Weet wat je doet als je een paard ontmoet

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

saaraah

Re: Weet wat je doet als je een paard ontmoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 14:22

Het word inderdaad eens tijd dat de bestuurders meer rekening houden met paarden!

Overigens, mijn vriendin had wel vragen over paarden in het verkeer in haar theorie examen. Maar dat zal waarschijnlijk incidenteel zijn geweest ofzo...

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 14:42

Carolien61 schreef:
Trouwens even een vraagje, mag je langs een drukke weg nou wel, of niet op het fietspad rijden??

Lijkt mij haast niet, aangezien je de rechten EN plichten van een bestuurder en dus auto hebt. Maar ik doe het zelf wel.

Ook ben ik weleens politie tegen gekomen die me zeiden (voor ik nog op de weg zat, was in het park in het centrum Clown we hadden de dag vtv gebeld om toestemming hiervoor te vragen maar zijn nooit teruggebeld, ik ben dus maar uit het park gebleven maar op de terugweg naar huis was het korter. toen kwam ik dus de politie tegen en ik was 7 km van huis dus vandaar dat ze dit zeiden) "Eigenlijk moet je op de weg rijden, maar ga maar op het fietspad rijden"

Ik vind het eigenlijk heel raar dat je in theorie dus op een drukke / hoge snelheids weg ook op de weg zou moeten rijden...? Maar aan de andere kant denk ik dat je niet gauw een agent tegenkomt die je hiervoor op de bon slingert, die ziet zelf toch ook wel dat dat levensgevaarlijk is en je op het fietspad voor jezelf en omgeving veiliger bezig bent. (zolang je de ruimte hebt om voor fietsers aan de kant te kunnen gaan en hier zelf ook een beetje op let) Helemaal ideaal is als er een berm is waar je in kan rijden.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 14:56

Zou handig zijn als ze deze campagne helemaal uitbreiden, misschien in alle kranten en bladen. Tv-reclames zou ook mooi zijn. Maar of dit ooit zo ver zal komen... de meeste van dit soort campagnes leveren weinig resultaat.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:12

Krijgt iedereen dit ook in de brievenbus?

Goed plan, mits iedereen er ook daadwerkelijk wat mee gaat doen!

uffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:16

Als ik bij ons het dorp in kom, hangt er aan de boom, "oog voor motorrijders", tuurlijk altijd handig, maar hebben die en al die anderen dan ook oog voor ons op paard Nors opkijken

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:30

Ik heb wel posters e.d. zien hangen op manege's. Maar wat heeft dat in godsnaam voor nut Verward Alsof die mensen niet weten hoe je ermee om moet gaan. Het lijkt mij veel nuttiger dat ze de overige doelgroepen aanpakken!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:34

Mosh schreef:
Ik heb wel posters e.d. zien hangen op manege's. Maar wat heeft dat in godsnaam voor nut Verward Alsof die mensen niet weten hoe je ermee om moet gaan. Het lijkt mij veel nuttiger dat ze de overige doelgroepen aanpakken!

Dus weg uit die maneges en voetbalkantines ermee in!
Postbus 51!

Voor eigen parochie preken, das zinvol.
Het kost waarschijnlijk al een onwaarschijnlijk centje, dit hele gedoe, doe het dan gelijk zinnig!
(Dan betaal ik de contributie met plezier volgende keer.Vork )

uffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:41

Of via het gemeentehuis doen, zodat de mensen die hun rijbewijs ophalen of verlengen laten, een folder er automatisch bij krijgen.

Hermoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 16:17

ik denk dat het niet veel helpt, er zijn te veel mensen die niet eens weten wat ze moeten doen. Ik kom nog te veel mensen tegen in het verkeer die heel asociaal zijn als ze paarden tegen komen.

zannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 16:57

Korleon schreef:
Ja idd... gewoon bij het rijexamen de vragen erbij doen. Je komt zo vaak paarden tegen in het verkeer.. nou ja in de stad dan alleen politiepaarden maar die ensen weten vaak niet echt wat ze moeten doen. Ht is gewoon belangrijk dat iedereen weet wat hij of ij moet doen als je een paard tegen komt!

ja idd en ik heb zo vaak dat ik in het verkeer rij met mijn pony en dan van die automobielisten die zo dicht achter je rijden dan mijn pony daar echt wel op reageert! en vooral als je met een groep rijd en een automobielist niet even kan wachten werd dit maar een onderdeel op je rijexamen dat zou vast helpen

kusje

zannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 16:59

Pellie schreef:
deze campagne loopt volgens mij al een jaar en je ziet er niks maar dan ook niks van in het openbaar.... wordt hoog tijd dus Ja

ja idd dat klopt je merkt er helemaal niets van

xx

Chilopoda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 17:49

Kunnen we BNN niet inschakelen voor dit doel.
Die weten tenminste hoe je een probleem (te kort aan donoren) goed bekend kan maken onder het publeik. Cool

verwijderd09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 22:47

ik vind het zonde van het geld, de mensen die juist je paard aan het schrikken maken zullen dit nog steeds blijven doen. van 'normale' bestuurders heb ik nooit geen last.

loveseben

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 01:10

Pellie schreef:
deze campagne loopt volgens mij al een jaar en je ziet er niks maar dan ook niks van in het openbaar.... wordt hoog tijd dus Ja

nou idd, ben er toevallig achter gekomen dat dit bestond op een paarden site (weet niet meer welke)
maar ik denk dat mensen die niks met paarden hebben, ook niet op een paardensite gaan kijken Knipoog

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 17:27

JoyCiej007 schreef:
deze campagne bestaat al een tijdje, maar ik ben laatst naar de site van het knhs gegaan en dan naar die campage.

