Dierenbescherming: verbied paardenmarkt

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Dierenbescherming: verbied paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 08:08

Nu is het nog in de openbaarheid, kunnen handelaren nog beboet worden, straks gaat het in illegale hallen gebeuren en weet je niet wat je aantreft.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 08:39

Precies.. Die paarden die daar aankomen, zijn echt niet moe, verwond of krakkemikkig omdat ze daar op een markt staan. Het echt probleem ligt bij de fokker/eigenaar, die is verantwoordelijk voor de gezondheid van zijn dier!!!!!

Paarden zijn altijd het kind van de rekening! Als jou 'baas' het niks boeit dat je ku.thoeven hebt, of zomereczeem hebt, dan sta je daar met je gebakken peren als paard zijnde. En om daar nou een eeuwenlange traditie voor te gaan verbieden? Nee. Zoals al gezegd was: Voor sommige dieren is dit echt de laatste hoop op een écht baasje, of misschien wel uit hun lijden verlost te worden (en dan bedoel ik naar de slager).

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 09:03

ik denk niet dat je paardenmarkten kunt verbieden.
er zijn genoeg paarden die er vandaan komen en het veel beter krijgen.
de meeste gevallen op die markten vallen best mee.
natuurlijk heb je overal wel een paar die er eigenlijk niet hadden moeten zijn. ik vind dat ze juist die moeten aanpakken en niet de mensen die het wel goed doen.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 09:13

Hmm een meisje bij mij op stal heeft er een veulentje gekocht, een shet, die op de grond lag, en niet op wilde staan. Betreffende meneer wilde er 170 euro voor hebben, ze heeft er 35 euro voor betaald. Beestje was niet afgespeend, 4 maanden oud ong. en is diezelfde avond ingeslapen.. Darmen flink overhoop... Naja mijn idee over die paardenmarkt is flink gedaald. Ik weet wel dat het er maar één van de zovele is, maar toch. Het beestje zag er zo slecht uit..

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 09:55

Ik woonde eerst in de buurt van Elst maar was nog nooit naar deze markt geweest. Dus het moest er toch een keer van komen. Op zich vond ik het allemaal wel mee vallen. Wat ik wel jammer vind is dat de dorpstraat in Elst zo lang is maar dat ze maar een gedeelte gebruiken voor de markt. Als ze het wat ruimer op zetten en de pony's meer ruimte geven dan ziet het er al gelijk een stuk vriendelijker uit.

Er lopen ook altijd veel mensen op zo'n markt die nog nooit of erg weinig met paarden in aanraking zijn geweest. Die kennen dan het gedrag van een paard niet goed en vinden al heel snel iets zielig. Een paard zal er niet echt van genieten op zo'n markt te staan en dus al snel wat drukker en zenuwachtiger zijn dan anders. Als er hier en daar dan een keer een brul of een corrigerende tik wordt uitgedeeld vinden al veel mensen dat de paarden worden mishandeld.

Ik moet toegeven dat ik altijd met een dubbel gevoel over een dergelijke markt heen loop. Het is een stuk nostalgie wat niet verloren moet gaan maar wat zeker beter opgezet moet worden.

In Gendt, ook een plaatsje in de betuwe, is er altijd de laatste dinsdag van augustus een ponymarkt. Erg kleinschalig helaas, maar wel super opgezet. Er is een gedeelte waar pony's staan die verhandeld worden maar er is tevens ook een keuring. Het is wat mij betreft een voorbeeld van hoe een markt er uit moet zien.

Valena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 10:19

Het leed op de paardenmarkten valt doorgaans best mee, zeker tegenwoordig! Er is al meer toezicht en volgens mij zijn waterpunten ook verplicht. En tussen dronken feestgangers staan de paarden volgens mij ook niet meer. In Roden mogen ze in ieder geval pas vanaf een bepaalde tijd uitgeladen worden en zeker niet meer voor middernacht. Bovendien zie ik sommige markten geleidelijk aan al verdwijnen, doordat paarden tegenwoordig gechipt moeten zijn, etc. Hierdoor wordt alles voor een malafide handelaar al weer minder interessant.

