Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura82
Berichten: 7468
Geregistreerd: 05-06-06

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:57

arno8 schreef:
En dan nog een nadenkertje: veel ongelukken zouden een stuk beter zijn afgelopen als het paard geen ijzers onder had gehad Tong uitsteken


tsja, en een hoop auto-ongelukken zouden beter aflopen als auto's niet harder konden dan 30..

btw paardensport is een verzamelnaam voor vrijwel alles wat met paarden gedaan wordt, voor autosport geldt dat niet... Dus die vergelijking rammelt een beetje Clown

mar10tje
Berichten: 365
Geregistreerd: 05-04-07
Woonplaats: Groene Hart

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:58

Lisa_vD schreef:
Citaat:
Op stal
Zet je paard niet vast aan de schuifdeur van de box. Er zijn paarden die de complete boxdeur uit de ophanging trekken.

Zoiets is mij ook eens overkomen Blond . Alleen toen was alleen de onderkant los. Gelukkig had me pony er niets aan over gehouden.


Ik heb eens een verzorgpaard een complete deur mee laten nemen.... Hij stuiterde ermee weg en kon hem op een gegeven moment behoorlijk veilig losmaken door de panieksluiting van het halstertouw, als het een musketonsluiting was, zou dit veel lastiger zijn geweest.
Verzorgpaard heeft er gelukkig niets aan over gehouden,maar heb er wel veel van geleerd.
Ongelukjes zitten in een klein hoekje en gemakzucht is idd het grootste gevaar.

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 20:15

Ik ben het er helemaal mee eens dat veel mensen wel eens een wake-up call verdienen over hoe veilig ze bezig zijn met paarden. Ik heb zelf ( niet altijd vanuit onvoorzichtigheid overigens, ook wel eens domme pech ) al verschillende keren het ziekenhuis van binnen mogen bekijken dankzij mijn paarden.
Maar ik word een beetje moe van de Stichting........Dat hele veiligheidscertificaat kan me ondertussen gestolen worden. Ik ben momenteel bezig de accomodatie die onze vereniging huurt, samen met de eigenaar certificaat-waardig te maken, en het is echt een lachertje, want echte veiligheid biedt het niet. Dat het de echte knoeiers er uit haalt, tja, dat zal wel. Maar voor veel kleine stallen zijn de eisen aan de ene kant onmogelijk, en aan de andere kant idioot!
Als je een buitenwedstrijd organiseert op een knollenveld, steek je een paar bordjes in de grond en gaan met die banaan. Geen haan die er naar kraait. Als je het in een buitenbak wil organiseren ( voor ruiters en paarden veiliger!) dan moet je ineens aan allerlei eisen voldoen: is de bodem niet te glad, niet de mul, is het hek wel hoog genoeg, etc. etc. Het streeft een beetje het doel voorbij, in mijn ogen.

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 20:20

LDRD schreef:
Het komt regelmatig voor dat een vastgebonden paard schrikt en in paniek aan het halster hangt. Zet je paard daarom altijd vast aan een touw met een panieksluiting

NOOIT, maar dan ook nooit een panieksluiting gebruiken. Die dingen zijn levensgevaarlijk, schieten om de haverklap los. Zo loop je met je paard en zo heb je niets meer vast. En zo gaat het ook met vastzetten, die dingen zijn onbetrouwbaar.
Gewoon een veiligheidsknoop gebruiken.

Maar wees eens eerlijk, wie doet er nooit iets doms of gemakzuchtigs? Ik denk dat iedereen wel eens een cap vergeet of op slippers bij het paard komt of wat anders doet waarvan je weet dat je het niet zo geleerd hebt. Een paard is gewoon een levend wezen dat wel eens anders kan reageren dan dat je gewend bent.

Hoe is eigenlijk de lijst met ongelukken opgesteld?
Kijken ze naar het totaal aantal slachtoffers, of kijken ze naar percentages t.o.v. het totaal aantal mensen dat een sport beoefend? Als je namelijk 1000 paardrijslachtoffers hebt terwijl er 100.000 mensen rijden is dat een heel ander percentage dan dat je 3000 wintersportslachtoffers hebt op 50.000 skiers. Ik weet haast wel zeker dat wintersport of skeeleren gevaarlijker is dan paardrijden.

monya

Berichten: 1223
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Zaandam

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 20:22

Er zijn misschien veel externe factoren waardoor er ongelukken ontstaan maar wat te denken over de opvoeding van je dier?

