Onderzoek naar renpaarden-leed.

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ayhno

Re: Onderzoek naar renpaarden-leed.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 13:32

dat is toch hetzelfde met de paarden die inbeslag worden genomen omdat mensen ze verwaarlozen? vervolgens staan ze bij het slachthuis of weer te koop op marktplaats.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 13:50

Over welk land gaat het in dit bericht? Als er misstanden zijn, dan is het natuurlijk altijd goed dat die boven tafel komen, ben alleen benieuwd waar dit onderzoek plaats gaat vinden. Ik denk dat de Nederlandse renpaarden het zo slecht niet hebben, maar ik weet dat natuurlijk (behalve van mijn eigen paarden) niet zeker. Alle moeite die ervoor zorgt dat paarden het beter krijgen is welkom.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 14:00

Dorian_Gray schreef:
Nogmaals. En nu maar hopen dat t niet wordt weggehaald Haha!

Neutrale berichtgeving is iets anders dan persberichtjes van stichtingen overnemen. Maar daar heeft de nieuwsredactie blijkbaar nog weinig kaas van gegeten.

Wàt een rare on-onderbouwde kritiek.... Ik ken Dorian_Gray niet maar misschien dat ze in het renpaardenwereldje of volbloedwereldje thuis hoort en daar geen enkele kritiek op duldt. Lips are sealed En daar is, zo te lezen, in Nederland niks mis mee. Maar we kunnen vanuit Nederland best wel kritisch hier tegenover staan en b.v. géén paarden aankopen die daar vandaan komen.
TS heeft gewoon haar werk goed gedaan. OK dan! Een artikel vertaalt waarin misstanden aan de kaak worden gesteld. Zoiets heeft neutrale berichtgeving. Kijk jij geen journaals? Moeten dit soort dingen geheim blijven? Zoals het dus al jaren gebeurd is!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 14:15

Suzanne F. schreef:
liannes schreef:
schandalig, het lijken de praktijken van Hitler wel.

Zat er net aan te denken ja maar dan op paarden ipv mensen.

Die gek met de tweeling experimenten was niet Hitler maar Mengele (al werkte die inderdaad met volledige toestemming van Hitler)

Om de kennis op te doen waarvoor deze mensen met paarden aan het rotzooien zijn geweest hadden ze net zo goed de diernebescherming RSPCA, etc kunnen bellen. Die hebben genoeg voorbeelden gezien en behandeld over de jaren.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 14:16

Neutrale berichtgeving bestaat niet. Ieder bericht wordt met een doel en kleur de wereld ingestuurd.

So be it.

Je vragen stellen bij wat een stichting wil bereiken met een bepaald bericht is volkomen gerechtvaardigd.
Je afvragen waarom iemand er vragen bij stelt dan ook weer... Knipoog

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 14:20

Suzanne F. schreef:
liannes schreef:

Zat er net aan te denken ja maar dan op paarden ipv mensen.

Die gek met de tweeling experimenten was niet Hitler maar Mengele (al werkte die inderdaad met volledige toestemming van Hitler)

Om de kennis op te doen waarvoor deze mensen met paarden aan het rotzooien zijn geweest hadden ze net zo goed de diernebescherming RSPCA, etc kunnen bellen. Die hebben genoeg voorbeelden gezien en behandeld over de jaren.[/quote]

Tsja. De amerikaanse regering had dan weer in Hiroshima kunnen kijken wat een neutronenbom aan kan richten.
Toch vonden zij het dan weer nodig om tientallen kernproeven in eigen land uit te voeren, en inwoners van hun eigen land bloot te stellen aan straling omwille van 'onderzoek'.

Er wordt zoveel zinloos schade toegebracht aan dieren en mensen 'voor de wetenschap'.

