stoppen.

Het is goed dat de paardenmensen een héél stuk voorzichtiger worden met wat 'geaccepteerd' mag worden.
De paardenkrant had vandaag een paar interessante ingezonden brieven gepubliceerd - chapeau! OK dan!
De column van de hoofdredacteur was trouwens ook prettig te lezen.

Eleonoor schreef:
Minister Verburg komt medio oktober met een beleidsnota over dierenwelzijn. De Dierenbescherming gaat ervan uit dat de minister onze eis, om misstanden in de paardensport aan te pakken, inwilligt en met maatregelen komt in de sfeer van strengere regels en strenger toezicht. Mocht het beleid op dit punt echter hiaten vertonen, dan staat de Dierenbescherming direct bij de minister op de stoep.

Gerda Verburg heeft een sterke band met de KNHS, want tot haar aantreden als minister maakte Verburg deel uit van het KNHS Bestuur.

Ik ben benieuwd. Knipoog
Laatst bijgewerkt door ceasario op 28-09-07 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

VinandoW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 20:20

Ik vind dat Rollkur helemaal weg moet. Het is ontzettend onnatuurlijk, vooral omdat z'on paard zn eigen benen ziet en niet eens fatsoenlijk kan slikken en ademen. Er zijn genoeg dingen waarvan ik denk doe eens even normaal! Youtube heeft ook veel van die filmpjes over rollkur en ik vind het er verschrikkelijk uitzien! Dat ze dit op een inrij terrein toelaten. Maar zoals in het bericht hier boven vermeld staan zijn er genoeg andere takken van de paardensport waar teveel rare dingen gebeuren die heel erg dichtbij dierenmishandeling komen!!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 20:39

Ik vind het lastig: van mij mag er wel goed ingegrepen worden in de paardensport, maar wat kiwiko al zegt: de dierenbescherming heeft simpelweg de expertise niet om het te doen. Natuurlijk, als je als journalist met de persvoorlichting belt, kunnen ze je echt wel doorverwijzen naar een expert die heel veel over paarden weet. Maar de experts zijn niet de controleurs, dat zijn vaak mensen die als vrijwilliger voor alle dieren (van hond tot schaap tot paard) opkomen. Ze hebben vaak wel goede bedoelingen, maar ze vinden het vaak ook sielug als een shetlander buiten in de regen staat en dus moet die maar in beslag genomen worden.

Nylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 20:52

Haleluja.. eindelijk wordt de sport ook aangepakt. Ik vind het altijd maar verschrikkelijk hoe sommige mensen omgaan met hun paarden op wedstrijden. Tja je wilt niet dat je paard je voor schut zet, dan rossen we hem eerst wel af, trekken in de mond net in de hoek voordat de jury je kan zien of geven hem een klein beetje verdovend middel... dan luisterd hij wat beter. In het ergste geval geven we hem gewoon een dag geen water dan loopt hij wel. Kom op zeg! hou je echt van paarden als je dit ervoor over hebt dat je maar niet voor schut wordt gezet door je eigen paard. En geloof me, het gebeurt genoeg. Ik vind het een goed teken dat de sport eens onder de loep wordt genomen.

palo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 20:59

Eleonoor schreef:
http://www.dierenbescherming.nl/nieuws. ... =1&id=1706
dierenbescherming.nl

De Dierenbescherming maakt zich grote zorgen over de manier waarop er in de paardenwereld - en in het bijzonder de paardensport - met de dieren wordt omgegaan. Zo ontstond afgelopen week in de paardenwereld opschudding over foto's waarop een pony lijkt te worden mishandeld, door hem krachtig met de kin op de borst op te tomen. De pony wordt getraind door de topdressuuramazone Coby Van Baalen, die aangeeft dat het gebeurde op de foto 'in totaal nog geen halve minuut' heeft geduurd en dat haar leerling daarvan heeft geleerd hoe het niet moet. De fotograaf in kwestie gaat daar tegenin en zegt dat het veel langer duurde.

Het moedwillig op deze manier optomen van paarden en pony's komt in elk geval regelmatig voor. Het is een extreme vorm van wat in de paardenwereld wel genoemd wordt 'laag, diep en rond rijden' - een praktijk waar wij ook al grote vraagtekens bij zetten. De Dierenbescherming gaat ervan uit dat zulke misstanden nog maar het topje van de ijsberg vormen in een paardenbranche waar zo'n 400.000 dieren worden gehouden. Andere misstanden zijn onder meer het gebruik van de zweep bij draverijen, agressieve trainingsmethoden, gebruik van veel te scherpe sporen en het gebruik van doping. De Dierenbescherming vindt het hoog tijd dat de paardensport hierop aangesproken wordt.

Minister Verburg komt medio oktober met een beleidsnota over dierenwelzijn. De Dierenbescherming gaat ervan uit dat de minister onze eis, om misstanden in de paardensport aan te pakken, inwilligt en met maatregelen komt in de sfeer van strengere regels en strenger toezicht. Mocht het beleid op dit punt echter hiaten vertonen, dan staat de Dierenbescherming direct bij de minister op de stoep.