Bijvoorbeeld een paard te trainen in omgaan met angst en schrikachtigheid, imprinting op jonge leeftijd, veel aan prikkels blootstellen etc. etc. zodat een dier niet de drang heeft om weg te lopen, te vluchten, te schrikken, te snel te bewegen (of bokken), te plakken aan andere paarden, te panieken op vaststaan, touwen om zich heen te accepteren, met name de paniek en vluchtreacties in te dimmen. Handig in verkeer, bos maar ook in de bak. Minder kans op (onge)vallen noem maar op.

Nic

Berichten: 9472
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Ik ben kwijt

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 20:28

arno8 schreef:
Dat is gewoon niet waar. Ze rekenen alle ongelukken met paarden tot ongelukken in de paardensport.

Als je alle auto-ongelukken bij elkaar optelt, dan kun je toch ook niet zeggen dat de autosport enorm gevaarlijk is?


Je bedoelt het neem ik aan zo: autosport en dagelijks in het verkeer bevinden zijn 2 totaal verschillende dingen.
Autosport is niet noodzakelijk in het leven, deelnemen aan het verkeer wel. Tenzij je afgezonderd gaat wonen en nergens heen gaat.

Dan nog zijn er verhoudingsgewijs veel minder verkeersongelukken ( 66.00 slachtoffers - zwaar/lichtgewond waarvan 800 dodelijk) dan dat er ongelukken met paarden zijn: 34.000.
Er rijden immers véél minder mensen paard, dan dat er mensen in het verkeer bevinden, dagelijks.
Ik vind het een hoog cijfer. Volgens mij is wat dit betreft trouwens voetbal de gevaarlijkste sport.

Daarom rekenen denk ik ze alle ongelukken met paarden tot paardensport: je kan ook NIET met paarden omgaan, die keus heb je. Maar het uitgangspunt is dat mensen die dingen met paarden doen, het voor de hobby of sport doen.
Er zijn maar weinig mensen die een paard voor de dagelijke boodschappen gebruiken.

monya schreef:
Er zijn misschien veel externe factoren waardoor er ongelukken ontstaan maar wat te denken over de opvoeding van je dier?


Ja, idd. Laatst liep mijn vriend met een set opgeklapte tuinstoeltjes voorbij, nou mijn paarden (3 en 17 jr) kijken niet op of om maar dat paard wat daar vastgebonden stond raakte totaal in paniek.

LDRD

Berichten: 9881
Geregistreerd: 04-02-04

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 20:45

germie schreef:
LDRD schreef:
Het komt regelmatig voor dat een vastgebonden paard schrikt en in paniek aan het halster hangt. Zet je paard daarom altijd vast aan een touw met een panieksluiting

NOOIT, maar dan ook nooit een panieksluiting gebruiken. Die dingen zijn levensgevaarlijk, schieten om de haverklap los. Zo loop je met je paard en zo heb je niets meer vast. En zo gaat het ook met vastzetten, die dingen zijn onbetrouwbaar.
Gewoon een veiligheidsknoop gebruiken.

Maar wees eens eerlijk, wie doet er nooit iets doms of gemakzuchtigs? Ik denk dat iedereen wel eens een cap vergeet of op slippers bij het paard komt of wat anders doet waarvan je weet dat je het niet zo geleerd hebt. Een paard is gewoon een levend wezen dat wel eens anders kan reageren dan dat je gewend bent.

Hoe is eigenlijk de lijst met ongelukken opgesteld?
Kijken ze naar het totaal aantal slachtoffers, of kijken ze naar percentages t.o.v. het totaal aantal mensen dat een sport beoefend? Als je namelijk 1000 paardrijslachtoffers hebt terwijl er 100.000 mensen rijden is dat een heel ander percentage dan dat je 3000 wintersportslachtoffers hebt op 50.000 skiers. Ik weet haast wel zeker dat wintersport of skeeleren gevaarlijker is dan paardrijden.


