Overgewicht nu ook een plaag voor paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mirthe_

Re: Overgewicht nu ook een plaag voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 19:50

Mijn merrie heeft ook aanleg om dik te worden. Ze is eigenlijk nooit slank geweest, maar ik heb haar nu mooi in model, om het zo te noemen. Ze is ook niet te dik, ik vind dat ze er mooi uit ziet op dit moment. Het is alleen moeilijk om het ook zo te houden.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 20:01

Een gewone grasbuik, da's niet erg. zolang ze maar niet vét worden (speknekken, spekschouders, hangbuiken...). Nogal vaak zie je het ook van de ándere kant, mensen die als de dood zijn dat hun paard een buikje heeft. Krijgt ie minder ruwvoer Gestoord

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 20:16

Mijn pony staat op stal ivm een peesblessure. We stappen 2 x per dag en verder staat ze dus stil.
Ze was voor de blessure echt flink afgevallen, ik was er er blij mee. Maar zonder beweging komt alles er dus weer allemaal bij..
Wat kan ik daar op dit moment aan doen? Ze krijgt 2x per dag een hapje Pavo Natural Best (als alle paarden voer krijgen, voor het idee dus) en verder veel hooi. We staan wel regelmatig een tijd te grazen anders zou ze helemaal zo weinig buitenkomen.
Ze heeft dus echt veel te veel vet en ik baal er echt van. Als jullie een oplossing weten, graag Knipoog.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 20:36

ik ken er 1 en die is niet dik maar heel dik. Echt niet normaal. Het paardje kan er zelf ook niets aan doen omdat er dus echt niks mee gedaan word. z'n ruggegraat ligt lager dan het vet van z'n rug Nagelbijten / Gniffelen

Wij geven hem nou beweging, want dit is echt niet goed.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 20:45

agh .. ik zie een plaatje voor me, van zo'n paard dat echt een rond bolletje is

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 21:54

Wat is een goede graadmeter om te weten of je paard te dik is? Ik heb een kleine KWPNer van ongeveer 1.65 en hij weegt volgens het meetlint 550 kilo. Toch is hem aan te zien dat er nog wel wat af kan volgens meerdere personen.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 21:56

Pletje123 schreef:
Pikeur schreef:

Een klassiek voorbeeld!

Mijn inziens is er te weinig kennis bij mensen die hun paard zo dik hebben.. Het spijt me. Een echte paardenkenner weet dat te dik zijn gewoon absoluut niet goed is! En die weet hoe hij moet voeren. Daar ligt het vaak ook aan.

Op Bokt zie je regelmatig mensen met te dikke paarden, als je daar wat van zegt krijg je dingen als: "Ja maar hij had een blessure!" Of weet ik wat nog meer.

Mensen alsjeblieft! Hou je paard in een gezonde conditie, het is echt absoluut ongezond als ze zo dik zijn!!

Ja, ik zal mijn paard voortaan maar een paar uurtjes buiten houden, daar zal hij gelukkiger van worden! Haha!
Hijs nu 29 jaar en ik rijdt ook niet al te actief meer, hoe kan ik dat beest dan dun houden? *LOL*
En zeker door zijn leeftijd...gevoeliger voor ziektes ed, heb ik hem liever wat dikker staan dan dat je z'n ribben kunt tellen.
Hij's trouwens wel al afgevallen; http://www.mijnalbum.nl/Foto=8LMNESPB Sigaar
En geloof me... ik weet hoe ik moet voeren. *LOL*
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 10-06-07 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 22:02

Pik, die van jou is gewoon stevig/volslank Knipoog

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 22:13

Mijn paard is ook echt heel vet. Hij stond gewoon in de wei, kreeg wel regelmatige beweging. Maar nu was hij even kreupel en doet hij al een paar weken bijna niks. Hij is nu dus moddervet. Hij loopt nu met een muilkorf, zodat hij niet/veel minder gras binnen krijgt.