Robsi_Vigaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 14:42

liannes schreef:

Dit vind ik ongepast en niet te vergelijken. Nors opkijken

Robsi_Vigaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 14:45

Ik ben het er wel mee eens dat dit totaal verkeerd is en dat er veel meer gericht gefokt moet worden.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 14:54

classic_life schreef:
in nederland zijn we gelukkig beter voor deze paarden! We hebben er dan ook wel een stuk minder maar we zorgen er wel altijd goed voor, het is jammer dat dat niet overal gedaan kan worden Verdrietig

Ik kan het mis hebben Haha! maar volgens mij hebben ze bij de Waiboerhoeve een onderzoek naar OCD en leefomstandigheden gedaan en er staat mij iets van bij dat ze toen alle deelnemende veulens geslacht hebben om de botten te kunnen bestuderen.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 14:57

weet je wat nou het probleem is, mensen weten dat het in de dresuur, spring, western, voltige, polo (en god weet welke takken er nog meer zijn) gebeurt, maar het geval is dat mensen draf en rensport al zielig vinden. dat mensen er al een negatief beeld van hebben. en dan worden dit soort berichten altijd over de renners en dravers gehouden...

overigens ken ik een volbloed die van de baan kwam met twee peesblessures en twee jaar op een kliniek heeft gestaan als proefpaard voor verschillende middelen tegen peesblessures. toen niets aanpakte is hij in geslapen. hij heeft twee jaar lang elke dag in de wei of het zand kamp gelopen met anderen...als er een middel uit voort was gekomen om dus peesblessures op te lappen had hij onstervelijk geweest en honderden paarden levens gered, maar omdat zijn proeven niets uitwezen wordt het als zielig bestemd...stel dat het een rijpaard had geweest wat hadden dan de reacties geweest?

Ik word gewoon enorm moe van al het slappe gezever over hoe zielig renpaarden en dravers zijn. overal in de wereld zijn er paarden en pony's die zielig zijn. ga er gewoon van uit dat paarden het goed hebben en de uitzonderingen daar gelaten.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 15:05

janderegelaa schreef:
classic_life schreef:
in nederland zijn we gelukkig beter voor deze paarden! We hebben er dan ook wel een stuk minder maar we zorgen er wel altijd goed voor, het is jammer dat dat niet overal gedaan kan worden Verdrietig

Ik kan het mis hebben Haha! maar volgens mij hebben ze bij de Waiboerhoeve een onderzoek naar OCD en leefomstandigheden gedaan en er staat mij iets van bij dat ze toen alle deelnemende veulens geslacht hebben om de botten te kunnen bestuderen.

tsja, als daar een genezing/kuur/medicatie voor ocd uit voor komt hoor je mij niet klagen...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 15:09

Robsi_Vigaro schreef:
Ik ben het er wel mee eens dat dit totaal verkeerd is en dat er veel meer gericht gefokt moet worden.

Er is geen gerichtere fokkerij dan de renpaardenfokkerij.
Dat is een tak waar vele miljoenen in omgaan.

Maar fokken met 1 gebruiksdoel geeft ook veel paarden die 'afvallen.'

Overigens, proeven als bij Waiboer zijn nog niet zo erg denk ik...
Ik geloof namelijk niet dat het welzijn van deze paarden zo beroerd was, en dan maakt het mij ook niet uit of ze geslacht worden.

Ik ben er ook niet tegen dat vele jonge volbloeds opgegeten worden als ze niet voldoen voor de baan.
Het zijn over het algemeen paarden met een temperament, en liever in de worst dan in de handel voor zulke paarden.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 15:19

randalinpony schreef:
Robsi_Vigaro schreef:

Er is geen gerichtere fokkerij dan de renpaardenfokkerij.
Dat is een tak waar vele miljoenen in omgaan.

Maar fokken met 1 gebruiksdoel geeft ook veel paarden die 'afvallen.'

Overigens, proeven als bij Waiboer zijn nog niet zo erg denk ik...
Ik geloof namelijk niet dat het welzijn van deze paarden zo beroerd was, en dan maakt het mij ook niet uit of ze geslacht worden.

Ik ben er ook niet tegen dat vele jonge volbloeds opgegeten worden als ze niet voldoen voor de baan.
Het zijn over het algemeen paarden met een temperament, en liever in de worst dan in de handel voor zulke paarden.

ik sluit me aan, helaas is het voor een volbloed ook verrekte moeilijk tegenwoordig een huis te vinden met het grote aanbod van diverse rassen tegenwoordig die over het algemeen makkelijk te handteren zijn dan volbloeds. nee is leuk zo'n beestje van hand tot hand zien gaan en uiteindelijk als zuur ongewenst paard ergens staan waar niets mee te beginnen is en dan toch naar de slager. mensen zien het te zwart wit, terwijl er zoveel kleuren tussen zitten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 16:10

promptertje schreef:
Over welk land gaat het in dit bericht? Als er misstanden zijn, dan is het natuurlijk altijd goed dat die boven tafel komen, ben alleen benieuwd waar dit onderzoek plaats gaat vinden. Ik denk dat de Nederlandse renpaarden het zo slecht niet hebben, maar ik weet dat natuurlijk (behalve van mijn eigen paarden) niet zeker. Alle moeite die ervoor zorgt dat paarden het beter krijgen is welkom.