Knap dat je mij zo quote, want voor zover ik weet heb ik dat nooit geschreven Knipoog .

maline
Berichten: 224
Geregistreerd: 10-09-05

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 20:54

germie schreef:
LDRD schreef:
Het komt regelmatig voor dat een vastgebonden paard schrikt en in paniek aan het halster hangt. Zet je paard daarom altijd vast aan een touw met een panieksluiting

NOOIT, maar dan ook nooit een panieksluiting gebruiken. Die dingen zijn levensgevaarlijk, schieten om de haverklap los. Zo loop je met je paard en zo heb je niets meer vast. En zo gaat het ook met vastzetten, die dingen zijn onbetrouwbaar.
Gewoon een veiligheidsknoop gebruiken.


Daar ben ik het wel mee eens. Alleen als een paard dat vaststaat met 600 kg gaat hangen, is mijn ervaring dat de veiligheidsknoop zodanig strak getrokken wordt dat je hem er echt niet meer met één ruk uitkrijgt.

maline
Berichten: 224
Geregistreerd: 10-09-05

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 20:56

@LDRD: dat is een quote uit de beginpost

Onali

Berichten: 18534
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 21:03

LDRD schreef:
Op stal
Het komt regelmatig voor dat een vastgebonden paard schrikt en in paniek aan het halster hangt. Zet je paard daarom altijd vast aan een touw met een panieksluiting en maak een veiligheidsknoop. Sommige paarden zijn slim en trekken de knoop zelf los. Haal nooit het uiteinde van het touw nog eens door de lus om dit te voorkomen, dan krijg je in noodgevallen het touw niet meer los. Zet je paard niet vast aan de schuifdeur van de box. Er zijn paarden die de complete boxdeur uit de ophanging trekken.


Das leuk, mn paard krijgt zowel de paardenknoop als de panieksluiting open. Tegenwoordig doe ik het halstertouw door de ring van de container en dan het uiteinde weer door de sluiting. Kan hij ook niet loskomen. Als ik een paardenknoop gebruik, trekt hij hem los of juist strakker aan.

Iedereen weet het altijd beter, kijk naar je paard en de omgeving zou ik zeggen. En baseer daar je vastknoop technieken op aan

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 21:22

Ik denk toch meestal aan mijn veiligheid. Soms neem ik risico's bijv door achter mijn paard langs te lopen (wel dicht erop), vanaf 1 kant beide peesbeschermers eraf halen (kreeg van de week toch een tik omdat er een vlieg zat). Ik begeleid mijn merrie liever ook niet met de teugels over het hoofd omdat ze bij spannende dingen achteruit stuiterend en omhoog komt. De teugels zijn dan te kort en ze loopt los met de teugels bungelend voor haar voorbenen. Liever neem ik dan een longeerlijn die veel langer is.
Ik denk altijd na dat mijn hand niet verstrikt kan raken in het touw. Toch blesseerde ik me toen mij paard wegsprong en de zak van jas open bleek te staan. Hier bleef ik dus met mijn duim achter haken toen hij mijn hand mee naar voren trok. Kon ik echt boos van worden, let je altijd zo goed op...
En ja pas met wormenspuit geven, mijn merrie gaat eerst protesteren door met haar hoofd op-en-neer te gaan. Dat moet ik gewoon 1 minuut toelaten en dan geeft ze het op. Nu ging ze opeens met haar hoofd opzij waarbij ze voluit op mijn hoofd terecht kwam. Ik een snee in mijn voorhoofd maar zijn stond toch ook te schudden.
De enige keer dat ik ivm paardrijden naar de dokter ben geweest is een snee in mijn ooglid doordat mijn paard op het strand schrok en vanuit draf opeens stopte en omdraaide. Ik knalde toen tegen haar hals en mijn oog moest toen geplakt worden. En een paar dagen ziektewet omdat ik geen lenzen in kreeg.

Debb

Berichten: 5359
Geregistreerd: 28-10-05
Woonplaats: Hoogwoud

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 22:06

Lisa_vD schreef:
Citaat:
Op stal
Zet je paard niet vast aan de schuifdeur van de box. Er zijn paarden die de complete boxdeur uit de ophanging trekken.

Zoiets is mij ook eens overkomen Blond . Alleen toen was alleen de onderkant los. Gelukkig had me pony er niets aan over gehouden.


