Paard en amazone in botsing met auto

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cowgirl

Berichten: 23770
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard en amazone in botsing met auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 11:19

De veenhuizerweg is idd een smalle weg waar 60 gereden mag worden.

Ik heb die weg 2 jaar lang elke dag gefietst voor mijn werk maar kwam zelden een auto tegen die zich aan de snelheid hield.

Ben wel benieuwd wie het is en hoop natuurlijk dat ze snel hersteld en paard ook.

dagboek

Berichten: 7
Geregistreerd: 23-07-07

Re: Paard en amazone in botsing met auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 11:30

Jeetje, wat een schrik. Verdrietig
Nu maar hopen, dat er voor beiden, niets meer achter weg komt.
Wat zal die chauffeur ook geschrokken zijn. Ik probeer altijd op een ruime manier om een paard en ruiter heen te gaan.(Moet de mogelijkheid er wel voor zijn) Pling

CoonArt

Berichten: 23318
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Re: Paard en amazone in botsing met auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 11:49

Ze gebruiken die wegen tegenwoordig altijd als een soort racebaan, maar op ruiters letten? HO MAAR! Daarom zeg ik ook altijd ALS je gaat rijden ALTIJD je cap op! Lachen

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieƫrt

Re: Paard en amazone in botsing met auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 11:55

Als rustig langs de weg stapt en het paard schrikt en vervolgens 'vliegt het paard over de auto heen' dan moet die auto toch wel erg hard gereden hebben. De snelheid om te 'vliegen' moet ergens vandaan zijn gekomen, en vast niet van het paard!

misssixty

Berichten: 1017
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Haren

Re: Paard en amazone in botsing met auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 11:58

Dit is dus echt mijn grootste angst van het buitenrijden.
Tis mij ook bijna een keer overkomen dat mn paard tegen een auto aansprong. Sindsdien ben ik altijd bang als ik een stukje langs een weg moet, ookal rijden er bij ons bijna geen auto's..

Gelukkig is alles 'goed' afgelopen.

Anoniem

Re: Paard en amazone in botsing met auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 12:10

goh dat is voor de ruiter een schrik gelukkig dat het nog meeval

kiolette

Berichten: 435
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: twente

Re: Paard en amazone in botsing met auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 12:15

Maanling schreef:
Als rustig langs de weg stapt en het paard schrikt en vervolgens 'vliegt het paard over de auto heen' dan moet die auto toch wel erg hard gereden hebben. De snelheid om te 'vliegen' moet ergens vandaan zijn gekomen, en vast niet van het paard!


Helemaal mee eens.

de inhaal ruimte moet heel ruim zijn en de snelheid rustig. Ik zelf zou met de auto iets de berm in gaan

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Re: Paard en amazone in botsing met auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 12:17

Jeetje wat zal dat ontzettend schrikken geweest zijn!
Dit is ook echt de reden waarom ik niet meer met mijn merrie de weg op ga, als ze schrikt springt ze rustig voor een auto of tussen fietsers in, echt levensgevaarlijk.
Mijn ruin is gelukkig wat betrouwbaarder, die gaat uit zich zelf al in de berm lopen als er een auto aankomt. Blijft toch altijd wel link hoor, paarden en verkeer. Het blijven vluchtdieren.

row_

Berichten: 190
Geregistreerd: 18-09-06
Woonplaats: Zundert

Re: Paard en amazone in botsing met auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 12:22

Cowgirl schreef:
De veenhuizerweg is idd een smalle weg waar 60 gereden mag worden.

Ik heb die weg 2 jaar lang elke dag gefietst voor mijn werk maar kwam zelden een auto tegen die zich aan de snelheid hield.

Ben wel benieuwd wie het is en hoop natuurlijk dat ze snel hersteld en paard ook.


ja zoiets hebben wij dus ook naast onze stal, daar mogen ze 80 maar de gemiddelde snelheid ligt eerder tegen de 100 en sommige motorrijders rijden er gewoon 140 Nagelbijten / Gniffelen
ik vind dat ze in het verkeer toch maar is meer rekening moeten gaan houden met paarden..
vind zulke dingen altijd zoo ontzettend eng Vriendjes zijn?
gelukkig zijn ze er samen nog redelijk van af gekomen.

