Eigenaar krijgt proces-verbaal voor ingegroeid halster

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Re: Eigenaar krijgt proces-verbaal voor ingegroeid halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:45

echt weer te gek voor woorden. Dat mensen zo slecht naar hun dieren omkijken, onbegrijpelijk...

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:47

Jeetje wat ene stelletje gek, nou nu ik dit heb gelezen meot ik iemand ook ff aanpakken!

Vlak bij mijn school hebben we een vrouw wonene met 2 minischetjes en die beesten hebben al een jaar lang ene halster om Boos! Ik denk dat die ondertussen ook allang ingegroeid zijn! Zal morgen wel even kijken.. Stelletje gekken de laatste tijd hier in nederland en in de rest van de wereld.. als je iemand wil verminken of pijn wil,doen doe eht dan maar bijjezelf bij eend eir ben je echt van de zotte Verdrietig

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:48

Sjonge jonge, wat een lompe boer zeg!
Was wel een krap halster wat het paard om heeft gehad.
Hoop dat het goed geneest.

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:50

Nounou..
Dat snapt iedereen wel dat je dat halster er niet hardhandig uit kan trekken! Tsss

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:50

Suusje92 schreef:
Jeetje wat ene stelletje gek, nou nu ik dit heb gelezen meot ik iemand ook ff aanpakken!

Vlak bij mijn school hebben we een vrouw wonene met 2 minischetjes en die beesten hebben al een jaar lang ene halster om Boos! Ik denk dat die ondertussen ook allang ingegroeid zijn! Zal morgen wel even kijken.. Stelletje gekken de laatste tijd hier in nederland en in de rest van de wereld.. als je iemand wil verminken of pijn wil,doen doe eht dan maar bijjezelf bij eend eir ben je echt van de zotte Verdrietig

Ik denk dat het halster van dit paardje wel heel strak heeft gezeten. Maar het kan nooit kwaad om eens te gaan kijken bij die minishetjes. Er zijn zoveel mensen die hun paard verwaarlozen en er niet naar omkijken.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:51

Een paardenhoofd groeit de eerste twee jaar ook zeer snel, dus als je persé een halster wilt omlaten, wordt die gewoon snel te klein. Je kunt natuurlijk ook heel revolutionair geen halster omlaten Clown

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:51

blauw00gje schreef:
Nounou..
Dat snapt iedereen wel dat je dat halster er niet hardhandig uit kan trekken! Tsss

Maar misschien wilde het het er wel voorzichtig afhalen en is het paard toen weggerend oid. Dat zou ook nog kunnen. Maar dan laat je de wond toch wel behandelen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:52

JoyCiej007 schreef:
Wij hebben het vorig jaar ook gehad (en ga me nou niet uitmaken voor dierenbeul of weet ik veel wat, ik keek er regelmatig naar), maar dat betrof het verbindingstukje tussen de neus- en keelriem bij ons veulen van een paar maand oud.

Wat is de meerwaarde van een halster omlaten bij een veulen? Diens hoofdjes groeien heel hard en zonder halster huppelen ze op die leeftijd toch gewoon achter hun moeder aan?

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:53

poes schreef:
Een paardenhoofd groeit de eerste twee jaar ook zeer snel, dus als je persé een halster wilt omlaten, wordt die gewoon snel te klein. Je kunt natuurlijk ook heel revolutionair geen halster omlaten Clown

ja of met enige regelmaat verstellen is ook een optie maar uberhaupt het omlaten van een halster tja , sommige zijn er fel op tegen andere weer niet blijft toch een dilemma maar neem aan dat je in de opfok ook de veulens geen halster omlaat , en er niet meer naar omkijkt ,

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:55

Sowieso een halster ooit omlaten vind ik levensgevaarlijk. Als je je paard toch nooit uithaalt heeft het ook geen enkele zin.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:55

poes schreef:
Sowieso een halster ooit omlaten vind ik levensgevaarlijk. Als je je paard toch nooit uithaalt heeft het ook geen enkele zin.