Sorry als dat niet helemaal duidelijk was, het staat inderdaad niet helemaal duidelijk in het bericht.
Het gaat over Engeland!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 20:19

hoop dat hier snel wat aangedaan word, bah

jodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 22:27

Overal heb je wel slechte paarden eigenaren. 2 voorbeelden. voorbeeld 1. Een vriendin van mij heeft een renpaard van 8 jaar gekocht na hem een tijdje te hebben verzorgd. Na 1,5 jaar vertrouwde zij het niet meer met opzadelen,(hij drukte zijn rug weg) ze liet de veearts komen. En ze moets foto's van zijn rug laten maken. Toen kwam de uitslag. KISSING SPINES. Verdrietig Ze was er kapot van. Dat wordt dus nooit meer rijden omdat het onder het zadel is. De veearts vertelde haar dat het al zo ernstig was dat het wel aangeboren leek.( Dus de fokker moest dit geweten hebben toe bij hem verkocht). De veearts vertelde haar dat ze wel voor de kar kon beleren omdat dat geen pijn zou doen. En daar is ze nu met veel plezier me bezig Haha!
Voorbeeld 2: Een meisje bij ons op stal heeft hals over de kop een 2,5 jr hengst draver gekocht. Hij stond op marktplaats te koop, hij moest weg anders zou hij naar de slacht gaan. Ze moest er 650 euro voor betalen want de handelaar wou er nog wat extra's boven op slachtprijs verdienen(dat zei ZIJ ook gewoon Boos! ) ze was opslag verliefd en kon het beesje niet achterlaten in de slechte omstandigheden waar hij in verkeerde. Na speciale voedig staat hij nu lekker op het land.

Ik heb ook een ex draver en die is gekeurd en verkocht. Hij was niet goed genoeg dus moest hij weg naar een goed tehuis. En waar ik heel erg blij mee ben. De oude fokker had ook nog een andere oude merrie en die heeft hij weggegeven aan een vrouw dat ze daar de oude dag mocht slijten.

Moraal van het verhaal: we moeten alle sports mensen over 1 kam scheren. Altijd zulen er rotte appels tussen zitten in de sport.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 22:38

Dorian_Gray schreef:
Laat maar zien, dat rapport ...

En wij kunnen hier zeker wat aan doen door donateur te worden? How convenient...

(Lijkt mij trouwens dat er een deel van het artikel ontbreekt)

Ben ook benieuwd naar dat rapport.

Het klinkt me errug vaag in de oren, hoor, heb zelf daar in de buisness gezeten en dat is je reinste onzin!

Die mensen daar hebben echt wel hart voor hun paarden, hoor, en ze kosten erg veel geld.

Dus zou ik ook graag willen weten wat er bewaarheid is daarvan!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 22:53

Even een detail: Hoe suggestief kan een artikel zijn: Er zijn 375 paarden omgekomen in een jaar of andere tijdstrekking. Van de hoevel duizenden Volbloeds die racen? het is een big industrie daar,
ik denk dat in verhouding meer paarden hier kapot gereden wordt en zo cruel is het niet, de paarden zit het racen in de genen, ze vinden het prachtig!
Daarbij zijn ieren en engelsen echte paardenmensen.

Heb les gehad van Steffi vd Laarse, ze is osteopaat en paardenvrouw ten top. het gemiddelde paard in Nl wordt -schrik niet- 5 jaar oud! Er wordt tegenwoordig veel te vroeg veels te veel gevraagd van KWPN_ers die al vlot hun Z-proefje moeten rijden! Bij slijtage (vaak doordat ze zo belachelijk groot worden gefokt en veels te hard groeien) en peesblessures of gedragsproblemen krijgen paarden in Nl vrij vlot een spuitje, hoor!

Ben benieuwd of er eens een tpoic komt waari het gerbuik van het renpaard in de rensport WEL positief belicht wordt; heb nog geen enkele topic van dit kaliber gezien mbt de dressuur.

beetje eenzijdig! Boos!

