Aangifte tegen koetsier wegens mishandeling paarden

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Re: Aangifte tegen koetsier wegens mishandeling paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 14:48

diessel schreef:
Wat een felle reacties allemaal.
Ik ben er niet bij geweest dus ik kan er niet over oordelen, maar ik kan je wel vertellen dat sommige omstanders die geen ervaring met dieren hebben alles zielig vinden en als zeer schokkend ervaren.
Zo wordt mijn buurman boos als ik mijn paarden laat zweten, vindt hij belachelijk!
En met een demonstratie paard warm beslaan belde iemand zwaar geshokeerd de dierenbescherming en de politie omdat er gebrand werd.
Het verhaal kan best heel erg zijn aangedikt dus oordeel niet te snel.

Die felle reacties lijken me logisch.

Hoe je het ook went of keert: Als er een plank in twee wordt geslagen, dan mag je wel verd*mde hard rammen.

Je slaat geen paard op zijn hoofd met een zweep, laat staan met een plank!!!! Boos!

Het zal toch niet helemaal uit de lucht gegrepen zijn denk ik!!!..

Dus ongeacht je liefde voor dieren: Ze slaan op hun kop met hout is per definitie misdadig.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 14:53

gamblerlover schreef:
Ik vind het verhaal persoonlijk absoluut niet aangedikt.

Ik was ook aanwezig op deze mendag en zat binnen op de kar terwijl die man begon met slaan van zijn paarden met een zweep. Later stapte de man van de kar en zat er een meisje op de bok die doorging met slaan. Tevens sloeg de man toen het paard op de hoofd met een ringsteekstok. Die overigens geheel doormidden geslagen was.

Er waren behoorlijk veel omstaders en er is absoluut door meerdere personen iets van gezegt. Daarop hield de man ook op. Ik zal nog eens kijken op de startlijst maar volgens mij was het niet iemand die ook op de club rijdt.

Ik heb trouwens al gebelt naar de info lijn!

Wat afschuwelijk van die vent, zeg... Ik hoop dat ze hem aanpakken en wel keihard (maar dat zal wel niet in dit land). Goed van je dat je die info lijn gebeld hebt!!

05_07_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 15:20

Wat zijn er toch een gekke mensen in de wereld..

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 15:29

Net wat Ierland zegt, er zullen zeer waarschijnlijk niet zo snel mensen een aanklacht indienen. Het is zo er dat ons ken ons gevoel dat ze het waarschijnlijk zullen laten dood bloeden door er niets aan te doen en te zwijgen dan wordt het vanzelf wel weer vergeten........
Dat dat juist is is een 2e, ik ben het er ook niet mee eens dat het niet normaal is om je eigen woede/onkunde/onmacht op een dier af te reagere!

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 17:45

Zoals ik al aangaf, ik ben er niet bij geweest.
Ik wil alleen waarschuwen dat sommige mensen iets als zeer schokkends kunnen ervaren terwijl het best mee valt.
Ik heb niet gezegd dat het verhaal is aangedikt, ik wil er alleen voor waarschuwen.
Zoals ik begrijp van gamblerlover is het paard door de koetsier geslagen met de zweep vanaf de bok, waarna de koetsier is afgestapt en het meisje op de bok doorging met slaan.
De koetsier heeft vervolgens het paard met een ringsteekstok op het hoofd geslagen, waarbij de stok brak.
Ik men zelf ook en ik heb in een moeilijke situatie ook wel eens de zweep behoorlijk nodig gehad om ongelukken te voorkomen.
Bv steigerende paarden voorwaarts houden om te voorkomen dat ze achterover vallen.
En ik heb ook wel eens een paard voor het hoofd gemept om te voorkomen dat ik werd overlopen.
Ik ben benieuwd wat de paarden deden of juist niet deden dat de koetsier voor deze aanpak koos.
Afreageren keur ik ten zeerste af laten ze hem in dat geval maar hard aanpakken.

gamblerlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 18:24

diessel schreef:
Ik ben benieuwd wat de paarden deden of juist niet deden dat de koetsier voor deze aanpak koos.

