Oprichting Vereniging Bitloos Paardrijden

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: Oprichting Vereniging Bitloos Paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 15:40

Yinnar schreef:
Dames dit heet nu vooruitgang. Je hoeft niet perse met bit te rijden om resultaat te krijgen.

ik zie het meer als een verandering Rolleyes

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 15:43

superwoman schreef:
Yinnar schreef:
Dames dit heet nu vooruitgang. Je hoeft niet perse met bit te rijden om resultaat te krijgen.

ik zie het meer als een verandering Rolleyes

Ja dat is jouw mening. De leden van de bitloze vereniging zijn van mening dat een bit niet noodzakelijk is om een paard te berijden. Dus is dat toch een stukje vooruitgang mijns insziens. Knipoog

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 15:57

Ik rijd zelf niet bitloos, maar ik vind het toch wel een vooruitgang. Als het ze lukt om ook bitloos te mogen gaan starten, zal dat voor veel mensen wel een verbetering zijn. Ruiters die hun paard bitloos rijden, zijn op dressuurwedstrijden toch verplicht een bit te moeten gebruiken.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 15:59

Ik vind het heel een heel goed initiatief, maar zelf doe ik liever niet mee, want ik kan met m'n tinker echt geen cross/springen of dressuur rijden, dus....
Maar Ik vind het ook wel goed, want mijn kleine kruisinkje die rijd goed zonder bit...Ja
Maar m'n Tink zelf, dat gaat niet goedkomen

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 16:03

Ik denk dat je het zelf mag bepalen. Dat lijkt mij het meest logisch.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 16:08

Ja, dat hoop ik wel, anders kan ik wel gedag zeggen tegen wedstrijden....Nagelbijten / Gniffelen

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 16:11

Precies, ze kunnen niet zomaar iedereen verplichten bitloos te gaan rijden. Hoewel, ze verplichten nu ook om mét bit te rijden. Zelf bepalen lijkt me de gulden middenweg Lachen

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 16:15

Ja idd, ben het met je eens, want zonder kunnen niet alle paarden gereden worden, en zeker die van mij niet, het enige wat ik dan kan is hobbelen in de bak, maar een cross, dat lukt echt niet,
maar voor sommige paarden/pony's is het zeker een goef initiatief Ja

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 16:18

Dat is ook de bedoeling van de vereniging voor bitloos paardrijden. Dat je het zelf mag bepalen. Men wil de bitverplichting uit het reglement. Niet het bit! Er moet keuze zijn of je wel of niet met bit wilt starten. Goed lezen allemaal hoor voordat er indianenverhaaltjes de wereld in komen Tong uitsteken Haha!

Lees anders eerst de website eens goed!

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 17:02

Ik heb de website eens gelezen en vind het wel een goede vooruitgang. Er wordt gewoon gezegd dat je moet kunnen kiezen tussen bit of geen bit en op de site wordt uitgelegd hoe het in zijn werk gaat, het rijden met een bitloos hoofdstel. Want sommige mensen weten niet wat het is maar hebben wel commentaar.

Ik rijd trouwens gewoon met bit, gaat goed dus ik zie de noodzaak niet om bitloos te gaan.

JessicaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 18:10

Ik zie niet in waarom bitloos rijden op wedstrijden verboden zou moeten worden, als het paard er beter op reageert dan op een bit dan moet dat toch kunnen, en vice versa. Zo snap ik ook nog steeds niet waarom je vanaf bepaalde niveaus met meer hulpmiddelen moet gaan rijden, als je het niet nodig zou hebben vind ik het overbodig.

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 19:47

Ik vind het ook een positieve ontwikkeling. Gelukkig wordt er opengestaan voor andere vormen van rijden. Niet dat het perse beter zou zijn, maar je bereikt wel een breeder publiek zo. Ik rijd zowel met bit als bitloos en beiden heeft zijn eigen vaardigheden nodig. Haha!

Eefsoll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 19:47

superwoman schreef:
Yinnar schreef:

Ja dat is jouw mening. De leden van de bitloze vereniging zijn van mening.....

