Onderzoekers zoeken oorzaak blindheid bij Appaloosa's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dendie

Re: Onderzoekers zoeken oorzaak blindheid bij Appaloosa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 13:39

ja daar heb je wel gelijk in. Lachen Maar ik denk dat àls maanblindheid in de genen zit, het iets te maken heeft met het aparte kleurpatroon dat appie's hebben... Dat is wat appaloosa's verschillend maakt van andere paarden/ pony's. En de kleur-genen hebben weer niets met stokmaat te maken... Poe, ik vind het maar een moeilijk onderwerp Knipoog

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 23:03

Mijn fewspot Appaloosa is ook nachtblind.

Wwrangler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 11:05

Bij mijn Ned. Appie (zoon van Alex van de Kamperweg) is ook maanblindheid geconstateerd. Afgelopen dinsdag heeft hij een heel scenario aan onderzoeken gehad in Utrecht. Zijn linkeroog heeft een blauwe waas en ziet hij niks meer en zijn rechteroog werkt zijn pupil bijna niet, waardoor hij alleen nog maar door een klein kijkgaatje ziet. Huilen

We zijn nu bezig met om de 3 uur druppelen en hopen dat de ontstekking weggaat en dat de functie van het rechteroog weer iets beter wordt.

Zelf van de zomer (juli) wel gezien dat hij een traanoog had en iets kneep met zijn ogen, dacht alleen maar dat hij een lichte oogonstekking had en zijn oog schoongemaakt en een vliegenmasker gekocht met UV filter. Blijkbaar heeft hij hier dus al langer last van.

Door een ongeval met mennen waren we genoodzaakt 3 weken lang antibiotica te geven (dit was in juni). Volgens de DA heeft antiobiotica daar niets mee te maken, maar wel vreemd dat het dan ineens zo heftig opspeelt.

Wie heeft er ervaringen met dit scenario? Er is een grote kans dat mijn appie dus hellemaal blind wordt, lees me suf op websites e.d. om te kijken hoe en wat.

Alle tips, info e.d. zijn welkom.

Alvast heel erg bedankt!
Brigitta & Wit

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 11:08

Ik zie mijn vorige reactie ineens en ik was er van overtuigd dat ik in een topic over nachtblindheid bij Appies aan het reageren was...

Is Wit al niet een wat ouder paardje?

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 11:43

Jeetje Wwrangler, dat is wel erg triest. Ik heb trouwens ook een Alex-nakomeling (eigenlijk 4)

Wwrangler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 13:12

Wit is net 13 dus niet echt heel oud..... Het blijft een raar idee... als ik zie hoe hij zichzelf al heeft aangepast.... dan is het eigenlijk een wonder.

Hij is blijkbaar al langer blind aan zijn rechteroog en heel slechtziend aan zijn linkeroog, maar met rijden, longeren buitenrijden, vallen nu heel veel dingen, die voorheen gebeurde, op zijn plaats. Het schrikdraad niet zien in de wei, met z'n zijkant ergens tegen aan lopen, z'n hoofd stoten tegen mijn hoofd en dan verschrikt reageren. Langzamer reageren met longeren op mijn drijvende hulp of stophulp. Gelukkig reageert hij erg goed op stemhulpen. Als hij in de paddock staat en ik roep hem, komt hij feilloos naar me toe.

Moet wel zeggen dat ik heel blij ben met zo'n braaf en lief paard, hij laat zich zo makkelijk behandelen met de druppeltjes... en kan nog steeds heerlijk met hem rijden.

Dendrofelur 4 Alex nakomelingen, als ze maar een beetje het karakter hebben van die van mij heb je superpaarden Knipoog

By the way dit is mijn superpaard:
Afbeelding

Nogmaals alle tips, behandelmethoden e.d. zijn welkom! Ik weet dat de prognoses niet erg goed zijn, maar opgeven, nee dat nooit!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 13:22

Echt een mooie!! Een echte WIT Haha!
Ik heb verder geen ervaring met maanblindheid, weet wel dat er op internet vooral in het Engels veel info over te vinden is.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 14:09

Kinkt leuk 4 nakomelingen maar ik heb een merrie Juliette (Taro x Alex Prins) en daar heb ik 3 nakomelingen van staan. Met Juul rijdt ik trouwens ook in het team van het Nederlandse Appaloosastamboek oa volgende week zaterdag op Paard en Koets.
Maar bij Witje is er wel een oorzaak aan te wijzen of is het erfelijk bepaald?

Wwrangler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 14:47

Op dit moment is het nog niet bewezen of het erfelijk bepaald is. Van zijn moeder weet ik eigenlijk niks en van Alex van de Kamperweg had voor zover ik weet hier geen last van..

Afwachten dus!

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 14:53

Nu je zo de symptomen verteld lijkt het er bij Jims ook wel een beetje op! Heeft hij ook een verkleuring van de Iris? Dat heeft Jim wel, de veearts heeft er al naar gekeken maar kon niets vinden. Sterkte!

Wwrangler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 15:20

shcmarathon, zou je appie in ieder geval goed in de gaten houden, bij traanogen e.d. gelijk de da inschakelen hoe eerder je er bij bent hoe beter.

Zelf had ik geen idee dat dit kon, c.q. speelde, ben dus veel te laat, voel met ook redelijk schuldig eronder, omdat ik hier niets van wist.

Moet ook zeggen dat Wit niet veel liet merken, alleen dat hij erg fijn vond/vindt als ik over zijn ogen wrijf.