De aanleiding heb ik niet prescies kunnen zien, maar de koetsier nam de bocht de bak in te kort en dus knalde de kar tegen de bakrand aan. Het was absoluut 100% puur afreageren. Op deze actie begon de man namelijk te slaan. De paarden waren eventjes in paniek maar stonden na een paar seconden stil en lieten de man rustig doorslaan. De paarden deden toen niets. De man stapte daarop dus af. Hij wou ze weer voorwaarts laten gaan maar de paarden staakten. (wat ik overigens voor 100% snap) Het meisje op de bok blijft doorslaan en de man pakt de stok en slaat die stuk op het hoofd van een van de paarden.

Ik vind deze actie niet goed te praten. De man was puur gefrustreerd omdat het niet ging zoals hij wou. Het was afwschuwelijk om te zien maar de meeste mensen stonden gewoon verstijfd van de schrik. Enkele mensen gingen er dus wel op af.

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 18:50

Gamblelover, als het zo is gegaan dan mogen ze hem wat mij betreft hard aanpakken.
Dat soort mensen zouden geen paarden mogen houden.
Je woede/frustratie koelen op je paard is zo laag!

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 19:48

Wat een enorme dierebeul! Moesten hem eens met een plank z'n koppie inslaan... kijken hoe dat voelt bij HEM! Die arme dieren! Sommige mensen hebben ééécht zaagsel in hun kop!!!

KRENG!

Ik was gisteren toch ook van me paard afgevallen en toen heb ik hem toch óók niet voor zijn benen getrapt? Ik heb hem alleen maar getroost omdat hij zo verschrikt keek en ben toen verder gegaan. Zo kan het ook!!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 19:51

ik ken de paarden niet, misschien had hij wel twee misbaksels voor de kar staan..........

ik geef dan ook in deze geen oordeel Lachen

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 21:58

Uhhh, dus bij een "misbaksel van een paard" keur jij het goed dat er een stok op het hoofd stuk wordt geslagen?! Sorry hoor, maar wat is dat nou voor opmerking. Sowieso wordt een paard niet als "misbaksel" geboren. Zo worden ze gemaakt door mensen als deze man..

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 23:31

KiWiKo schreef:
ik ken de paarden niet, misschien had hij wel twee misbaksels voor de kar staan..........

Dan kun je net zo goed niet reageren Knipoog

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 12:08

KiWiKo inderdaad sommige paarden knappen van een paar beste meppen enorm op.
Maar als je zelf een inschattingsfout maakt dan mogen de paarden niet de dupe worden van jouw frustratie.
Mickyl, inderdaad paarden worden zo gemaakt.
Maar meestal door mensen die bang zijn/alles zielig vinden en het paard altijd laten winnen.
Wat als jij dan zo'n paard krijgt en dan wel je grenzen stelt?
Ik heb meerdere van dit soort paarden gecorrigeerd en heb ze ook wel eens met het stokje van de praam voor het hoofd geslagen.
Dit om te voorkomen dat ik zou worden overlopen.
Er bestaan situaties waarin ik het niet afkeur, zolang het maar eerlijk en consequent gebeurd.
Meestal is eenmaal ook wel voldoende, lijkt mij persoonlijk beter dan 10x overlopen te worden.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 14:18

diessel schreef:
KiWiKo inderdaad sommige paarden knappen van een paar beste meppen enorm op.
Maar als je zelf een inschattingsfout maakt dan mogen de paarden niet de dupe worden van jouw frustratie.
Mickyl, inderdaad paarden worden zo gemaakt.
Maar meestal door mensen die bang zijn/alles zielig vinden en het paard altijd laten winnen.
Wat als jij dan zo'n paard krijgt en dan wel je grenzen stelt?
Ik heb meerdere van dit soort paarden gecorrigeerd en heb ze ook wel eens met het stokje van de praam voor het hoofd geslagen.
Dit om te voorkomen dat ik zou worden overlopen.
Er bestaan situaties waarin ik het niet afkeur, zolang het maar eerlijk en consequent gebeurd.
Meestal is eenmaal ook wel voldoende, lijkt mij persoonlijk beter dan 10x overlopen te worden.

MET HOUT OP HET HOOFD VAN EEN PAARD RAMMEN IS PER DEFINITIE ACHTERLIJK! DAT IS GEEN PEDAGOGISCHE TIK MEER!!! Boos! Boos! Boos!

