KWPN huivert gebruik niet-goedgekeurde hengsten

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Re: KWPN huivert gebruik niet-goedgekeurde hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 23:03

Dees schreef:
Vergis je nooit in de prijs:
Een hoge prijs is absoluut geen garantie op kwaliteit.

Er is geen enkele rationele verdediging voor een dekgeld van 850 euro voor een 4 jarige hengst in zijn tweede dekseizoen die verder nog geen moer gepresteert heeft. Dat is gewoon oplichterij. Daar doe je toch niet aan mee?!

Nogmaals hengsten met prestatie, met een hoge belofte zijn duur, dat is zo bij Blue Horse, in Duitsland en in Nederland
Een goede fokker kijkt niet naar de prijs maar zoekt een hengst die naar zijn/haar inzicht bij de merrie past.
Als dat toevallig een minder dure hengst is, is dat meegenomen, maar op het geheel aan kosten van begeleiding, geld dat in een goede merrie gestopt is, opfokt etc maken die paar 100 euro te weinig uit om doorslaggevend te zijn bij een doordachte keuze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 23:05

sarabande schreef:
ik denk dat veel mensen die naar zon goedkope hengst rennen zich dat niet realiseren

Dat is natuurlijk onzin. Mensen die naar een hengst rennen die of niet gekeurd is of voor een ander stamboek gekeurd is die zijn gek van die hengst en daarom kiezen ze ervoor.

Daarnaast gaat het hier specifiek om de hengsten die derde bezichting hebben gelopen en nog aangeleverd moeten worden. Die hengsten zijn voor ze aangeleverd zijn op de derde bezichting al getest rontgenologisch.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 23:14

@Sarabande: die nakomelingen van Spielberg hoeven niet gePROKt te worden want hij is zelf al gePROKt.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 23:14

sarabande schreef:
Een goede fokker kijkt niet naar de prijs maar zoekt een hengst die naar zijn/haar inzicht bij de merrie past.

Het is een fabeltje dat er slechts 1 hengst geschikt zou zijn voor de merrie.
In werkelijkheid zijn het er vele. En van de breder verbreide bloedlijnen zijn er vele stamboeken die simpelweg hetzelfde aanbieden - tegen verschillende tarieven. Dat is absoluut iets waar KWPN rekening mee zou moeten gaan houden - ze is al een tijd niet meer 'unbedingt' marktleider.

Los van de prijs (die idd geen ruk hoeft uit te maken als het om een paar honderd euro gaat - en ja, Don Schufro vind ik wel elke euro dekgeld waard die men voor hem vraagt)...

Ik zag laatst een reportage in de Ids, ging over de merries met de hoogste fokwaardes. Stond een foto bij... van een afzichtelijke merrie. Teken er sokken aan en baardhaard, kleur met type-ex wat witte vlekken en je had een foto van een Tinker. Serieus - geen lengte in de hals, neerwaarts gericht in beweging.... Beest moest in een top 5 staan, zal wel springrichting zijn geweest.
Anyhow - als dát het type is waar men naar toe wil, en dat zal want de hengsten van tegenwoordig zien er ook zo uit, dan gaat elke vermeende kwaliteitsvoorsprong wel héél hard achteruit.

Er zijn zat goede paarden uit KWPN lijnen... maar die komen wel uit oudere lijnen dan waar men nu mee bezig is.

KWPN fokraad moet niet zeuren dat de fokkers hun heil elders zoeken - zij moet zien dat de fokkers de oudere bewezen hengsten vooral weer willen gaan gebruiken. Misschien moet zij in haar fokbeleid dus ook minder geil zijn op die moderne sportvliegjes, en weer gaan selecteren op degelijkheid. Want dáár komen de goede sportpaarden van. Vind ik.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 23:23

