Paarden op Veluwe steeds meer last van eczeem

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paarden op Veluwe steeds meer last van eczeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 23:01

De tuinder mag bijna niks meer spuiten
de sloten mogen niet meer gebrand worden
waterpeil moet overal omhoog

ene kant fijn, andere kant niet
extra dazen, teken en muggen.
Maar dat wil de overheid niet snappen...

Citaat:
Er zijn wel medicijnen tegen het incect, maar die zijn hier in Nederland illegaal

en dat is het volgende
NL is Roomser dan de Paus...in NL mag niks

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 23:14

Mijn pony heeft ook zomerexzeem ; dekens hebben geen zin ligt na een kwartier al af ... mijne krijgt spuit die 1-3 weken helpt en pillen en avs voor in de manen en staart meer kan je niet doen ...... als je zoiets uitvind word je miljonair ..

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 23:15

Isabonny schreef:
Ik denk dat de overlast van insecten ook steeds erger wordt doordat we hier in Nederland toch ook bijna niks meer van bestrijdingsmiddelen mogen gebruiken. De beesjes blijven nu allemaal leven.

En dan heb je nog de klimaatverandering met warmere winters, waardoor die k(n)ut-vliegjes blijven leven.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 23:19

En ik was helemaal in de wolken dat we eindelijk een huis bij het bos op de veluwe gevonden hadden....
Over drie weken verhuizen we.
Nou...ik ben benieuwd!

Lilian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 09:26

Woon op de veluwe ben van de week nog op vakantie geweest op de veluwe en heb nergens last van. Lang leven de vriegenspray.

Megane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 09:27

Paula1990 schreef:
Mijn pony heeft ook zomerexzeem ; dekens hebben geen zin ligt na een kwartier al af ... mijne krijgt spuit die 1-3 weken helpt en pillen en avs voor in de manen en staart meer kan je niet doen ...... als je zoiets uitvind word je miljonair ..

Van dat dode zee spul bij de divoza weg helpt bij Rocky heel goed, Efrata heet dat geloof ik.. hij stopte na een minuutje met schuren..

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 09:39

Ik gebruik momenteel "itch free"met dode zeezout,calendula-extract,rozemerijnolie en eucaliptusolie.Of het echt helpt ben ik nog niet over uit.1 Wondje wat ze had is nu wel genezen.En ik heb geen losse manen meer gevonden terwijl ze genoeg kan schuren in de wei.Alleen op stal probeert ze af en toe nog te schuren of zal dit ook aangewend zijn?
Gelukkig schuurt ze zich niet tot wonden aan toe open.
En wassen met betadine shampoo werkt ook.

Quente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 09:49

Ik woon ook op de Veluwe, mijn paard dus ook..
Gelukkig is het bij haar nog niet.. Hoewel ik morgen met haar op kamp ga,waar we nog dieper de veluwe intrekken (Uddel etc.).
Zou een vliegendeken ook al iets helpen het te voorkomen ?

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 09:54

Het ligt niet alleen aan de steek van deze culicoides, zoals ze officieel heten. Het paard moet er ook allergisch voor zijn, dat is zomerexceem. Een allergie tegen de steek van de culicoides. Als het paard dus niet allergisch is, is er niets aan de hand. Ik weet niet, of deze allegie steeds meer opreedt. Misschien is het hemaal geen allergie, maar gewoon jeuk door de steken. Als het niet elk jaar terugkomt, kun je niet van een allergie spreken.
Het kan heel goed zijn, dat we dit jaar door het weer en erg groot aantal culicoides hebben, die dan ook veel paarden veel steken, en dat geeft jeuk, dus gaan de paarden schuren. Maar om dan direct van zomerexceem, dus allergie te spreken, is, op basis van 1 zomer, wel erg speculatief. Allergieen hangen met het immuunsysteem samen, dus zit er een erf-factor in, vandaar dat je zomerexceem vooral in bepaalde rassen en in bepaalde bloedlijnen ziet voorkomen. Als nu alle rassen betroffen zijn, dan lijkt het me heel onwaarschijnlijk, dat we hier met echt zomerexceem te maken hebben. Eerst maar eens een paar zomers meer afwachten, voor er paniek wordt gezaaid.
Ik had eigenlijk wel een beetje meer wetenschappelijke kennis verwacht van de DAs, maar ja, je weet nooit of wat er in de kranten staat ook werkelijk zo is gezegd. En van kranten verwacht ik geen enkele kennis. Allen maar sensatielust, helaas.

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 10:18

Hmmm dat is dan weer een voordeel van je paard in de Randstad bij de duinen hebben staan, geen exceem! Bloos

Lilian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 10:25

HupsSakii schreef:
Ik woon ook op de Veluwe, mijn paard dus ook..
Gelukkig is het bij haar nog niet.. Hoewel ik morgen met haar op kamp ga,waar we nog dieper de veluwe intrekken (Uddel etc.).
Zou een vliegendeken ook al iets helpen het te voorkomen ?