Wat ik trouwens begrijp is dat ze er veel pijn aan hun ogen van hebben maar hier merk ik niet zo veel van? Wie heeft deze ervaring nog meer?

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 11:22

Wwrangler schreef:
Bij mijn Ned. Appie (zoon van Alex van de Kamperweg) is ook maanblindheid geconstateerd. Afgelopen dinsdag heeft hij een heel scenario aan onderzoeken gehad in Utrecht. Zijn linkeroog heeft een blauwe waas en ziet hij niks meer en zijn rechteroog werkt zijn pupil bijna niet, waardoor hij alleen nog maar door een klein kijkgaatje ziet. Huilen

We zijn nu bezig met om de 3 uur druppelen en hopen dat de ontstekking weggaat en dat de functie van het rechteroog weer iets beter wordt.

Hoi Brigitta,

Wat een vervelend nieuws lees ik over Wit. Ik kan je niet helpen mbt deze aandoening. Ik zal duimen voor Wit dat de behandeling die jullie nu toepassen, succes vol mag zijn en zorgt voor een betere oogfunctie.

Wit en jij hebben een bijzondere band met elkaar met name op het gebied van communicatie. Ik denk dat mede daardoor je er niet zo snel wat van gemerkt hebt.

Sterkte,

Marga

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 15:34

Hoi Wwrangler! Hoe is het nu met je paard? Ik zat een tijd geleden op dit topic, maar al lang niet gekeken en jouw reacties dus helemaal niet gezien... Google af en toe weer ns op nieuwtjes over maanblindheid...
Ik heb ook een appie, inmiddels 18 jaar oud en heeft ook maanblindheid. Zoals ik hierboven al vertelde geef ik preventief geen anitibiotica meer, want mijn ervaring leert dat de maanblindheid daardoor weer opvlamt. Ook de jaarlijkse entingen kunnen voor problemen zorgen.. Het schijnt ook zo te zijn dat paarden met maanblindheid nogal veel hoofdpijn hebben (door de druk op hun ogen) en veel pijn aan het aangedane oog.
En nog een ander vraagje, komt Alex vd Kamperweg niet uit de buurt van Nunspeet/ Zeewolde?

dyaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 19:14

Alex van de Kamperweg is helaas overleden

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 01:00

Ja, die heeft weinig van zijn mooie oude dag mogen genieten. Volgens mij had hij het niet. Juul is ook een kleinkind van hem (en een look-alike) Ik heb wel vaker van Sonny's gehoord dat die problemen hadden.

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 00:18

Toch zouden ze er miss ook wel in NL een onderzoek naar kunnen starten (onderzoek uit dit topic loopt in VS toch?) als het zo'n overduidelijk probleem is bij Appie's... Die van mij komt er helaas niet meer vanaf. Maar door selecteren zou het wel voorkomen kunnen worden denk ik (als men zou weten waarop geselecteerd zou kunnen worden)

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 12:23

Zo ik ben wel heel nieuwsgierig naar de uitslag van het onderzoek. Ik heb ook een blinde appaloosa shet gehad. Die blindheid was ook een raadsel ik had zelf het idee dat ze doordat ze mensenogen hebben veel gevoeliger zijn.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 10:12

op horses.nl staat een stukje, dat ze erachter zijn welk gen dit probleem bij appaloosa's veroorzaakt.
het is maar heel kort eigenlijk, weinig uitleg. ik ga even verder kijken.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 10:48

Ik ben benieuwd. Heb van nog een appie gehoord dat die oogproblemen heeft. Ga eens even in de afstamming kijken. Is inderdaad een Sonny.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 12:02

de mijne heeft een strootje in haar oog gehad waardoor het netvlies beschadigd is
alleen gaat het nu verder, de vlek word groter Huilen

en de mijne is een kleindochter van Sonny

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 12:09

Ik denk dat dat ook het lastigste om aan te tonen of oogproblemen veroorzaakt worden door een trauma of erfelijk zijn. Of misschien beide. Dat er een beschadiging komt door buitenaf maar dat het oog zich minder goed kan herstellen. En het is natuurlijk ook lastig dat als een hengst veel nakomelingen heeft lopen, deze ook een grotere kans heeft op een nakomeling met oogproblemen. Maar wel erg belangrijk dat het uitgezocht wordt.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 12:29

ja, vind ik ook. zou dit vergelijkbaar zijn met het Hypp probleem dat bij quarters voorkomt, daarvan is toentertijd aangetoond dat het bij 1 bepaalde hengst (impressive) vandaan kwam.
Voor de fokkerij zijn dit soort onderzoeken lijkt me wel van belang. Zou de NAS, of de amerikaanse appaloosa-club hier iets mee doen?

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 12:45

Op horses.nl kon ik het stukje niet vinden. Is natuurlijk ook al tijdje geleden. Knipoog Zo kom ik ook altijd wat laat bij dit topic.... Clown http://www.blindappaloosas.org/blindness.html wil de amerikaanse appaloosa-club geloof ik laten selecteren op maanblindheid. Schijnt in Amerika nog meer voor te komen (alleen dan andere vorm van maanblindheid). Maar misschien dat het ook een idee is voor de NAS. Ja Maar denk dat het erg moeilijk uit te zoeken is welk paard het heeft/ krijgt. Die site BlindAppaloosas updaten ze wel, kwam van de week er dingen tegen die ik toen dit topic starte nog niet had zien staan. Zoals nare powerpoints over verschillende vormen van maanblindheid (niet geschikt als je zwakke maag hebt want zitten nogal wat nare plaatjes tussen..)