Vrouw en paard komen ten val

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CharleyT

Re: Vrouw en paard komen ten val

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 17:25

klavertje schreef:
Ja dat was schrikken...ze maakte samen met mij een buitenrit !! De auto zat duidelijk fout.Heb meteen 112 gebeld met twee paarden aan de hand ( dat valt al niet mee ).Ik ben er zo van geschrokken dat ik even stop met zoeken naar een nieuw paard...ik reed op een leenpony namelijk. Later bleek dat ze haar hele linkerkant zwaar gekneusd had, een hoef op haar gezicht had gestaan en blubber had ingeslikt.Ze kwam namelijk onder water terecht.Voorlopig moet ze 4 weken plat. Is echt traumatisch voor ons en de paarden geweest !! Paard is wat stijf denk ik ( ruim 20 jaar oud ).Ik wou dat er een goede wet kwam die ons als ruiters kan beschermen want wat je tegenwoordig meemaakt is niet normaal meer !!!!!

Het is duidelijk dat je goed geschrokken bent, logisch als je dat meemaakt. Vandaar waarschijnlijk je roep om een wet?! die je moet beschermen. Maar waartegen dan?? Ui t het bericht kan ik niet opmaken dat de automobilist ergens schuldig aan is. Paard reageerde toch op vrouw die hond uitliet? De auto stopte netjes, ging wat achteruit(fijn, heb je wat ruimte) en reed vervolgens verder.(automobilist dacht waarschijnlijk dat de rust terug was en hij verder kon)
Het is meer een geval van domme trieste pech, dan de schuld aan anderen geven. Je kunt nl ook zeggen: Goh, waarom had die amazone dat 20 jaar oude, ervaren paard, niet onder controle?
Het is waardeloos als zoiets gebeurd, maar soms is het niemand schuld, gewoon pech.

Roosii3jJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 17:38

Oeii!! dat is tog wel een grote angst van mij (en ook van anderen denk ik) dat een paard op je valt!

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 17:56

ow bah, echt onwijs vervelend, 4 weken plat is niet niks.
Hoop dat ze er weer op durft te kruipen na deze ervaring!!!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 19:15

CharleyT schreef:
klavertje schreef:
Ja dat was schrikken...ze maakte samen met mij een buitenrit !! De auto zat duidelijk fout.Heb meteen 112 gebeld met twee paarden aan de hand ( dat valt al niet mee ).Ik ben er zo van geschrokken dat ik even stop met zoeken naar een nieuw paard...ik reed op een leenpony namelijk. Later bleek dat ze haar hele linkerkant zwaar gekneusd had, een hoef op haar gezicht had gestaan en blubber had ingeslikt.Ze kwam namelijk onder water terecht.Voorlopig moet ze 4 weken plat. Is echt traumatisch voor ons en de paarden geweest !! Paard is wat stijf denk ik ( ruim 20 jaar oud ).Ik wou dat er een goede wet kwam die ons als ruiters kan beschermen want wat je tegenwoordig meemaakt is niet normaal meer !!!!!

Het is duidelijk dat je goed geschrokken bent, logisch als je dat meemaakt. Vandaar waarschijnlijk je roep om een wet?! die je moet beschermen. Maar waartegen dan?? Ui t het bericht kan ik niet opmaken dat de automobilist ergens schuldig aan is. Paard reageerde toch op vrouw die hond uitliet? De auto stopte netjes, ging wat achteruit(fijn, heb je wat ruimte) en reed vervolgens verder.(automobilist dacht waarschijnlijk dat de rust terug was en hij verder kon)
Het is meer een geval van domme trieste pech, dan de schuld aan anderen geven. Je kunt nl ook zeggen: Goh, waarom had die amazone dat 20 jaar oude, ervaren paard, niet onder controle?
Het is waardeloos als zoiets gebeurd, maar soms is het niemand schuld, gewoon pech.

ik ben het hier niet helemaal mee eens. Veel automobilisten houden geen rekening met paarden en evt onverwacht gedrag. Als het gaat om fietsende kinderen, wordt er bij autorijles altijd op gehamerd dat je RUIM afstand houdt. Bij een paard niet.
Gelukkig is de KNVB een paar jaar geleden de actie ''weet wat je doet als je een paard ontmoet'' gestart maar dat is nog lang niet voldoende.
Bij de rijscholen en ook in de theorielessen zouden automobilisten hierop gewezen moeten worden.

P.S. ben zelf ooit eens -stilstaand - ingehaald door een auto die dacht er nog net tussendoor te kunnen. De auto raakte de hakken van mijn paard. Hij heeft tegen de politie ijskoud gezegd dat het paard achteruitschopte terwijl ik de achterhand erondergeschoven voelde worden en uiteindelijk heb ik niks vergoed gekregen van de DA kosten. (gelukkig viel het allemaal erg mee).
Een paar week geleden ben ik van paard gestuiterd omdat mijn nieuwe paardje schrok van een stel kwajongens in een auto die raceten op een kasseienweg (kinderkopjes) naast een ruiterpad. Ik gebaarde nog dat ze af moesten remmen maar ik zag ze naar elkaar lachen en nog extra gas geven...

Dit maakt het wel frustrerend, vooral met een jong paard die nog wat vertrouwen moet opbouwen.

