Strijd om Lippizaners nog niet gestreden

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rozanne

Re: Strijd om Lippizaners nog niet gestreden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 08:34

Oprtalj schreef:
Echt vreselijk hoe die dieren er bij lopen en belachelijk dat de Kroaten zouden moeten betalen om hun eigen paarden terug te krijgen. Als er al sprake zou zijn van het veilig stellen van de paarden, en niet van een oorlogsbuit, dan hadden deze dieren al veel eerder terug gekund. Kroatië is inmiddels ook al járen bezig deze dieren terug te krijgen. Enneh, wie was er trouwens verantwoordelijk voor dat bombardement waarbij ook nog eens een groot aantal paarden omkwam? Overigens waren in Lipik niet alleen paarden de pineut, maar werd eerder ook al een kindertehuis(!) het doelwit van bombardementen. Weerzinwekkende daden waar naar mijn mening wel eens wat tegenover zou mogen staan.

Overigens kun je op internet ook een petitie tekenen voor de terugkeer van deze paarden:
http://www.takodobra.com/pocetna.php?td=6

Ik heb hem getekend Lachen

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 09:12

Als ik zo naar de foto's kijk zie ik foto's op 2 verschillende stallen. Ik zet dus toch wat vraagtekens bij de "echtheid".

Misschien moet een organisatie zoals brooks eens een kijkje gaan nemen (onaangekondigd). Dan krijg je pas een objectief beeld.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 09:29

Ik weet het niet. Wie zegt dat die foto's ook daadwerkelijk op de desbetreffende stal zijn genomen? Op internet is alles lekker te manipuleren en wij kennen de situatie en de paarden niet. Maar ik neem aan dat als een paar van de dieren er zo uitzien de rest er ook zo uit zal zien. Fraaie dierenarts Nagelbijten / Gniffelen óf misschien zijn paarden die er in zulke landen uitzien wel normaal, ik weet t niet.
In iedergeval vind ik het niet meer dan normaal dat er een vergoeding wordt betaald aan de boer, en dan is €300.000 voor 74 vanaf 1991 niet echt veel.

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 09:49

Ik zou er wel 1 willen adopteren en mee naar huis willen nemen, mijn god wat zien die er slecht uit?
Zou je daar een paard weg kunnen halen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 11:15

hap schreef:
hoi,

Tja over deze paarden kan ik niet oordelen maar ik ben wel in Bosnie herzegovnia geweest op een lipizanerstal. En daar was de situatie ook erg triest tja politiek gezien ligt daar alles erg gevoelig en de corruptheid is erg groot. Dus met als gevolg dat de paarden er onder leiden. Heb zelf begin dit jaar een oproepje gedaan op bokt om spullen voor deze stal in te zamelen en dat is ook erg moeilijk. Heb wel wat spullen gekregen ook van medebokkers mijn dank hiervoor. Ik heb het persoonlijk er heen gebracht afgelopen voorjaar en ze waren er zo blij mee. Ga in het najaar weer met 2 oude zadels en tweedehands rijbroeken tuig borstels etc, vind het fijn om te helpen de paarden op deze stalling waren verkocht aan iemand die ze allemaal wilde afmaken. Gelukkig heeft de staat ze toen weer gekocht om niet alle bloedlijnen verloren te laten gaan.Maar alle voorzieningen die extra geld kosten zijn teveel. Mochten er mensen zijn die nog 2de hands spullen willen doneren voor de stalling in bosnieherzegovnia kunnen me pben. Tja ik denk maar zo elke druppel op een gloeiende plaat is er een. Het is geweldig om te zien dat daar alle paarden vrij rond lopen en dat er een vast aantal mensen is die deze paarden al 3 jaar verzorgen zonder inkomen.

Is dit de stal dan waar ze nu staan? mij zegt bosnie niet zoveel?
Ik ken yougoslavie nog uit de tijd dat het simpelweg yougoslavie was.En de paarden liepen toen nog waar ze hoorde en zagen er piekfijn uit.
Ik hoop dat het niet is waar deze paarden staan ,want dan vraag ik me af wat je met zadels moet?

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 11:28

Mistic schreef:
Als ik zo naar de foto's kijk zie ik foto's op 2 verschillende stallen. Ik zet dus toch wat vraagtekens bij de "echtheid".

Misschien moet een organisatie zoals brooks eens een kijkje gaan nemen (onaangekondigd). Dan krijg je pas een objectief beeld.