Helpt wel wat, sterke dazenspray helpt wel voor een paar uurtjes. Maar moet je wel echte sterke hebben die helaas niet zo goedkoopzijn maarja het helpt. Haha!

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 10:31

Ik woon ook in zeer bosrijk gebied, vlakbij de Veluwe.
Ik heb 3 pony's; een fjord, een ijslander en een shetlander.
Ze hebben geen van allen eczeem, maar de shet jeukt wel vrij veel en heel soms tot bloedens toe. Maar die heeft ook geen eczeem want het komt maar iets van 1 keer per jaar voor dat hij tot bloedens toe schuurt. Vaak is het in de verhaartijd, nu ook dus.

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 12:28

@Michelette: wat is de precieze dosering van Butox op paarden?
Ik ken alleen de doseringen voor runderen en schaapjes.

shavira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 12:37

Wij wonen aan de veluwegrens in Leusden...We hebben +/- 20 paarden staan waarvan er 1 behoorlijk last heeft van exzeem..dit is niet bij ons ontstaan maar op de vorige stal waar hij in een bos gestald stond...helaas...is het nu wel een probleem voor het paard. De rest van de paarden hebben geen klachten. 1 op 20 vind ik dan wel weer meevallen op die manier bekeken....

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 12:41

Wij wonen op de veluwe, en helaas, mijn pony is dit jaar ook begonnen met schuren...

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 13:50

Het maakt ook niet zo heel veel uit of het eczeem is ja of nee - Ik heb ook een paard gehad waarvan ik dacht: is dit nu eczeem of heeft ie gewoon alleen maar veel last van jeuk? Je kunt er lang over praten, maar het maakt niet zo veel uit - veel 'gewone' jeuk of een beetje eczeem vragen hetzelfde: nl veel tijd, aandacht, extra kosten....

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 15:14

bterlaan schreef:
Het ligt niet alleen aan de steek van deze culicoides, zoals ze officieel heten. Het paard moet er ook allergisch voor zijn, dat is zomerexceem. Een allergie tegen de steek van de culicoides. Als het paard dus niet allergisch is, is er niets aan de hand. Ik weet niet, of deze allegie steeds meer opreedt. Misschien is het hemaal geen allergie, maar gewoon jeuk door de steken. Als het niet elk jaar terugkomt, kun je niet van een allergie spreken.
Het kan heel goed zijn, dat we dit jaar door het weer en erg groot aantal culicoides hebben, die dan ook veel paarden veel steken, en dat geeft jeuk, dus gaan de paarden schuren. Maar om dan direct van zomerexceem, dus allergie te spreken, is, op basis van 1 zomer, wel erg speculatief. Allergieen hangen met het immuunsysteem samen, dus zit er een erf-factor in, vandaar dat je zomerexceem vooral in bepaalde rassen en in bepaalde bloedlijnen ziet voorkomen. Als nu alle rassen betroffen zijn, dan lijkt het me heel onwaarschijnlijk, dat we hier met echt zomerexceem te maken hebben. Eerst maar eens een paar zomers meer afwachten, voor er paniek wordt gezaaid.
Ik had eigenlijk wel een beetje meer wetenschappelijke kennis verwacht van de DAs, maar ja, je weet nooit of wat er in de kranten staat ook werkelijk zo is gezegd. En van kranten verwacht ik geen enkele kennis. Allen maar sensatielust, helaas.

Dat dacht ik dus ook (zie mijn eerdere post). Het verbaast mij ook dat de allergie-factor zo slecht bekend is. Iedereen raakt nu in paniek omdat zijn paard het nu ook opeens kan krijgen door één prikje van die mug. Dat is echt niet zo.

Mijn paard staat midden op de veluwe, naast een meertje: nergens last van.

m0niiek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 15:18

woon in helmond. maar mijn shetje heeft er ook heel erge last van.. zo zielig om te zien.. de wei uit en meteen alles kapot schuren vreselijk en niets helpt deken houdt ie niet op. shampoo helpt niet alle middeltjes niet.

Marlou91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 15:34

Ik woon ook in de buurt van Helmond en ik zie ook ieder jaar de mooie (ondertussen alweer langere) manen van mijn verzorgfriesje naar de knoppen gaan door die ^%*@# mugjes.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 16:06

Ik woon bij natuurgeboed de weerribben, groot bebost moeras, hier heb je die rotbeestjes dus ook genoeg. I van de 5 paarden heeft er bij mij wat last van.

Iik denk dat we er ons toch wel zorgen over moeten maken. Door de veranderende temperatuur in Nederland zullen deze beestjes zich steeds beter vestigen en zullen er steeds meer komen. Ze kunnen niet met zijn alle op 1 plek blijven dus zullen ze zich steeds meer vespreiden, ik heb gehoord dat er nu ook al enkele gevallen bij de zee exzeem hebben.

Daarnaast zullen ze ook steeds minder selectief worden, ze moeten hun voedsel toch delen duzzz. Vandaar dat ik ook denk dat nu alle rassen last krijgen. Daarnaast als je paard 1 keer de allergie heeft ontwikkeld gaat het eigenlijk niet meer uit het lichaam en blijft het elk jaar terug komen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 16:11

Ik woon ook midden op de Veluwe maar mijn paard heeft nergens last van. Staat zelfs niet ingepakt op het land.
Ik spray hem 's morgens wel in met Bremsenbremse voor hij naar buiten gaat.

