Opeengepakte pony's op transport zonder water

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dravergekkie

Re: Opeengepakte pony's op transport zonder water

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:27

moet je ff contact opnemen met de db dan kan je aanmelden om op te vangen Lachen
dr zitten indd erg mooie tussen.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:28

Dat is dus juist het probleem.Veulens hoeven tot de 7e maand geen chip of papier te hebben en het buitenland doet daar ook niet moeilijk over, vandaar dat ze niet in nederland naar de slacht gaan.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:46

Ik ben er sinds vorig jaar dus ook achter wat er met al die Shetlandhengstjes gebeurd die niet goed genoeg zijn om dekhengst te worden. Ken ook iemand die Shetlanders houdt. Van hem mocht ik een hengstje kopen voor 10 euro of een rollade als hij niet goed was als dekhengst.... Fok dan niet met die beesten!!!!! Want dan gebeuren er dus dit soort dingen.
Ik wil niet de fokkers de schuld geven maar zo wordt het dus wel ins tand gehouden dat die beesten met bergen tegelijk naar de slacht gaan. Triest...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:49

zoveel mensen die een veulen leuk vinden om te fokken maar als het beessie groter is dan moet ie weg

In dit verhaal zijn meerdere mensen fout bezig
ZOwel de handelaar als de opkoper maar het foutst vind, ik persoonlijk de transporteur

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 13:04

Het zijn echt niet alleen de stamboekloze shetlanderhengstjes die naar Italie gaan hoor, ook het gros van alle haflingerhengstjes (ook met papieren) vertrekt op een enkele reis naar Italie. Kijk maar eens naar wat er vanaf grote paardenmarkten zoals Zuidlaren wordt ingeladen richting het zuiden.

Het gaat mij nog niet eens zo zeer om het waarom maar meer om het HOE, en ik vind dat daar maar eens eenduidige Europese wetgeving op moet komen. Het moet ook financieel minder aantrekkelijk gemaakt worden om levende (slacht) dieren vanuit noord-europa naar zuid-europa te vervoeren.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 13:14

Precies, al sinds jaar en dag verdwijnen haflingerhengsten naar de salami, eh... Italie. Als iemand een hengstveulen kwijt wil, dan doet ie hem weg, papier of niet. Geldt ook voor andere rassen, wat dacht je bijvoorbeeld van fjorden, precies hetzelfde verhaal, er zijn zat mensen die voor de slacht fokken, om zo een beetje de kosten te dekken, pasgeboren veulens zijn leuk, en met 50% kans op een merrie willen ze de gok wel wagen. De slager en/of de handelaar betaalt wel. Koe

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 13:17

heb even een adv. van zo'n handelaar erbij gepakt, deze paarden/pony's gaan naar landen zoals: Italie, Spanje, Hongarije en Roemenië

shetlandpony's 0 -10 jaar.
welsh, new forrest, fjorden en haflingerveulens.
tuigpaarden 2-5 jaar.
friese paarden 0-3 jaar.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 13:29

hmm, ik snap de advertentie niet? bedoel je de leeftijd waarmee ze weg gaan?

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 13:32

die rassen en leeftijden worden gevraagd voor in en export

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 13:40

In Hongarije eten ze bij mijn weten geen paardenvlees..... Paarden zijn daar nog net niet heilig! De paarden die ik daar verleden week gezien heb, zagen er stuk voor stuk super uit (en dat terwijl de eigenaars het niet breed hadden). Wel heb ik paardentransporten vanuit Hongarije richting Croatie zien vertrekken. Deze paarden stonden overigens met voldoende ruimte op de wagen.
De enige oplossing voor dieronvriendelijke en tenenkrommende diertransporten, is slachten in het land van herkomst en het zinloze vermeerderen van paarden onaantrekkelijk maken. Misschien net als voor honden een soort paardenbelasting invoeren?

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 13:53

gatver ik word echt misselijk als ik zoiets hoor, arme beesten

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 13:57

Share schreef:
ik denk trouwens dat ze vd paardenmarkt in Elst vandaan komen.

het eerste wat mij ook te binnen schoot.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 14:08

Zodra met een ras meer gefokt wordt, dan er gebruik van wordt gemaakt, krijg je een overschot aan hengstveulens.

En dat geldt per definitie voor alle kleine ponys, Trekpaarden, en kennelijk dus ook voor fjorden en haflingers.

Ook bij Shetten en miniappie's geldt dat hengstveulens mét (goede!) papieren voor het overgrote deel bij de slager belanden. Ga maar eens in Hedel kijken, dan staan ze daar rij aan rij, de shet, mini, en appaloosaminihengstjes.

Wat moet er anders mee, de meesten zijn te klein om mee te werken, voor de dekdienst heb je er maar een paar nodig.
Alleen moet dat slachten dan wel dierwaardig gebeuren, dus liever in Nederland.

Overigens snap ik nooit waar dat chippen nou voor helpt? Het zegt alleen waar een pony wegkomt, niet van wie hij is of waar hij naartoe gaat.
En in het buitenland kunnen ze dat ding niet aflezen.
Koeien mogen overigens niet gechipt worden vanwege het risico dat die chip in het vlees achterblijft.