Dat is bij ons op stal ook een keer gebeurd. 't paard van een meisje ging hangen ofzo, ik weet het niet precies meer. En dat meisje kon behoorlijk boos worden daarom, dus 't paard raakte in paniek. Met gevolg deur eruit. Toen stond het paard er dus nog wel aan vast Nagelbijten / Gniffelen
Het was trouwens tijdens een onderlinge wedstrijd bij ons op stal, 't meisje wat aan het rijden was was er nog afgevallen ook, best sneu Ach gut

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 22:25

Citaat:
- met wat lekkers een kudde paarden binnenlopen zonder zweepje oid

Marjo_x schreef:
Nou, dat vind ik weer een beetje overdreven hoor.. Dat gaat me echt te ver..
Voor de rest, Het zijn allemaal gewone dingen, die iedereen kan snappen als je even nadenkt.

Eerlijk gezegd vind ik bovenstaande tip ook niet helmaal okay, sterker nog: ook met zweepje kan dit tot gevaarlijke situaties leiden Schijnheilig !
Ik zie absoluut geen voordeel in het halen van een paard van de weide met een snoepje in m´n hand Verward . Beter is gewoon zonder snoepjes de wei in te gaan Lachen .
Nu krijgen mijn paarden sowieso nooit wat lekkers uit de hand (ze krijgen genoeg hoor, maar altijd in hun voerbak of op het hooi neergelegd), gewoon om opdringerigheid te vermeiden.

Wat ik bijv. op een aantal stallen meegemaakt heb, vind ik grenzen aan het expres blootstellen van kinderen aan een gevaarlijke situatie Scheve mond .
In mijn eerste stal, kregen de kindjes voor de les te horen welke pony ze in die les zouden rijden.
Dan was het van "ga die pony maar poetsen en zadelen". Het waren vaak of beginnelingetjes, of nog zeer jonge kindjes, die die ponys absoluut niet de baas konden. Het gebeurde dan regelmatig dat er een pony letterlijk op een kindervoetje stond te dansen, kinderen die niet wisten hoe ze überhaupt moesten aanbinden, om maar te zwijgen over poetsen en zadelen Lips are sealed . En niemand die er verder een oogje in het zeil hield en die kindertjes leerden wat de juiste omgang met een paard/pony is, of hielp bij opzadelen en trensen.
Mijn vriendin en ik hebben in die tijd heel wat ponietjes gezadeld en getrensd Rolleyes ...
Mijn vriendin en ik hadden ooit eens een rijles geboekt voor ons en onze 4 dochters. Het paard voor ons stond al klaar op de poetsplaats, maar die voor de meiden stonden ergens anders. Achteraf bleek, dat de toen 10-jarige dochter van mijn vriendin haar paard (was een Tinkerstal) uit een openstal moest halen zonder enige vorm van begeleiding; levensgevaarlijk om zo´n kind in een stal met allemaal (voor haar vreemde) paarden te laten gaan Boos! .

Carmen
Berichten: 2626
Geregistreerd: 04-02-07

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 22:29

Marjo_x schreef:
Citaat:
- met wat lekkers een kudde paarden binnenlopen zonder zweepje oid

Nou, dat vind ik weer een beetje overdreven hoor.. Dat gaat me echt te ver..
Voor de rest, Het zijn allemaal gewone dingen, die iedereen kan snappen als je even nadenkt.


Overdreven? OVERDREVEN? Nee niet overdreven...

Ik had een tijdje geleden dt ik een jr of 8 was, dat ik mn pony, en het paard van mn zus eventjes moest voeren, geen probleem. Liep de wei in gooi voer neer op de grond voor het paard, loop ik verder naar mn pony..., loopt er een shetlander naar het paard toe. Paard geirriteerd, begint te trappen, eerste trap, VOLOP op mij Huilen , Tegen mn ribben aan, ik schreewen, maar ik denk dt ik wel effe weg ben geweest, komt uiteindelijk mijn broer aangerend, en heeft me toen naar huis gedragen (aan huis woon ik Tong uitsteken) (Verder weet ik dat het wel onverantwoord ging, maarja, van fouten leer je). Uiteindelijk had ik maar een paar ribben gekneust, maar stel dat het een stukje hoger was, tegen mn slaap ofso .

