’Geen tredmolen maar gehaktmolen’

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: ’Geen tredmolen maar gehaktmolen’

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:48

miss_jumpy schreef:
Ik zeg niet dat tredmolens afgeschaft moeten worden, maar ze moeten gewoon veilig zijn.

veilig voor paarden ja, maar een kind heeft niks in een tredmolen te zoeken. Punt.

Als je slager bent laat je je kind toch ook niet alleen in de keuken rondlopen met letterlijk gehaktmolens, messen, snijmachines, etc?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:49

Ik kan me voorstellen dat de ouders van dit kind nu extra alert zijn op alle stapmolens die er in Nederland staan, en het zal extra steken als ze zien dat de stapmolen waardoor hun kind het leven heeft moeten laten, na het ongeluk nog steeds in gebruik was. Maar ook de manegeeigenaar kan niet de hele dag wachten staan draaien of er niet toevallig toch kinderen bij die stapmolen komen en daar gaan spelen, hoewel het misschien verboden terrein is, en helemaal na het ongeluk nog eens extra is benadrukt dat kinderen daar niets te zoeken hebben. Een stapmolen is voor paarden, en niet voor kinderen, en al helemaal geen kinderspeelgoed.

Kinderen behoren niet op een manege te spelen. En dat is niet de taak van de manegehouder om toezicht ervoor te dragen dat dat niet gebeurt, maar aan de ouders....

valerm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:51

Ik blij er inderdaad ook bij een manege is geen speelplaats. Toen ik nog op een stal werkte moest ik kinderen constant waarschuwen. De ouders zaten vaak ergens boven in de kantine of op hun werk. 1 keer heb ik een meisje gehad die had zó'n harde schok van dat ding gehad dat ze op de grond zat te gillen met haar handen stijf op haar oren gedrukt. Ze heeft nog een hele dag last gehad van haar oren. Ik vind het overdreven om te zeggen dat alle molens gecontroleerd moeten worden. Het is niet de bedoeling dat er mee gespeeld word. Welk type molen was dit eigelijk??

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:52

Ik sluit me aan bij de overige posters in dit topic. Een stapmolen is voor paarden.

Ik snap dat die ouders in en in bedroefd zijn en het liefste alle stapmolens zouden willen verbieden, maar dat is een beetje krom beredeneerd.

Als het een speeltuig voor kinderen was dan is het logisch, maar als op een gegeven moment alles verboden wordt waar kinderen door om het leven komen dan hou je weinig over.

Elk jaar verschijnen er ook berichten in de krant over kinderen die van de trekker zijn afgevallen/ onder landbouwwerktuigen komen etc. etc. etc.. Heb nog nooit gehoord dat er daardoor bepaalde landbouwwerktuigen verboden werden. Gewoon als voorbeeldje.

Een stapmolen is veilig voor paarden omdat het ook voor paarden is gemaakt. Kinderen horen daar niet te spelen.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 12:15

Nog niet zo lang geleden heeft er in de Boerderij, weekblad voor land- en tuinbouw, een heel artikel gestaan met tips om het boerenerf veiliger te maken voor kinderen. Een stukje bewustwording zeg maar. Daarnaast zijn machines tegenwoordig volgens mij veiliger dan vroeger, doordat draaiende delen beter worden afgeschermd of iets van een ander soort beveiliging.

Zoveel moeite hoeft het toch niet te zijn om draaiende delen af te schermen?

En daarnaast, als een kind vast kan komen te zitten, kan een volwassenen dat misshien ook Pling Dus dat lijkt mij sowieso geen verkeerde maatregel.

Als ik hier de indruk wek dat de manege een speeltuin moet zijn, nee, dat was niet de bedoeling. Ook een verbod van molens hoeft van mij niet.

Maar machines (ten algemene) met draaiende delen veiliger maken lijkt mij dus wel een uitstekend plan!!