Komt die chip lekker in je kroket terecht... Vingers aflikken

Maanpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 15:35

OMG! Hoe haal je het in je hoofd..
waar mensen toch niet allemaal van in staat zijn.. daar word je toch even stil van.
Alleen al aan het gedacht van wat er zou gebeurt zijn als die shetjes nog helemaal tot Italië zouden geraakt zijn.. Scheve mond
x

Draak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 15:40

Veel handelaren fokken met shetlanders of kopen ze op op de markt... Bij mij in de buurt is er ook zo een.. Nu heeft hij er niet extreem veel, maar ik weet wel dat ze naar Italie gaan..

Maanpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 15:43

randalinpony schreef:
Overigens snap ik nooit waar dat chippen nou voor helpt? Het zegt alleen waar een pony wegkomt, niet van wie hij is of waar hij naartoe gaat.
En in het buitenland kunnen ze dat ding niet aflezen.
Koeien mogen overigens niet gechipt worden vanwege het risico dat die chip in het vlees achterblijft.

Komt die chip lekker in je kroket terecht... Vingers aflikken

Haha.. dan ligt ie later toch weer in je toilet xD
Hoopik ? Anders ben je gechipt met een koeiennaam
Met een chip weet je wel taamlijk veel, denkik..
Het is veel veiliger want mijn hond was eens weggelopen en 15 minuten later stond hij al weer aan de deur, je adres en al dat soort dingen kunnen ze daar wel aan zien denkik?
agja.. ik weet er niet veel van dus let maar niet op mij Haha!
x

Prinssesjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 15:52

Wie doet nou zoiets..:S
Ik snap niet dat mensen dit in hun hoofd halen..:S

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 15:59

Sjah, dat fokken zal niet stoppen, hoeveel keer lees je op bokt nog een veulen voor plezier. Of mensen die hun lelijkste huis tuin en keuken shetschraminkel ter dekking aanbieden voor geld, en dan nog dekkingen bekomen.

Robsi_Vigaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 16:02

Ik vind het goed dat deze vrachtwagen is onderschept, maar dit gebeurd in hele grote getalen. De veemarkten zijn niet meer wat ze geweest zijn. Er word bijna alleen nog maar slachtvee verhandelt.

Maar ik vind het niet zielig dat er geslacht word want dat gebeurd soms op nog wel ergere manieren dan bij paarden. Slachten mag, maar wel op een humane manier. Dus zo weinig mogelijk pijn!!!

En nog even die friezen die naar Italië gaan... ik had gehoord van een man van het ponykamp waar ik altijd naar toe gaan dat die gewoon erg gewild zijn omdat ze ze mooi vinden. Bij hem hebben ze ook een aantal prachtige dieren gekocht. En dan lijkt me niet dat je de mooie gaat uitzoeken voor de slacht terwijl hij ook nog veel trekpaarden heeft.

volgens mij was dit het wel Knipoog

Gelbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 16:47

Drentse paardenhandelaar loopt in België tegen de lamp

Gepubliceerd op 16 oktober 2006, 15:19
Laatst bijgewerkt op 16 oktober 2006, 17:27
assen -

De Algemene Inspectiedienst (AID) heeft 31 paarden in beslag genomen die vanuit Drenthe illegaal werden geëxporteerd naar Belgë.

Bij de illegale dierenhandel is een Drentse handelaar betrokken. De man bleek voor zijn vervoer slechts 20 paspoorten voor de beesten te hebben die bovendien niet bij de aangetroffen paarden behoorden. De paarden en de handelaar zijn door de Belgische justitie onderschept. De AID heeft de paarden ondergebracht op een opvangadres in Nederland.

Deze man heeft al zijn shetlanders weer terug gekregen met het verbod om ze het eerste jaar niet te verhandelen. Na oktober mag hij er mee doen wat hij wil. Hij transporteerd nog steed naar Italië en trapt zijn shetlanders persoonlijk de trailer in, stoer hè. Nu loopt er zelf een merrie met veulen in de wei, rara wat zal daar mee gebeuren. Zulke mensen moet je ook maar naar de slacht brengen maar ik denk niet dat er iemand is die dat vlees wil eten.

monika63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 17:00

Gewoon onmiddelijk stoppen met vervoeren van levende dieren.
Elke keer als ik zoiets lees, schieten de tranen in mn ogen.
Waar gaan de ponys nu heen?
Ik kan en wil er, tenminste wel 2 redden van de slacht, heb nog plek over
Kunnen ze mn twee oude dames lekker gezelschap houden.
Maar wie weet waar ik dan moet zijn?

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 17:06

He bah als ik dit lees krijg ik gewoon riebels door mijn hele lichaam.
Dit had mijn prinsje ook meegemaakt als ik hem niet gekocht had.
Helaas hou je het nooit tegen je kan wel alles gaan kopen maar ditsoort mensen blijven toch doorfokken. wat hier al eerder werd gezegd de handelaar betaald toch wel!
de manier waarop ze vervoerd worden is echt vreselijk!
Elk jaar moet ik me weer inhouden als ik de veulens zie staan beestjes hebben gewoon geen toekomst ja toekomst in de salami

monika63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 17:08

dravergekkie schreef:
moet je ff contact opnemen met de db dan kan je aanmelden om op te vangen Lachen
dr zitten indd erg mooie tussen.

wat is db?
heb je misschien een adres of dergelijke?

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 17:10

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 17:10

Vreselijk, arme shetten,,