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 08:18

Kendra, natuurlijk maakt het wel degelijk wat uit of je een allergie hebt of gewoon jeuk door steken. Bij een allergie komt de ellende elk jaar terug, bij gewoon jeuk hangt het maar net van het weer en het aantal insecten af en is het niet zo'n wanhopig gevecht als bij een allergie.
Bij een allergie produceert het lichaam antistoffen van een bepaalde kasse (IgE), die zodanig reageren met andere delen van het immuunsysteem, dat die jeukverschijnselen ontstaan. Bij gewoon jeuk zijn het de irritante stoffen zelf waar het lichaam op reageert. Er zit dus een heel ander biologisch mechanisme achter de oorzaak van de problemen met als consequentie andere oplossingen.
Als het een allergie is, kun je proberen je paard ertegen te desensibiliseren, wat inhoudt, dat je door vaccinatie probeert het immuunsysteem zover te krijgen, dat het de juiste antistoffen (IgG) maakt tegen de irritatie-stoffen (allergenen). Bij allergie worden de verkeerde antistoffen (IgE) aangemaakt, die dan de verschijnselen veroorzaken. Als je het immuunsysteem zover krijgt, dat de juiste klasse antistoffen wordt aangemaakt, concurreren die met de foute klasse en zo kun je van een allergie afkomen. Wel een moeizame en langdurige procedure, met maar ong. 50% kans op succes. Hoewel ik laatst hoorde, dat de succeskans door nieuwe technieken aanzienlijk gestegen zou zijn.

En, Kendra, als jij over een "beetje" exceem praat, heb jij nog nooit een echte excemer gezien. Paarden die hun hele manenkam en hun achterhand tot bloedens toe schuren, grote wonden maken op hun lichaam, elk jaar weer. Als je de pech hebt, zo'n paard te bezitten, dan praat je niet meer over een beetje exceem. Als jij dus een paard met een "beetje" exceem hebt, heeft jouw paard gewoon last van jeuk, lijkt me. Heb je bij mensen ook, de een is gevoeliger en wordt vaker gestoken dan de ander. Maar daarmee heb je echt nog geen exceem, hoor.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 11:10

Het is inderdaad zo dat de overheid steeds meer 'waterplekken' creëert. Jippie Boos!
We wonen vlakbij een natuurgebied..en dat heb ik alleen maar natter zien worden. Ze willen dan mensen fijn laten wandelen/fietsen enz, maar die hoeven daar dadelijk ook niet meer te komen. Stikt zo van de dazen en de muggen. Laten we het dan nog maar niet hebben over de overlast naar dieren toe; we noemen het al.. dazen, muggen en die knutten! (en de rest)
Al dat geforceerde gedoe van de overheid. Nu denk ik ook aan hier vlakbij.. stuk land dat wordt door gemeente verpacht aan boeren voor gras/mais. Heb begrepen dat als dit stopt, de gemeente het 'terug geeft aan de natuur'... Het was nl een ven, nou, laat me raden! Vork

Ik heb hier dus last van die diversiteit van insecten. Het ene paard trotseert nog wel eens, maar de andere komt aan zn dagelijkse beweging door constant te vluchten. Kan met deze ook beslist zo (ook zonder dazen) niet buiten rijden. Dan is ie hyper... Zou die daar nu ook gevoeliger voor zijn?

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 15:37

Hier in Zuidduitsland kun je 's zomers ook niet of pas tegen donkerworden buitenrijden door de dazen en de knutjes. De dazen beginen in juli, soms al midden juni, en houden in de loop van augustus/september op, als de oogst binnen is. Ze schijnen nl. in het graan te zitten. Verder wemelt het hier ook van die culicoides, die de paarden vanaf mei compleet dol maken. En ze steken gemeen ook nog, ook de ruiter blijft het niet bespaard. Je ziet ze haast niet, en je snapt niet, waarom je paard zo vervelend is, tot je ineens Prik voelt. Ik heb hier geleerd, met zo'n orenapje te rijden en flink met vliegenmiddel te spuiten voor ik op pad ging. En de paarden komen alleen 's nachts op de wei, anders gaat het gewoon niet. Later had ik een open stal en je zag ze in de zomer overdag nooit buiten. Dus de paarden zelf kozen ook voor een stal overdag en de wei 's nachts. Ik snap wel waarom.

Guest002

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 20:07

Paula1990 schreef:

Wij wonen in Drente ( wel bij het bos) en hebben 1 paard met zomerexceem, en wij hadden een vliegendeken (met hals en hoofd), die was elke dag helemaal kapot en werkte niet. Het paard gooide de deken af, schuurde zijn hele manenkam weg en staart kapot, en had allemaal grote wonden. Nu hebben we een exceemdeken gekocht, en die werkt echt super. Manen en staart groeien weer en paard schuurt niet meer!