En verder zullen de meningen hierover blijven verschillen, wat gelukkig gewoon mag in Nederland.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 12:17

M-J dat lijkt me ook niet meer dan logisch, draaiende onderdelen beter afschermen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 12:19

er heeft toen een foto gestaan
daar kom je als volwassenen niet zomaar met je touwtje van je jas in, wat dus bij dat kindje is gebeurd.

Er zat geen heel kooiwerk omheen, maar ook niet zomaar enge open dingen.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 12:20

runningkawa schreef:
er heeft toen een foto gestaan
daar kom je als volwassenen niet zomaar met je touwtje van je jas in, wat dus bij dat kindje is gebeurd.

Er zat geen heel kooiwerk omheen, maar ook niet zomaar enge open dingen.

maar dat begrijp ik dus niet. Maar dat zal komen omdat ik die foto niet ken. Maar waarom kan er wel een kinderjas touwtje in en geen volwassenmensenjas touwtje?

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 12:21

Apple schreef:
M-J dat lijkt me ook niet meer dan logisch, draaiende onderdelen beter afschermen.

Ik heb het idee dat het bij die oude apparaten niet zo goed afgeschermd is en dat het blijkbaar ook niet voor iedereen logisch is om dat te verbeteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 12:24

Omdat je dan zo ongever in de draaiende motor moest kruipen
Een plek waar een volwassene niet zo makkelijk bij kon

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 12:24

oke, dat is duidelijk!

Wat voor mij nog niet wegneemt dat het afgeschermd moet worden maar dat ter zijde Knipoog

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 12:27

Die ouders spreken vanuit hun eigen verdriet, en dat is logisch... maar daardoor zijn ze wel de grip met de realiteit kwijt ben ik van mening.

Een kind hoort niet in een stapmolen te spelen, punt uit. Dat zij, als ouders, niet op hun kroost gelet hebben, valt slecht henzelf te verwijten, niets of niemand anders. Om nu de hele wereld (bij wijze van spreken) de schuld te geven van dit tragische ongeval, vind ik wat overtrokken.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 12:30

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 12:40

Het maakt niet uit of kinderen daar in vast kunnen blijven zitten, ze hebben daar niets te zoeken.
Maar in zo'n stapmolen vast zitten gaat een stuk moeilijk als de stapmolen waar het jongetje in vast kwam te zitten.

En geen kant op kunnen; was er dan ook niet in gaan zitten. Clown

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 12:42

ik ben het helemaal met je eens Roane, zie mijn vorige posts...
zon molen is niet gemaakt voor kinderen...

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 12:52

Iedereen kan wel roepen dat een kind daar niets te zoeken moet hebben, wat ik deels kan begrijpen maar het is toch wel fijn als het een beetje veilig is.
Er gaan ook kinderen naar een manege die er lekker rondhuppelen.
Makkelijk om te zeggen dat ouders hun kind in de gaten moeten houden maar het kan in 1 seconde gebeuren.
Ouders hebben nu eenmaal geen 8 paar ogen, helaas!

Ik vind het heel naar voor de ouders wat er gebeurd is en vooral voor het ventje zelf uiteraard.

Ik wens ze veel sterkte toe...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 13:04

Maar stikken doe je ook niet in een seconde....
Er waren 2 kleine kinderen bij die hulp zijn gaan halen
Toen was het mannetje al niet meer te helpen

Hoe lang was hij dan al aan het spelen bij de draaiende stapmolen?
Het moet maar toevallig zijn dat het ding draait en hij meteen vast zat. Misschien zat hij er al 5 minuten.
En al was dat het geval dat hij echt meteen bij de eerste draai al vast zat, ben je nog niet in een seconde gestikt.
Dus het toezicht dat ontbrak was langer afwezig dan even...

er lopen paarden rond er zijn draaimolens, even ontsnappen aan toezicht moet dan niet kunnen...
Maar teveel mensen die de kantine net iets te belangrijk vinden...
En dan gebeurd er wat en dan heeft alles en iedereen het gedaan...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 13:22

es: Ouders hebben geen 8 paar ogen, nee, dat zie ik vaker helaas. Dan moet je je kind bij de oppas laten als je zelf zo graag naar de manege wilt, of niet naar de manege gaan.
Kwestie van keuzes maken.
Ik moest vroeger het lef hebben om in de buurt van dergelijke aparaten te spelen, kon ik een week niet zitten Knipoog

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 13:23

eens met RK.