Dees oudere bewezen hengsten ben ik roerend met je eens.
Maar dat is niet gelikt, integenstelling tot een onbekende shower.
Zeuren over heil ergens anders zoeken doen ze niet integendeel, maar ze leggen dan wel de joker bij de fokker die die risico's neemt.
Want het is niet de organisatie die de fokkerij bepaalt, hoeveel showbinken ze ook bovenaan zetten op de keuring, maar de fokker.
Je zal verbaast zijn waar ik mee bezig ben en wat mijn 2e keus is als dat niet lukt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 23:25

sarabande schreef:
Dees oudere bewezen hengsten ben ik roerend met je eens.
Maar dat is niet gelikt, integenstelling tot een onbekende shower.
Zeuren over heil ergens anders zoeken doen ze niet integendeel, maar ze leggen dan wel de joker bij de fokker die die risico's neemt.
Want het is niet de organisatie die de fokkerij bepaalt, hoeveel showbinken ze ook bovenaan zetten op de keuring, maar de fokker.
Je zal verbaast zijn waar ik mee bezig ben en wat mijn 2e keus is als dat niet lukt.

Ik vermoed Kigali, wat ik overigens niet raar vind ondanks je lijnenteelt op Gag. Tweede keuze geen idee.

taurus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 01:01

Toch denk ik dat er veel fokkers gaan voor de euries.Ik ben het ermee eens ik zou ook gaan voor de bewezen hengst!
Maar je hebt fokkers en fokkers en dan denk ik meer aan de hobbyisten.Die kijken naar de show en niet verder dan hun neus lang is,ik denk dat daar het verschil ligt!Mischien heb ik het mis maar een goed fokker ziet zelf wel wat goed hengst is of niet.Ookal is deze goedgekeurd of niet,of zit ik er nu helemaal langs?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 01:04

taurus schreef:
Toch denk ik dat er veel fokkers gaan voor de euries.Ik ben het ermee eens ik zou ook gaan voor de bewezen hengst!
Maar je hebt fokkers en fokkers en dan denk ik meer aan de hobbyisten.Die kijken naar de show en niet verder dan hun neus lang is,ik denk dat daar het verschil ligt!Mischien heb ik het mis maar een goed fokker ziet zelf wel wat goed hengst is of niet.Ookal is deze goedgekeurd of niet,of zit ik er nu helemaal langs?

Opvallend dan ook dat vooral de fokkers die wat langer meelopen naar hengsten gaan die niet kwpn gekeurd zijn. En juist de modefokkers zich houden aan hengsten die kwpn gekeurd zijn. Vooral in springland is dit een verschijnsel.

Een springfokker kiest een hengst die presteert en past en niet op het stamboek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 01:15

Hoe ziet de cv van dhr. Hamoen qua sportpaardenfokkerij er trouwens uit? Hij doet nogal gedurfde uitspraken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 01:16

Voor mij maakt dekgeld niet uit, 600 euro of 900 euro, als ik het niks vind komt ie er met geld toe nog niet op en als ik een hengst goed vindt mag ie ook meer als 1000 euro dekgeld kosten.

Het KWPN zet zich met dit stukje aardig te kijk, alsof een KWPN papier de enige weg naar succes is.

Spielberg dekt veel, en dit is geen wonder als je de nieuwe jaargang dressuurhengsten bekijkt, daar loopt geen Spielberg tussen. Het KWPN kan zich beter achter de oren krabben waar ze in die richting in hemelsnaam mee bezig zijn ipv het de fokkers kwalijk te nemen dat ze anders kiezen.

In de hoefslag stond laatst een geweldig stuk over de verrichtingstoppers van de afgelopen jaren en waar die nu terecht zijn gekomen. Conclusie is dat je in de springrichting beter een hengst kan nemen die ze afgewezen hebben dan een verrichtingskampioen. Met eerstgenoemde heb je namelijk meer kans dat de hengst zelf op niveau gaat presteren en dit eventueel ook doorfokt.
Dus idd, ik vind het verrichtingsonderzoek ook zwaar overschat (niet overbodig) en zie ook wel wat in het duitse systeem.

En Zurich, waar maken ze zich druk om, ik vond het dier kipmak op de hengstenkeuring, die 150 veulens die nog ongeboren zijn en geen topper worden zullen het altijd nog beter doen als recreatie- en basissportpaarden dan de etters van de Chin Chin zonen die wel een onderzoekje hebben gelopen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 01:17

Komt Hamoen niet óók uit de koeien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 01:21

[***] schreef:
Voor mij maakt dekgeld niet uit, 600 euro of 900 euro, als ik het niks vind komt ie er met geld toe nog niet op en als ik een hengst goed vindt mag ie ook meer als 1000 euro dekgeld kosten.

