Trekwedstrijd sport of dierenmishandeling?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

orban

Re: Trekwedstrijd sport of dierenmishandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:04

Bij ons in de gemeente word ook altijd een trekwedstrijd georganiseerd. Vroeger ging ik wel kijken maar ik heb nog een grote mond en als ik iets zie wat mij niet aanstaat dan zwijg ik niet. Dus ik had meermaals wel een woorden daar en kon me er vreselijk druk in maken dus nu ga niet meer.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:10

orban schreef:
Bij ons in de gemeente word ook altijd een trekwedstrijd georganiseerd. Vroeger ging ik wel kijken maar ik heb nog een grote mond en als ik iets zie wat mij niet aanstaat dan zwijg ik niet. Dus ik had meermaals wel een woorden daar en kon me er vreselijk druk in maken dus nu ga niet meer.

ik kan me wel voorstellen dat er op sommige gemeente wedstrijdjes, ongetrainde paarden komen waarvan het echt zielig is als ze zo'n werk moeten doen maar zo'n charletans zie je overal. Als de last dan te zwaar is dan kunnen ze toch niet meer verder is het afgelopen. Op grote wedstrijden zul je dit niet zien. Paarden die niet getraind staan die doen gewoon niet mee. Zijn ze niet getraind genoeg, vliegen ze er al snel uit.

Kimmie1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:37

Ik vind dit inderdaad ook nogal overdreven allemaal, en zeker geen dierenmishandeling. Dit type paarden wordt al eeuwen gebruikt om te trekken, wat bijvoorbeeld nog steeds wordt gedaan in de bosbouw. Daar zullen de bomen enzo echt niet eerst gewogen worden voor ze door een paard weg mogen worden gesleept Knipoog Ongetraind aan dergelijke dingen meedoen is wel triest, maar de geldt voor alle takken van paardesport.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:37

het grote probleem is dat die paarden tegenwoordig niet meer gewend zijn om echt zware lasten te trekken. De trekpaarden die vroeger elke dag in de ploeg of in de wagen liepen waren rustig in hun werk. en zetten rustig aan in het trekken. nu worden ze in het beste geval voor een gewone wagen gespannen en dat loopt toch wat lichter dan zo'n slee met zware gewichten. Ook zijn die beesten niet meer gewoon om op zware bodems te lopen. Veel ligt ook in hun opleiding van trekken en wie de leidsels hanteert. De ene heeft er al meer feeling voor dan de andere net zoals bij de ruiters.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:48

Een goed getraind paard ramt niet weg in het tuig!!! (maar zet rustig aan op commando van de menner! Wat Petraaken dus ook zegt!)

Dus het van nature vurig en daarmee drammerig zijn bij het inspannen, vind ik gewoon een oncorrect getraind paard en geloof ik dus ook gewoon niet. Hiermee zeg ik niet dat koudbloeden niet vurig kunnen zijn, zeker wel, maar dit uit zich niet op die manier (tenminste, dat hoort niet. Overigens pieken ze dan ook al te vroeg. Ze moeten vurig zijn in hun trekkracht en trekvastheid, niet bij het inspannen.)!

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:56

Bella schreef:
Een goed getraind paard ramt niet weg in het tuig!!! (maar zet rustig aan op commando van de menner! Wat Petraaken dus ook zegt!)

Dus het van nature vurig en daarmee drammerig zijn bij het inspannen, vind ik gewoon een oncorrect getraind paard en geloof ik dus ook gewoon niet. Hiermee zeg ik niet dat koudbloeden niet vurig kunnen zijn, zeker wel, maar dit uit zich niet op die manier (tenminste, dat hoort niet. Overigens pieken ze dan ook al te vroeg. Ze moeten vurig zijn in hun trekkracht en trekvastheid, niet bij het inspannen.)!

Dit is mss zo in theorie. Maar ben niet akkoord dan je dan zegt dat wanneer ze ongedurig zijn dat ze dan oncorrect zijn getraind. Want dan stoot je merendeel van de trekpaard eigenaars die trekwedstrijden doen tegen de borst. Tussen wedstrijd trekpaarden en gewoon trekpaarden is een verschil.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 12:01

Haffielover schreef:
Citaat:
Een aantal jaar geleden heb ik zo'n wedsrijd gezien bij een demonstratie en 1 trekpaard trok zo hard dat het tuig kapot ging...hup paard publiek in..

