Jessica Kürten woedend na positief resultaat dopingtest

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bterlaan

Re: Jessica Kürten woedend na positief resultaat dopingtest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 15:16

Misschien bedoeld ede amazone, dat ze niet wist om welke substantie het ging.
Dopingcontroles zijn duur en daarom worden vaak alleen de winnaars plus nog een paar steekproeven getest.
Als een paard met pijn een pijnstiller heeft gekregen, dan springt het wel degelijk hoger/verder/loopt beter dressuur of wat dan ook, dan als het die pijnstiller niet zou hebben gekregen. Ook zijn er substanties, die het paard enegieker maken, of juist rustiger, net wat nodig is. Dat is allemaal verandreren van de natuurlijke situatie en dat mag niet omdat dat oneerlijke concurrentie is. En omdat het heel moeilijk is een grens te trekken tussen wat nog wel en wat niet meer kan, is er bij de FEI een NUL-beleid. Niets mag. Dat is eenvoudig vast te stellen. En natuurlijk mag een sprotpaard medisch behandeld worden, alleen mag het onder invloed van die medicijnen niet meedoen. Na een tijdje, als het medicijn uit het lichaam is verdwenen, mag het weer wel meedoen. Dat is ook in het belang van het geblesserde paard, zo krijgt het voldoende tijd zich te herstellen en loopt niet het risico zich nog zwaarder te blesseren omdat het, door de pijnstillers, te zware dingen doet voor zijn lichamelijke conditie op dat moment.

_Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 17:57

Ik kan me heel goed voorstellen dat Jessica zo kwaad is Ach gut

Ik ben heel benieuwd wat er uit de 2e test gaat komen,
ik hoop dat die bewijst dat Jessica gewoon "clear" is..

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 18:11

Maar je hoort nooit dat de steekproefsgewijs aangewezen combinatie die 12e werd in de GP doping heeft gebruikt terwijl die dus ook statistisch gezien positief zou moeten zijn.

Ik heb toch het idee dat dit zaakje riekt naar een persoonlijke vete.

_Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 18:58

Dat ben ik met je eens Daniella, het lijkt idd erg op persoonlijke vetes..
Erg jammer van de sport

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 19:46

daniella74 schreef:
Maar je hoort nooit dat de steekproefsgewijs aangewezen combinatie die 12e werd in de GP doping heeft gebruikt terwijl die dus ook statistisch gezien positief zou moeten zijn.

Ik heb toch het idee dat dit zaakje riekt naar een persoonlijke vete.

Niks aan toetevoegen!
Hopelijk gaan ze dit snel oplossen en straffen ze diegene die het verdient...

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 07:55

Misschien worden ook alleen de kampieonen getest, dat hangt van d eorganisatie af. Degene die 12e werd, heeft ook meestal geen doping gebruikt, anders was hij geen 12e. Het zijn de ambitieuze lieden die hun paarden in gevaar brengen, niet diegenen die met ee ntwaalfde laats tevreden zijn. Of, als er kwaadwilligheid van derden in het spel is, zijn de kanshebbers de slachtoffers, niet iemand die toch niet gaat winnen. Tenslotte zijn kranten niet geinteresserd in de lotgevallen van een 12e, maar wel in die van de kampioenen. Anders is het geen sensatie, nietwaar? Ik denk, dat de tweede proef ook positief is, omdat het werkelijk uiterst zelden begeurt, dat een lab zo'n fout maakt, of dat er alleen met maar een van de monsters zou zijn geknoeid. Het is veel simpeler het paard iets toe te dienen dan met de monsters te knoeien. Of je moet er echt constant bij blijven en dat gebeurt niet.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 08:46

bterlaan schreef:
Misschien worden ook alleen de kampieonen getest, dat hangt van d eorganisatie af. Degene die 12e werd, heeft ook meestal geen doping gebruikt, anders was hij geen 12e. Het zijn de ambitieuze lieden die hun paarden in gevaar brengen, niet diegenen die met ee ntwaalfde laats tevreden zijn. Of, als er kwaadwilligheid van derden in het spel is, zijn de kanshebbers de slachtoffers, niet iemand die toch niet gaat winnen. Tenslotte zijn kranten niet geinteresserd in de lotgevallen van een 12e, maar wel in die van de kampioenen. Anders is het geen sensatie, nietwaar? Ik denk, dat de tweede proef ook positief is, omdat het werkelijk uiterst zelden begeurt, dat een lab zo'n fout maakt, of dat er alleen met maar een van de monsters zou zijn geknoeid. Het is veel simpeler het paard iets toe te dienen dan met de monsters te knoeien. Of je moet er echt constant bij blijven en dat gebeurt niet.

Ik denk dat er net zo hard gesmuld wordt in de pers van degene die 12e werd die doping heeft gebruikt als van een absolute topruiter. Een aantal jaren geleden was er een Amerikaanse ruiter die geen absolute topruiter was maar wel internationaal reed. Meneer heeft e.e.a. met doping te maken gehad en een paard opzettelijk geelektrocuteerd voor verzekeringsgeld te innen. Het is breed uitgemeten in de pers terwijl de halve werled werkelijk geen idee had wie deze meneer nu eigenlijk was.

