Steeds meer paarden in asiel

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110972
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 10:26

Als je een paard hebt, dan weet je dat die tijd nou eenmaal komt dat hij/zij niet meer te berijden is.
Ik heb het ook gehad, maar moet ik hem dan maar wegdoen? Dacht het niet.
Hij is heerlijk op precies dezelfde stal blijven staan, overdag op het land, s'avonds binnen. In zijn vertrouwde omgeving.

Dan kost het maar wat meer. Beest heeft jou ook genoeg gegeven, en het dan opeens niet meer willen ophoesten omdat je er niet meer op kan gaat mij te ver. Het is nog steeds geen gebruiksvoorwerp.

Om hem gelijk bij een asiel te zetten vind ik dan wel erg ver gaan. Er zijn genoeg stallen met mindere faciliteiten, maar waar je paard nog wel heerlijk op het land kan. Een bak heb je dan niet meer nodig dus naar de luxe hoef je dan niet te kijken, dus de wereld hoeft het ook niet te kosten.

mariekie
Berichten: 5174
Geregistreerd: 10-02-04

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:26

Mn pony naar een opvang brengen zou ik ook niet kunnen.
Mara tja ben al 4 maanden op zoek naar iets maar er is niets anders dan rusthuizen.
Hier in de randstad is niets voor 50,- te vinden bijvoorbeeld.
Dus blijft ze maar op pensionstal met alle luxe waar ik niets aan heb en mn pony nog minder.

Kan wel begrijpen dat mensen zoiets doen tenzij ze natuurlijk al van alles hebben geprobeerd om hun beesje ergens goed te plaatsen o.i.d.

Maar fare tegenover je paard is het niet

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:27

niks er voor terug krijgen? jézus daar heb je toch jaren lang ontzettend veel voor teruggehad? dat weet je toch van te voren?
en nogmaals, er zijn wel degelijk plekken waar ze voor 50 tot 100 euro per maand kunnen staan. Inderdaad opfok-ideeen maar dan met oudjes. Niet in de randstad nee maar zoals jij het zegt heb ik ook niet het idee dat je er elke dag naar toe gaat als ze oud en nutteloos zijn.

tita

Berichten: 19765
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:27

Citaat:
ja tita, dat weet je van te voren...
En dan zet je hem iets verder weg, dan kost het nog maar 100 euro. Je hoeft er ook niet meer dagelijks heen



Dat weet ik RK maar nog he ik kan hem niet naar friesland brengen een collega van mijn paps heeft een bejaarden tehuis kost 150 euries per maand..
Mijn stal kost 200 met alles en ik wil hem nu nog elke dan zien Haha!

maar er komt een tijd de mijne is nu 24 en ik rij nog elke dag maar ik hou mijn hart vast voor de winter...ik denk dat de kans groot is dat ie instort

tita

Berichten: 19765
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:28

Diablo schreef:
Wij hebben best wat land (en zouden ook best paarden op willen vangen), maar 50 euro per maand is niet veel hoor om een paard te onderhouden. Kijk maar eens naar hoefsmid, wormenkuren, hooi, stro, brok, dat is met 50 euro per maand echt niet betaald.


Die betaal ik allemaal zelf gaat me puur om een plekje ik wil zelf verantwoordelijk blijven voor de onderhouds kosten

Anoniem

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:28

Voor 50 euro vind je hier ook niks het hele jaar door.
In de zomer weidegang, zonder brok, zoals opfok. dat is 50 euro.
Maar in de wintermaanden kost dat ongeveer 100 euro.
Maar dat is toch een mooi bedrag?

Mizoan

Berichten: 7150
Geregistreerd: 04-08-06

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:29

Mijn ma vertelde dit gisteren al, toen zei ik HUH dat meen je niet. Je dumpt je paard toch niet zomaar. Tenminste bij mij geen haar op mijn hoofd die er zo over zou denken.

Als mijn paard straks echt oud is en ik hem geen beweging etc meer kan geven, wordt het helaas het einde van zijn leven. Klinkt misschien hard, maar ik ken mijn paard en stil staan en een beetje knuffelen in een rusthuis daar wordt hij niet gelukkig van. Dan maar zo enne voor sommige oudere paarden zal een soort van opfokland zoals hierboven eerder gepost is een ontzettend fijne oplossing zijn.

tita

Berichten: 19765
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:29

Silviabol schreef:
niks er voor terug krijgen? jézus daar heb je toch jaren lang ontzettend veel voor teruggehad? dat weet je toch van te voren?
en nogmaals, er zijn wel degelijk plekken waar ze voor 50 tot 100 euro per maand kunnen staan. Inderdaad opfok-ideeen maar dan met oudjes. Niet in de randstad nee maar zoals jij het zegt heb ik ook niet het idee dat je er elke dag naar toe gaat als ze oud en nutteloos zijn.


Slaat dat op mij Verward

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110972
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 10:31

Misschien een hele kromme vergelijking, maar als je ouders naar het bejaardentehuis gaan, is dat dan ook weggegooid geld?

