De romp grootste verschil spring- en dressuurpaarden

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kafue

Re: De romp grootste verschil spring- en dressuurpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 14:08

@Arie53 mooi geschreven van die voorbeensmijters stekers of hoe je ze noemt.

Waar zijn die ouderwetse paarden die nog netjes zakten in de achterhand, mmmmm in ieder geval niet vooraan op de wedstrijdresultatenlijst.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 14:18

Ik meen in de hoefslag te hebben gelezen dat Kigali vanwege een blessure/aandoening de dressuursport is ingegaan? En dat paard is toch wel succesvol te noemen lijkt me, zowel destijds in springen als nu in dressuur?

Hoe staat het met z'n Romp *LOL*

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 19:10

Kafue schreef:
@Arie53 mooi geschreven van die voorbeensmijters stekers of hoe je ze noemt.

Waar zijn die ouderwetse paarden die nog netjes zakten in de achterhand, mmmmm in ieder geval niet vooraan op de wedstrijdresultatenlijst.

Als er nog wel zijn, worden ze inmiddels door het geindoctrineerde moderne jurycorps voor verkeerde paarden aangezien en bij het KWPN worden ze op de keuringen zoveel mogelijk geweerd.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 22:13

Zonde eigenlijk want dat ouderwetse paard dat nog fijn zakte in de achterhand nog correcte bewegingen vertoonde was veel gezonder.
Die moderne ziektes Nors opkijken, problemen met de hoeven, beenderstel ect .
Fokken in hokjes kan gewoon niet goed zijn en ik vraag me af waarneer het KWPN dat in gaat zien.
Er zijn genoeg fokkers die het er niet meer mee eens zijn, mischien moeten ze eens een vuist maken.
Mischien moet het jurycorps eens op cursus, al merk ik tegenwoordig wel op wedstrijden in de basis dat het correct gereden paard in opmars is.
>Dus niet meer de mannequinamazones met de gooi het voorbeen maar weg paarden maar gewoon de boerenmeid met het ouderwetse stevige paard.
Hoera eigenlijk mag van mij zijn voortgang vinden,

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 18:51

Citaat:
Zonde eigenlijk want dat ouderwetse paard dat nog fijn zakte in de achterhand nog correcte bewegingen vertoonde was veel gezonder.
Die moderne ziektes , problemen met de hoeven, beenderstel ect .

Hoever ga jij nu terug in de tijd Kafue?
Problemen met hoeven, beendergestel etc. daar is niets moderns aan hoor. Knipoog

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 14:51

shan schreef:
Citaat:
Die moderne ziektes , problemen met de hoeven, beenderstel ect .

Hoever ga jij nu terug in de tijd Kafue?
Problemen met hoeven, beendergestel etc. daar is niets moderns aan hoor. Knipoog

Een jaar of tien vijftien terug. Ik zie gewoon te vaak tegenwoordig paarden de weide op gaan op vrij jonge leeftijd die dan bijvoorbeeld artrose hebben, hoefkanker, en dergelijke. Terwijl je dat vroeger veel minder of bijna niet hoorde.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 15:18

Citaat:
Een jaar of tien vijftien terug. Ik zie gewoon te vaak tegenwoordig paarden de weide op gaan op vrij jonge leeftijd die dan bijvoorbeeld artrose hebben, hoefkanker, en dergelijke. Terwijl je dat vroeger veel minder of bijna niet hoorde.

10,15 jaar terug had je net zo veel problemen hoor, Kafue, toen was de HKO allang in de mode, langer geleden kwamen spat en overhoef (lage en hoge) veelvuldig voor. Dus er is niets moderns aan beengebreken.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 16:11

Nou ja het zal dan allemaal best wel. Maar toen stonden de paarden nog niet vooraan die zulke ongedragen piaffes toonden en dergelijke.
Toen fokten ze volgens mij niet dermate in het hokje toen werd er gewoon een goed sterk paard gefokt met een "correct" gangwerk en wat meer geselecteerd op paarden die onvolkomendheden vererfden.
Toen ging er ook wel eens was mis natuurlijk we kennen allemaal het lucky boy verhaal.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 17:50

Ik denk dat de selectie op onvolkomenheden nu strenger is als toen.
Lucky Boy had natuurlijk niets met beengebreken te maken. Lang leve de DNA testen, ook iets van deze tijd.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 18:03

shan schreef:
Ik denk dat de selectie op onvolkomenheden nu strenger is als toen.
Lucky Boy had natuurlijk niets met beengebreken te maken. Lang leve de DNA testen, ook iets van deze tijd.

Nee lucky boy had gewoon geen zin in zoveel vrouwen, hij was geen loverboy Haha! .

Mischien is de selectie strenger, maar toen werd er niet zo in het hokje gefokt. Lees gespecificeerd dus dressuur op dressuur en spring op spring toen was het nog breder.
En vaak dressuur en springen gecombineerd. Die paarden konden allebei en een leuk sprongetje en een proefje-. Terwijl sommige dressuurpaarden van nu niet kunnen springen en sommige springers van nu struikelen over hun eigen benen in de proef.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 18:08

Ik ben er ook niet voor om de specialitatie te ver door te voeren. Imo moet ieder paard met goed gebruik van z'n lichaam een sprongetje kunnen maken.
Maar tegenwoordig fokt men geen paard om een leuk sprongetje of een leuk proefje mee te kunnen rijden. Als je jezelf als fokker serieus neemt dan wil je een toppertje fokken.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 18:16

sarabande schreef:
Ulft zie je in veel dressuurpaarden in de pedigree, maar bij de springpaarden nauwelijks.