Heel erg voor de ouders, maar tis wel hun eigen verantwoordelijkheid, een manege is geen speelplaats, jammer dat dit heeft moeten gebeuren.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 13:37

kinderen moeten gewoon bij zo`n ding uit de buurt blijven. Een taak voor de ouders om op de kinderen te letten.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 13:41

stef schreef:
es: Ouders hebben geen 8 paar ogen, nee, dat zie ik vaker helaas. Dan moet je je kind bij de oppas laten als je zelf zo graag naar de manege wilt, of niet naar de manege gaan.
Kwestie van keuzes maken.
Ik moest vroeger het lef hebben om in de buurt van dergelijke aparaten te spelen, kon ik een week niet zitten Knipoog

Ehhhm , nee, daar heb ik geen kinderen voor om ze bij de oppas te laten. Knipoog
En ja, ik wil gewoon van mijn paarden en kinderen kunnen genieten, klaar.
Ik vind het pure onzin dat dit altijd maar wordt geroepen.
Zeg ook niet dat je niet op je kinderen moet letten, absoluut moet je dat doen.
Maar een ongeluk zit in een klein hoekje!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 13:46

een ongeluk wel ja, een ongeluk vind ik dat een kind verkeerd de glijbaan op klimt en eraf stuitert... Dit had voorkomen kunnen worden, ben ik echt van overtuigd.
Maarja, ik kijk ook nog steeds met verbazing naar filmpjes van de leukste thuis etc, kinderen die aan de slootkant spelen, moeders staat op het gemakje te filmen, kind komt dichter bij de slootkant, moeder filmt door, nog dichterbij, filmt nog steeds door (terwijl ik, kinderloos, allang zie dat het fout gaat Verward) kind dondert de plomp in, en dan is het ineens paniek zeker?
Ik blijf van mening dat te veel ouders niet (genoeg) op hun kinderen letten, maar goed, dat is misschien weer een andere discussie

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 14:02

stef schreef:
een ongeluk wel ja, een ongeluk vind ik dat een kind verkeerd de glijbaan op klimt en eraf stuitert... Dit had voorkomen kunnen worden, ben ik echt van overtuigd.
Maarja, ik kijk ook nog steeds met verbazing naar filmpjes van de leukste thuis etc, kinderen die aan de slootkant spelen, moeders staat op het gemakje te filmen, kind komt dichter bij de slootkant, moeder filmt door, nog dichterbij, filmt nog steeds door (terwijl ik, kinderloos, allang zie dat het fout gaat Verward) kind dondert de plomp in, en dan is het ineens paniek zeker?
Ik blijf van mening dat te veel ouders niet (genoeg) op hun kinderen letten, maar goed, dat is misschien weer een andere discussie

Dat is makkelijk l*llen ja en je bent niet de enige zonder kinderen die er zo over denkt, ook ik vroeger trouwens, maar daar kom je wel achter mocht je ooit ouder worden.
Ik hoop dat er nooit iets zal gebeuren in ieder geval.
IEDERE ouder overkomt wel eens iets dat je denkt, jemig zeg, dat gebeurde even snel...

Ik vind de mensen met paarden, zonder kinderen, altijd erg beroerd uit de hoek komen, maargoed, dat is mijn mening...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 14:06

ES: Waarom ken ik dan ook genoeg ouders waarbij dergelijke dingen nooit zouden gebeuren?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 14:17

stef schreef:
ES: Waarom ken ik dan ook genoeg ouders waarbij dergelijke dingen nooit zouden gebeuren?

Nooit gebeuren, dat vind ik knap!
Kinderen hebben geen leven zeker.

Ik weet het niet maar er is geen kind hetzelfde maar hier wil ik het graag bij laten.