Ik weet het, rare vergelijking maar het kwam ineens bij me op. Dat is immers ook veel geld, en ook voor de oude dag. Ga je dan ook op geld letten bij het zoeken van een tehuis? Nagelbijten / Gniffelen

Twiggy2008
Berichten: 21244
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:31

Tja, mijn paard is nog jong, maar ik wil hem zeker houden tot zijn dood, hoor. En als dat betekent dat 'ie ooit te oud wordt om er iets mee te doen, dan hou ik hem alsnog en regel een goed plekje voor hem. Ik vind het schandalig dat je een oud paard zo dumpt. En geklets dat je het niet kan betalen; dan koop je maar geen nieuw paard waar je weer op kan rijden en betaal je gewoon voor een fijne plek waar hij oud kan worden. Je hebt toch ook jaren zijn pension/stalling e.d. betaald??? Hij heeft jou toch ook zijn beste jaren gegeven???
Wat moet zo'n oud dier nog, een ander goed tehuis vind je er meestal niet meer voor (en als dat wel zo is, prima hoor). Bedenk dat van tevoren, als je zo'n dier aanschaft. We worden allemaal ouder en/of worden ziek en dat geldt ook voor onze paarden. Dan zorg je toch voor een fijne oude dag voor zo'n dier?

Ik vind een paard geen gebruiksvoorwerp. Als mijn paard op jonge leeftijd al niet meer bereden kan worden, maar wel kan genieten van een wandelingetje en weidegang, zou ik hem ook niet meer wegdoen. Zie teveel paarden om me heen die als gebruiksvoorwerp dienen en kan daar heel slecht tegen. Scheve mond
Die 'wegwerpmentaliteit' van tegenwoordig, bah.... Misselijk

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:35

als je je aangesproken voelt mag dat zeker wel tita Ja
Cayenne ik vind je vergelijking een hele goede. Je hebt veel geleerd van je ouders en ze hebben je jarenlang geholpen. als ze ouder worden en ze hebben tijd en geld nodig van je. hoezo zou dat dan weggegooid geld zijn omdat je er op dat moment "niks" meer voor teruggkrijgt? behalve die dankbare blik dan, maar die krijg je ook van een oudje die van zijn laatste dagen kan genieten in een wei.

evaeva
Berichten: 803
Geregistreerd: 20-02-07
Woonplaats: Waalre

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:36

Weet iemand hoe je zoon paard kan 'adopteren' en hoeveel dat kost? Mijn tante heeft namelijk nog weide over en wil graag zoon paard helpen.

Anoniem

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:36

Misschien dat een advertentie op marktplaats wel al genoeg is Lachen

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:37

zal vast kunnen via de normale asiel-regelingen. ik zou zeggen bel een asiel op!

eilleen333

Berichten: 12860
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:37

tita schreef:
Wat moet men dan....als mens zijnde de rest van je leven krom liggen voor een paard, waar je niks meer mee kan?


Ja. Je koos voor dat paard een paar jaar geleden, en je weet dat ze 30 kunnen worden. Daar moet je over nadenken als je een paard koopt. Die verantwoordelijkheid neem je dan.

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:38

runningkawa schreef:
Voor 50 euro vind je hier ook niks het hele jaar door.
In de zomer weidegang, zonder brok, zoals opfok. dat is 50 euro.
Maar in de wintermaanden kost dat ongeveer 100 euro.
Maar dat is toch een mooi bedrag?


Reken maar eens uit wat een paard kost in de wintermaanden, dat is veel hoor. Vooral oudere paarden hebben behoorlijk wat krachtover nodig om de winter door te komen. Dan komt daar nog stro, hooi en verdere kosten bij. Dan wil degene die het paard stalt, er ook wat aan verdienen (hij verzorgt het paard ook natuurlijk), dus ik vind prijzen van 120 euro per maand echt niet raar.

paix

Berichten: 4213
Geregistreerd: 29-11-06

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:38

ik zou wel als mijn paard te oud word om er echt nog op te rjiden haar verplaatsen. ik heb nu gwoon een luxe stal met bak en longeerring enzow. dat zou totaal overbodig zijn en ik zou er wel voor betalen.. ook zou ik geen nieuw paard mogen. lekker in een weilandje met warmen stla zal ik zeker wel voor haar zoeken. het is niet ik kan er niet mee rop rijden meneer de slachter ik heb een stuk vlees voor u bijvoorbeeld. ik zou wel zorgen dat ze nog goed verzorgd word. dan maar 2 paarden en wat meer geld kwijd.. ze heeft toch altijd hard gewerkt. miscihen niet altijd voor mij maar ook voor anderen toch!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110972
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 10:39

Ik denk dat mensen er veel te makkelijk over denken. Denken aan het plezier, maar niet aan de "lasten" die je op latere leeftijd met een paard kan krijgen, voor zover het lasten zijn want zo heb ik het nooit ervaren, en mijn paard was ook oud. Het paard is er niet alleen voor je eigen plezier hoor. Er komt ook een stuk verantwoordelijkheid bij kijken.