Mensen! doe niet zielig!
Ik heb echt niks tegen mensen die er voor kiezen om bitloos te rijden..
Mensen waar ik wel wat tegen heb zijn diegene die bitloos rijden omdat ze vinden dat met bit rijden zielig of wat dan ook is..
Mensen rijden al 10tallen jaren hun paarden met en zonder bit..
Wat je ook wilt.. laat elkaar en hun paarden lekker in hun waarden..
Dus wat ik bedoel te zeggen: De bitloze combie's zeiken niet over de nietbitloze combinaties.. en de Niet bitloze combie's zeiken niet over de Bitloze combinaties..
Naar mijn mening duidelijk zat!

Evanne_Polly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 22:23

_angela_ schreef:
Wat een super initiatief!!! Ben er erg blij mee dat het bitloos rijden meer gepromoot gaat worden. Ja

ja dat vind ik ook! Het is echt geweldig!!

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 23:07

ik vind het fantastisch! zo kan iedereen een vrije keus maken.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 23:50

Laat mensen in hun keuze....
De een wil bitloos, de ander wil met bit, maar ik hoop wel dat het wedstrijdregelement veranderd gaat worden, zodat ook de bitloze rijders kunnen starten.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 00:33

Bitloos rijden vind ik uiteraard prima. Ik rijd geen dressuurwedstrijden dus voor mij hoeft er ook geen aparte vereniging te komen Knipoog Dan kan er ook wel een Vereniging voor boomloze zadels e.d. opgericht worden of een vereniging voor ijzerloze paarden Haha!

Maar het is een leuk initiatief.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 00:50

Jessica schreef:
Ik zie niet in waarom bitloos rijden op wedstrijden verboden zou moeten worden, als het paard er beter op reageert dan op een bit dan moet dat toch kunnen, en vice versa. Zo snap ik ook nog steeds niet waarom je vanaf bepaalde niveaus met meer hulpmiddelen moet gaan rijden, als je het niet nodig zou hebben vind ik het overbodig.

het gevaar is dat mensen die rijtechnisch zeer zwak zijn het gaan proberen zonder bit met alle gevolgen vandien.... en dan met name voor het paard.

Vaak zie je een paard dat zwaar op de voorhand loopt maar zonder bit en dat wordt toegejuicht als paardvriendelijk.
Ik denk dat je ook zo'n beeld zult gaan krijgen op wedstrijden (dressuur) en dat de jury dan de schuld krijgt als discriminerend omdat er bitloos wordt gereden.

Ik ben van mening dat wanneer ik wil gaan judo-en ik een wit pak aan moet trekken en ik niet beter ga judo-en in een bikini, en dat idee krijg ik wel bij veel bitloos rijdende mensen.. Lukt het niet via A dan maar op de B-toer.
Als een paard, en dat zijn uitzonderingen, ongeschikt blijkt voor de sport is het dan paardvriendelijk om je zin door te drijven?
Als blijkt dat je te weinig talent hebt om je paard uitbrengen in de sport, is het dan paardvriendelijk om je zin door te drijven?

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 00:57

Ik vind het een top initiatief! Waarom zouden ze wel in het springen ect bitloos mogen starten en niet dressuur ect.. Ik heb er heelveel respect voor het bitloos rijden , prachtig om te zien.. Zolang het goed voorbereid is maar dat is ook met het met een bit rijden daar gaat ook voorbereiding aan af.. Ik vind het super dus dit initiatief en ik hoop dat ze het gauw mogen doorvoeren in de nog niet toegestaande disciplines Haha!! Succes met de vereniging! Haha! Haha!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 08:00

Alane schreef:
[

Ik ben van mening dat wanneer ik wil gaan judo-en ik een wit pak aan moet trekken en ik niet beter ga judo-en in een bikini, en dat idee krijg ik wel bij veel bitloos rijdende mensen.. Lukt het niet via A dan maar op de B-toer.
Als een paard, en dat zijn uitzonderingen, ongeschikt blijkt voor de sport is het dan paardvriendelijk om je zin door te drijven?
Als blijkt dat je te weinig talent hebt om je paard uitbrengen in de sport, is het dan paardvriendelijk om je zin door te drijven?