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 08:30

..so, in engeland nog wel..daar mag je nog geen eens paardenvlees eten....tuurlijk is dit bericht eenzijdig!..net zoals er weer een periode van veel kritiek is op de Anky style, dan weer in de springsport..het is gewoon een feit dat waar mensen geld kunnen verdienen, de dieren te tupe zijn..toch vind ik het wel goed dat we het te horen krijgen..zodat ook de mensen die buiten deze wereld van ren en drafsport weten hoe het er aan toe KAN gaan..en daar mag heus wel wat commotie om zijn..is alleen maar beter voor dierenwelzijn

maar laten we wel eerlijk zijn, als het er aan toe gaat zoals wordt omschreven...dan is dat gewoon verschrikkelijk!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 08:50

Als dat zo is, dan wel, zeker weten!

Maar in ierland eten ze ook geen paardenvlees en is de rensport zo'n hype dat elk redelijk gezond merrieveulen alsnog de fok in gaat op latere termijn, mits ze een goede pedigree heeft, dat wel.

Op de tattersals bijvoorbeeld, een van de grootste renpaardenmarkten gaan er veel paarden alsnog voor een prikkie naar een nieuwe eigenaar.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 09:41

Ierland schreef:
Heb les gehad van Steffi vd Laarse, ze is osteopaat en paardenvrouw ten top. het gemiddelde paard in Nl wordt -schrik niet- 5 jaar oud! Er wordt tegenwoordig veel te vroeg veels te veel gevraagd van KWPN_ers die al vlot hun Z-proefje moeten rijden! Bij slijtage (vaak doordat ze zo belachelijk groot worden gefokt en veels te hard groeien) en peesblessures of gedragsproblemen krijgen paarden in Nl vrij vlot een spuitje, hoor!

Dat lijkt mij sterk dat ze gemiddeld maar 5 jaar oud worden. Er stond een paar maanden geleden nog een artikel op Bokt waarbij uit onderzoek bleek dat een paard in NL gemiddeld 8 tot 12 jaar wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 09:45

Die getallen gaan dan maar wat in de rondte
Wat ik hoor al jaren het getal van 7 Lachen

Het enige wat ik kan bedenken waarom mensen vallen over de draf en rensport is het vroege inrijden/trainen

Voor de rest hebben ze het niet slechter of beter dan andere paarden.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 10:05

Dan zal ik wel naief zijn maar ik neem ter harte wat Steffi heeft verteld; by the way, als 7 de leeftijd zou zijn, zou het ook niet best wezen, toch? Ik vind dat ook schandalig!

Ik denk dat renpaarden het vaak beter hebebn dan een hoop paarden,w eet je wat al zo lekker is voor ze? In het seizoen buiten de races om, en dat is een half jar- lopen ze in kuddes onafgebroken op grote stukken land, wel ff wat anders dan in NL.

Elk jaar mogen ze een half jaar heerlijk paard zijn!

Hoeveel zijn dat er in NL?..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 10:09

7 is ook schandalig, maar dat is het getal wat je veel hoort.

Ik weet dat iig dravers buiten de seizoenen om veel buiten komen en het verder echt niet slecht hebben.
Toch ben ik ook 1 van die mensen die zegt, begin gewoon een paar jaar later Lachen
Het is toch echte topsport wat ze moeten leveren. Snelrijden vraagt toch echt wel veel van het lijf, het seizoen van coursen ook.

Hoeveel paarden er zo buiten komen..ik heb alleen maar op stallen gestaan waar alles zomder en winter buiten komt.
Ik weet dat dat op veel plaatsen anders is, maar ik kies daar bewust voor.
Sport of niet, maakt me niks uit.
Gelukkig heb ik op stallen gestaan waar paarden meer als een ton kosten en die ook gewoon naar buiten gingen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 10:12

Ja dat klinkt wel heel goed! Bij ons thuis staand e pensionpaarden ook het hele jaar buiten, hoor, maar niet altijd dag en nacht. Het is echter zo dat de ruimte die de paarden i Ierland en Engeland hebben, plus het aanbod van vegetatie, veel beter voor de paarden zijn.

Snelrijden is intensief, maard e training duurt lang en is er goed op aangepast, zo ook de voeding. hoe dat met dravers gaat weet ik eerlijk gezegd neit.. heb er een eghad, ze was 3,5 en al behoorlijk mishandeld. Dat schoot me echt in het verkeerde keelgat. INmiddels is ze lekker paard en enorm opgeknapt.