Ik heb gratis (ook zonder verzendkosten) een partij posters en folders besteld, inmiddels nu in huis. Poster gaat geplastificeerd worden en op de achterkant van mijn kar geplakt worden, aangezien ik me véel in en tussen het verkeer begeef met mijn aanspanning Lachen

Ik heb een stikker achter op mijn auto geplakt zitten..... en ik spreek mensen er ook op aan.

Als onderdeel voor het verkeersexamen vind ik een heel goed plan... en vooral voor vrachtwagenchauffeurs... deel daar eens stikkers en posters aan uit...

Vorige week sta ik te praten... net voor een S-bochtje op een rustige weg aan de kant in het gras....
Weg is vanaf sportvelden dus er kan niet hard gereden worden... (denk je)

Komt er een vrachtwagen aan met minimaal 70/80 km per uur, remt niet af met zijn rem maar op zijn motor dus die hele vrachtwagen sist, spuit, springt alsof er een auto ontploft.
Pony helemaal uit zijn stekker, vliegt de weg op, ik tek hem weer op de kant.
Chauffeur schrikt remt, dus de hele sis procedure opnieuw en pony vliegt terug de berm in...

Hoe bedoel je verantwoord rijden.....
Er stond een chauffeur bij ons te praten en die werd zo vreselijk boos..... gewoon omdat het asociaal rijgedrag was....

Daarom vind ik die campagne zo goed... maar het moet wel landelijk en groots worden aangepakt dan pas krijg je resultaat.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 23:00

leuk die campagne , bij maneges ed
denk dat de meeste ruiters echt veiligheid boven regels nemen

beetje kennis en begrip bij de niet paarden mensen zou wel erg prettig zijn , zoals het feit dat je dus op de weg moet als bestuurder zijnde

en och ... weetje ..van de week reden mijn vriendin en ik door het dorp hier op een 50kmpu weg
daar ligt een fiets annex voetpad naast , overigens ZONDER berm
werden we aangesproken door een agent dat we
indien aanwezig op een ruiterpad moesten rijden
en indien die er niet is en wel een fietspad dat we daar op moesten en dat paarden / ruiters NIET op de weg mochten Ziek
waarop wij in koor riepen .."wij mogen niet op het fietspad-wij moeten op de weg"
nou vraag ik je ..als een agent al niet weet wat nu wel of niet mag .. Gestoord

moet eerlijk zeggen , verderop is en 70kmpu weg met daarnaast een fietspad ..daar pakken we het fietspad ..totdat er fietsers komen en dan gaan we braaf in de berm ,.. eigenlijk moeten we daar dus ook over de weg maar het is echt niet veilig op die weg om op de weg te rijden

race fietsers word je soms helemaal gek van
rij je op de weg , niet op het fietspad
worden ze boos dat je op de weg rijd .. en rekening houden met ,.,. vergeet het maar

voorbij racende , toerende , extra gas gevende auto's
voorbijstormende tractoren welke dan nog godzijdank net wel hun zwaailicht uitzetten als je ze seint , maar gas minderen
(polder weg he ..hebben we het over , net breder dan 1 auto , mini berm en sloot weerszijden ..uitwijkmogelijkheden ..nul komma nul)

de keren dat ze mijn shetter voor de wagen gesneden hebben
wat ben ik blij met een verkeersmak ponytje voor die wagen

sta je voor het stoplicht te wachten , komt er een auto ff voorstaan ..

gelukkig zijn er ook een hoop mensen die wel rekening houden met ..

heb ooit het volgene voorgesteld
"zet ruiters gelijk aan fietsers ipv automobielen "
hoop dat het er ooit doorkomt

a - denk dat het veiliger is voor zowel ruiter en paard als snel verkeer
b - we hebben er direct een hoop veilige ruiterroutes bij
als je ziet hoe bedroevend slecht ..(lees levens gevaarlijk voor je paard) die paar ruiterpaden zijn die we hier hebben
ik en vele met mij mijden deze als en erge ziekte !

Jiesnag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 08:43

Roskur schreef:
Carolien61 schreef:
Trouwens even een vraagje, mag je langs een drukke weg nou wel, of niet op het fietspad rijden??

Artikel 8 van het RVV is heel duidelijk: "Ruiters (en geleiders van vee) gebruiken het ruiterpad. Bij gebrek daaraan gebruiken zij de berm of de rijbaan". Zij gebruiken dus niet het trottoir of het fietspad."

Bron: een andere groep verkeersdeelnemers waar we ook wel eens van schrikken en waar ze ook niet goed van weten of ze op het fietspad of de rijbaan mogen.
http://www.velomobiel.nl/nl/service_body_nl.htm#velomobiel%20en%20wet