vijf ruiters ten val op het strand van Ameland

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: vijf ruiters ten val op het strand van Ameland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:19

Ik sta daar niet van te kijken,ze nemen iedereen mee naar t strand.Maar aan de andere kant, t zijn toch vaak wel makke paarden die de amelanders gebruiken. die hond moet wel gek gedaan hebben.
Lullig voor de ruiters, hoop dat t niet blijvend letsel heeft opgeleverd.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 17:59

..

je hebt ook mensen die zeggen ,of denken dat ze kunnen paardrijden,en onderweg kom je er dan achter dat het niet zo is,paarden blijven dieren.........groetjes geerke

nobillity

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 18:02

geerke schreef:
..

je hebt ook mensen die zeggen ,of denken dat ze kunnen paardrijden,en onderweg kom je er dan achter dat het niet zo is,paarden blijven dieren.........groetjes geerke

bij manege grol ging ik x een strandrit maken waren 2 mensen die niet goed konden rijden die hebben ze teruggestuurd. want ze hadden gezegd dat je gevorderd moest zijn.

mepril

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 18:33

ik vraag me af bij welke manege het was dan
Laatst bijgewerkt door Annash op 11-09-07 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: naam verwijderd

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 19:18

suggesties vind ik altijd maar dom om zomaar een naam te noemen en iemand "zwart" te maken.. expres of on doordacht..

Het is vervelend dat dit op het strand gebeurde.. maar niet alleen op het strand had dit kunnen gebeuren ook in het bos met een groep onervaren mensen..
beginnersles van de manege bijvoorbeeld die voor het eerst op buitenrit gaan 1x moet de eerste keer zijn...

er staat niet bij hoe onervaren.. en ook niets over galop
of omstandigheden..

ik hoop dat iedereen ook de paarden er zonder botbreuken of erge dingen vanaf komen..
zo zie je maar weer dat een mak paard ook wel kan schrikken dus dat je altijd allert moet zijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 19:20

Oef, mensen zonder rij-ervaring op het strand dat hoort naar mijn mening niet. Strand is toch wat heftiger dan in de buitenbak he Knipoog

Maar ongeacht dat is het natuurlijk ontzettend vervelend.. ik hoop dat geen van de ruiters er echt iets ernstigs aan overhoudt!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 19:39

tsja het zijn en blijven dieren, zoiets kan helaas altijd gebeuren
maar in principe hebben beginners niets te zoeken op het strand, en een loslopende hond is prima maar dan wel onder controle van zn baas...

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 21:21

mepril schreef:
ik vraag me af bij welke manege het was dan

Die kans is klein, want die komen niet met beginners bij paal 7 het strand op.
Bovendien moet je niet speculeren!
Laatst bijgewerkt door Annash op 11-09-07 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: naam verwijderd uit quote

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 21:34

Tja...heb een keer op Terschelling een strandrit gemaakt, waarbij de laatste ruiter OP het strand bedacht dat ze nog nooit eerder had gegalopeerd...en er dus een minuut later naast lag omdat haar paardje een zijsprongetje maakte (in galop, dat wel; rest van de groep was al nl in galop, maar door mijn paardje voor de hare te houden ging ze zo hard nog niet)
Echte beginners horen niet op het strand, maar zou het niet kunnen dat deze vijf alleen maar zeiden ervaring te hebben? Dat zullen ook niet de eersten zijn... Op Ameland ben ik bij een paar stallen een rit gaan maken; geen een die werkelijk controleerden of men kon rijden, en bij een vond de begeleider het zelfs prima dat een halfgevorderde de teugel helemaal los liet in stap (vond ie stoer. En ik maar hopen dat paardje op zij zou springen)
Vind het wel waardeloos dat de eigenaar van de hond gewoon niet eens in de buurt was

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 21:47

Sorry hoor ik kan geen medelijden met die ruiters hebben hoe dom kan je zijn Lips are sealed

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 21:53

Tja..het zijn beginners...en als hen door ervaren begeleiders van het verhuurbedrijf wordt verteld dat ze makkelijk mee kunnen op een strandrit, dan gaan ze daar toch vanuit, als leek zijnde.

De fout ligt hier bij het verhuurbedrijf imo.

mepril

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 21:55

ik vroeg het me aleen af ik kom daar best vaak
en dacht mischien is het ***** maar dat leek me sterk

niet om ze zwart te maken juist helemaal niet
zijn wel lieve paarden daar namelijk
Laatst bijgewerkt door Annash op 11-09-07 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: naam verwijderd

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 22:07

pearlie schreef:
Dinopino schreef:
precies die paarden kunnen ook van andere dingen schrikken. En dat kan ook gebeuren in de manege. Op het strand val je tenminste zachter. Pling .

nouw... nat zand kan heel hard zijn hoor!! heb er een week een zere nek aan over gehad. Was dan wel gewoon in de bak, maar daar ligt ook zand.

Nat zand is net beton als erop valt, believe me..

Maar dat doet niets van het feit af dat het voor die mensen heel erg lullig is dat hun rit, en mischien zelfs vakantie verpest is. Ik hoop dat ze er niets aan over houden.

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 11:41

Als ik de vraag krijg of wij buitenritten maken met beginners, vraag ik altijd of ze ook uit een vliegtuig springen met een parachute op hun rug, zonder tekst en uitleg.
De meeste mensen denken dat paarden gewoon fietsen met haren zijn.