Anoniem

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:40

@ diablo
Krachtvoer?
Vooral ruwvoer bedoel je neem ik aan? Lachen
100 euro dan verdien je er idd niets aan, dat klopt. Dat is wat het paard zeker kost.
Maar niet iedereen wil er meteen aan verdienen, veel vinden een paard kunnen helpen ook genoeg. Lachen

Twiggy2008
Berichten: 21244
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:41

Mijn oma betaalde van haar AOW gewoon de kosten voor het bejaardenhuis, hoor. En mijn opa en oma betaalden dat van hun vette pensioen. De wachtlijsten waren nog het allergrootste probleem. Clown Knipoog

Ik heb geen ouders meer, maar als ik zelf oud ben wil ik ook nog genieten van een fijne, zorgzame omgeving. Als ik bedenk hoe mijn omaatje er in de laatste dagen bij zat/lag in het verpleegtehuis springen de tranen nog in mijn ogen. Ze verdiende veel beter, maar er was niets anders in dit fijne land. Boos!

Nou vind ik mijn oma vergelijken met mijn paard wat vreemd, maar ook mijn paard verdient straks het allerbeste. Ik hoop juist alleen maar dat hij heel oud wordt en reken maar dat 'ie niet in zo'n asiel terecht komt. Geen haar op mijn hoofd.....

En Evaeva: Super dat jouw tante zo'n paard wil adopteren!!! Kijk, dat is nou geweldig, zo'n actie! Go jij! Go jij!

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:43

runningkawa schreef:
@ diablo
Krachtvoer?
Vooral ruwvoer bedoel je neem ik aan? Lachen
100 euro dan verdien je er idd niets aan, dat klopt. Dat is wat het paard zeker kost.
Maar niet iedereen wil er meteen aan verdienen, veel vinden een paard kunnen helpen ook genoeg. Lachen


Nee ik bedoel krachtvoer. Ik heb hier twee hoogbejaarde paarden staan, die afgelopen winter onbeperkt ruwvoer hebben gekregen, maar toch sterk vermagerd zijn. Nu, met veel meer krachtvoer, krabbelen ze er weer langzaam bovenop.
Ik wil ook graag een paard helpen, maar als ik er wat mee zou kunnen verdienen om op die manier mijn eigen paarden te bekostigen, zou dat mooi zijn.
Net wat je zegt: je weet waar je aan begint als je een paard aanschaft.

Marigold

Berichten: 12621
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:43

evaeva schreef:
Weet iemand hoe je zoon paard kan 'adopteren' en hoeveel dat kost? Mijn tante heeft namelijk nog weide over en wil graag zoon paard helpen.


er staat op de site nu 1 paard van 21 jaar die voor herplaatsing in aanmerking komt.
moet je gewoon even de site opzoeken van habo's hof Knipoog

LiNdA1986
Berichten: 12826
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:45

Evenals voor honden en katten, vind ik het voor paarden ook schandalig om de dieren wegens ouderdom of andere belachelijke redenen in een asiel te dumpen... Boos!

tita

Berichten: 19765
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:45

Silviabol schreef:
als je je aangesproken voelt mag dat zeker wel tita Ja
Cayenne ik vind je vergelijking een hele goede. Je hebt veel geleerd van je ouders en ze hebben je jarenlang geholpen. als ze ouder worden en ze hebben tijd en geld nodig van je. hoezo zou dat dan weggegooid geld zijn omdat je er op dat moment "niks" meer voor teruggkrijgt? behalve die dankbare blik dan, maar die krijg je ook van een oudje die van zijn laatste dagen kan genieten in een wei.


Slaat nergens op....ik zie het verschil niet tussen een asiel en een rusthuis...ik heb gezegd dat ik wil betalen dus

mariekie
Berichten: 5174
Geregistreerd: 10-02-04

Re: Steeds meer paarden in asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:47

Cayenne schreef:
Ik denk dat mensen er veel te makkelijk over denken. Denken aan het plezier, maar niet aan de "lasten" die je op latere leeftijd met een paard kan krijgen, voor zover het lasten zijn want zo heb ik het nooit ervaren, en mijn paard was ook oud. Het paard is er niet alleen voor je eigen plezier hoor. Er komt ook een stuk verantwoordelijkheid bij kijken.


Klopt.
Ik pieker al een tijdje over de verantwoordelijkheid voor mijn pony.

Wat als je paard op de huidige stal het niet meer gezellig heeft in de zin van heel de dag op de wei omdat dat niet kan ect.
Maar te goed is voor een rusthuis?

Er zijn leuke stalletjes zat maar dat is minstens een half uur tot een uur rijden.
Ik kan er dan niet elke dag naar toe en dat is iets wat ze wel erg fijn vindt en ik zelf ook Knipoog
Ook als ze spontaan ziek word ben ik er niet ala minuut terwijl dat nu 5 minuten is bijv.

Welke overweging telt dan zwaarder?