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 22:14

Ik zie het hier ook om mij heen dat er veel paarden te dik zijn.
Mijn eigen paard wordt volgens mij ook verwend door iedereen.
Hij staat op dieet
hij krijgt wel redelijk ruim hooi maar maar ¾ kilo biks, ½ structuurmix per dag + wat wortels. Nou, ik weet niet waar hij het vandaan haald want hij blijft te dik. (een wei hebben wij ook niet)
En het is toch een KWPN paard van 1,58m die elke dag toch minimaal een ½ uur actief gereden wordt

Een ander paard bij ons op stal is juist weer niet dik te krijgen

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 22:50

Pff ik doe verschrikkelijk veel moeite om mijn pony op gewicht te houden, ze staat 24/24 op de wei, maar die proberen we zo schraal mogelijk te houden. Het probleem is echter dat er ook jonge paarden staan die meer gras nodig hebben. Dus ze heeft altijd wat teveel aan gras. Biks of hooi voer ik nit bij, en ik probeer zo veel mogelijk intensieve beweging tegeven. Moddervet is ze niet, maar die buik mag er zéker wel wezen.. Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 23:26

Cayenne schreef:
Ik schrik er wel van dat het in het VK maar liefst 80% van de paarden is. Ik had niet zo'n hoog cijfer verwacht eigenlijk Nagelbijten / Gniffelen

Als ik zo om me heen kijk geloof ik direct dat ook in Nederland 80% van de paarden te zwaar is.

Ik heb het idee dat dit ook wel met de trend te maken heeft om paarden onbeperkt voer aan te bieden. Combineer je dit met te weinig beweging, dan heb je al snel een vet paard.

Ook bestaat helaas nog steeds de misvatting dat bepaalde rassen dik horen te zijn (fjorden, haflingers, shetlanders, etc). Ik vind dat echt ontzettend jammer voor die dieren, want eigenlijk is het gewoon een vorm van mishandeling. Je stelt je paard bewust bloot aan een hogere kans op gezondheidskwalen, aan een verhoogde kans op blessures en aan een slechtere genezing van blessures.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 07:24

Kijk maar in mijn profiel en aanschouw mijn veel te dikke Haflinger. Ik heb haar een half jaar geleden gekocht en het gaat al een stuk beter. Maar de vorige eigenaar heeft haar gewoon volgepompt met voer.
Kwam er laatst iemand langs, en ik reageerde op een opmerking van die persoon: "Nou, maar er moet nog wel aardig wat af hoor!" Zegt hij (en die persoon zit zelf in de paarden): "Het is een Haflinger hoor. Die horen zo."
Juist...

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 08:48

Ik werk op een dierenarts praktijk maar het is echt een groot probleem hoor die te dikke dieren. Als je bijvoorbeeld een te dikke kat hebt en die stopt om wat voor reden dan ook met eten heb je echt een groot probleem. Leververvetting en dan gaat het dier hard achteruit. Maar al die paarden met artrose. Het probleem is net zo groot als bij de mens misschien nog wel erger omdat mensen geen benul hebben wat ze het dier aan doen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 09:39

@Pikeur: Dat is lekker makkelijk.. eerst een heel ander type foto laten zien en vervolgens deze.

Op de laatste foto vind ik je paard niet moddervet. Hij heeft een beetje een grasbuik, maar dat is op zich niet erg.

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 13:56

Ierland schreef:
Dit is heel herkenbaar; op onze pensionstal hadden twee zussen een Arabische ruin staan en een Arabische merrie; doordat de meiden beide kinderen hadden kwamen ze ongeveer drie keer per week. Vanuit een soort schuldgevoel in verband met te weinig tijd (?) gaven ze de paarden naast het voer 6 voedingssupplementen, broccoli, bloemkool, aardappelschillen etc...

Hahahahaha Haha! Jeetje Wilma, je bent nog steeds dezelfde Clown

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 19:10

Die van mij staat 24/7 op de wei en naast een grasbuik zit er niks extra's aan, maar ik voer dan ook heel gericht naar wat ze nodig heeft en naar wanneer ze dit eventueel verbruikt.

Veel mensen geven paarden krachtvoer wat ze helemaal niet nodig hebben op zo'n moment. @pandabeertje, in jouw ogen is het maar 3/4 biks en 1/2 structuurmix, dit is dan toch blijkbaar teveel voor jouw paard.