Het KWPN zet zich met dit stukje aardig te kijk, alsof een KWPN papier de enige weg naar succes is.

.

Dat doen ze al jaren, dus pure gewenning om zichzelf te kijk te zetten. Met dhr Knaap aan het hoofd is het een groot egotripperij gebeuren.

En Zurich.......zijn tijd komt wel.......of ie nou kwpn of niet gekeurd is...

Met Kees de Feijter als trainingslijder krijg je zelfs het meest schaapmakke paard lastig................

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 01:22

janderegelaa schreef:
Komt Hamoen niet óók uit de koeien?

Ja die geven melk............en wat nog meer?

Een hoop stront......meer kan ik niet bedenken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 01:25

Koeienfokkerij is ook mooi en paarden schijten ook, dus waarom dat een nadeel zou zijn. Ach gut

Pipo schreef:
Met Kees de Feijter als trainingslijder krijg je zelfs het meest schaapmakke paard lastig................

Het is ze zelfs met een gelders paard gelukt, dus daar zul je wel gelijk in hebben.

Ik fok ook KWPNers maar ik vind het onbegrijpelijk dat het stamboek het niet kan waarderen dat fokkers hun eigen keuze's maken binnen een open fokkerij. Ik zal toch zeker wel lekker zelf weten waar ik mee dek als de rest me niet aanstaat.

Senja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 01:40

Koeien geven ook vlees Clown lekker vlees Vingers aflikken

Maar ff serieus Dhr Hamoen heeft wel gelijk als die zegt dat hij zich zorgen maakt. Alleen de vraag is wat eraan te doen. De reden van geld is geloof ik niet de hoofdreden dat mensen met niet goedgekeurde hengsten dekken.

Ook raar is de uitspraak dat het voor sportpaarden niet uitmaakt of ze wel of niet van een goedgekeurde hengst komen. Naar mijn weten is het doel van fokken een sportpaard fokken en het moet niet de bedoeling zijn om alleen een leuk keuringspaard te fokken met leuk uiterlijk en leuke pasjes maar met een matige prestatie drang.

Wat ik jammer vind is dat het KWPN niet inziet dat tijden veranderen en er anders gekeken wordt naar paarden. Zoals in het stuk vermeld maakt het voor een sportpaard niet uit of die wel of niet is geregistreerd bij het KWPN. Maar ik stel me dan de vraag; fokken we in Nederland dan geen sportpaard maar een hondje die het leuk kan doen op een keuring? Fokken we dan middelmatige paarden die leuk in de amateursport lopen en die hun predicaten halen? Waarom staat in het stuk dat 3/4 van de paarden die in de hoogste rankings lopen van niet goedgekeurde hengsten komen? Moeten wij in Nederland dan keuringspaarden fokken die er mooi uitzien, een middelmatige prestatie leveren en niet met de top mee kunnen?

Er wordt ook een stelling ingenomen dat fokkers het doen omdat het dekgeld goedkoop is en dat dat de reden is. Mijn vraag is dan "is dat onderzocht of zomaar aangenomen" Ik geloof niet dat dit de enige conclusie kan zijn. of je nu 300 euro weggooit of 600 euro dat maakt niet uit. Wie zegt me dat die goedgekeurde hengst wel brengt wat die na zijn verrichtingsonderzoek moet waarmaken?

Mijn gedachte gaan uit naar meer hengsten goedkeuren en bijvoorbeeld bij twijfel een quotum zetten op bepaalde hengsten zodat eerst de nafok kan worden bekeken. Ook zou dit moeten gebeuren bij hengsten waarbij twijfel is over de nafok. Het op wacht zetten vind ik nu ook niet helemaal het goede systeem. Een hengst kan wel matige merries gedekt hebben maar dat wil nog niet zeggen dat die hengst slecht is. Een quotum heeft twee grote voordelen. De hengsten houder gaat kieskeuriger om met zijn merrie keuze en je krijgt niet een wildgroei van verkeerde paarden in je stamboek.

