Broodmager paard blijkt kerngezond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Forcalquier

Re: Broodmager paard blijkt kerngezond

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 10:47

Het ene paard is het andere niet, maar ondanks de leeftijd van de pony vind ik het beestje er erg slecht uitzien.
Ik heb hier zelf een pony staan van 29 en die ziet er toch 10x beter uit. Mensen geloven het niet eens als ik haar leeftijd vertel.
Wat ik er aan doe om haar zo mooi te houden? Ze staat zoveel mogelijk in de weide, krijgt 4x per dag kuilgras 2x per dag biks met muesli, en ik longeer haar nog 2 x in de week zonder lijnen( dus ze gebruikt de hele bak maar luistert wel op commando) verder hobbelt mijn dochtertje van 4 er een beetje op.
De hoefsmid komt gewoon elke 8 weken, voor haar leeftijd heeft ze goed hoeven, en de tandarts komt elk half jaar.
Een pony kan best wel mager zijn door de leeftijd, maar ik vind dit heel extreem. Je gaat mij niet vertellen dat deze pony lekker in zijn velletje zit.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 10:50

Menig koe (die niet oud is) loopt er zo bij in Nederland en daar hoor ik nooit iemand over...

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 10:52

ziet er eng uit..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 10:53

Moderatoropmerking:
Het is wel de bedoeling om het nieuwsbericht gelijk op Bokt zelf te zetten, alleen een link is niet de bedoeling.

Daarnaast zou ik jullie willen verzoeken om wel met respect en onderbouwd te blijven reageren Lachen

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 10:54

er worden veel paarden goedgekeurd op gezondheid, terwijl het niet goed is wat de bespiering betreft...het ene paard wordt dan vet en het andere wordt mager , vaak is de vorm van trainen in combinatie met voer een mogelijkheid om er verandering in te brengen, maar veranderd het weer zodra je om wat voor reden er mee stopt....in dit geval is het de leeftijd....dit paard staat langzaam dood te gaan, zoals ik al zo vaak heb gezien en dan wordt er glashard gezegd , nee hoor het heeft géén pijn en is verder gezond....
Ook de hoeven is een probleem, waardoor het paard vaker zal gaan liggen...heeft het daar een droog plekje voor? Groeien ze sneller dan gewoon sneller bij laten werken of ijzers eronder !
Ze vergeten wel dat zo'n paard extra bescherming nodig heeft in de vorm van warmte bieden( stal, deken), want dat doet normaal gesproken de bespiering, maar ook voor het oog van mensen , die het niet willen/kunnen aanzien....
Hij mag dan gezond zijn , maar als hij zo buiten staat , vind ik het toch een vorm van dierenmishandeling!!!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 16:20

We hebben zelf ook een 30+ paard staan maar die is toch echt niet zo mager. Het verhaal dat de eigenaar het dier een goede oude dag wilt geven klopt toch niet als je de hoeven ziet. Oke, kan dat het paard niet op gewicht te krijgen is maar een gewone hoefverzorging heeft daar niets mee te maken. Naar mijn idee zou het toch verwaarlozing zijn.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 16:23

Ach en dat is de dierenbescherming in dit land. Sorry hoor maar zo'n gratenpakhuis kan in mijn ogen toch echt niet gezond zijn. Of een DA dat nou zegt of niet. Dit paard is oud en op in mijn ogen. Maar ja, wat doe je eraan?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 16:28

hoe zien de meeste bejaarde mensen eruit? Ga eens kijken in een verzorgingstehuis.

Niet allemaal zijn ze mager, maar de meeste wel.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 16:34

poeh, da's een fraai anatomisch modelletje geworden, zeg.... Bloos

ik weet dat het een hele klus kan zijn om een ouder paard op gewicht te houden (mijn oude paard vroeger was ook dun ana het worden, kreeg 'm gewoon niet meer dik. vriendin heeft ene 30-jarige waar ze nu ook mee worstelt qua gewicht), maar dit is wel heul extreem. kan me niet voorstellen dat dat dier zich prettig voelt zo (denk aan kou, waar hij zich niet tegen kan beschermen. en hij gaat denk ik ook 'doorliggen' doordat er geen spekkies meer aan zitten).

fijn dat de dierenarts 'm 'kerngezond' vindt, maar ik vind het er niet echt 'gezond' uitzien persoonlijk...