MiJn_PaArDjE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 20:00

Idd vind ik dit niet kunnen! Ik hoop dat alles goed gaat met de twee, aan de voor beide traumatische ervaring.

Ook ik ging (nog niet zo lang geleden) voor de eerste keer buiten op mijn nieuwe stal met mijn jonge, onervaren paard (samen met zus). Allereerst was er een dun padje met aan beide kanten prikkeldraad (voor maïs) dus één verkeerde stap en hup maarja wat kan je daar aan doen dus tja. Maar we naderen een érg drukke baan maar moeten er wel overheen (die trouwens nogal lang duurt), er was een klein (je-weet-wel) afgestippelt fietspadje... ze mochten er 70 maar geloof mij het was minstens 100-130 wat ze reden plus dat er elke elke 10 sec minstens 1 camion passeerde (die ook zeker geen 70 reden). Dus ik zie die weg al en er vlak naast een erg diepe en brede sloot, waardoor ik toch maar beslijt om af te stappen en naast hem te lopen (terwijl hij tijdens de rit echt super was) maar je weet nooit één keer verschieten en hup daar liggen we, hij loopt de baan op en het is allemaal gebeurt.. dus ik ernaast en mijn zus achter mij (soms voor) op haar paard. Zijn we aan het stappen, er vlammen auto's, camion's, traktors, motors.. voorbij en hup daar begint het: een (ik noem het) achterlijke besturder denkt even grappig te doen een tuut naar ons waarop mijn zus haar paard reageert en ik (erachter) bijna verplettert wordt en mijn paard bijna de sloot wordt ingeduwd aangezien haar paard stopte en achteruit-opzij stapte.. maar wat een geluk liep dit nog goed af!
Erg frustrerend zulk gedrag van blijkbaar roekeloze bestuurders!

(Sorry voor het lange, misschien warrige verhaal)

klavertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 21:29

We rijden al een hele tijd samen buitenritten en ik blijf erbij dat die auto nog niet had moeten gaan rijden !!! Het kon gewoon nog niet maar die man duwde door.Bijna iedere week maken we wel wangedrag in het verkeer mee....jongelui die je paard proberen gek te maken, met 70 km.per uur passeren op een smal weggetje, tuteren met je auto en laatst hadden we zelfs een klopjacht van een tractor achter ons !! Ik wijd dat toch echt aan de mentaliteit van weggebruikers en niet aan de reactie van een paard hierop.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 22:47

En wat was de reaktie van de automobilist op alles? of is die snel doorgereden?

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 22:54

Geduld is vaak een schone zaak en de betere verkeersdeelnemer kan moeilijke situatie inschatten en reageert hierop. Dat is wat anders dan precies de breedte van je auto inschatten en ertussendoor piepen. Vaak wordt gedacht dat rijkunst (dit keer de auto) bestaat uit hard rijden en op de rand van wat nog kan balanceren. Terwijl het juist de kunst is om samen met de overige verkeersdeelnemers het verkeer zo soepel mogelijk te laten verlopen. En ja, dan moet je soms een ander voorrang of ruimte geven.

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 09:09

Oeii sterke , ik heb dat ook wel eens als er een auto op me afkomt dan loopt me pony lekker aan de sloot kant te huppelen dan stap ik vaak snel even af hoop dat er geen erge letstel is aan het paard en mevrouw

Manjafiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 10:18

Heel veel sterkte en beterschap voor de dame in kwestie. Ik wil Klavertje ook veel sterkte wensen met het verwerken. Ik kan me voorstellen dat je heel erg geschrokken bent. Ik rijd ook altijd buiten en ik rij nu sinds een maand een ijslander. Dan mag ik heel erg blij zijn dat het een ijslander is want ik moet ook door het verkeer en ik kan je vertellen dat ik in een maand tijd al heel wat heb meegemaakt. Vorige week reed ik op een smal laantje (met een sloot Bloos ) en kwam er een auto van achter. Ik moest nog een klein stukje rijden voordat ik bij het volgende huis was zodat ik even aan de kant kon. Serieus: gassen achter me he! Gewoon koppeling intrappen en flink gas geven. Nu rijd ik een ijslander die echt geen centimeter opzij ging voor die auto maar ik had echt bijna mijn paard gewoon voor die auto gezet. (Oke...ik zou het nooit doen want je weet nooit wat voor gekken je hebt maar wat een onbeschoft gedrag!) Ieder ander paard zou waarschijnlijk een halve meter de lucht ingaan en in de sloot belanden. Mensen zijn associaal en onbeschoft in het verkeer en vaak uit ontwetendheid over hoe een paard kan reageren denken ze op een cm van je paard te kunnen passeren...... Het wordt wel echt tijd dat er landelijk meer aandacht aan besteed wordt.

klavertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 10:50

Vind ik ook Manjafiek !! De bestuurder in kwestie is wel gestopt maar heeft totaal geen medeleven getoond, geen sorry of niks.Hij heeft wel het paard uitgescholden toen hij 'm noodgedwongen vast moest houden.Ik moest namelijk 112 bellen en met twee paarden die in paniek zijn lukte dat niet.Tijdelijk heb ik 'm toen het paard in handen geduwd , ik kon niet anders.Je kon zien dat hij koeien gewend was !!

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 15:57

Who dat lijkt me egt rottig!
Je hebt zelf pijn maar dan heeft je paard mischien ook wel iets eraan overgehouden!