Dit zou ook een oplossing kunnen zijn voor het volbloed of vreemd bloed toevoer in je stamboek. In het verleden hebben we gezien hoe enkele hengsten niet alleen goede maar ook slechte eigenschappen hebben vererft. Door dit in een quotum te gieten kan je door actieve controle nauwlettend in de gaten houden wat er gebeurt. Een ander bijkomend feit is dat door deze nauwlettende controle er veel beter en nauwkeuriger een dekadvies kan worden meegegeven over deze hengsten. Dit kan ook van pas komen bij eventuele quotum hengsten die zijn goedgekeurd.

Natuurlijk is het voor het KWPN meer werk maar dat is toch ook hun taak. Het is een organisatie die moet registreren, daar zijn ze goed in. Ik vind nog steeds dat kennis,kunde en administratieve taken beter tot hun recht komen als er een liberaler systeem komt met meer mogelijkheden. Dit ter voorkoming van de wildgroei en het negeren van het KWPN.

Het KWPN zou in mijn ogen niet alleen het grootste stamboek van de wereld worden maar ook de beste in paard en prestatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 01:50

[***] schreef:
Het is ze zelfs met een gelders paard gelukt, dus daar zul je wel gelijk in hebben.

Ik fok ook KWPNers maar ik vind het onbegrijpelijk dat het stamboek het niet kan waarderen dat fokkers hun eigen keuze's maken binnen een open fokkerij. Ik zal toch zeker wel lekker zelf weten waar ik mee dek als de rest me niet aanstaat.

Dat is nou precies wat ik probeer te zeggen. Ik wil bepaalde eigenschappen toevoegen aan mijn Havidoff x ster prestatie Ulft x keur sport pref prest. Sultan x keur pref sport prest. Lector. In mijn ogen doet Wender dat.

Commercieel gezien is dat een uitermate domme keuze. Jazz, Sandro hit, Ferro, Krack was beter geweest. Maar dat veulen word toch niet verkocht...........ja op latere leeftijd en dan maakt het niemand geen zak uit wat voor papier erbij zit als het een fijn beest is.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 08:36

Er kan wel gezegt worden dat mensen dom bezig zijn door een nog niet goedgekeurde hengst te kiezen, maar kan het niet zo zijn dat er juist in die hengsten wat gezien word?

Misschien is het mijn verbeelding maar het lijkt allemaal zo veel op elkaar. Slanke den hier, slanke den daar. Een type als Sandro Hit is ook bijvoorbeeld helemaal hip.
Ik heb me laatst nog zitten verbazen op een hengstenshow over de kwijlende oe's en aa's terwijl ik me af zat te vragen of niemand zich nu iriteerd aan dat achterbeen geslof.
Is dat de mode? Moet dat ook mijn smaak worden?

Heb ik gewoon pech als ik denk met een ander type hengst een betere match te maken omdat ik niet van slanke dennen of sloffers hou, maar wel graag een fijn resultaat hoop te behalen?
Is het zo gek om dan te zeggen, ik zoek wel ergens anders omdat ik het hier niet naar mijn smaak kan vinden?
Zou het misschien niet handig zijn om meer diversiteit aan te bieden (ik heb het gevoel van mode bij het kwpn)

Fokken is altijd gokken natuurlijk, maar ondanks dat prijzen niet op de eerste plaats hoeven komen, vind ik wel dat sommige dekgelden erg hoog liggen.
Dat maakt zeker wel dat er mensen zijn die niet voor een bepaalde hengst kiezen vanwege de kosten. Een hobby moet leuk blijven en een boterham moet tegelijkertijd ook nog gegeten kunnen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 10:00

Ik fok ook niet commercieel, meest gelders, maar wat goed is wordt vanzelf commercieel, alleen vaak pas als 3 of 4 jarige.