Dorus

Berichten: 13275
Geregistreerd: 06-04-04

Re: Paard en amazone in botsing met auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 13:04

Wow, dan heb je geluk gehad.

Ik denk niet dat het veel verschil maakt of de automobilist voldoende afstand heeft gehouden en voldoende snelheid heeft geminderd. Als een paard besluit dat de bosjes eng zijn en hij de weg op wil kan je daar als langsrijdende automobilist niet veel aan proberen te voorkomen.

BailyKarlos

Berichten: 2138
Geregistreerd: 03-10-04
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Paard en amazone in botsing met auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 13:39

Zo beide partijen hebben mazzel gehad dat ze er zo "goed" vanaf zijn gekomen!

MelanieB

Berichten: 25871
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: Paard en amazone in botsing met auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 13:59

Zo zie je maar weer hoe belangrijk een cap is, sommige mensen willen het niet eens weten...
Wel fijn dat het paard nog gezond is Ach gut

Denise1978

Berichten: 1
Geregistreerd: 02-08-07

Re: Paard en amazone in botsing met auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 14:39

Hoeveel ongelukken moeten er gebeuren Stoom uit je oren voordat er meer ruiterpaden worden gecreerd door de gemeenten?
Er wordt al gesproken over horsificatie van Nederland, maar extra ruiterpaden ho maar, tenminste zie ik niet ontstaan in de omgeving waar ik woon.

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Re: Paard en amazone in botsing met auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 15:19

Er zijn bij ons al amper fietspaden laat staan ruiterpaden. Mijn straat is zo breed dat twee personenauto's elkaar net kunnen passeren. Maar er komen ieder uur meerdere melkwagens voorbij en personenbussen. Dat zijn zeker geen kleintjes en zelfs met een bomproefpaard vind ik het nog spannend. Er zijn geen bermen want het zijn overal dijken die begraast worden en er staat dus gaas aan de zijkant. Die kant kun je dus ook niet op. Het enige wat ik kan doen is bij twijfel middenop gaan rijden zodat auto's me niet kunnen passeren. Ben ik voorbij het enge punt (schaap, witte steen, tuinman) dan ga ik weer aan de kant. Maar er kan altijd overwachts iets engs zijn en dan sta je dus inderdaad voor een auto of tussen een vrachtauto en aanhanger in.

jorretje

Berichten: 3992
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Blaricum

Re: Paard en amazone in botsing met auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 16:38

oei!
gelukkig is dit (redelijk) goed afgelopen! zo zie je maar weer heoe belangrijk een cap eigenlijk is!
Mijn bijrijdpaardje staat ook aan een dijk, dus als je naar buiten wil is t altijd langs de weg met een heel smal stukje berm.. gelukkig rijden ze daar meestal niet al te hard..

Ravenna
Berichten: 912
Geregistreerd: 25-02-06

Re: Paard en amazone in botsing met auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 16:46

die heeft een engeltje op haar schouder gehad zeg!
en dat paard zeker als die over de auto vliegt en dan niks breekt is echt knap.
gelukkig is er verder niks gebeurd alleen wat schade (nou liever een auto totaal los als mijn paard totaal los).

hopelijk komen ze over de schik heen

diam0nd

Berichten: 568
Geregistreerd: 17-07-06
Woonplaats: Herveld Gld

Re: Paard en amazone in botsing met auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 16:48

Jeetje zeg wat zullen dat meisje en die automobilist erg geschrokken zijn, en dat paard ook natuurlijk.
Ja idd hoe vaak iedereen het dan ook al zegt cap op! Gevaar schuild in een klein hoekje!

jSophiaF

Berichten: 6001
Geregistreerd: 26-09-02

Re: Paard en amazone in botsing met auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 20:17

Jeetje wat erg. Een paard blijft een kudde en vlucht dier.

Ik rij ook regelmatig over de weg met me paard en wat mij verbaasd is dat de automobielst het gewoon maar normaal vind dat de amazone / ruiter hun paarden altijd maar in de hand hebben, als of het een machine is.
Halen gewoon in, als of het de normaalste zaak van de wereld is.