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 16:39

zo gezond ziet dat beestje er idd niet uit Scheve mond

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 16:39

Pensionnetje schreef:
Hebben jullie weleens echt stokoude paarden gezien? De meeste van jullie niet! Waarom niet? Omdat de meeste paarden die leeftijd niet eens halen. Lang voor die tijd zijn ze al richting slachthuis gestuurd. Ook mensen kunnen graatmager worden indien zij echt oud zijn, ondanks al het eten dat zij toegestopt krijgen.

Ik neem aan dat een dierenarts heel goed kan bepalen of dit dier door verhongering of ouderdom zo broodmager is. Een prettige gezicht vind ik het niet. Maar doodgaan hoort bij het leven en meestal gaat dat niet gepaard met een blankende conditie.

Ja, genoeg ervaring met 30-plussers. En NEE, stokoude paardjes hoeven er niet zo uit te zien. Het kost wel veel tijd en moeite om een oudje rond te houden, maar elk oudje kan er nog goed uitzien.

Enne, je moet oude mensen niet met paarden vergelijken Vork

Snowy2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 20:15

Ik kan begrijpen dat er melding van gemaakt is.
Deze merrie vind ik overdreven mager!!!!
Ik zou er ook wat hooi bijdoen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 20:26

ziet er idd mager uit, maar beestje kijkt wel heler uit zijn ogen en als blijkt dat dier genoeg voer en verzorging 9 op hoeven na) krijgt
hier staat ook een oudje van 30, maar die is moddervet en staat ook op dieet, hoef niks speciaals bij te voeren dus

maar ik ken meerdere oude beestjes en mensen hebben idd moeite om spek op die ribben te krijgen
ik ken de man en zijn paard niet, weet nisk van het voer schema af dus kan ook niet over oordelen of het paard wel of niet goed verzorgd word

als niet goed verzorgd werd had hij die leeftijd niet gehaald denk ik, dat is mijn gedachte er wel bij

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 00:32

cremellogek schreef:
Ja, genoeg ervaring met 30-plussers. En NEE, stokoude paardjes hoeven er niet zo uit te zien. Het kost wel veel tijd en moeite om een oudje rond te houden, maar elk oudje kan er nog goed uitzien.

Enne, je moet oude mensen niet met paarden vergelijken Vork

Mag ik dan jou recept want mijn oudje krijgt het meeste van allemaal maar spek is er niet meer te vinden. Terwijl haar kiezen nog kneiterhard schijnen te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 00:37

Als dit paard volgens de DA kerngezond is dan ga ik er vanuit dat dat ook zo is en dat deze gewoon niet dikker te krijgen is..

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 00:44

Bij ons is de Dierenbescherming vroeger ook wel eens op de manege geweest Nagelbijten / Gniffelen
Paard was te mager, was ook al in de 30 ofzo, maar was niet zo mager als dit Bloos!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 00:49

gohya schreef:
"Pensionnetje" je moet zo'n pony ook niet Overladen met voer,maar minimaal 6x per dag 1kg senioren slobber geven.