Nu moet ik echt soms met zweepje lopen, als er echt dominante paarden lopen, ze trappen je zo dood.

edit: Ga die andere reactie nu lezen.

Lies_Beuker

Berichten: 430
Geregistreerd: 14-11-05

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 22:43

"Ze" vonden mij alrijd een zeur !
Lies dat, Lies dit dat !
Bedankt voor dit artikel !

tjady

Berichten: 3460
Geregistreerd: 11-10-05

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 23:10

Tjahh. Ik vind het best goed om eens te lezen. Ik pik de goede dingen eruit op. Wat niet bij mij past, ben ik nu alweer vergeten.
Ik moet eerlijk toegeven, die teenslipper in de weide, mijn vriend waarschuwt mij er altijd voor. Bloos Mijn goede voornemen is, geen teenslippers meer aan bij de paarden.

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 23:21

Laura24 schreef:
arno8 schreef:
En dan nog een nadenkertje: veel ongelukken zouden een stuk beter zijn afgelopen als het paard geen ijzers onder had gehad Tong uitsteken


tsja, en een hoop auto-ongelukken zouden beter aflopen als auto's niet harder konden dan 30..


Zou een heel goed idee zijn, ook gelijk een heleboel co2 uitstoot vermindering en minder files!

Citaat:
btw paardensport is een verzamelnaam voor vrijwel alles wat met paarden gedaan wordt, voor autosport geldt dat niet... Dus die vergelijking rammelt een beetje Clown


Nee, dat bedoel ik juist. Alle ongelukken met paarden worden gerekend tot paardensportongelukken. Maar lang niet alles is een sportongeluk. Ik doe niks aan sport. Voor mij is het gewoon een hobby. Als ik vanaf mijn paard met mijn hoofd op een uitstekende punt val, dan is dat geen paardensportongeluk (VIND IK!), net zomin als dat iemand die met zijn auto van A naar B rijdt en een ongeluk krijgt tot een autosportongeluk gerekend kan worden.

Natuurlijk zitten er risico's aan paarden, maar ja, aan alles wat je doet zit wel een risico en je kunt niet heel de dag niks doen. Als ik geen paarden had gehad, was ik misschien Russisch roulette gaan spelen, dus dan ben ik nu een stuk veiliger af Haha!

Ik denk trouwens dat er veel minder ongelukken zouden gebeuren als iedereen bij aankoop van een paard een parelli level 1 pakketje mee kreeg. Alle 'boerenverstand' dingetjes die iedereen zou moeten weten (maar die lang niet iedereen weet) zitten daarin.

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 23:32

Fielychi schreef:
Duke -> wat heb je eraan als je paard wegschiet en daarna zijn poot nog breekt omdat ie in een teugel is komen te staan? Zou eigenlijk ook niet weten waarom je paard eerder los zou kunnen komen als je de teugels om de hals laat?
Ik vind het alles behalve veilig om die teugel over het hoofd te slaan.

Een teugel breekt doorgaans eerder dan een paardenbeen! Desalniettemin ben ik ervoor om de teugels over de hals te doen, zie mijn vorige post.

germie schreef:
Maar wees eens eerlijk, wie doet er nooit iets doms of gemakzuchtigs? Ik denk dat iedereen wel eens een cap vergeet of op slippers bij het paard komt of wat anders doet waarvan je weet dat je het niet zo geleerd hebt. Een paard is gewoon een levend wezen dat wel eens anders kan reageren dan dat je gewend bent.


Het toverwoord is routine. Houd je altijd, maar dan ook altijd aan de veiligheidsregeltjes. Draag je altijd een cap, dan vergeet je hem nooit. Steek je altijd de beugels op, dan vergeet je dat nooit. Niet over nadenken, gewoon altijd doen.


Citaat:
Daar ben ik het wel mee eens. Alleen als een paard dat vaststaat met 600 kg gaat hangen, is mijn ervaring dat de veiligheidsknoop zodanig strak getrokken wordt dat je hem er echt niet meer met één ruk uitkrijgt.


De Engelse methode: bind een strotouwtje aan de ring waar je hem aanbindt. en bind daar het touw aan vast. Als het paard gaat hangen, knapt het strotouwtje.