Zoals eerder al opgemerkt ligt het probleem niet bij de markt, maar al bij de betreffende handelaar thuis! Het speelt dus al veel langer, alleen zie je het pas op de markt!! En ik denk ook dat je je af kunt vragen waar ze slechter af zijn; een dagje op de markt of op sommige manegebedrijven (want daar gebeuren soms nog veel ergere dingen!!).
Ook denk ik inderdaad dat vooral mensen die totaal geen verstand van paarden hebben, een verkeerd idee kunnen krijgen van een keer een wondje of een flinke tik op de billen. Ik denk dat iedereen zijn/haar paard wel eens een beste tik heeft verkocht als dat nodig was. Is dat dan meteen mishandeling?

Ik vind echter de reactie van de marktvoorzitter een beetje kort door de bocht; we doen het al meer dan duizend jaar zo, blabla... Dat is wel zo, maar dat wil niet zeggen dat je daarom niet aan het dierenwelzijn hoeft te denken. Je kunt al snel simpele maatregelen nemen, waardoor het voor de dieren een stuk aangenamer wordt. Wij leven zelf toch ook beter dan duizend jaar geleden? Veel dingen veranderen gewoon met de tijd mee.

Van mij hoeven paardenmarkten dan ook echt niet te verdwijnen, als we maar proberen het dierenwelzijn een beetje in het oog te houden. En dat gaat volgens mij best goed! Ik kom al van klein af aan op paardenmarkten en het valt mij op dat het (extreme) dierenleed zich steeds minder laat zien. Ik heb twee keer op de paardenmarkt in Roden dieren gezien met grote open wonden waar het bloed uit stroomde en zelfs een koe die midden op de markt een kalf kreeg, DAT noem ik nou dierenleed! De laatste keer dat ik zoiets gezien heb, is gelukkig meer dan 10 jaar geleden!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 10:31

Als de dieren bescherming nou zelf eens de paardenmarkten afgaan,en de paardjes gelijk in beslag nemen die er slecht aan toe zijn.Dan kunnen de eerlijke en goede handelaren zonder commentaar verder handelen op de markt.De dieren bescherming doet totaal niet wat ze MOETEN doen.Heb het zelf al een paar keer mee gemaakt.Waardeloos zijn ze.

Aag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 10:46

Idd, er is een groot verschil in de handelaren. Ik ken er heel wat van gezicht, en er zijn genoeg eerlijke handelaren. Alleen een aantal zouden zich moeten beteren.

Paardenmarkten moeten blijven. Vaak is het voor sommige paardenhouders de enige weg om hun dier te verhandelen.
Maar wat ik wel altijd erg vind zijn die vrachtwagens uit italie of ander ver land, die worden volgeladen om vervolgens geexporteerd te worden.

Maargoed, er is ontzettend veel controle de laatste jaren, dus daar ligt het niet aan.

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 12:31

wat ook wel zo is en daar moet je ook wel rekening mee houden is dat de "goede" paarden als 1ste weg zijn he..
meestal begint zo'n markt al om 6 uur sochtens..
en als je echt opzoek ben naar een paard die niet mager is of wondjes heeft moet je er vroeg bij zijn..
elk jaar is er in heenvliet ook paardenmarkt en daar zie je ook mooie paarden tussen staan..
maar ook die vel over been zijn en die blijven dan ook staan..
maar als je graag een paard wil kopen maar niet te duur..
dan kun je best daar heen gaan als je vroeg er bent heb je het meeste kans op een mooi paard..

maar die handelaren zijn idd niet even lief tegen hun paarden..
en ik vind dat ze die moeten straffen met een geld boete ofzo..