Precies.
arm dier, dat moet echt wel zeer doen

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 13:56

Tja behoorlijk triest dat dit soort dingen gebeuren.
Maar ik snap ook niet dat omstanders niet eerder ingrijpen. Althans als ik zo iets zou zien zou ik actie ondernemen, bv eigenaar waarschuwen, of halster af halen, eerder dierenbescherming inschakelen.
Op deze manier kan veel meer dierenleed worden voorkomen, door de omstanders er bewuster van te maken.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:04

poes schreef:
JoyCiej007 schreef:
jeej, da's nog best een flinke wond.... Ik moet zeggen dat het lichtelijk 'ingroeien' (dus iets te strak zitten) van het halster niet altijd even makkelijk je aandacht trekt. Wij hebben het vorig jaar ook gehad (en ga me nou niet uitmaken voor dierenbeul of weet ik veel wat, ik keek er regelmatig naar), maar dat betrof het verbindingstukje tussen de neus- en keelriem bij ons veulen van een paar maand oud. In de winter, want dan hebben die shetten nogal véel haar aan hun hoofd zitten, en met die baard was het dus heel moeilijk op te merken.

Hij had gelukkig maar een klein wondje, dus direct halster afgedaan en weggegooit, en een nieuwe gekocht. wondje gedesinfecteerd, en er was verder niets aan de hand, zo heel ernstig dat het ingroeide was het dus ook niet.

Maar dat de eigenaar dit halster zó erg heeft laten ingroeien, vind ik ontzettend erg.

Reden genoeg voor mij (+ het ophangingsgevaar) om nooit een halster om te laten. Vreemd genoeg kun je bij de paarden die ik ken ook allemaal zeer makkelijk een halster om doen, en kun je ze ook makkelijk uit de wei halen, ook al houden ze hun halster niet continue om. Het nut van een halster omlaten, ondanks alle argumenten die ik al gehoord heb, ontgaat me compleet.

Zaterdag zag ik nog een wei met twee paarden met dikke dekens opstaan, het was verdorie snikheet! Daar maak ik me ook wel kwaad om.

Heb je ook wel gelijk in, ben me helemaal bewust van het ophangingsgevaar...

Maarja, onze veulens zijn nu eenmaal niet altijd makkelijk te pakken. Ons merrieveulen nu is wel heel brutaal en nieuwsgierig, dus die kun je zo bij het halster pakken, maar haar uit de wei proberen te halen zonder halster is nogal eh, een opgave.

Daarbij hebben we te maken met allemaal shetten, en vooral de hengsten en mijn eigen ruintje, die lopen uit baldadigheid soms liever voor je weg Clown dus die hebben wel een halster om, ja. Verder is alles in de wei zo gemaakt dat ze zich moeilijk kunnen ophangen. De merrie heeft bijna nooit meer een halster om, omdat die laatst een klein wondje van de neusriem van het menhoofdstel had, en ook makkelijk te pakken is. dus om het sneller te laten genezen, hebben we halster in de wei bij haar ook maar afgedaan.

En, inderdaad, van die dikke dekens op met lekker weer, daar erger ik me ook dóod aan. Krijg dan neigingen om even aan te bellen en ze een flink dikke fleece-trui te overhandigen, en ze daarmee even een paar uur in de brandende zon te laten staan!

Thefrodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:05

Cayenne schreef:
In Nederland is het zo dat volgens de wetgeving, de eigenaar EERST een waarschuwing moet krijgen. Wanneer de eigenaar de waarschuwing niet opvolgt, dan pas kan er beslagname volgen.