Klinkt wel allemaal leuk en aardig maar is een gevaarlijk onderwerp! DB moet zich bezig houden met die dingen waar ze goed in zijn. Als zij degene gaan worden die bepalen of het paard te rond of te diep of te hard moet lopen kunnen we inderdaad wel beter stoppen met rijden. Huisvesting verwaarlozing en meer van dat soort "tastbare" dingen vallen hieronder. Als het gaat om het "rijtechnische" gedeelte ben ik van mening dat als er mensen moeten gaan beoordelen over misstanden in trainingen, en dan heb ik het over te diep of te rond of te hard, dat dat mensen moeten zijn met verstand van zaken! En dat zal dan ook nog moeilijk worden met al die belangenverstrengelingen. Ik vind het een goede zaak dat er controlerende organen zijn maar als iedereen, iedereen in de gaten gaat houden wanneer hij of zij de teugels op maat gaat maken wordt het er vast niet gezelliger op! En dat komt de sport ook niet ten goede.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 20:59

Ja hartstikke goed dat de paardesport aangepakt wordt, kunnen de paarden straks weer lekker gewoon voor de slacht dienen, daar zullen ze véél blijer van worden dan eventjes wat te kort bijgezet te worden.....

Dramatisch dat de DB blijkbaar niet eens het verschil weet tussen bijzetten en laag diep en rond rijden, als die mensen niet gehinderd door enige kennis van zaken menen hierover een oordeel te moeten vellen vrees ik het ergste...

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 21:00

Nylah schreef:
Haleluja.. eindelijk wordt de sport ook aangepakt. Ik vind het altijd maar verschrikkelijk hoe sommige mensen omgaan met hun paarden op wedstrijden. Tja je wilt niet dat je paard je voor schut zet, dan rossen we hem eerst wel af, trekken in de mond net in de hoek voordat de jury je kan zien of geven hem een klein beetje verdovend middel... dan luisterd hij wat beter. In het ergste geval geven we hem gewoon een dag geen water dan loopt hij wel. Kom op zeg! hou je echt van paarden als je dit ervoor over hebt dat je maar niet voor schut wordt gezet door je eigen paard. En geloof me, het gebeurt genoeg. Ik vind het een goed teken dat de sport eens onder de loep wordt genomen.

Idd!!!
Je wilt niet weten hoeveel paarden er mishandeld worden omdat ze zo nodig in de krul moeten!!! Boos! Boos!
Heel goed dat de DB zich ermee gaat bemoeien.
Eigenlijk zou je iemand die bij jou op de manege of pensionstal zijn/haar paard geregeld mishandeld door "ruk"' en "trapwerk" gewoon moeten kunnen aangeven bij de DB.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 21:01

En gelijk hebben ze. En dat is een van de redenen dat ik het niet voor sport heb. Knipoog
Niet om iemand te veroordelen trouwens, maar mijn persoonlijke mening.

Mim11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 21:10

Citaat:
DB moet zich bezig houden met die dingen waar ze goed in zijn. Als zij degene gaan worden die bepalen of het paard te rond of te diep of te hard moet lopen kunnen we inderdaad wel beter stoppen met rijden.

Wie zegt dat de DB dit zelf gaat doen? Ik vind het goed dat ze het aan de kaak stellen, maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat ze zelf naast de kant gaan staan om ruiters te controleren. Ik zie het eerder gebeuren dat ze in gesprek gaan met bijv. de KNHS om (meer) controleurs aan te stellen op wedstrijden, net zoals bij internationale wedstrijden. Tja, en wat wel en niet goed is aan LDR, die discussie gaat nog wel een tijdje verder...

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 21:33

Tha_Niekje schreef:
Als die fotograaf beweert dat het zoveel langer heeft geduurd mag hij wel meer bewijzen aanleveren. Ik zeg niet dat het goed is hoe ze toen P&P longeerden, maar de foto's zijn duidelijk van 1 hooguit 2 rondjes stappen...

In de paardenkrant stonden ook foto's van de draf

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 21:43

KiWiKo schreef:
ik wordt zo doodziek van de DB echt ongelooveloos. De dingen die echt, echt niet kunnen.. tjah kunnen we niks aan doen, staan er potverdrie wat shets in de winter op het land moeten ze er vanaf. Is er een kundig iemand bezig met een pony (en ik ben het er helemaal mee eens dat dit niet kan hoor) en diegene heeft er een goed verhaal bij, kan het niet....... maar die penniemiep die haar 1 jarige hengst opgesloten houd in een stal omdat hij anders onhandelbaar is, die is lief.........

die mensen weten echt, echt niet wat ze doen

Amen, hier ben ik het dus volledig mee eens. De ellende is dat degene bij de DB vaak zijn verhaal al klaar heeft voordat er hoor en werderhoor heeft plaats gevonden.