Eventing-amazone Amy Tryon schuldig aan mishandeling

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Re: Eventing-amazone Amy Tryon schuldig aan mishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:42

Volgens mij de verwonding wel van dien aard dat ook als ze die laatste hindernis niet had gesprongen het eindresultaat hetzelfde was geweest.

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:43

Sorry hoor, maar dat paard loopt zo kreupel dat die ruiter volgens mij het gevoel moet hebben gehad dat ze op een kameel reed.. Dat ze die laatste hindernis nog neemt vind ik onbegrijpelijk.

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:43

Heb het filmpje nogmaals bekeken maar het is wel echt heel duidelijk dat er iets fout was. Ben het wel met bovenstaande eens dat de verwonding zowiezo misschien wel fataal was geweest

Winterpee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:44

heeft iemand t filpmje, zou m graag zien

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 13:44

In het filmpje zie je toch echt dat hij overduidelijk kreupel is. Dat voel je toch wel? Als het nou een beetje is okee, maar dit paard loopt toch echt niet goed
Op dat niveau zou je toch verwachten dat je kiest voor het dier, en ik had die laatste hindernis niet gesprongen

ilse18

Ok moet toegeven het filmpje zat anders in m'n gedachten!
En inderdaad het ziet er niet fijn uit.
Maar nog ben ik van mening dat een ruiter op dit niveau ( eigenlijk op geen enkel niveau) niet bewust zijn paard naar de knoppen rijd!

Als je je gaat bedenken hoeveel jaren training in zo'n paard zit, voordat het op dit niveau kan meedraaien, zal geen enkele ruiter puur voor het uitrijden van een wedstrijd bewust zo'n risico nemen!

CM_

hij verstapt zich lelijk,
maar wellicht had ze een foutloze rit, en dacht ze dat een hindernis nog wel konn,
als je aan het eind van de rit zit ben je zelf ook moe, en ze besliste verkeerd,
vind het reeel dat ze gestrafd wordt, maar ik vind niet dat ze meteen als grote mishandelaar gezien moet worden,
mensen maken fouten,
en zij maakte een grote.
er zijn genoeg systematische mishandelaars, maar die worden helemaal niet aangepakt.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:45

winterpee filmpje staat op pagina 1! paard loopt overduidelijk zwaar kreupel! wie denkt dat de ruiter dat niet door heeft is knetter!
Laatst bijgewerkt door ELpatcho op 23-07-07 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Barmat

Apple schreef:
Volgens mij de verwonding wel van dien aard dat ook als ze die laatste hindernis niet had gesprongen het eindresultaat hetzelfde was geweest.

Oe, dat vind ik gewaagd om dat zo te stellen..... ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar ik denk toch dat je ongelijk hebt... als de amazone gelijk was gestopt, was er misschien nog wat te redden geweest.... zelfs in een klein stukje kun je heel veel kapot maken (onherstelbaar bedoel ik).

Weet iemand ook de reden van afmaken? Aan de verwonding te wijten of de oververmoeidheid?

Overigens durf ik wel te stellen dat als het paard niet zo "leeg" was gereden, hij zich wellicht ook nooit verstapt zou hebben Knipoog

Joscaa

Ja maar toch, het idee gewoon dat ze doorgereden heeft, dat vind ik echt niet kunnen.
Waarom is Nederland zo soft met het straffen van mishandeling? Verward

Winterpee; Heb hgem op BLZ. 1 net geplaatst.
had hem even opgezocht Lachen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 13:47

Nederland? Het was een Amerikaanse amazone Lachen

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:47

Ik ben het eens met Ilse18 en vind de reacties hier eerlijk gezegd nogal kort door de bocht.
Kan me niet voorstellen dat een amazone op dat niveau haar paard willens en wetens kapot rijdt. Ik vind het ook erg duidelijk te zien op het filmpje en denk dan ook dat je zoiets zou moeten voelen.
Maar ik kan me ook voorstellen dat je gevoel aan het einde van een cross die dik 12 minuten duurt wat anders is als normaal en vlak ook de adrenaline spiegel niet uit. Erg moeilijk dus om hier een mening over te vormen. Hoe dan ook, het gebeurde is erg triest, zowel voor het paard, de ruiter als de sport......