Wat een totale onzin zeg. Bitloos rij je niet omdat het op een andere manier niet lukt, maar omdat het op een andere manier OOK kan. Dat heeft helemaal niks met talent te maken of ongeschikt zijn voor de sport.

En de dames op de pagina hiervoor hoeven ook niet bang te zijn dat bitloze ruiters af gaan geven op ruiters die met bit starten (helaas gebeurt dat andersom wel dat blijkt ook dit topic maar weer) dat moet ieder voor zich weten. Of je wel/niet met/zonder bit rijdt ligt geheel aan de combinatie ruiter en paard en wat hij/zij het fijnste vind rijden. Dat bepaalt ieder voorzich.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 08:45

toch vind ik wel dat Alane een goed punt maakt als het gaat om de zogenaamde "niet eerlijke jury"
Tot nu toe heb ik ook nog geen geweldige dressuur- foto's gezien met bitloos.
Wil niet zeggen dat ik tegen ben, maar ben ook niet overtuigd dat de dressuur dit nodig heeft.

Met springen vind ik het geen probleem, omdat dan enkel de balken en de tijd uitmaken wie de winnaar is.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 08:53

superwoman schreef:
Ik dacht idd al dat het wel gebeurd was, maar dan is het een kwestie van volhouden Knipoog

Ik zie er geen extra toevoeging zo'n vereniging.
iig niet om het te promoten.
Waarschijnlijk leuk voor elkaar, om eens tochten of wat te organiseren ofzo?
maar verder Nors opkijken

Das iig mijn mening Knipoog

Wat is dat voor onzin? Er mag van jou wel een vereniging voor met bit rijden zijn, maar niet zonder bit? Terwijl er ook veel meer mensen bijkomen die bitloos rijden? Verward
De vereniging is niet alleen opgericht om tochten te organiseren, er zijn doelen gesteld die ze willen bereiken.

Vind het zelf harstikke goed dat de vereniging is opgestart! OK dan!

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 08:54

flicka schreef:
Bitloos rijden vind ik uiteraard prima. Ik rijd geen dressuurwedstrijden dus voor mij hoeft er ook geen aparte vereniging te komen Knipoog Dan kan er ook wel een Vereniging voor boomloze zadels e.d. opgericht worden of een vereniging voor ijzerloze paarden Haha!

Maar het is een leuk initiatief.

Ja maar je mag bv. al dressuur starten met een boomloos zadel en ijzerloos. Knipoog

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 08:55

superwoman schreef:
toch vind ik wel dat Alane een goed punt maakt als het gaat om de zogenaamde "niet eerlijke jury"
Tot nu toe heb ik ook nog geen geweldige dressuur- foto's gezien met bitloos.
Wil niet zeggen dat ik tegen ben, maar ben ook niet overtuigd dat de dressuur dit nodig heeft.

Met springen vind ik het geen probleem, omdat dan enkel de balken en de tijd uitmaken wie de winnaar is.

Kijk dan is op www.bitloos.nl , daar zie je mooie bitloze dressuurfoto's staan hoor. Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 09:02

Inge_ schreef:
Wat is dat voor onzin? Er mag van jou wel een vereniging voor met bit rijden zijn, maar niet zonder bit? Terwijl er ook veel meer mensen bijkomen die bitloos rijden? Verward
De vereniging is niet alleen opgericht om tochten te organiseren, er zijn doelen gesteld die ze willen bereiken.

Vind het zelf harstikke goed dat de vereniging is opgestart! OK dan!

Hoezo mag er van mij een vereniging zijn "voor met bit rijden"?
Je bedoeld het knhs ofzo?
Dat is niet een vereniging die draait om het bit hoor Verward
en van andere verenigingen ben ik niet lid
(okey, kwpn en shetland, maar die hebben ook niks met bitten te maken Haha! )

Als de vereniging bitloos rijden hun eigen wedstrijden organiseerd vind ik dat prima en dan is ook in mijn ogen de doelstelling beter dan "het promoten" aangezien bitloos rijden toch al populairder wordt.
Een vereniging om te promoten, wanneer het vanzelf al groeit - vind ik onzin.