bterlaan schreef:Het ligt niet alleen aan de steek van deze culicoides, zoals ze officieel heten. Het paard moet er ook allergisch voor zijn, dat is zomerexceem. Een allergie tegen de steek van de culicoides. Als het paard dus niet allergisch is, is er niets aan de hand. Ik weet niet, of deze allegie steeds meer opreedt. Misschien is het hemaal geen allergie, maar gewoon jeuk door de steken. Als het niet elk jaar terugkomt, kun je niet van een allergie spreken.
Het kan heel goed zijn, dat we dit jaar door het weer en erg groot aantal culicoides hebben, die dan ook veel paarden veel steken, en dat geeft jeuk, dus gaan de paarden schuren. Maar om dan direct van zomerexceem, dus allergie te spreken, is, op basis van 1 zomer, wel erg speculatief. Allergieen hangen met het immuunsysteem samen, dus zit er een erf-factor in, vandaar dat je zomerexceem vooral in bepaalde rassen en in bepaalde bloedlijnen ziet voorkomen. Als nu alle rassen betroffen zijn, dan lijkt het me heel onwaarschijnlijk, dat we hier met echt zomerexceem te maken hebben. Eerst maar eens een paar zomers meer afwachten, voor er paniek wordt gezaaid.
Ik had eigenlijk wel een beetje meer wetenschappelijke kennis verwacht van de DAs, maar ja, je weet nooit of wat er in de kranten staat ook werkelijk zo is gezegd. En van kranten verwacht ik geen enkele kennis. Allen maar sensatielust, helaas.
Dat dacht ik dus ook (zie mijn eerdere post). Het verbaast mij ook dat de allergie-factor zo slecht bekend is. Iedereen raakt nu in paniek omdat zijn paard het nu ook opeens kan krijgen door één prikje van die mug. Dat is echt niet zo.
Mijn paard staat midden op de veluwe, naast een meertje: nergens last van.