Je hebt het hier niet over huis-tuin-keuken paarden van een kilo of 400.. en het kan altijd voorkomen dat een paard zo hard trekt, of in het tuig gaat hangen, dat het tuig het begeeft, denk er wel over na, dat we hier praten over trekpaarden, waarvan sommigen wel 1000kg wegen.

joh vertel mij wat, heb er zelf 1

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 12:09

elsie1 schreef:
Dit is mss zo in theorie. Maar ben niet akkoord dan je dan zegt dat wanneer ze ongedurig zijn dat ze dan oncorrect zijn getraind. Want dan stoot je merendeel van de trekpaard eigenaars die trekwedstrijden doen tegen de borst. Tussen wedstrijd trekpaarden en gewoon trekpaarden is een verschil.

Toch vind ik gehoorzaamheid een onderdeel van de training, mijn paarden zijn ook ongedurig, maar als ik met ze bezig ben verwacht ik wel van ze dat ze gewoon met 4 benen aan de grond blijven tot ik ze anders zeg! Kortom ze mogen zeker een showtje van wal steken, maar wel als de menner het zegt. (dat geldt in mijn ogen overigens voor elk ras)

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 13:20

KootMiraDrum schreef:
Ik ben daar vorig jaar geweest, heb er honderden foto's gemaakt en heb geen misstanden gezien.

Geheel mee eens, liep er naast Knipoog

Zie meer 'nare' dingen op wedstrijden van andere takken dan hier op deze wedstrijd overigens..

Mijn paard gaat ook graag van start voor de kar issie dan ook oneerlijk getraind of wil hij gewoon graag..
Kom op..

herbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 15:01

Sommig trekpaarden zijn zeker furig! Met mijn ruin zijn vroeger ook trekwedstrijden gedaan. Hij trok 1700kg! En met zo'n wedstrijd mag je geen zweep gebruiken! Alles moet op stem. Zodra de paarden het op geven moet je stoppen. Dat zijn de regels. Het is dus geen dieren mishandeling! De paarden in het filmpje zijn nog niet lang bezig als ze staan te springen. Als ik mijn ruin ergens voor zet wat zwaar is gaat hij gelijk in het tuig of gareel hangen. Gooit zijn kont naar beneden en gaat dan op zijn tenen lopen. Als het erg zwaar is zal hij zich kleiner maken zodat ie meer kracht heeft!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 08:25

Ik kan niet oordelen over de wedstrijd waar het stukje over gaat maar wil wel wat kwijt over wat ik in het filmpje zie.

Ik zie een koppel paarden volledig op zijn gemak naar de sleep toe stappen. Vervolgens zie ik die paarden vol vuur aan die kar slepen om daarna weer op hun dooie akkertje verder te gaan. Als ze verkeerd getraind werden geloof ik niet dat ze zo gemoedelijk op de sleep af stapten. Dat ze zo sterk 'af gaan' voor die sleep lijkt me logisch. Als ze dat niet doen, krijgen ze dat ding nooit vooruit.

Ik vind het eigenlijk prachtig om te zien (mits de paarden getraind zijn)

Nog een ding om over na te denken: Wat denk je dat een pirouete of een piaffe doet? ZOu dat niet zwaar zijn?

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 08:36

Quote: "het grote probleem is dat die paarden tegenwoordig niet meer gewend zijn om echt zware lasten te trekken. De trekpaarden die vroeger elke dag in de ploeg of in de wagen liepen waren rustig in hun werk. en zetten rustig aan in het trekken. nu worden ze in het beste geval voor een gewone wagen gespannen en dat loopt toch wat lichter dan zo'n slee met zware gewichten. Ook zijn die beesten niet meer gewoon om op zware bodems te lopen."