Helaas is het erg jammer dat er ook nog paarden/manege eigenaren zijn die dat ook denken.
Er zou veel meer controle op moeten komen en strengere regels.
Manegehouders zijn verantwoordelijk voor de klanten. Mensen die niet verantwoord en veilig op paard kunnen zitten mogen wat mij betreft nooit los buiten rijden. En al helemaal niet het prachtige strand op.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 12:13

Citaat:
Nat zand is net beton als erop valt, believe me..

Ja been there thone that , more then ones Bloos

denk dat de ruiters in stap de hol af kwamen en de hond in volle galop er op
een blaffende hond is 1 ding een blaffende hond midden in de groep een ander
1 paard schrikt de rest schrikt meestal (iig een beetje) mee ..

hoop dat de ruiters er geen ernstige verwondingen aan overgehoude hebben Ach gut

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 13:13

Moderatoropmerking:
Namen mogen gerust genoemd worden, als het zeker is dat het om dat bedrijf of instelling gaat. Dat was in dit geval niet het geval, vandaar verwijderd uit het topic.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 17:02

Ik ben het ermee eens dat het onverantwoordelijk is een groep beginners het strand op te sturen. Aan de andere kant zou ik het persoonlijk wel op prijs stellen, als degenen die hun hond uitlaten deze ook onder appèl hebben. Als ik met mijn honden op het strand ben en er komen paarden aan, roep ik ze bij me. Net als wanneer ik bijvoorbeeld kleine kinderen zie, om te voorkomen dat ze ondersteboven worden gekegeld.

Ik heb vaak, heel vaak een hond achter me aan gehad op het strand. Ook als ik groepen mee had, die weliswaar konden rijden maar niet dagelijks te paard op het strand waren. Hondeneigenaren stonden er dan gewoon dommig bij te lachen, terwijl ik vriendelijk vroeg hun hond te roepen. Of in het ergste geval m'n zweep moest pakken om de honden weg te jagen. De paarden van die manege waren aan honden gewend, dus gingen er niet zo gauw van aan de kletter.
Maar het is wel eens voorgekomen dat een pony de hond voor vlieg aanzag en 'm een rotschop verkocht. Of er zat een agressieve hond tussen, die gericht naar de benen van de paarden beet. En dan gingen de paarden (terecht) wél rennen. Een stalgenootje vloog laatst van haar pony af, omdat een of andere mega-grote hond gericht in de aanval ging, haar pony een sprong naar voren maakte en viel. Diezelfde hond is diezelfde week nog een paar keer op andere paarden van stalgenoten afgevlogen..

Nogmaals, met beginners naar het strand gaan is onverantwoordelijk. Maar laten de hondeneigenaren ook de verantwoordelijkheid nemen voor het gedrag van hun hond, om op die manier ongelukken te voorkomen.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 16:24

Vorige week zondag zag ik een groep ruiters op Terschelling terug komen vanuit de duinen.
Het waren een stuk of 8 paarden met duidelijk beginnende ruiters met aan het hoofd 1 iemand als begeleiding.
Er werd gedraafd op een plek langs de bosrand waar ook div. honden los liepen.
Op de begeleiding na kon geen enkele ruiter fatsoenlijk lichtrijden in de draf. Ze hielden zich met 2 handen vast aan de kamer van het zadel en hobbelden maar wat mee op de paarden.
Arme paardenruggen, en wat onverantwoordelijk Boos!
We hebben echt met stomme verbazing het tafereel gade geslagen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 16:26

ik ben zowiezo geen fan van herdershonden,
maar dat staat buiten dit verhaal.

ik vind het ongelooflijk onverantwoordelijk van de manege/paardenhouder.
de hondeneigenaar vind ik ook zeer onverantwoordelijk. als je weet dat je hond achter paarden aanholt, hou deze dan aangelijnt.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 21:55

@ Henny; ik wéét gewoon van welke stal dat was; daar ben ik ook geweest. Idd een onverantwoordelijke stal, maar als gevorderde ruiter stiekem wel errug leuk (met begeleider en og een ruiter naast elkaar kijken wie het snelste paard had Tong uitsteken ) In een eerdere rit daar zat er een meisje in de groep dat op het strand bedacht dat ze nog nooit had gegalopeerd. En een latere rit zat er een vrouw bij die ook niet kon rijden, en toch werd er gegalopeerd. Ze hing met twee handen aan het zadel, teugel los en paard totaal z'n eigen gang achter een ander paard. Ik heb haar maar ingehaald; vond het te eng om te zien.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 12:34

Ik vind het wel heel onverantwoordelijk om als beginner al een strandrit te gaan maken.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 12:46

Weet iemand al zeker welke stal dit was? Dus geen speculaties enz. maar echt zeker. Ben er erg benieuwd naar...

En tja, ongeluk zit in een klein hoekje, maar onervaren ruiters mee naar buiten nemen is bijna een uitnodiging..

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 12:51

Ongeluk zit in een klein hoekje blijkt wel weer
Met beginners over het strand vind ik niet slim...maar denk dat er in dit geval iets raars is gebeurd als paarden die dagelijks strandritten doen erg schrikken. Hopelijk houden de mensen er niet ernstigs aan over die gewond waren