Een van de reacties later op de vorige pagina was dan ook dat de eerste link de stal was in kroatie waar ze eerst stonden en de tweede waar ze nu staan.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 11:30

Njen schreef:
Mistic schreef:

Een van de reacties later op de vorige pagina was dan ook dat de eerste link de stal was in kroatie waar ze eerst stonden en de tweede waar ze nu staan.

Ik had het ook niet over de links, maar over de daadwerkelijk geplaatste foto's waarom paarden in slechte conditie te zien zijn. Die zijn namelijk ook op verschillende stallen gemaakt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 11:33

filou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 11:53

Cayenne schreef:
http://www.prijatelji-zivotinja.hr/index.en.php?id=811

Hier zijn ook nog een aantal foto's te vinden.

Op de eerste 2 foto's zie ik geen graat magere paarden..
Misschien zijn er inderdaad een aantal heel slecht maar niet allemaal. Kan natuurlijk zijn dat die boer de hele slechte ergens anders had gezet toen die minsiter kwam. Dan is zijn reactie wel een beetje te begrijpen vind ik.
Lijkt trouwens of die eerste 2 foto's ook weer ergens anders zijn gemaakt dan de rest

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 12:02

Njen schreef:
Mistic schreef:

Ik had het ook niet over de links, maar over de daadwerkelijk geplaatste foto's waarom paarden in slechte conditie te zien zijn. Die zijn namelijk ook op verschillende stallen gemaakt.[/quote]

Okee, sorry dacht dat je die van de links bedoelde Bloos

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 12:56

roxiie schreef:
Ik weet het niet. Wie zegt dat die foto's ook daadwerkelijk op de desbetreffende stal zijn genomen? Op internet is alles lekker te manipuleren en wij kennen de situatie en de paarden niet. Maar ik neem aan dat als een paar van de dieren er zo uitzien de rest er ook zo uit zal zien. Fraaie dierenarts Nagelbijten / Gniffelen óf misschien zijn paarden die er in zulke landen uitzien wel normaal, ik weet t niet.
In iedergeval vind ik het niet meer dan normaal dat er een vergoeding wordt betaald aan de boer, en dan is €300.000 voor 74 vanaf 1991 niet echt veel.

Als we de mogelijk slechte verzorging die deze boer heeft geboden even buiten beschouwing laten, dan vind ik het inderdaad niet meer dan terecht dat hij voor zijn diensten betaald wordt. Ik vind het het echter te gek voor woorden dat de Kroaten dat zouden moeten betalen. Het lijkt me dat de Servische staat verantwoordelijk moet worden gesteld voor die kosten. Of het nu gaat om een oorlogsbuit of om een actie waarbij de paarden veilig werden gesteld (hoewel ik dat laatste sterk in twijfel durf te trekken aangezien de betreffende oorlog niet te paard werd uitgevochten en het bombardement van deze stoeterij dus geen strategisch doel diende), feit blijft gewoon dat de Serven deze situatie zonder goedkeuring van de Kroaten hebben veroorzaakt. Waren ze met hun tengels van die stoeterij af gebleven, dan had er geen paard geëvacueerd hoeven worden. Bovendien zijn de Kroaten al vele jaren bezig deze paarden terug te krijgen. Had men bij het eerste verzoek van Kroatische kant de dieren terug gegeven, dan waren die kosten in ieder geval al de helft lager geweest.

Zoals de zaken er nu voorstaan is het hetzelfde als dat ik morgen een bom op jouw stal gooi, ongevraagd jouw paard meeneem en pas 16 jaar later bereid ben het inmiddels aardig op leeftijd zijnde dier terug te geven mits jij nog even 16 jaar pensionkosten aan mij betaalt. En gedurende die 16 jaar heb niet jij, maar ik van dat paard kunnen genieten. Denk ook niet dat je dát terecht zou vinden, toch?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 09:41

De lippizaners gaan dankzij de petitie toch terug naar Kroatie.

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 10:42

Hier kan ik ook al niet over uit. Paarden overleden met transport tssss sorry hoor hebben die mensen dan geen gevoel ofzo....

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 09:54

JuravelOX schreef:
Hier kan ik ook al niet over uit. Paarden overleden met transport tssss sorry hoor hebben die mensen dan geen gevoel ofzo....

Huh? Is dat gebeurd?

azullie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 10:07

Graag zou ik willen weten of de petitie nog te ondertekenen is en zo ja, via welke website dat dan kan.
vr.gr.