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 12:43

De markten hoeven niet per se verboden te worden, als ze maar strengere controles uitvoeren, dan lossen ze misschien al veel op.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 13:36

Ik lees al 2 keer de vraag over water op markten.
In Bemmel en Elst staat er een grote bak met water en emmers, er wordt ook omgeroepen dat het aanwezig is. Dus de dieren kunnen drinken als eigenaren het doen.

De vrachtwagen met pony's.
Ik kan niet over elke vrachtwagen spreken, maar ik ken wel iemand die met een wagen vol pony's naar Spanje rijd. Deze dieren gaan niet naar de slager daar. Maar naar een prive stal waar ze weer verkocht worden. Dus niet al die pony's zullen bij de slager belanden gelukkig.

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 14:00

Aan de ene kant zou ik het heel fijn vinden als er geen paardenmarkten meer zijn, voor de dieren, maar idd. wat gebeurt er dan met de paarden, wordt het dan nog erger als dat het vaak al is, als het illegaal gebeurd!!!?

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 14:00

LiNdA1986 schreef:
De markten hoeven niet per se verboden te worden, als ze maar strengere controles uitvoeren, dan lossen ze misschien al veel op.

Dat zou idd. goed zijn!!!
BlueStar schreef:
De vrachtwagen met pony's.
Ik kan niet over elke vrachtwagen spreken, maar ik ken wel iemand die met een wagen vol pony's naar Spanje rijd. Deze dieren gaan niet naar de slager daar. Maar naar een prive stal waar ze weer verkocht worden. Dus niet al die pony's zullen bij de slager belanden gelukkig.

O, gelukkig Knipoog

Water is idd. heel belangrijk, vind ik, voor de paarden!!!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 14:02

Maar er lopen toch controle dierenartsen rond neem ik aan, waar zijn die dan?

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 14:35

die kunnen niks doen..
ze kijken alleen maar volgens mij..
en er lopen volgens mij alleen maar mensen van de dierenbescherming..
maar die lopen er niet de heledag maar op momenten toch??
en zolang ze niet zien dat de handelaren slaan schoppen of wat dan ook kunnen ze niks doen..
behalve als het dier er zooooo verschrikkelijk uitgemergeld uit ziet kunnen ze met die persoon praten..
dieren nemen ze niet zo snel in beslag gaat wel een paar dagen of weken overheen als ik dat zo eens bekijk op tv..

groompie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 17:35

Ben maandag vanaf 4uur ook geweest maar vond dat er beter met de paarden om werd gegaan dan voor een aantal jaren terug. Er stonden ook grote bakken met water en emmers erin om de paarden water te kunnen geven. De dieren die ik zag die gewond waren ging over het algemeen wel er was er 1 met een fikse wond op de hak maar daar werd snel blauwspray opgedaan beter iets dan niets. Dat er paarden en pony's staan waarvan je denkt dat die nog op hun benen staan zo mager zijn ze, ja daar kun je alleen maar van hopen dat ze het beter krijgen. Ik heb wel een opmerking naar een handelaar gemaakt over een broodmager paard zo van dat is toch niet te verkopen en dan krijg je een blik van rot op of ik......Ik weet dat hij een waarschuwing heeft gekregen ik weet niet of het helpt maar ik vind het al goed dat ze er wat van zeggen. Ik denk dat als jij de heledag van de mensen die er lopen te horen krijg o wat zielig die man moeten ze zelf eens dit mee doen of wat een beul is die man, dat je jezelf hoop ik toch eens afgaat vragen van is het beestje echt te mager? Ik bedoel ik hoop maar dat het kwartje eens valt ik blijf het in iedergeval wel steeds zeggen en hoop op beter. Ik hoop inderdaad dat somigen het beter krijgen dan waar ze vandaan komen.