Voordat er weer ongefundeerde beschuldigingen richting de LID worden geslingerd waarom ze het dier niet mee hebben genomen Tong uitsteken

Dus stel ik ben zo'n eikel en ik maak mijn paard half dood zeg maar.... dan mogen ze 't paard niet bij mij weghalen als ze er achterkomen.... want ik moet volgens het boekje EERST een waarschuwing hebben gehad. Nou lekker is dat zeg. Weer zo'n lekker polder voorbeeld. Vind het wel doorgeschoten af en toe hoor. Ik vind dat een autoritaire instantie zou moeten kunnen bepalen of het dier afgenomen wordt ja of te nee mits er zware mishandeling aangetoond wordt.
Zo'n regeling van een waarschuwing staat, waar zo nodig, alleen een radicaal optreden in de weg en staat naar alle waarschijnlijkheid voor veel dieren garant voor een tweede foltering.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:05

Zo dat is vlakbij (heb ook een stal in Staphorst).
Zou alleen niet weten wie/waar het is..
Arm beest, heb het ook nog wel eens nog erger gezien op tv Lips are sealed
En die dekens idd ook... Paarden zijn geen watjes!?! Maar ja "anders krijgen ze zulke lang haar en dan moet ik zo lang uitstappen" Misselijk

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:06

Nicolletje schreef:
JoyCiej007 schreef:
Wij hebben het vorig jaar ook gehad (en ga me nou niet uitmaken voor dierenbeul of weet ik veel wat, ik keek er regelmatig naar), maar dat betrof het verbindingstukje tussen de neus- en keelriem bij ons veulen van een paar maand oud.

Wat is de meerwaarde van een halster omlaten bij een veulen? Diens hoofdjes groeien heel hard en zonder halster huppelen ze op die leeftijd toch gewoon achter hun moeder aan?

Zie mijn eerdere post. Knipoog

Ik weet dat er zat mensen zijn die halster in de weide afhalen, wij doen dat ook, bij de pony's die je dan ook goed uit de wei kan plukken. Die shettenveulens, die kunnen er wat van, hoor! Knipoog

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:08

JoyCiej007 schreef:
En, inderdaad, van die dikke dekens op met lekker weer, daar erger ik me ook dóod aan. Krijg dan neigingen om even aan te bellen en ze een flink dikke fleece-trui te overhandigen, en ze daarmee even een paar uur in de brandende zon te laten staan!

Idd! Ik wil ze ook mijn winterjas aandoen en in de zon zetten, vreselijk gewoon.

lundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:10

Hamer Hamer Hamer Heb er geen woorden voor! Huilen Huilen Huilen

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:11

Arm arm dier..
Daar kan ik echt zo kwaad om worden, om zulke dierenmishandelaars Hamer

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:12

poes schreef:
JoyCiej007 schreef:

Idd! Ik wil ze ook mijn winterjas aandoen en in de zon zetten, vreselijk gewoon.

Zelfs geschoren paarden kunnen met een beetje mooi weer, niet al te koud (zoals bijv. afgelopen zondag) gewoon 'kaal' zonder deken op de wei...

En áls je dan geen dikke wintervacht wil omdat je te beroerd bent om in de winter wat langer uit te stappen, nou, dan scheer je toch gewoon??

(al ben ik ook niet zo van het scheren, maar dat even terzijde)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 14:14

Offtopic: Er zijn wel meer redenen om te scheren in de winter dan te lui zijn om wat langer uit te stappen Knipoog

Maar goed, waarom gaat het nu over scheren? Haha!

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:18

Ik snap al niet waarom mensen een paard met halster omlaten als deze lang in de weide of alleen staat.

Maar dít, schandalig. fijn voor het dier dat het halster er nu af is.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:20

Als je te lui bent om een groter halster te kopen & om te doen, doe dan geen halster aan..

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:22

ik kan me zo boos maken om dit soort klo te mensen Boos! die man moeten ze is aan doen wat hij zijn dier heeft aan gedaan

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:24

Cayenne schreef:
Offtopic: Er zijn wel meer redenen om te scheren in de winter dan te lui zijn om wat langer uit te stappen Knipoog

Maar goed, waarom gaat het nu over scheren? Haha!

Als je beter zou volgen zou je dat weten Knipoog Haha!
Hehe grapje hoor Haha!

Ik krijg somshet gevoel dat mensen denken dat je paarden zo op gelijk welke wei kunt gooien met een halster om (en een deken) en dat ze dan zelfstandig overleven voor enkele maanden...