Je kan 12e worden en super hebben gereden, ik zie niet in waarom e.e.a. elkaar hoeft uit te sluiten zoals jij het bedoeld.

Trouwens, in de tour zijn ook regelmatig mensen in de middenmoot betrapt op doping.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 14:48

Het is onzin dat je met doping in ene keer eerste zou worden.

Stel je hebt een absoluut "top"paard die een knieblessure heeft of wat dan ook. Het paard heeft al zoveel voor je gewonnen en gedaan hij is echt je maatje je partner je alles. Die hoeft geen pijn te lijden en je wilt hem zo snel mogelijk van de blessure afhelpen. Okee DA erbij en hij krijgt cortisonen tegen de onsteking en pijnstiller tegen de pijn. Daar ga je echt niet mee werken want een onsteking heeft een reden en moet tijd krijgen te genezen, neem je die tijd niet kan er sprake zijn van onherstelbare schade. Dat risico neemt niemand want na de onherstelbare schade komt de onbruikbaarheid en dat wil je niet.
Natuurlijk spingt dat dier wel als die geen pijn voelt maar die ruiters willen het risico van de onbruikbaarheid niet lopen.

Of je paard heeft een onsteking en krijgt een antibioticakuurtje, en wat staat er op de verpakking juist ja kuur afmaken.
Of je paard heeft mok, wat doe je je behandeld hem soms met antibiotica, soms zit er een pijnstiller is, soms een onstekingsremmer. Het paard kan best lopen geen probleem, kan ook naar de wedstrijd want je moet hem bewegen en hij is ja niet ziek. Maar de test is met het nulbeleid positief. En de koppen staan al in de krant, ruiter die en die heeft doping gebruikt.
Je hoort nooit waarvoor het gebruikt is je hoort alleen maar doping.

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 15:20

Dat je geen details hoort, klopt. Maar het grote gros van het publiek snapt er in elk geval niks van. Weten die veel wat mok is?
Maar ik vind je wel erg idealistisch als je echt denkt, dat alle topruiters zo goed met hun paarden omgaan als jij hier hebt beschreven. Inderdaad, so hoort het, maar gebeurt het ook? Hoeveel topruiters hebben bv. zeggenschap over hun dure paarden? Wat, als de sponsor of eigenaar je onder druk zet, om toch te starten? Want je moet reclame voor ze maken? . En wie kan het wat schelen als een paard na de wereldtitel niet maar kan lopen? De titel is binnen, de reclame loopt. Dat is de werkelijke wereld, helaas, en geloof me, ik heb het een paar jaar terug van dichtbij gezien en ik ken meer gevallen, die ik echter eerder onder de kop domheid en kortzichtigheid zou willen zetten. Maarde paarden worde ner niet beter van en daar is het doping-verbod toch om begonnen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 16:09

>daar heb je wel gelijk in, natuurlijk ken ik ook de topsporters die hun paarden tekort doen.
En de mensen die denken topsporters te zijn die paarden verkeerd behandelen. Maar een paard als shutterfly of die van Kurten die moeten langer mee dan vandaag daar nemen ze werkelijk geen risico mee.
Natuurlijk naam en faam oke, sommige blessures daar kun je mee rijden, sommige moet je mee rijden en sommige moet je laten staan.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 00:27

Citaat:
Degene die 12e werd, heeft ook meestal geen doping gebruikt, anders was hij geen 12e.

Dat is natuurlijk een beetje overtrokken.

Ik ben heel blij dat de 0 optie er is. En ik ben ook blij dat alle paarden die bij de eerste drie zitten worden gecontroleerd.

Niet steek proefgewijs. Maar de eerste drie altijd. Zo weet je dat je gecontroleerd gaat worden als je hoog eindigt. En dat het dus geen zin heeft om dingen te geven want als je hoog eindigt dat het er dan uit komt.

Meestal is de top heel zuinig met hun paarden. Het zijn vaak diegene die het net niet halen.

Bovendien, als je in de top rijdt dan moet je de regels kennen en dus gegeven stoffen opgeven.

Ik zou me er niet druk om maken als ik zeker wist dat ik mijn paard niets zou hebben gegeven. Dat komt er bij zo'n tweede test wel uit. Misschien is er iets gegeven wat vergeten is.

De controle is er voor het welzijn van de paarden. En dat is soms maar goed ook.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 11:46

Apart verhaal, maar inderdaad zijn er veel onnozele dingen die op de dopinglijst staan.

love_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 19:37

het kan ook zijn dat een ander het gegeven heeft. (ik weet niet wat voor een soort stof het was)
Want laatst stond ook op bokt van een moeder van een zoon (uit denemarken dacht ik) die op eventing wedstrijden de paarden drogeerde van de concurrenten !! Boos!

dus wat je gelooft en wat is waar ??

xLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 00:43

Tja, als de 2de test positief is, kan zij zo woedend zijn als ze wil, als ze niet kan bewijzen dat zij het niet heeft gegeven dan heeft ze wel een groot probleem. Heeft ze het wel gegeven, wat ze meer dan waarschijnlijk toch niet zou bekennen, heeft ze het er zelf naar gemaakt. En met woedend zijn & schelden lost ze het allemaal niet op.