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 23:46

Carmenn_ schreef:
Marjo_x schreef:
- met wat lekkers een kudde paarden binnenlopen zonder zweepje oid

Nou, dat vind ik weer een beetje overdreven hoor.. Dat gaat me echt te ver..
Voor de rest, Het zijn allemaal gewone dingen, die iedereen kan snappen als je even nadenkt.


Overdreven? OVERDREVEN? Nee niet overdreven...

Ik had een tijdje geleden dt ik een jr of 8 was, dat ik mn pony, en het paard van mn zus eventjes moest voeren, geen probleem. Liep de wei in gooi voer neer op de grond voor het paard, loop ik verder naar mn pony..., loopt er een shetlander naar het paard toe. Paard geirriteerd, begint te trappen, eerste trap, VOLOP op mij Huilen , Tegen mn ribben aan, ik schreewen, maar ik denk dt ik wel effe weg ben geweest, komt uiteindelijk mijn broer aangerend, en heeft me toen naar huis gedragen (aan huis woon ik Tong uitsteken) (Verder weet ik dat het wel onverantwoord ging, maarja, van fouten leer je). Uiteindelijk had ik maar een paar ribben gekneust, maar stel dat het een stukje hoger was, tegen mn slaap ofso .

Nu moet ik echt soms met zweepje lopen, als er echt dominante paarden lopen, ze trappen je zo dood.

edit: Ga die andere reactie nu lezen.[/quote]


Mijn Aileen stond ooit bij mijn vriendin in het land. Zij ging het land in naar haar paardje, en Aileen kwam op haar afgestormd en is LETTERLIJK over haar heen gerend. Ze is door een andere vriendin bewusteloos in het land gevonden, had een hersenschudding en zat onder de blauwe plekken, haar bril in puin ... Bloos!
Lijkt mij dus wel duidelijk dat dit niet overdreven is.
deed ze anders noooooooit hoor....

Overigens nog zo'n puntje; in het land zetten. Altijd eerst omdraaien, dan het touw los. 1 x per jaar maakt hij misschien een gigantische vreugdebok compleet met trap achteruit, sta jij daar net.... als je ze eerst omdraait, zullen zij zich ook weer omdraaien en dan heb je in ieder geval een beenlengte afstand!

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 00:05


khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 00:07

Simpele punten zou je zeggen...

Teugels: toch nog even over die teugels he Knipoog
Over de hals is mij altijd geleerd als het veiligste.

Hoe het mij geleerd is: bij het hoofdstel omdoen eerst de teugels over de hals. Leiden: teugels halverwege de hals, of zelfs nog wat hoger. Dan min. twee handlengtes onder het bit vastpakken, als er iets is, heb je meer te zeggen. Je houdt beide teugels vast met één hand, met de wijsvinger tussen de teugels in. Niet losjes vasthouden, maar een beetje stevig.

Zo heb je én meer te zeggen, én als je paard ervandoor wil (en 'ie wil dan gaat 'ie wel en heb je niets te zeggen) kan hij in ieder geval niet in de teugels komen te staan.

Als je paard de veiligheidsknoop los kan maken:
doe het touw wél door de lus en dan mag het stevig zitten, maar hou dan minimaal een vuistdikte over aan de kant van de lus. Zo kun je het touw en de lus lostrekken.
Je kunt ook het halster vastmaken maar dan het uiteinde niet meer door het tweede deel van de gesp halen. Bij schuifhalsters werkt dit meestal ook, maar niet altijd. Zo is het in ieder geval zeker dat als je paard gaat trekken en je kunt de veiligheids knoop niet gebruiken (en je bent geen fan van paniekhaken), het halster nog op tijd los kan laten, niet kapot gaat, en je paard (redelijk) veilig weg kan komen. Aan te raden is wel iets om de hals te doen, zodat hij nog te pakken is (hoewel dat op zich ook onveilig kan zijn)

Anne_GTI

Berichten: 18215
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 00:30

Paniekhaak krijg je idd paniek van als je daarmee een paard gaat leiden. Een rukje aan het halster om het paard bij de les te roepen is genoeg om zo'n ding los te laten schieten en dan loopt ie dus los en kan je er achteraan gaan vangen.

