Opnieuw maatregelen tegen MKZ

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

indus

Re: Opnieuw maatregelen tegen MKZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 23:30

gipsyboy schreef:
miriamrocky schreef:
die boeren kiezen er ook niet voor om hun beesten zo af te schijven ..
en idd de dieren keizen er helemaal niet voor maar wees blij dat boeren er zijn anders had je geen vlees op je bord

nou dat heb ik ook niet hoor
ben vegatarisch Knipoog
en blij toe!!
der is genoeg ander eten, waarom moeten de beesten er dan onder leiden??

Als iedereen vegatarisch is staan er geen koeien meer op de wei, dat zou ik zonde vinden. Koe
Ik ben niet vegatarisch maar ook geen super vlees eter, een javaanse schijf of groente burger vind ik ook heerlijk.
Als iedereen nou de helft aan vlees zou eten en bewuster zou kopen is het gauw gedaan met de bio-industrie.
De meeste mensen eten veel te veel vlees en ei en veel te grote porties, dat is voor iedereen (dus ook de beesten) slecht.

Ik zou zeggen eet bewuster, want boeren moeten ook blijven bestaan.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 00:00

Van dit bericht wordt ik dus echt ziek van.... pfffff begint het weer?

Wij hebben op ons bedrijf inmiddels ook een blauwtong geval en ook op veel omliggende bedrijven...een echte kinderziekte vergeleken bij MKZ ... Huilen

Maar dit bericht dan?? Verward

http://www.nu.nl/news/1234710/21/Geen_M ... rfolk.html

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 07:13

Voor Blauwtong wordt aan een vaccin gewerkt, verwacht wordt dat dat in het voorjaar van 2008 gereed is. Maar dat is wel voor het virus wat nu in Nederland heerst, moet er niet net weer een nieuw type uitbreken volgend jaar.

Nederland pleit in Europa voor vaccinatie, probleem is dat veel andere lidstaten nog niet mee willen werken.

Als er nu MKZ uitbreekt zullen er ringentingen worden uitgevoerd, dus de bedrijven rondom de besmetting zullen worden geent. Het gaat heel langzaam maar gelukkig komt het enten nu een beetje op gang!

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 07:43

heb ff snel gelezen, dus waarschijnlijk het eea over het hoofd gezien.
Ik vind het voor de dieren en voor de bedrijven waar blauwtong heerst echt vreselijk, ik hoop dat het snel over is en dat het verder leed bespaard, wat ik er over gehoord heb kunnen dieren er aan overlijden maar dit hoeft niet, ik hoop dat de dieren er snel weer bovenop komen.

Ik lees ook dat er een vervoersverbod en verzamelings verbod is op diverse dieren maar niet bij paarden.
Mogen paarden die bij koeien geiten of schapen in de wei lopen, wel gewoon vervoerd worden?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 07:46

Enten bij MKZ betekent gewoon uitstel van ruiming tijdens zo'n ringenting.... Het vaccin dat ze nu aan het ontwikkelen zijn moet eerst nog toestemming krijgen om gebruikt te mogen worden en op dit moment is er geen enkel land dat ingeënt vlees wil afnemen. Tuurlijk zijn er allerlei middeltjes tegen blauwtong op dit moment, maar dacht dat wij onze dieren niet hebben behandeld??? Die knuten komen toch wel hoor, de vraag is alleen wanneer......

Er is niemand die controleert of jouw paard van een evenhoevig bedrijf afkomt, maar wil je zelf het risico lopen??? Ik ga dit weekend dus wel op wedstrijd, maar bij thuiskomst wordt de hele trailer van boven tot onder schoonmaakt samen met de auto. De kleding gaat rechtstreeks in de was.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 07:58

suffie schreef:
Enten bij MKZ betekent gewoon uitstel van ruiming tijdens zo'n ringenting....

nee hoor, dieren uit de ringenting igv MKZ hoeven niet geruimd te worden. Er moet alleen worden gegarandeerd dat als deze dieren worden geslacht, het vlees op de binnenlandse markt wordt afgezet maar met de NL-tracking en tracing is dat geen probleem!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 08:33

ik hoorde het ja...mijn vriend was ook al gebeld door mvl

de gelten op het bedrijf waar ik werk zitten weer even vast..
wel ee goede zaak hoor, dat nederland zo snel reageerd.
maar als het komt dan komt het toch,
alle toeristen zouden ook hun spullen moeten ontsmetten voor ze nederland weer in gaan..
zie je het voor je, een levensgrote wasmachine /stomerij in de havens van nl ..

ik bedoel de maatregelen zijn snel , maar al met al missen ze uiteindelijk hun doel
want idd wie controleerd of de paarden op de wedstrijden op een boerenbedrijf gestalt staan???
als ik op de boer stond, zou ik niet op concours gaan,
ik zou niet op mijn geweten willen hebben dat ik iets mee terugnam voor die boer..