Nono

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 18:35

ik hoop wel dat ze blijven, we zijn regelmatig te vinden op markter in het noorden.
drenthe , groningen , friesland , overijsel en soms gelderland.
en ik vind het leuk op op de markt te zijn , paardjes verhandelen en thusi er mee bezig en dan weer verkopen ..
ik ben er mee eens dat er meer controle moet komen en dat het niet altijd even dier vriendelijk is ,
maar toch blij met de markt paarden !
we hebbena fgelopen december in de Markt in goor een bijna Elite merrie gekcoht !
die hebben we in juli naar de haflinger keuring gehad , en die had 77 punten en 78 is Elite!
ze lhad 1B premie , 2e plaats en liet vele anderen achter zich , je moet gewon geluk hebben en beetje verstand van paarden hebben als je wat wilt kopen.

Stippie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 08:58

Nou ik ben ook in Elst geweest, samen met een vriendinnetje.
Nu ben ik niet snel onder de indruk hoor, maar wat ik daar gezien heb, was in mijn ogen wel afschuwelijk!

Nu waren wij al aan het eind van de dag en waren waarschijnlijk de goed uitziende paardjes al weg. Maar bijna alles wat daar stond (op enkele leuke jonge paardjes na en 1 geweldig groot paard) had wonden en waarom vreselijk bang. Was echt verschrikkelijk!
Op een gegeven moment kwam een handelaar zijn laatste niet verkochte paardjes ophalen en 1 ervan wilde de trailer niet in, nou die werd er zo hard in geslagen en getrokken, ik wist niet dat er zulke mensen bestonden.
En het erge was nog dat de mensen die eromheen stonden er om begonnen te klappen dat het paard de trailer inging.
Op dat moment had ik mijn vriend aan de telefoon en die zei dat ik meteen naar huis moest komen en daar geen minuut langer moest blijven omdat ik dan helemaal gefrustreerd zou zijn, waar hij overigens echt gelijk in had.

Onbegrijpelijk dat handelaren zo met hun dieren omgaan.
Ik begrijp dat ze ze niet met fluwelen handschoentjes benaderen, maar een beetje respect voor je paard zou niet misstaan.
En ben vaak zat op een markt geweest en heb verstand van paarden, maar dit had ik nog nooit gezien..

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 11:54

Maar dat is de fout van de handelaren, niet van de organisatie of de aanwezige dierenartsen oid. Die mensen verzieken de paardenmarkten..

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 14:36

Stippie1 schreef:
Nou ik ben ook in Elst geweest, samen met een vriendinnetje.
Nu ben ik niet snel onder de indruk hoor, maar wat ik daar gezien heb, was in mijn ogen wel afschuwelijk!

Nu waren wij al aan het eind van de dag en waren waarschijnlijk de goed uitziende paardjes al weg. Maar bijna alles wat daar stond (op enkele leuke jonge paardjes na en 1 geweldig groot paard) had wonden en waarom vreselijk bang. Was echt verschrikkelijk!
Op een gegeven moment kwam een handelaar zijn laatste niet verkochte paardjes ophalen en 1 ervan wilde de trailer niet in, nou die werd er zo hard in geslagen en getrokken, ik wist niet dat er zulke mensen bestonden.
En het erge was nog dat de mensen die eromheen stonden er om begonnen te klappen dat het paard de trailer inging.
Op dat moment had ik mijn vriend aan de telefoon en die zei dat ik meteen naar huis moest komen en daar geen minuut langer moest blijven omdat ik dan helemaal gefrustreerd zou zijn, waar hij overigens echt gelijk in had.

Onbegrijpelijk dat handelaren zo met hun dieren omgaan.
Ik begrijp dat ze ze niet met fluwelen handschoentjes benaderen, maar een beetje respect voor je paard zou niet misstaan.
En ben vaak zat op een markt geweest en heb verstand van paarden, maar dit had ik nog nooit gezien..

hee, ik was er ook rond 4 uur samen met een vriendin, kwamen aan toen een fries en tinker weer werden ingeladen.

dat grote paard had ik ook gezien.. die kreeg op dat moment een koliek aanval, zo stront mager en maar trappen naar zijn buik, het was dat 2 meisjes emmers water haalden en slobber meehadden. hij was nog net niet gaan liggen.