Hallo, waar gaat het nou eingelijk over in dit bericht? We hebben het niet over een tikje ofzo en misbaksels worden inderdaad gekweekt, niet geboren!
Dat is onze tekortkoming, niet die van het paard! Zij zijn groot en ik is klein!

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 15:31

Ierland, uitgaande van wat Gamblelover heeft gezien is het gedrag van de koetsier misdadig.
Jij mag het achterlijk vinden dat ik wel eens het stokje van de praam heb gebruikt om te voorkomen dat ik werd overlopen door onopgevoede verwende misbaksels.
Ik vindt het niet pedagogisch verantwoord om zo'n paard toe te staan over mensen heen te lopen.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 15:35

Ik wil hier niet over oordelen, ik ben er niet bij geweest en vind dat je altijd beide kanten van het verhaal moet aanhoren.

gamblerlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 15:51

Ik vind idd ook dat een tik indien nodig helemaal niet verkeerd is en ook zeker wel mag!

Deze paarden waren overigens ontzettend braaf en liepen precies zo zoals de man ze stuurde. Zijn inschattigsfout dus.

Het ging dus in dit geval niet om het soort paard dat diessel omschrijft!!

DaniiQueee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 17:54

kijk een tik met een zweep kan maar met een stuk hout op het hoofd in slaan is toch niet normaal??? Boos!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 17:55

KiWiKo schreef:

Dan nog ga je niet met een stuk hout op een paard staan in slaan neem ik aan Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 18:13

ik heb wel eens een bezem gepakt ja Lachen maargoed ding stond mij naar mijn leven....

Ik ben er niet bij geweest, maar als ik zo hoor dat het ZIJN eigen fout was, dan is dat natuurlijk nooit goed te praten Lachen

Winxxtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 08:57

omg, je gaat tog niet met een Stuk hout op een paard slaan?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 09:29

ThaGirl schreef:
Ik wil hier niet over oordelen, ik ben er niet bij geweest en vind dat je altijd beide kanten van het verhaal moet aanhoren.

Dat klinkt heel nobel Schijnheilig

Als je echter goed LEEST wat ooggetuigen gezien hebben, dan weet je genoeg. Ik woon er om de hoek en ben inmiddels ook ingelicht; het is een klein wereldje hier.

Soms is het niet verkeerd om aan te geven hoe je zoiets beleeft, hoor.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 09:32

diessel schreef:
Ierland, uitgaande van wat Gamblelover heeft gezien is het gedrag van de koetsier misdadig.
Jij mag het achterlijk vinden dat ik wel eens het stokje van de praam heb gebruikt om te voorkomen dat ik werd overlopen door onopgevoede verwende misbaksels.
Ik vindt het niet pedagogisch verantwoord om zo'n paard toe te staan over mensen heen te lopen.

Misschien zou je kunnen proberen wat handiger te worden mbt de omgang met de praam? Zo veroorzaak je meer stress. Je suggereert dat ik dat achterlijk vindt, maar dat is neit waar, hoor, ik denk aleen dat er iets misgaat op het moment dat je de praam wilt omdoen.

Deze meneer heeft zich AFGEREAGEERD. Da's toch neit normaal?! Boos!

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 19:40

Ierland, dit waren situaties dat het niet ging om het omdoen van de praam.
Daar ben ik handig genoeg in.
Er zijn paarden die niet over een praam kunnen, ook niet als je ze vrij los opdraait.
In deze situatie had ik de praam er afgehaald maar had het nog wel in mijn hand.
Dat paard sprong ook toe en wou steeds over me heen denderen, natuurlijk had ik de gebruikelijke methodes al gehad en heb hem toen met de praam een mep gegeven.
Boodschap is goed overgekomen, ik hoefde mijn hand maar omhoog te doen of hij bleef verstandig staan. En kopschuw worden die brutale apen er niet van als je de tik maar op het juiste moment uitdeelt.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 08:43

Dat vind ik ook prima, hoor, trouwens, soms pak ik deveulens bij ons ook wel eens hard aan, als ze slaanm et vor of achter been of bijten, dan krijgen ze ook een flinke mep.

Maar deze man liet zich gewoon gaan, op dat moment deden de paarden niks verkeerd ook. dat maakt het zo erg...