Ik heb ooit is op de pavosite zo'n voedingsadvies gevraagd, daar kwam uit dat die van mij 4 kilo krachtvoer nodig had, daar komt ze bij lange na niet aan. Als ik dat zou doen zou ze ook dichtgroeien.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 21:27

Pletje123 schreef:
@Pikeur: Dat is lekker makkelijk.. eerst een heel ander type foto laten zien en vervolgens deze.

Op de laatste foto vind ik je paard niet moddervet. Hij heeft een beetje een grasbuik, maar dat is op zich niet erg.

Doe ik nou makkelijk? Jij kunt blijkbaar makkelijk van 1 foto zeggen dat ik m'n pony helemaal slecht onderhoud?

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 21:56

wsundayl schreef:
Die van mij staat 24/7 op de wei en naast een grasbuik zit er niks extra's aan, maar ik voer dan ook heel gericht naar wat ze nodig heeft en naar wanneer ze dit eventueel verbruikt.

Veel mensen geven paarden krachtvoer wat ze helemaal niet nodig hebben op zo'n moment. @pandabeertje, in jouw ogen is het maar 3/4 biks en 1/2 structuurmix, dit is dan toch blijkbaar teveel voor jouw paard.

Ik heb ooit is op de pavosite zo'n voedingsadvies gevraagd, daar kwam uit dat die van mij 4 kilo krachtvoer nodig had, daar komt ze bij lange na niet aan. Als ik dat zou doen zou ze ook dichtgroeien.

Die van mij heeft ook geen weidegang.
In mijn ogen is voor een KWPNer (1,58m) dan het volgende voer niet veel of behoorlijk weinig:
2x per dag ¼ biks (als ie heeft gewerkt krijgt ie nog een ¼ biks)
2x per dag ¼ structuurmix
2x per dag een redelijk dikke plak hooi, wat na 3 kwartier op is. Dus zeker niet onbeperkt.
1x per dag ¼ emmer penen
verder staat ie op stro, maar daar eet ie weinig van.

In het verleden kreeg ie veel meer voer en was ie een stuk dunnen en at ie ook zijn stal nog leeg.
Ik weet niet hoe hij nu zo dik blijft. (hij is wel een stuk rustiger tegenwoordig op stal, mischien is dat het wel)

Om nu al het voer weg te laten om hem op het gewenste gewicht te krijgen is ook zo sneu.
Dan staat ie de hele stal te verbouwen als de rest voer krijgt.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 11:47

Ik geloof dat ik al jaren roep dat bijna alle paarden in Nederland te dik zijn. En ik geloof ook direct als wij ook die 80% gaan halen. En inderdaad, de meesten vinden hun paard niet te dik en hebben het zelf niet in de gaten. Al verschillende keren topics over geweest, altijd dezelfde discussie.
Zelf hielden wij onze paarden vroeger ook te dik, nu voeren we met behulp van een voedingsdeskundige, en er ging een wereld voor ons open. En de paarden zijn er ook veel blijer en vrijer door. En bijna heel bokt vindt ze te mager..... Nagelbijten / Gniffelen
Nu zijn er natuurlijk altijd wel paarden die er aanleg voor hebben, en ook rassen die er aanleg voor hebben. Van de 10 die wij hebben staan heeft er ook eentje aanleg voor. Maar dat is dus 10% en geen 80%. Tong uitsteken

Jeskoo, die meetlinten, gewoon weggooien! Wij hebben ze ook uitgeprobeerd, bij onze pony's die 205-235 kilo wegen (6 pony's op de weegschaal), met meetlint zaten ze rond de 350 kilo. Sigaar