Toch niet ineens? Bloos Dan barst ie toch uit zijn voegen van de overgang Blond

Nouja, anyway, dit beestje op de foto is wel heel dun, maar dat gebeurt idd vaker, dat ze niet meer dik te krijgen zijn als ze zo oud zijn.
Het lijkt mij erg moeilijk, want als je teveel krachtvoer geeft kan dat weer te belastend zijn voor de lever (lijkt mij) en ruwvoer wordt misschien weer erg langzaam gegeten om genoeg van binnen te krijgen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 00:50

hier op de hoek staat een paardje minstens net zo mager en ook wat stram op natte dagen , ook heel oud
mensen komen er , ook zomers , 5 x perdag
met bijvoer , zomers gras swinters hooi bij en meer dan ze op kunnen , tandarts komt iederjaar , de DA me regelmaat (stonden er 4 alle hoog bejaard zijn er nu 2 ingeslapen )
niet iederpaard (of mens of ander dier) blijft stevig of dik
of is dik te houden
de mensen die nu zeggen ja maar deken swinters ! wie weet of ze dat wel of niet doen ?
niet zo snel oordelen ..niet ieder ouder paardje is dik te houden of te krijgen

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 07:08

Maar de kwestie van de hoeven dat vind ik wel verwaarlozing. Heeft niets met ouderdom te maken maar met regelmatige verzorging.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 08:43

eens hoeven hadden veel eerder gemoeten

Harvumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 08:48

Hier verderop stond ook paard van half de dertig, dat was een gratenpakhuis, werd bijgevoerd ed maar kwam niet aan, wel werd deze regelmatig bekapt etc. Maar daar heeft deze meneer dan ook een proces verbaal voor gekregen!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 08:52

en ja hoor, bokt zou bokt weer niet zijn als de beste stuurlui ( die vaak nog hun paard afdanken zodra ie te oud is om te doen wat er gewenst wordt en er 'niets meer aan hebben') uiteraard weer eens aan wal staan!

mijn pony zag er de laatste periode ongeveer zo uit, iets minder, maar zeker in die richting ( op de foto in mijn profiel was hij nog aan de 'flinke' kant, later werd hij nog dunner) hij was oud, heel oud. hij is door de dierenarts gecontroleerd, ook bij olaf is de inspectiedienst geweest en met ons 3en hebben we besloten mijn oudje lekker te laten lopen. hij was ubervrolijk, draafde nog van stal naar de wei en vermaakte zich gewoon prima... zolang dat het geval was.... lekker laten lopen!!

even voor de wijsneuzen die het idee hebben dat dat beest geen voer krijgt, mijn pony kreeg:
een emmer vol met zemelen/slobber en muesli ( soppig omdat hij niet veel tanden meer had)
hooi
een emmer lucerne
bovenstaande 3x per dag en verder:
grasbrokken
gras op de wei

en dit alles was niet voldoende om zijn oude lijf dikker te krijgen.

ik vind het top van die man dat hij zijn dier niet afdankt, maar zolang het beestje nog op deze manier meegaat, lekker laat lopen.
Laatst bijgewerkt door _rosita_ op 21-09-07 09:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 08:57

Tsjah krijg er een beetje dubbel gevoel bij ..
Ene kant als dierenarts het zegt, oké .. andere kant: Dit is te mager..

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 09:03

Ik ken een 40 jarige, in de zomer ziet hij er beter uit dan deze. Maar in de winter denk ik niet. Hoewel ik dit geen fijn plaatje vind zou de DA toch wel kunnen inschatten hoe het is met het beestje

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 09:04

Zemelen zit niets in qua voedingstoffen, en doet in grote hoeveelheden meer kwaad dan goed. Geef dan slobber (bv van havens) als ze problemen met kauwen hebben. En inderdaad ik heb ook meegemaakt dat een 34-jarige new forest 6 kg krachtvoer op een dag nodig had om op gewicht te blijven. Geef ze lucerne, en van dat kruidig geurende kuilgras en hooi. Om die oudjes echt goed te houden moet je ze qua voer het beste van het beste geven. Hun spijssvertering werkt gewoon niet meer optimaal. Je moet alles wel verdelen over zoveel mogelijk maaltijden. Ook knoflook, fenegriek en zeewier door het voer doet goed.
Beweging is ook cruxiaal om de spieren een beetje in shape te houden. Dus zolang mogelijk blijven rijden, en als dat niet meer gaat, aan de hand gaan stappen bv (het liefst meerdere keren per dag). Als je ze lekker rond wil houden kosten oudjes veel tijd en geld!