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 09:37

bah, en dat komt in engeland allemaal door die slordigheid van dat laborotorium, zal mijn schaapjes en geitjes maar goed in de gaten houden! Boos!

Machonito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 10:20

Vraagje
Volgende week moeten we op pad met de trailer en paard tuurlijk
maar mag dat nu wel of moeten we eerst wat doen?
ontsmetten ofzo
We komen direct van de manege af en er staan daar geen schapen of koeien of geiten.

zijn er nu regels aan verbonden.
Kan het beter even vragen en uit zoeken voor dat we wat verkeerds doen .

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 12:52

Ik ben niet echt bekend in deze zaken, maar is het nu zo dat je ook geen paarden meer mag vervoeren? of die nog wel? Volgens mij heb ik daar namelijk overheen gelezen Knipoog

medruze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 14:23

miss_jumpy schreef:
suffie schreef:
Enten bij MKZ betekent gewoon uitstel van ruiming tijdens zo'n ringenting....

nee hoor, dieren uit de ringenting igv MKZ hoeven niet geruimd te worden. Er moet alleen worden gegarandeerd dat als deze dieren worden geslacht, het vlees op de binnenlandse markt wordt afgezet maar met de NL-tracking en tracing is dat geen probleem!

Het rare is dat ze in Argentinië gewoon mogen enten. Argentinië is een van de grootste rundvleesleveranciers voor europa. Krom dus dat ze het dan van Nederlandse bodem niet accepteren.

Met je paard mag je overgens gewoon op stap hoor! Je hoeft geen trailer te ontsmetten, tenzij je via Groot Brittanie komt. Knipoog

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 16:33

Er is een tweede geval van MKZ gemeld, dus het is nog steeds van belang in ieder geval Lachen

Rotsblok

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 17:02

Het probleem met enten is dat op dit moment nog niet kan worden gezien of een dier ziek is geworden door (hoe het dan ook gebeurd) of door de enting. Daarom zijn entingen niet toegestaan. Ringentingen zijn er om de uitbraak snel te beteugelen en daarna als men de situatie onder controle heeft te ruimen.

Ik weet wel dat ze bezig zijn om een zogenaamde markervacin te maken. HEt grote verschil hier mee is dat dan wel aan te tonen is dat de anti stoffen van dit markervacin afkomstig zijn. En dus kan dan gewoon het vlees geexporteerd worden

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 18:50

Rotsblok schreef:
Het probleem met enten is dat op dit moment nog niet kan worden gezien of een dier ziek is geworden door (hoe het dan ook gebeurd) of door de enting. Daarom zijn entingen niet toegestaan. Ringentingen zijn er om de uitbraak snel te beteugelen en daarna als men de situatie onder controle heeft te ruimen.

Ik dacht al: ik ben toch niet gek! In 2001 is ook zo gehandeld en ik zou niet weten waarom er nu wel ineens geënt vlees op de markt mag worden gebracht, al is het maar in Nederland. Wij hebben thuis een melkveebedrijf en ik ga dus wel op concours. Waarom? Omdat wij landelijk wonen en als ik niet op concours in aanraking kom met een ander dan is het wel via de buurt, werk, enz. Als ik totaal geen risico wil lopen moet ik de hele dag thuisblijven.

medruze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 21:10

@ suffie, als het hier in Nederland ook uitgebroken zou zijn zou het een ander verhaal zijn natuurlijk. Wij hebben schapen, welliswaar voor de hobby, maar ik zou dan dus liever niet het risico lopen om wat mee te nemen. (Als het dus in NL zou zijn bedoel ik hè!) Maar nu het hier niet is ga ik ook gewoon op stap met de paarden hoor.

Machonito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 00:10

medruze schreef:
Met je paard mag je overgens gewoon op stap hoor! Je hoeft geen trailer te ontsmetten, tenzij je via Groot Brittanie komt. Knipoog

Hahaha beetje om rijden hoor Van Nootdorp naar Arnhem via Groot Brittanie Haha!
doe maar niet Bloos

oke dus hoef ik me geen zorgen om temaken Haha!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 00:30

medruze schreef:
miss_jumpy schreef:

Het rare is dat ze in Argentinië gewoon mogen enten. Argentinië is een van de grootste rundvleesleveranciers voor europa. Krom dus dat ze het dan van Nederlandse bodem niet accepteren.

Nederland zou best willen enten, maar dan wil Amerika onze export niet meer hebben.
En wij moeten het toch voor een groot gedeelte van onze export naar Amerika hebben!!