Hier ben ik het niet mee eens!
Mijn oom heeft ook een aantal trekpaarden.
Hij gaat daar met grote regelmaat mee ploegen op akkers en laat ze andere dingen doen om ze goed te trainen, bv bomen slepen voor staatsbosbeheer waar zij zelf met voertuigen niet kunnen komen.
Op die manier worden de paarden goed getraind. Dit doen denk ik veel mensen die aan dit soort wedstrijden meedoen; zwaar werk op zware bodems.
Hoe het verder op de wedstrijden zit weet ik niet, ik ga nooit mee kijken.
De mensen die ik ken die dit soort dingen doen zijn vaak mensen die wel iets ruiger zijn dan de gemiddelde dressuurruiter zal zijn maar geven ook veel om hun dieren net als wij.
Lijkt me dus niet dat zij dnigen zouden doen die echt slecht waren voor hun dieren.
Onterechte dingen kom je in elke tak van de sport wel tegen.
Ga dan maar eens kijken naar die Tennessee Walking Horses, dat is pas verschrikkelijk! Frusty

Over de rust van die dieren; schijn kan flink bedriegen!
Heb een tijdje belgen verzorgd en ook beleerd en die ene heeft me er toch een paar keer flink afgegooid op de bakrand! Uiteraard kan dit met ieder paard tijdens het beleren gebeuren maar er zat sowieso al enorm veel pit in die dieren, dat valt je dan vies tegen hoor!
Ze hebben een enorme drang om te werken.
Deze zijn bereden onder het zadel, lopen marathons en doen dus ook mee aan die echte trekpaarden-dingen. Overal zie je de werklust en sloom?dat zeker niet.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 08:38

pol013 schreef:
Ik kan niet oordelen over de wedstrijd waar het stukje over gaat maar wil wel wat kwijt over wat ik in het filmpje zie.

Ik zie een koppel paarden volledig op zijn gemak naar de sleep toe stappen. Vervolgens zie ik die paarden vol vuur aan die kar slepen om daarna weer op hun dooie akkertje verder te gaan. Als ze verkeerd getraind werden geloof ik niet dat ze zo gemoedelijk op de sleep af stapten. Dat ze zo sterk 'af gaan' voor die sleep lijkt me logisch. Als ze dat niet doen, krijgen ze dat ding nooit vooruit.

Ik vind het eigenlijk prachtig om te zien (mits de paarden getraind zijn)

Hier ben ik het absoluut mee eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 14:05

Het enige wat ik wel heel apart aan het bericht vind is dat er blijkbaar een gewicht van 2050 kg was. Dat is echt heel erg zwaar. Hier in de buurt heb je met Pinksteren ook altijd een paarden-trekwedstrijd. Ik vind het machtig om te zien, dit jaar niet kunnen kijken, maar voorgaande jaren werd er altijd zo rond de 1000 kg gestopt. Ook altijd dezelfde grote schimmel die wint. linkje voor foto's van dit jaar.

In principe heb ik geen problemen met trekwedstrijden, zolang het maar gewoon eerlijk en fair tegenover de dieren gebeurd. En het aanzetten is inderdaad het zwaarste stuk, als je die sleep eenmaal in beweging hebt, dan krijgt een paard hem wel vooruit, vandaar ook het aanzetten met de rug. En dat doen ze al bij lichte gewichten van de 600 kg (licht omdat dat overeen komt met hun eigen lichaamsgewicht). Want dat is gewoon het meest 'economisch' voor ze om hun kracht in te zetten.

De paarden in die wedstrijd hierboven werken ook nog gewoon, ben ik vrij zeker van, ik ken niet alle deelnemers natuurlijk, maar met het gros wordt nog gewoon gewerkt op een biologisch bedrijf, of zomaar voor de hobby een klein stuk land onderhouden.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 14:22

Hoe zit het dan met de shire paarden? Die kunnen toch 2 tot 3 keer het eigen gewicht trekken? (had ik al es gehoord, of het nog klopt weet ik niet Knipoog )

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 22:27

In Alden Biezen vorig jaar gingen ze meen ik tot 2500 ofzo? Weet het niet meer exact.
Volgens mij kan een paard (niet alleen een shire) 2 tot 3 keer eigen gewicht trekken.
3 x gewicht op de asfaltwegen
2 x gewicht op de onverharde wegen
1 x gewicht in het duinzand, zoiets

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 13:54

Cheveyo schreef:
In Alden Biezen vorig jaar gingen ze meen ik tot 2500 ofzo? Weet het niet meer exact.
Volgens mij kan een paard (niet alleen een shire) 2 tot 3 keer eigen gewicht trekken.
3 x gewicht op de asfaltwegen
2 x gewicht op de onverharde wegen
1 x gewicht in het duinzand, zoiets

zo heb ik het ook opgevangen.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 14:12

ik heb nog wel ergens een foto, heb toen het gewicht van de pallet op de foto gezet. Gaat even zoeken of ze op deze laptop staan.

Edit: staan thuis op pc Knipoog