Niet mee eens, Ulft komt in veel pedigrees voor, alleen is inmiddels wat verouderd bloed.
Er zijn ook een hoop springpaarden waarin Ulft voor komt, persoonlijk zelfs 1 van mijn favorieten...

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 19:42

Wie is er nu niet prestatiegericht daar is ook niks mis mee. Maar een paard moet gewoon een sprongetje kunnen maken en een proefje kunnen lopen. Vooral heel belangrijk vind ik een goed gangwerk en dan het lieft natuurlijk in de drie grondgangen.
Het hoeft dan helemaal geen shutterfly of salinero te zijn hoor. Maar gewoon lekker door zijn lijft heen kunnen lopen en goed kunnen sluiten en verruimen goed achterbeen en dergelijke.

Soms zie je die springerichte paarden met maaiende gang die alleen maar kunnen galloperen op de voorhand maar oh wat springen ze goed, zo jammer eigenlijk. Overigens is dat vaker landelijk te zien.
En het gros van de ruiters is ja geen topruiter en zoekt natuurlijk wel het toppaard maar herkennen de kwaliteit niet en zijn dus sneller tevreden.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 19:53

Citaat:
Maar een paard moet gewoon een sprongetje kunnen maken en een proefje kunnen lopen. Vooral heel belangrijk vind ik een goed gangwerk en dan het lieft natuurlijk in de drie grondgangen.

Daar ben ik het helemaal mee eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 22:31

Kafue schreef:
Stapte Albert Zoer er zelf af of heeft van manen hem zelf bij van baalen gebracht waar hij heel veel mee samen werkt?
Dat weten we niet. En wie weet is het wel lucratiever een hengst als dressuurhengst te hebben dan als springhengst.
Waar ik eigenlijk op antwoorde is je verbaasde blik mbt springbloed en dergelijke.
Van Ulft terwijl dat toch een belangrijk grondvererver was.

.

Na Albert Zoer heeft eerst Gert van het Hof het nog geprobeerd en daarna is hij naar van Baalen gegaan. Paard sprong gewoon niet goed genoeg, hij liep hier vaak genoeg in de regio mee om dat te zien.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 23:16

Pipo schreef:
Kafue schreef:
Stapte Albert Zoer er zelf af of heeft van manen hem zelf bij van baalen gebracht waar hij heel veel mee samen werkt?
Dat weten we niet. En wie weet is het wel lucratiever een hengst als dressuurhengst te hebben dan als springhengst.
Waar ik eigenlijk op antwoorde is je verbaasde blik mbt springbloed en dergelijke.
Van Ulft terwijl dat toch een belangrijk grondvererver was.

.

Na Albert Zoer heeft eerst Gert van het Hof het nog geprobeerd en daarna is hij naar van Baalen gegaan. Paard sprong gewoon niet goed genoeg, hij liep hier vaak genoeg in de regio mee om dat te zien.

Ik dacht dat die van het hof voornamelijk paarden inreed. >Wist niet dat hij ook paarden in de springsport uitbracht.
Maar hoe zit dat dan met Nathalie van de Meij die had hem toch goed aan het springen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 23:18

Kafue schreef:
[

Ik dacht dat die van het hof voornamelijk paarden inreed. >Wist niet dat hij ook paarden in de springsport uitbracht.
Maar hoe zit dat dan met Nathalie van de Meij die had hem toch goed aan het springen.

Ik snap niet dat je zulke uitspraken doet, als je eigenlijk niet heel veel er van weet.

B/L/M/Z is gewoon landelijk nivo, daar hoeft een paard niet heel subliem voor te springen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 23:24

Pipo schreef:
Kafue schreef:
[

Ik snap niet dat je zulke uitspraken doet, als je eigenlijk niet heel veel er van weet.

B/L/M/Z is gewoon landelijk nivo, daar hoeft een paard niet heel subliem voor te springen.

Zeg ik dat dan? Nee dat zeg ik niet ik vraag je alleen puur uit belangstelling. Aangezien je er blijkbaar meer van weet.
Vind het interessant meer niet wil er wat van leren maar goed als je het niet wilt vertellen dan houd je het lekker voor je.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 03:49

Ik vind dat er niet meer apart voor spring en dressuurrichting punten gegeven moeten worden. Dus dressuurpaarden ook een parcoursje laten lopen en springpaarden ook cijfers geven voor de stap en draf.
Ik heb het liefst een springgefokt dressuurpaard of andersom, de bouw en bewegingen van een dressuurpaard spreken mij vaak meer aan dan die van springpaarden terwijl ik toch echt een springruiter ben. Ik wil een paard wat goed kan springen en fatsoenlijk een dressuurproef kan lopen. Wat heb je nu aan een springpaard als hij wel 1,60m hoog kan springen maar er niet heen kan lopen?

Over dat 'gewone landelijke niveau', ik heb liever een hengst die Z dressuur en Z springen is dan een hengst die grand prix dressuurt maar de benen breekt bij een hindernis van 50cm.

saaraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 20:03

Wat dat betreft is het keuringsbeleid in Duitsland tien keer beter.

Mijn vriendin werkt op een duitse dressuurstal, maar reken maar dat de paarden daar moeten springen! Anders worden ze niet eens gekeurd. Zo is ook een merrie niet toegelaten tot een veiling omdat ze het verkeerde model heeft (hoger dan lang) terwijl ik er van overtuigd ben, dat ze bij het KWPN zeer hoge ogen had gegooid. Springen kon ze overigens wel.