Verder mis ik de regel van altijd allemaal aan dezelfde kant van het paard staan. Doorgaans springt een paard van je af als hij schrikt maarja, als er aan beide kanten mensen staan springt ie dus altijd iemand ondersteboven.

Sommige mensen houden een paard ook bij het halster vast en lopen constant aan dat halster te sjorren. Gewoon een touw eraan en iets langer vasthouden. Kan het paard toch een beetje het hoofd bewegen en kan je hem veel makkelijker corrigeren als hij wel de fout in gaat of schrikt.

Ga altijd voor je paard lopen als je de stal/schuur uitloopt. Het paard moet wachten op jou en niet je meeslepen. Dat mag NOOIT.

Paard vastzetten aan een stevige aanbindplaats en niet aan deuren/landbouwwerktuigen/containers etc. De onderste ring van het halster is ook altijd de sterkste dus paard daaraan vastzetten en niet aan de zijkanten.

Geen kinderen bij paarden in de wei laten gaan en geen vreemde mensen.

Een knoop aan het einde van het katoenen touw voorkomt dat bij een onverwachte actie je niks meer in je vingers hebt. Geen nylontouwen gebruiken, die branden in je handen.

cissy

Berichten: 19891
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 09:32

Citaat:
ARNO8
Ik denk trouwens dat er veel minder ongelukken zouden gebeuren als iedereen bij aankoop van een paard een parelli level 1 pakketje mee kreeg. Alle 'boerenverstand' dingetjes die iedereen zou moeten weten (maar die lang niet iedereen weet) zitten daarin.

Afgod OK dan! precies! zou een hele hoop ongelukken schelen en idem wat Monya aanbracht:
Citaat:
Bijvoorbeeld een paard te trainen in omgaan met angst en schrikachtigheid, imprinting op jonge leeftijd, veel aan prikkels blootstellen etc. etc. zodat een dier niet de drang heeft om weg te lopen, te vluchten, te schrikken, te snel te bewegen (of bokken), te plakken aan andere paarden, te panieken op vaststaan, touwen om zich heen te accepteren, met name de paniek en vluchtreacties in te dimmen. Handig in verkeer, bos maar ook in de bak. Minder kans op (onge)vallen noem maar op.

daarnaast nog boek: paardrijden voor dummies en dan pas paard kopen!

helaas gaat dat nooit gebeuren....
ik 'zit' inmiddels al ruim 30 jaar in de paarden en heb al diverse ongelukken mee gemaakt, heb wel eens een klap van een paard gehad, vroegah regelmatig blauwe tenen, ben twee keer heel erg door een paard aangevallen en gebeten, ben wel eens onder de voet gelopen, heb mn middenvoetsbeentje gebroken omdat ik van het treeplankje vd trailer afgleed.
Heb dus ook mijn bijdrage geleverd aan de statistieken maar nooit omdat ik er af gestuiterd was, altijd met omgangsdingen.... Ik heb heel wat beschermengeltjes versleten inmiddels en hoop dat er nog wat over zijn voor me want ondanks mn ruime ervaring en kennis zal er nog best wat stoms gebeuren de komende jaren.
Het blijven dieren en hoe goed je ook oplet een ongeluk zit in een klein hoekje.

Diesel54

Berichten: 1568
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Dubai

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 10:08

Ik vind het een tekortkoming in de opleiding voor degene die met paarden/pony's begint.
Alle punten omschreven in het artikel zijn voor mij niet meer dan logisch. Op slippers je paard in het land zetten, daar denk je toch niet aan?! Je paard vastzetten met een veiligheidsknoop en sluiting, ik zou niet weten hoe je het anders van plan was?! Enz...

cissy

Berichten: 19891
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Ongevallen met paarden door onvoorzichtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 10:15

als je niet weet dat je het niet weet hoe moet je het dan weten....??

men is zich vaak niet bewust van het feit dat ze nog niet genoeg kennis van paarden hebben en al gaan ze in opleiding dan wil dat nog niet zeggen dat die opleiding ze alles leert wat ze moeten weten. Op de meeste manege's wordt daar geen aandacht aan besteedt alleen aan het rijden maar bitter weinig aan de omgang met het 'wezen paard'.

En daarnaast is helaas niet iederen gezegend met een flinke dosis gezond verstand.