Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

orban schreef:Bij ons in de gemeente word ook altijd een trekwedstrijd georganiseerd. Vroeger ging ik wel kijken maar ik heb nog een grote mond en als ik iets zie wat mij niet aanstaat dan zwijg ik niet. Dus ik had meermaals wel een woorden daar en kon me er vreselijk druk in maken dus nu ga niet meer.
Ongetraind aan dergelijke dingen meedoen is wel triest, maar de geldt voor alle takken van paardesport. Bella schreef:Een goed getraind paard ramt niet weg in het tuig!!! (maar zet rustig aan op commando van de menner! Wat Petraaken dus ook zegt!)
Dus het van nature vurig en daarmee drammerig zijn bij het inspannen, vind ik gewoon een oncorrect getraind paard en geloof ik dus ook gewoon niet. Hiermee zeg ik niet dat koudbloeden niet vurig kunnen zijn, zeker wel, maar dit uit zich niet op die manier (tenminste, dat hoort niet. Overigens pieken ze dan ook al te vroeg. Ze moeten vurig zijn in hun trekkracht en trekvastheid, niet bij het inspannen.)!
Haffielover schreef:Citaat:Een aantal jaar geleden heb ik zo'n wedsrijd gezien bij een demonstratie en 1 trekpaard trok zo hard dat het tuig kapot ging...hup paard publiek in..
Je hebt het hier niet over huis-tuin-keuken paarden van een kilo of 400.. en het kan altijd voorkomen dat een paard zo hard trekt, of in het tuig gaat hangen, dat het tuig het begeeft, denk er wel over na, dat we hier praten over trekpaarden, waarvan sommigen wel 1000kg wegen.
elsie1 schreef:Dit is mss zo in theorie. Maar ben niet akkoord dan je dan zegt dat wanneer ze ongedurig zijn dat ze dan oncorrect zijn getraind. Want dan stoot je merendeel van de trekpaard eigenaars die trekwedstrijden doen tegen de borst. Tussen wedstrijd trekpaarden en gewoon trekpaarden is een verschil.
KootMiraDrum schreef:Ik ben daar vorig jaar geweest, heb er honderden foto's gemaakt en heb geen misstanden gezien.

pol013 schreef:Ik kan niet oordelen over de wedstrijd waar het stukje over gaat maar wil wel wat kwijt over wat ik in het filmpje zie.
Ik zie een koppel paarden volledig op zijn gemak naar de sleep toe stappen. Vervolgens zie ik die paarden vol vuur aan die kar slepen om daarna weer op hun dooie akkertje verder te gaan. Als ze verkeerd getraind werden geloof ik niet dat ze zo gemoedelijk op de sleep af stapten. Dat ze zo sterk 'af gaan' voor die sleep lijkt me logisch. Als ze dat niet doen, krijgen ze dat ding nooit vooruit.
Ik vind het eigenlijk prachtig om te zien (mits de paarden getraind zijn)
) Cheveyo schreef:In Alden Biezen vorig jaar gingen ze meen ik tot 2500 ofzo? Weet het niet meer exact.
Volgens mij kan een paard (niet alleen een shire) 2 tot 3 keer eigen gewicht trekken.
3 x gewicht op de asfaltwegen
2 x gewicht op de onverharde wegen
1 x gewicht in het duinzand, zoiets