Ik vond het achterbeengebruik van de nieuwe jaargang dressuurhengsten ronduit slecht. Hengsten die wel correct bewogen waren een uitzondering, sterker nog, ik heb in de springrichting meer hengsten gezien met een actief en goed ondertredend achterbeen. Een voorbeen dat tot de kin getrixt wordt doet mij helemaal niks als ze achter spoortjes in het zand trekken, en dan kan ik me inderdaad verbazen over de oo's en aa's.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 12:17

Hobby-fokker waar ik kom heeft een Gribaldi x Roemer x Imperator (v. Amor) merrie.
Moeilijk karakter, dus bij de zoektocht naar een hengst telt dat zwaar mee.

Voorgaande jaren Trento-B gebruikt en Uptown, die laatste resulteerde in een lief maar ongeduldig veulen, wat echt driftbuien kan krijgen.

Brave hengst gezocht dus...
Afgelopen jaren op de HK en diverse shows geen hengsten kunnen vinden die het hart sneller deden slaan.

Spielberg leek interessant, maar dat zou qua bouw niet passen, dus het is nu Dayano geworden.
Dekgeld heeft daarbij geen enkele rol gespeeld, puur kijken wat past er bij m'n merrie.

Arjen2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 12:26

Laat het KWPN maar lekker zeuren, het enige waar ze goed in zijn op het moment is
de dure bureaucratie hoog houden daar.

Lekker boeiend of een hengst op de keuring OO an AAA opwekt, zal je altijd zien blijkt ie alleen maar dat slechte beengebruik door te vererven.

De echte fokker kijkt gelukkig steeds minder vaak naar het KWPN papiertje maar gaat af op zijn ervaring en deskundigheid die hij in de loop der jaren heeft opgebouwd.

Het zal mij niet verbazen als er over een aantal jaar een nieuw stamboekregister in nederland bestaat die is op gezet door de echte vakmensen ipv bobo die lekker popijopi willen doen.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 12:47

Beetje flauw van het KWPN. Een fokker kan in een hengst kwaliteiten zien voor zijn of haar merrie. Of ie dan goed gekeurd is of niet.

Het KWPN heeft niet alle weisheid in pacht, het is gewoonweg niet zo dat alleen de door hen goedgekeurde dieren ook daadwerkelijk goed zijn. Ik denk dat het de fokkers niet eens om het geld gaat, voor het KWPN wel.

Dus eigenlijk zet het KWPN zichzelf met dit soort uitlatingen imo alleen maar meer te kijk !!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 13:00

Wat een leuk topic!

Ik heb nu geen tijd om alles bij te lezen, maar ik ga het vanavond na mijn werk even doen Ja

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 13:49

Je kunt dit topic beter een andere naam geven;
hoe zetten we hamoen en het kwpn even lekker in de zeik.
Bleh wat een stelletje gefrustreerde betweters. Huub van Helvoirt beschouw ik als een van de beste fokkers van Nederland, laat dat nu een man van weinig woorden zijn!! Die blaat niet zo van zich af op papier, maar die bewijst zijn kennis!!
proberen jullie dat maar eerst eens een keer; als jullie fokprodukten x op x bovenaan staan, of het nu kwpn of anders is, dan verdienen jullie mijn respect, maar absoluut niet met dit overloze gezeur, wat niet eens de naam discussie verdient!

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 13:51

Praat eens met de gemiddelde Duitse paardenfokker, die is trots op de fokkerij in zijn land en houdt de vuile was binnen. Spuien op de daarvoor bestemde vergaderingen is misschien een optie??

LindaLinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 14:02

Ik vind het maar onzin dat een KWPN papier je paard naar de top zal prijzen...

Een goed sportpaard gaat niet om de afstammelingen, maar om het karakter, bewegingen, bouw en werkwilligheid...

Een fokker die ik goed ken kijkt ook niet naar het papier, maar naar de merrie zelf, vervoglens zoekt hij de geschikte hengst die de bouw, werkwilligheid, beweging en het karakter van de merrie kan verbeteren. (paarden zijn overigens wel allemaal (goed)gekeurd, maar vaak ook zangersheide en duitsbloed)

Het is denk ik intressanter om een goed sportpaard met ene register B papier te fokken als een minder sportpaard met een register A papier...

Een papiertje bied geen garantie op succes.