Tip voor de automobielisten, zorg voor oogcontact met de ruiter of menner, ga er niet eerder langs, tot dat je weet dat je gezien bent.

Ik wil niet zeggen dat er in deze situatie fouten zijn gemaakt, een paard blijft een leven wezen, met een eigen wil, en waar is de mens, als een paard van minimaal 400 kilo er vandoor wil ...

Waarom worden er niet bij het autorijexamen veeeeel meer aandacht besteed aan ruiters op de openbare weg en menners. Scheelt een hoop ergenis en ongelukken.

quintolover

Berichten: 1331
Geregistreerd: 06-07-05
Woonplaats: assendelft

Re: Paard en amazone in botsing met auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 20:36

Jeutje dat is niet niks.
Gelukkig dat ze er beide redelijk vanaf zijn gekomen.
Als zit de angst van binnen.
Ik heb 2 maanden geleden precies hetzelfde meegemaakt al was mijn
paard al wat de weg op.
Maar die man wil inhalen met snelheid en mijn paard schrikt omdat hij dacht
dat de kranten dat aan de zijkant deden dus hij doet een sprong opzij en doordat hij niet
genoeg afstand had reed hij met 60 km op ons in.
We zijn net niet over de kop geslagen, maar wel allebij vreselijk beseerd. En getekend voor het leven.
Ik en hij durven niet meer langs de weg.
En ook vinden ze de bestuurder op het paard de schuldige terwijl de auto ons aanrijd omdat hij te weinig afstand heeft.
Ik hoop dat zij er goed vanaf komen zonder angsten.

Sterkte allebij

sjorsie

Berichten: 6486
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: naast de buren

Re: Paard en amazone in botsing met auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 21:26

Wat een drama, gelukkig lijken de blessures mee te vallen, het is ook zo snel in een tel gebeurd, vind het zelf ook eng langs de weg, gelukkig rijden de meeste automobilisten bij ons in de buurt langzaam als ze een paard passeren, al heb je er wel aso's tussen zitten.

Lab_iris

Berichten: 1014
Geregistreerd: 19-06-07
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Paard en amazone in botsing met auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 21:43

Huilen dat is hier dicht in de buurt ..

TJolieke
Berichten: 1961
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Noord Limburg

Re: Paard en amazone in botsing met auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 22:25

Zo daar hebben er een paar mazzel gehad, ik hoop dat amazone en paard goed herstellen.
Laatst sprak ik mensen nadat iets soortgelijks was gebeurd, zij reden dus ook altijd (nu achteraf zeggen ze -als maniakken-) langs paarden af, gewoon omdat ze geen idee hadden wat de reactie van een paard kan zijn op ogenschijnlijk kleine dingen. Deze mensen zijn er nu nog van onder de indruk wat er ooit had kunnen gebeuren en ze rijden voortaan heel voorzichtig langs paarden, maar dit heeft mij wel duidelijk gemaakt dat niet-paardenmensen er gewoon geen idee van hebben en dat het vaak geen kwade opzet is als ze gewoon in hun 'normale' snelheid een paard passeren alsof het een fietser is.

Ilse_C

Berichten: 1454
Geregistreerd: 14-10-06
Woonplaats: Bled, Sloveniƫ

Re: Paard en amazone in botsing met auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 22:47

Dat is achter bij de stal waar ik kom
ik hoop niet dat het daar iemand van is...dat merk ik morgen wel Scheve mond

Anoniem

Re: Paard en amazone in botsing met auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 22:59

Jeetje die zullen geschrokken zijn allemaal! Scheve mond
Echt een geluk bij een ongeluk dat het paard niks gebroken heeft! Bloos!

doom

Berichten: 5148
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Sint Pancras

Re: Paard en amazone in botsing met auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 09:00

Hoi,
Verschrikkelijk dat dit gebeurt is !!!
Ik ken de veenhuizenweg ook en er wordt gauw 100 gereden .!!! Boos!

Ik hoorde het bij ons op de manege ( beukers) daar zou ze gisteravond ook springles moeten geven .. en ze was er niet ... Verdrietig
er is mij ook verteld dat het paard uiteindelijk toch is afgemaakt...
Alleen dit weet ik niet zeker!!!!

Te erg voor worden ! Boos!