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 11:53

pandabeertje,
staat je paard dan alleen op stal of krijgt hij ook de mogelijkheid buiten te lopen?
Op stal staan is natuurlijk stil staan en dus niet echt bevordelijk voor de stofwisseling. Helemaal niet voor een dier dat van nature veel hoort te bewegen. Ik zie het aan mijn 3 paarden. Die lopen dag en nacht buiten en maken geregeld een sprintje met ijn drieen. Soms duurt dat rennen wel een kwartier! Dat is dus al de helft van de beweging die jouw paard krijgt... Want reken maar dat die dieren elkaar aan het werk zetten hoor. En dat is dan nog maar een keer van de vele op een dag. Ook denk ik dat je paard dat krachtvoer niet nodig heeft. Ben je bang dat hij te kort aan vitaminen en mineralen binnen krijgt? Denk dan eens aan zo iets als de liga of summerfit koek van pavo. Zorg er bovendien voor dat je paardje een goede liksteen heeft hangen (geen melasse steen --> die bruine). Wat je dan ook nog zou kunnen doe is stro mengen met het hooi zodat hij er wat langer over doet en meer voedingsarme maagvulling heeft.

Dit bericht is overigens niet alleen van toepassing op de situatie van pandabeertje hoor. Ik denk dat het in veel gevallen zo is.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 12:30

Pikeur schreef:
Pletje123 schreef:

Doe ik nou makkelijk? Jij kunt blijkbaar makkelijk van 1 foto zeggen dat ik m'n pony helemaal slecht onderhoud?

Je gaat nu van niet op de juiste manier voeren naar helemaal slecht onderhouden... Overdrijven is ook een vak Knipoog

De pony op je eerste foto is of lijkt veel dikker dan die op je tweede foto. Je wekte, bij mij althans, met je eerste foto een heel ander beeld.

Ik wil hier verder niet teveel op in gaan. Het is immers redelijk offtopic.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 12:34

Als je logisch nadenkt kan dit natuurlijk nooit goed zijn voor dieren.
Ik begrijp niet dat mensen dat niet begrijpen...
Mensen vinden mijn honden (labradors) vaak mooi en krijg dan te horen, ze zijn altijd zo dik en deze niet.
Nee, vind ik gewoon hartstikke zielig!

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 12:36

Hij staat alleen op stal inderdaad.
Helaas hebben wij geen uitloop hier omdat ze de stukken grasland die ze hebben niet willen beschadigen i.v.m. wedstrijden.
We hebben wel een kleine paddock (met alleen schiklint omheining), maar omdat ons stalterrein niet af te sluiten is en vlakbij een drukke weg ligt laat ik hem daar niet zonder toezicht in. (het is een hekkespringer, en als ie even een te lang sprintje trekt loopt ie door het schiklint).

Hij gaat nu weer meer gereden worden na een paar weken wat rustiger aan gedaan te hebben i.v.m. dik been. Dus hopelijk gaat er nu wat meer af.

Nadelig is ook dat wij vrij rijk/vet hooi.
Voor 2 van de 5 paarden zie ik liever arm dorshooi, maar helaas doe ik de inkoop niet.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 12:45

Maar het is soms ook écht moeilijk om je paard goed op gewicht te krijgen. Die van mij is ook vooral rond zijn buik/middel wat te dik. Hij is vrij kort gebouwd en dan heb je dat ook sneller denk ik, het valt in ieder geval meer op. En zoveel eten krijgt hij ook weer niet, nog maar 2 kilo sportbrok en de rest 1 kilo haver (voor de energie) en muesli (pavo nature's best) om te zorgen dat hij niet te dik wordt.
Hij gaat maar een paar uur per dag de wei op, staat wel goed in het stro en krijgt veel ruwvoer, maar dat is juist gezond i.m.o en op zaagsel zetten vind ik ook niet paard vriendelijk. Hij moet wel wat te doen hebben de hele dag. En hij wordt echt best fanatiek getraind zo'n 5 dagen per week. Het is misschien niet zo gezond, maar voor veel eigenaren ook moeilijk te voorkomen denk ik, dat net iets te dikke paard. Met mooi weer en een wei vol gras is het best lastig je paard op stal te laten staan.

Daarnaast wordt op een aantal pensionstallen ook gewoon bijna standaard 4 kilo sportbrok gevoerd per paard, terwijl ze gewoon recreatief gebruik worden en helemaal niet zo veel gereden worden.