Barmat: Ik ben het met Apple eens, waarschijnlijk was die verwonding hem ook fataal geweest als hij de laatste hindernis niet had gesprongen. En hoe weet jij hoe "leeg" dat paard was?

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:47

Barmat schreef:
Apple schreef:

Oe, dat vind ik gewaagd om dat zo te stellen..... ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar ik denk toch dat je ongelijk hebt... als de amazone gelijk was gestopt, was er misschien nog wat te redden geweest.... zelfs in een klein stukje kun je heel veel kapot maken (onherstelbaar bedoel ik).

Weet iemand ook de reden van afmaken? Aan de verwonding te wijten of de oververmoeidheid?

Overigens durf ik wel te stellen dat als het paard niet zo "leeg" was gereden, hij zich wellicht ook nooit verstapt zou hebben Knipoog

Dat ben ik met je eens.
Misschien had hij het wel overleefd als ze die sprong niet genomen had, want na zo een sprong, komt er toch een behoorlijk gewicht op de voorbenen.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:48

Cayenne schreef:
Nederland? Het was een Amerikaanse amazone Lachen

Ook goed. Dan is gewoon de hele wereld te soft..

Winterpee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:49

WOW niet naar het filpmje kijken...als mijn man zo lelijk loopt liet ik m ook afmaken...continu gekruist in galop, continu changeren overduidelijk...wat erg zeg

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:50

Ben het wel eens met crossmonster en Ilse, ze zal niet bewust haar paard kapot gereden hebben, maar heeft wel een grote, grote fout gemaakt...

Vond het paard er trouwens niet te leeg uitzien voor de misstap.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:50

SGWOllie schreef:
Barmat: Ik ben het met Apple eens, waarschijnlijk was die verwonding hem ook fataal geweest als hij de laatste hindernis niet had gesprongen. En hoe weet jij hoe "leeg" dat paard was

Dat weet ik natuurlijk niet Lachen Maar er wordt in dat artikel gesproken van een paard dat min of meer aan het einde van zijn latijn was... dus daar ga ik gemakshalve even van uit.
Het is een feit dat als paarden moe zijn, ze eerder struikelen... en bovendien zie ik hem niet één, niet twee, maar wel meerdere keren struikelen... dat is toch een teken aan de wand zou je denken?

Willens en wetens misschien niet, maar ik vind het verwijt toch aan het adres van deze amazone...

En of die verwonding (waarvan ik niet eens weet WAT er dus was) fataal was geworden no matter what.... ik vind het nogmaals erg riskant om dat zo te stellen Lachen

Winterpee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:51

By the way, ik voel wel degelijk wanneer mijn paard leeg is...

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:52

Voor het paard vind ik het nog het triest's...

Winterpee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:52

idd Knipoog

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:53

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:55

Marliesje

Niks te maken met leeggereden dus?

CM_

wss krijgt ie een peesklap, of breekt ie iets in zijn voorhand
door vermoeidheid kan een paard een misstap maken die fataal word.

ben er ook over eens dat voor de hindernis stoppen ook weinig verschil gemaakt zou hebben..

als je zelf wel eens cross hebt gereden , weet je hoe hard het gaat, en dat je vol adrenaline zit.
op L niveau maakte een van mijn paarden ook ooit een misstap, ik voelde dat, ging draven en voelde toen weinig, dus ben weer aangegalopeerd, naderhand bleken wel de kniebanden verrekt, ben ik nu ook een dierenmishandelaar.
zelfde paard , in baarle nassau , na de cross zo kreupel als hout, bleek een pees te zijn,tijdens de cross niets van gemerkt , helemaal niets.
okej hij liep niet zo kreupel als deze , maar toch, het is wel gebeurt,
zo bedoel ik maar, misschien in mindere mate, maar veel meer mensen hebben dit meegemaakt

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 13:56

Marliesje schreef:
Niks te maken met leeggereden dus?

Het ene sluit het andere niet uit natuurlijk.... paard struikelde... en dat kan een indirect gevolg zijn van het leeggereden zijn Knipoog